Leder

Ansvarsfralæggelse

Debat
5. august 2013

Det virkede som en bekvem løsning.

Ved at hyre gennem eksterne leverandører, kunne Danmark fralægge sig det juridiske ansvar for, hvad der blev af de afghanere, der har arbejdet som tolke for danske styrker.

Men ét er jura, noget andet er moral.

Der er bred politisk enighed om, at Danmark har et moralsk ansvar for at sikre, at tolkene ikke lider overlast som følge af deres tilknytning til den danske indsats.

Det ansvar kan dog blive meget svært at leve op til. Og det skyldes i høj grad den i udgangspunktet bekvemme udlicitering af tolkeopgaver. For som sagen om det private firma Mission Essential Personnel, der har leveret flere af Forsvarets tolke, viser, er det langt fra givet, at eksterne leverandører er villige til at hjælpe den danske regering med at overholde sine løfter om hjælp til tidligere ansatte.

Firmaet reagerer ikke på Forsvarets forespørgsler om informationer, som er nødvendige for at behandle tolkenes sager og give den relevante hjælp.Det er en ulykkelig situation for de 37 tolke, der kan være kommet i Talebans søgelys, fordi de har arbejdet for danskerne.Derfor er det helt på sin plads, at forsvarsminister Nick Hækkerup (S) nu vil forsøge at få amerikanerne til at lægge pres på det tavse tolkefirma, når han senere på måneden tager til USA.

Men sagen kalder på en mere principiel debat af forsvarets brug af eksterne leverandører.

Det oplagte ville være helt at gøre op med den hidtidige praksis. Hvis politikernes moral alligevel dikterer dem et ansvar over for tolkene, hvorfor så ikke også tage det på sig formelt?

Hvis det af praktiske hensyn er umuligt, må man som minimum have nogle klare retningslinjer, der sikrer, at fremtidige medarbejderes skæbne ikke kommer til at afhænge af, hvorvidt et udenlandsk firma kan finde ud af at tage telefonen.Det kunne forsvarsministeren passende tænke over på sin tur over Atlanten.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det er bekvemt for danskernes regering, at firmaet ikke tager telefonen. Ligesom det er bekvemt, at tolkene skal henvende sig til fanden selv for at komme til danskerfadet.
Det hele ligner spindoctor påfund.

Moh Abu Khassin , Rasmus Kongshøj, Torben Lindegaard og Viggo Helth anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

Der er ikke bred politisk enighed om Danmarks ansvar for tolkene.
Nick Hækkerup skal hales til truget, og gør så i øvrigt ingenting ved sagen.
Bjarne Laustsen snakker sort på skærmen.
Og så den praktiske løsning, at tolkene blot skal henvende sig til det afghanske politi..................eller forsøge at komme ind på den danske ambassade, der er bevogtet af det lokale militær...................
Umiddelbart tænker man på "Yes, minister"; men sagen er alligevel for alvorlig.
Og der sker nok ikke mere, før der kommer blod på bordet.
Og så er det jo alligevel for sent.

Torben Lindegaard

På TV2 News kører p.t. et interview med en afghansk tolk, der i dag henvendte sig til den danske ambassade i Kabul for at få hjælp. Tolken blev ikke lukket ind af de afghanske sikkerhedsvagter.
De forlangte et navn på den person, tolken havde aftalt møde med, og det kunne han ikke levere, da han ikke havde kunne aftale møde med nogen som helst. Ambassaden svarer nemlig ikke telefonen, så det er altså lykkedes Forsvarsministeriet at skabe et smukt "catch 22".
Ingen regeringspolitiker ville kommentere sagen, så kommentarerne er overladt til en admiral Jens Hansen fra forsvarskommandoen.
Havde det blot været "Yes, minister" så havde det ikke fremstået så skræmmende kynisk.