Leder

Inkompetence eller ond vilje?

Debat
22. november 2013

Christian Friis Bach (R) tog i går sin afsked som udviklingsminister på en sag, han ikke havde behøvet at gå på. Den konklusion må man drage, efter at Friis Bach på et pressemøde i Eigtveds Pakhus i København i går meddelte, at han fratrådte.

Ganske vist har Christian Friis Bach gjort sig skyldig i at misinformere Folketinget. I forlængelse af skandalen om Lars Løkke Rasmussens (V) rejser på 1. klasse som formand for klimaorganisationen GGGI har Friis Bach gentagne gange forsikret Folketinget og offentligheden om, at han hverken kendte til eller havde godkendt rejsereglerne. Det var usandt. Som bestyrelsesmedlem i GGGI deltog Friis Bach netop i det møde i maj 2012, hvor de omstridte rejseregler blev godkendt som et underpunkt til et underpunkt.

»Det er en alvorlig fejl, og det er en alvorlig sag. Det er mig, der videregiver de fejlagtige oplysninger. Det er mit ansvar, og derfor trækker jeg mig,« sagde Christian Friis Bach på pressemødet.

Der er dog næppe tvivl om, at Friis Bach taler sandt, når han siger, han ikke har været opmærksom på, at rejsereglerne var på dagsordenen på GGGI’s bestyrelsesmøde. I samme åndedrag som han påtog sig ansvaret for at have givet urigtige oplysninger, sparkede Friis Bach da også nedad mod sine embedsmænd: »Jeg har fået forkerte oplysninger af mit ministerium,« fastslog han flere gange.

Det er kun rimeligt, at en minister kan forlade sig på at blive klædt ordentligt på af sit embedsmandskorps. Her har Udenrigsministeriets medarbejdere svigtet. I første omgang burde embedsværket have gjort ministeren opmærksom på, at rejsereglerne var på dagsordenen i GGGI’s bestyrelse, og at rejser på 1. klasse for danske u-landsbistandsmidler ingen steder hører hjemme. Endnu mere kritisabelt er det, at embedsmændene efterfølgende har overset, at rejsereglerne blev behandlet på det møde, Christian Friis Bach deltog i. Dermed har embedsmændene sendt deres minister i byen med decideret usande oplysninger.

Hvorvidt der er tale om eklatant inkompetence eller ligefrem ond vilje fra embedsmandskorpsets side, kan man kun gisne om. Påfaldende er det dog, at Friis Bach tidligere er blevet svigtet af sine egne. Information kunne sidste år afdække, hvordan embedsmænd i Udenrigsministeriet skjulte massive regnskabsmæssige problemer i Institut for Menneskerettigheder for Friis Bach, alt imens han og det øvrige folketing forhandlede om en ekstrabevilling til netop Institut for Menneskerettigheder.

Dengang understregede udviklingsministeren over for sine embedsmænd, at forløbet havde været alt andet end tilfredsstillende.

Christian Friis Bach var – på linje med sin tidligere ministerkollega Uffe Elbæk – en usædvanlig ministertype. Usædvanlig derved, at han besad dyb faglig indsigt i sit resortområde, men til gengæld ikke havde nogen nævneværdig politisk erfaring. Det har givet været Christian Friis Bachs akilleshæl i forhold til embedsværket. Udenrigsministeriets medarbejdere har ry for helst at ville passe sig selv uden for megen indblanding fra politikerne. Men Christian Friis Bach har med sin ballast fra en langvarig karriere i udviklingsmiljøet netop haft stærke meninger om, hvordan arbejdet i ministeriet skulle gribes an. Og det kan have gjort den i omverdenen så velrenommerede udviklingsminister upopulær blandt sine underordnede. I det lys har Christian Friis Bachs afgang karakter af et martyrium. Den vellidte, vidende og arbejdsomme minister blev misinformeret af sine embedsmænd, men påtog sig ansvaret for miseren og tog sin afgang. Dermed synes vejen for et hurtigt comeback også at være banet.

