Leder

Kofangeri

25. september 2013

Historien om en forventelig ulykke. Det er dansk trafikpolitik kort fortalt. Trods hensigtserklæringer om at nedbringe mængden af personbiler og lastbiler på vejene har skiftende regeringer begunstiget denne transportform og misrøgtet andre. Siden 1980’erne er prisen på kollektiv transport reelt fordoblet og på biltrafik reelt halveret.

For at dække SRSF’s flugt fra en betalingsring omkring København nedsatte regeringen en trængselskommission til at foreslå, hvad der kan gøres i stedet. Kommissionsrapport forventes denne uge.

Sivet er det allerede – bl.a. gennem dagbladet Politiken – at kommissionen konstaterer, at selv med omkring 40 milliarders investeringer i nye veje, supercykelstier, letbaner, S-tog til Roskilde og højklassebusser vil antallet af timer spildt i trafikkøer vokse fra 9,3 millioner i 2012 til 15,6 millioner i 2025. Hvis ikke politikerne vil afsætte de 40 milliarder, stiger spildtimerne til 18,4 millioner – kofanger ved kofanger.

Skal spildtimerne for alvor ned, må bilismen – ifølge kommissionens sagkyndige – tæmmes med road pricing: Forskellige takstniveauer alt efter kørselssted og tid – indberettet via gps.

Bekymring kan vækkes af overvågning ved gps – og er teknikken overkommeligt til rådighed? Kommissionen foreslår et 100 millioners storskalaforsøg med 1.000 bilister.

Sørgeligt karakteristisk for dansk trafikpolitik har politikere afvist kommissionens forslag, allerede inden de har hørt begrundelserne. Og uanset, at både blå og rød blok førhen har støttet road pricing. Klimaminister Martin Lidegaard (R) har nu erklæret, at SRSF ikke har planer om roadpricing. Socialdemokraternes ordfører, Rasmus Prehn, siger: »Det er ikke noget, vi skal i gang med de nærmeste år.« Tilsvarende buher de borgerlige.

At bede en række seriøse mennesker komme med trafikløsninger – som man end ikke gider høre på, er bondefangeri. I den særlige trafikale udgave, hvor det fører til endnu mere kofangeri.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Torben K L Jensen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Inger Sundsvald
  • Johannes Lund
Torben K L Jensen, Lise Lotte Rahbek, Inger Sundsvald og Johannes Lund anbefalede denne artikel

Kommentarer

Og det er helt givet, at disse så nøjagtigt beregnede og prissatte "timer spildt i trafikkøer" udelukkende er spildt bag et bilrat. Vi andre til fods og på cykelstierne nyder i trafikpolitisk sammenhæng ren kvalitetstid, sammen med passagerne i den ofte endnu langsommere offentlige trafik. Her kan det nemlig slet ikke betale sig at opgøre ventetiden mellem dårligt tilpassede busser i sjaskregn...

Henrik Petersen

Road-pricing er et andet ord for at give økonomiske incitamenter til at bruge offentlige transportmidler i stedet for biler.

Der er bare ikke nogen som tror på, at der vil være et offentligt transportsystem som vil kunne løse opgaven.

Hvis man starter med at bygge et offentligt transportsystem som virker og derefter indfører road-pricing, så vil det virke troværdigt.

I denne sag tror jeg at store dele af befolkningen har en sund skepsis til den politiske vilje og evne til at løfte opgaven - og politikerne har lugtet lunten.