Kritikken af Christian Friis Bach for at have misinformeret Folketinget er berettiget, uanset om embedsværket har modarbejdet ham. Det vil imidlertid være trist, hvis udgangen på sagen bliver, at der ikke er plads til ministre af Christian Friis Bachs type i dansk politik. Et bud på, hvordan man kommer konflikter mellem fagligt stærke ministre og et selvtilstrækkeligt embedsværk til livs, kunne være at ty til modellen med politisk udpegede embedsmænd, som man kender det fra bl.a. Sverige og Norge. Det kunne have bidraget til at sikre Christian Friis Bach den loyalitet, han øjensynligt har savnet.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

@Christian Andersen
Jeg havde også oprindelig indtryk af, at Friis Bach ikke havde behøvet gå af, i og med ingen fra oppositionen overhovedet havde rejst sagen.
Imidlertid så jeg i går - efter du har afleveret artiklen - Deadline med Pernille Rosenkrantz-Theil, og det fremgik med al tydelighed, at socialdemokraterne ønskede Friis Bachs afgang. Pernille Rosenkrantz-Theil kunne ikke have udtalt sig klarere.

Der er også spørgsmålet om, hvorfor Rigsrevisionen - i strid med Udenrigsministeriets regler - ikke blev orienteret om den kritiske koreanske revisionsrapport.
Spinnet med, at det ikke var danske bistandsmidler, men alle de andre landes penge, der blev udsat for svindel, korruption eller finansiel fejlforvaltning, holder selvfølgelig ikke i virkelighedens verden. Når indbetalingerne til GGGI først har fundet sted er det ikke muligt at separere landenes bidrag.

Henvisningen til embedsværket kan gerne være rigtig.
Som bestyrelsesmedlem af GGGI kan han dog ikke have været uvidende om den koreanske revisionsrapport, som er saftig kritisk. At Rigsrevisionenes instrukser klart siger, at sådanne revisionsrapporter eller anden information skal videregives til dem, kan man heller ikke komme uden om eller tørre af på embedsværket, som næppe er med til bestyrelsesmøderne.
At de ansvarlige før Friis Bach er kommet flyvende med en kuffert fuld af penge 90 mio. og ladet dem flyve nedover og til en organisation GGGI, som ikke var klar til at modtage dem, set ud fra manglen på et finansielt regelsæt og kontrolapparat er den centrale kritik, som desværre ikke har en fremtrædende plads, selvom det sker igen og igen med danske hjælpepakker.
At moralen i GGGI eller mangel på samme gjorde, at der blevet bevilget alle mulige former for ydelser til bestyrelse,direktion og ansatte gjorde det til en honningkrukke, hvis lugt var så stærk, at LLR ikke kunne nære sig relateret kun til datterens flybillet og privat brug af bonuspoint på flyrejser. Billetter til 1. klasse, der iøvrigt er nedlagt på mange ruter, er et valg, som kan være ok, hvis det får LLR til at fare ud af flyet og gå direkte på formandstolen, frisk som en havørn.
Desværre er det oftest sådan, at 1. klasse alene sætter sig på dobbelthagerne og man er lidt dizzy af de mange drinks. Havde det været for APM, var der jo ingen, der havde blandet sig eller for Dyne Larsen for den sags skyld.

Det er vel ligetil, man skynder sig at "tage konsekvensen" af et forholdsvis ubetydeligt fejltrin for at undgå balladen om det langt alvorligere fejltrin - den koreanske revisionsrapport - i det hurtige comebacks interesse, som artiklen også mere end antyder. Derved kommer man til at fremstå som samvittighedsfuld og ansvarsbevidst snarere end 3/4 korrupt,

n n, Thomas Krogh, Christian Harder, Lars Jorgensen, Flemming Scheel Andersen, Mette Hansen og Robert Kroll anbefalede denne kommentar
Carsten Mortensen

Tænk hvis Udviklingsministeren havde vidst det før valget......så havde Lars Løkke og Venstre sluppet for en fæl tur i sølet.
Så kan man se'fø'li' spørge hvad der fik Lars til at sluge den pille.....men i fald han har snorksovet kan sådant jo tænkes at gå ens næse forbi :-)

Marianne Rasmussen

Må jeg foreslå, at Information bringer et billede af, hvordan den famøse undertekst af en undertekst fra det omtalte møde var sat op - plus den nøjagtige ordlyd, som jeg formoder er på engelsk.

n n, Carsten Søndergaard, Christian Harder, Henrik Bjerre, ellen nielsen og Mette Hansen anbefalede denne kommentar

Set i international sammenhæng, så er Danmarks og de øvrige nordiske landes holdning til rejser på 1.klasse m v noget "puritanske" / "asketiske" .

Og set i relation til de store beløb, som internationale projekter og programmer koster, så er rejseomkostningerne for bestyrelsesmedlemmer normalt ikke det primære fokusområde. ( For sammenligningens skyld , så er "Frimærkekassen" heller ikke det centrale, hvis man bedømmer f eks et konditoris regnskab.).

Det er et stykke specifik "nordisk moral" omkring hvad en offentlig repræsentant kan eller ikke kan tillade sig, som skaber sagen.

Lars Løkke gik klart for vidt med sine "vaner" , men man skal nok ikke forvente, at andre landes repræsentanter generelt er villige til at gå "helt ned" til "nordisk niveau".

Mest belastende for Løkke er, at han helt åbenbart prøvede at skjule sin adfærd og kun modvilligt vedstod det, som han mente kunne opdages. ( Og så var venstrefolkenes forsvar for Løkke lejlighedsvist til at krumme tæer over.)

Bachs ansvar i "Løkkes rejse sag" er minimalt - og egentlig er rejseregler næppe noget, en dansk minister skal ofre "forhandlingskapital" på ved et internationalt møde, hvor det primært drejer sig om at påvirke afgørelserne i de store sager.

At en lavere placeret embedsmand i et ministerium måske ikke har "fanget" et dagsordenspunkt om rejseregler er ret ligegyldigt - det har antagelig vis fra GGGI sekretariatets side været lagt frem som et ukontroversielt emne uden politisk interesse, der kunne vedtages uden debat

( - de andre landes repræsentanter har åbenbart ej eller "fanget" punktet)..

Det mere væsentlige om revisionsrapporten fra GGI og om GGGI's generelle administrative forhold m h t at sikre mod korruption, svindel og dårlig management er det virkelig alvorlige, og det er her mediernes fokus primært burde være fokuseret - men det er "svært stof" og journalistsik er det mindre kompetencekrævende at lave historier om rejseregler.

Der er intet puritansk ved at måtte flyve på business class, Robert Kroll. Faktisk glemmer vi her, at Christian Friis Bach har givet udtryk for - jeg mener, det var ham -, i debatten, at han slet ikke var bekendt med, at der fandtes nogen klasse over business.
Man kan da også sagtens stille spørgsmålstegn ved, hvorfor der overhovedet opereres med flere klasser i fly, i vore dage.

Carsten Søndergaard, Mette Hansen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Niels Engelsted

Sir Humphrey rules!

Carsten Søndergaard, Grethe Preisler, Christian Harder, Steffen Gliese og Rune Petersen anbefalede denne kommentar

Ja, hvorfor operer man i det hele taget med flere flyklasser, med 1. klasses hoteller, med frynsegoder og exorbitante fratrædelsesgodtgørelser, med forkælelse af erhverslivets og bankernes eliter, med politikernes frynsegoder og privilegier, med 'kendisser' og med spindoktorer, 'eksperter' og professionnelle 'debattører' i et angiveligt demokrati, hvor alle ifølge ideologien skulle være lige meget værd og tælle lige meget, nemlig med vægten af den stemme der afgives på valgdagen?

Lars Dahl, Mette Olesen, Carsten Søndergaard og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Theil fortæller, at S forlangte CFB`s afgang. Det kan Vestager ikke være enig i.
Hvis CFB ikke selv var gået, var en uenighed i regeringen blevet udstillet.
Tiden vil forhåbentlig vise spillet bag kulisserne, manipulering og timing.
Ellers vil konspirations teorierne blomstre. De er begyndt.

Kære Peter Hansen kl 10.30.

Du overser mine " ... " omkring ordene !

Og de billige flybilleter på de lange distancer giver sæde-størrelser og benplads, så man er "kvæstet" ved ankomsten" - navnlig hvis man har siddet mellem to overvægtige snorkende personer hele vejen.

Jeg kan godt se nytten i at rejse på business class på de længere distancer, hvis man skal arbejde efter ankomsten .

I øvrigt så har vi arbejdsmiljø regler om hvor meget lys og frisk luft , der skal være på en arbejdsplads, hvilepauser o m a .
Hvis man ser på det miljø i flyene , som man får med de billigste flybilletter, så er det egentlig ikke noget, som en arbejdsgiver burde kunne pådutte sine ansatte.

Der er vel også noget der hedder arbejdsmiljø og arbejderbeskyttelse, som gælder alle :-)

Den her sag stinker af korruption og magtmisbrug som ligger længere tilbage, og hvor er det så vi kigger hen. Yes. Sir. ...venstre.

PInden har travlt med at råbe op og LLR holder lav profil, tja Pinden har rimeligvis et eller andet i klemme, med alle de vildledninger han er ude med og Løkke har vel ikke bedrevet andet end det han er bedst til, bruge andres penge.

Magt og korruption ....jooooo det er venstre.

Lars Dahl, Mette Hansen, Keld Sandkvist og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
erik mørk thomsen

Sagen er, at ingen i det offentlige system, er blevet fyret for inkompetent eller ligende.
Derfor kan de tillade sig, at køre deres eget løb, uden at frygte, at det få konsekvenser.
Hvis en chef i det private var blevet misinformeret på samme måde, var medarbejder røget ud, med det samme.
Og indtil, at det samme sker i det offentlig system, bliver der ved med, at dukke sager op, hvor embedsfolk, på minister bekostning kører deres eget løb.
husk bare på, brevet til folketinget, om at stanse rigsrevisionen, hvor embedsfolket fik 4 narrehatte af minister, til at skrive under, for at skjule, embedsfolket egne fejltagelser!

Flemming Scheel Andersen

Sludder og vrøvl
Ministeren har ladet sig vælge til et ministerium frit svævende i lufte, for at få opfyldt sine egne abmitioner.
Udviklingsministeriet er en bastard som trækker på udenrigsministeriets embedsmænd, som dermed har mindst to herrer at tjene, hvoraf den ene ikke har retten til at lede og fordele arbejdet og sikre sig selv at være omgivet af loyale medarbejdere.
Normalt omrokerer en minister i sit ministerium, hvis ikke kemien passer, men denne mulighed har CFB formodentligt ikke haft, fordi embedsværket har hidhørt under udenrigs.
Dette forhold har har vist ved arbejdsopgavens indgåelse og han har valgt at se stort på denne begrænsning, for at opfylde sine ambitioner uden at sikre sig ordentlige arbejdsforhold til gennemførselen.
Ydermere har han ved den tidligere episode, været gjort bekendt med, at denne arbejdsform ville kunne skabe problemer for hans "ministerium" uden at han har gjort noget effektivt for at rette de fejl op og derfor ikke blot gentagelsen, men forværringen
Aben sidder på ministerens skulder uanset heltedyrkelsen.

Jette M. Abildgaard

Overeskriften til enne leder er ''Inkompetence eller ond vilje?''

Hvis man kigger gennem ALLE de sager der er roeget gennem Danmark - siden 2001 - da synes det at vaere ret tydeligt at landets embedsnetvaerk er nogle mennesker, der mener at det er dem og, udelukkende dem, der bestemmer i landet.....og altsaa ogsaa over ministre....??? Se blot statsloesesagen.....og nu ogsaa dette....ALT i landet er om de forbistrede embedsmaend, der tilsyneladende mener sig herrer over alt...inklusive liv og doed!?

Kunne det taenkes at Friis Bach har sat nogle spoergsmaaltegn ved netop sine egne embedsmaend, hvilket kun ville vaere forstaaeligt og, dette er saa haevnen...UD!!!

Er der overhovedet nogen i det Danske embedsnetvaerk, som ikke tilhoerer DF, frimurere og lignende?? Jeg er desvaerre noedt til at stille mig meget tvivlende til lige netop dette spoergsmaal....uendeligt tvivlende...

Faa dem ud klaere med Danskere......de eksisterende embedsmaend i Danmark har intet andet end netop ond vilje og, med ond vilje mener jeg netop dette og, det er ikke kun mod ministrene, men mod hele vort land og befolkningen der.....

I er noedt til at faa hele det Danske ''system'' (ikke eksisterende) lavet om og, helt fra bunden for, ellers gaar der ikke ret lang tid foer der intet Danmark er....

@Marianne Rasmussen

Dette er vist det nærmeste som svar på dit ønske:
http://jyllands-posten.dk/politik/ECE6267680/her-er-papiret-der-faeldede...

Det er trist at danskerne ikke er i stand til at rumme en person der har en vis ære i livet. Det er blevet en trend at være sjusket eller desideret sjofle og så "undskyld".
Men jeg kan godt se at det er en tårn i øjet på dem der ikke har nogen ære i livet, ud over at hylde sig selv.

Der er ingen tvivl om Friis kommer til at stå som en hæderlig minister der er svigtet af sit embedsapparat. Det vil også være problematisk dygtige og hæderlige mennesker skal falde på sjusk i et så stort og dyrt apparat.

Der er vel mere væsentligt at se nærmere på embedsapparatet, nu da det er institutioner der bliver siddende på tværs af valg.
Vi er jo så naive i danmark. Hvis nogle stiller spørgsmål ved integritet, så må de jo være ved at tænke i konspiration. Men vi behøver kun tage et ligge kig mod Italien. Mon ikke der er et sted midt imellem. Det er den tydelige forklaring på hvorfor folk som Lykke, kan lave så meget l... og bare fortsætte derud af. Folk dækker hinanden af og linen kan virkelig strækkes ud.

Det er lidt underligt at godkendelsen af rejseregulativet først kommer op nu. Som formand for gggi burde Lykke vel have viftet med det langt tidligere for at legimitere sine valg... som formand burde han vel være i stand til at rode lidt i historikken omkring rejse reglerne. De var jo ret relevante. Men det må jo være utroligt svært at overskue en mødeinkaledelse og et referat for et formand og et ministerie. Or not!!

Nu kører Pind frem på deadline, og ligner jo egentlig stadig et fjols... Rosenkranstegl viser sin tydelige inkompetence i argumenterne... eller er hun bare forsigtig ved sin monopol ven... Hun burde have tværet ham ud. Den slags kunne hun jo engang.

Frem for teorien om at den siddende regering via udenrigsministeriet skulle dække et dokument af, så kan der måske også være spørgsmål om hvorvidt Lykke har håndsgang med folk i ministeriet. Der har jo været en stor interesse i at gggi historien skulle dø..
Hvad ville lykke have ud af at komme hoppende med et dokument i hånden... jeg måtte jo godt..... men ville jo stadig være en gris. Det var jo ikke DI han var på rejse for.

Nu blev det så lidt uheldigt med en siddende minister med en vis ære i livet... så en blød landing med et dokument på et tåbeligt tidspunkt sprang en bombe.

Jeg syntes klart at det ministerie skal kuglegraves, men med henblik på hvorvidt det er et dedikeret service organ for en siddende minister.
Virkeligheden kan være et organ med tværpolitiske dagsordener, og det vil sætte spørgsmålstegn ved eksistensberettigelse i den nuværende form, hvor en minister
med en vis sandsynlighed sættes af på spin.

En minister skal kunne indtræde i et ministerium og regne med "fuld" opbakkelse, kompetence og grundighed.

Lars Dahl, Jørn Petersen, Mette Hansen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jesper Frimann Ljungberg

@Flemming Scheel Andersen

Nu er det sådan ret normalt med virtuelle organisationer og matrix ditto rigtig rigtig mange andre steder både i det offentlige og i det private.
Så hvorfor skulle et ministerium ikke kunne klare en så basal organisatorisk opgave ?

@Robert Kroll

Jeg har brugt en del år af mit liv på, lave 'internationale' projekter, hvor man lever i fly,hoteller og lufthavne. Du har fuldstændig ret i at hvis dette skal foregå på Monkey class, siddende i selve lufthavnen, de dårligste værelser på hotellerne etc etc. så er det noget der slider, gør en ineffektiv etc. etc. Det holder bare ikke.

Men der er, som du også selv antyder, stor forskel på business og så første klasse.
De cirka 33% det koster ekstra giver IMHO ikke værdi, det er en unødvendig udgift, en udgift der ikke bør eksistere.

Og jeg er ikke enig i at frimærke kasserne ikke er væsentlige. Når du først begynder at summe over hele den offentlige sektor, folketinget, ministerierne, tilknyttede organisationer, regioner, kommuner etc. Så bliver det til en pæn sjat penge.

// Jesper

Flemming Scheel Andersen

Jesper Frimann

Ret luftigt argument du kommer med, som du sikkert kan se med en smule omtanke.
Rent bortset fra at resultatet er det samme uanset organisationsformen.

Torben Lindegaard

JyllandsPosten har i da fremskaffet dagsordenen med tilhørende underbilag fra Udenrigsministeriet:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
10h45-11h45 Approval of Budget and Regulations
• 2012 Budget
• Regulations
o Core Operating Processes
o Employment Handbook
o Delegation of Signature Authority
o Recruitment Policy
o Travel Policy
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Og Travel Policy refererer til et 12 siders bilag. På side 6 står:
----------------------------------------------------------------------------------------------------
International Air travel classification
Staff Category................................ Airline class
Chairman of the Board of Directors First class
Members of the Board of Directors First class/Business Class
ED/DED/Directors........................... Business Class
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mere skjult har det altså ikke været. Travel Policy er direkte anført som underpunkt på selve dagsordenen. Og så er det overskueligt at slå op på side 6 og få de foreslåede rejseregler specificeret.
Friis Bach gav den fuld spin-skrue under sin pressekonference.
"He will go far"

n n, Carsten Søndergaard, Vibeke Rasmussen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Ole Chemnitz Larsen

Begge dele

Først begåes åbenlyse fejl,

der efterfølgende dækkes over med nye fejl, der bl.a.

medvirker til at begrave ansvaret.

osv.

Desværre et meget udbredt adførdsmynster, især blandt ledende myndighedsperson.

Det viser fakta, forstået som de ansvarliges egne dokumenter, desværre.

jasper bertrand

@Marianne
ja det havde klædt Information at aftrykke bilagene. Nu gør Torben det , men da kommentarfelterne her skjuler typografien, kan man ikke se hvor klart det faktisk er angivet på den oprindelige ensides dagsorden.
Så ligesom den anden radikale minister der gik af, er det jo ren inkompetence, både fra ministeren og ministeriet. Og det er jo lige før Friis Bach endnu en gang vildleder offentligheden og folketinget i sin begrundelse for at gå af. Travel Policy står klart og tydeligt på den ene side der er den fuldstændige dagsordene for mødet. Og Travel Policy dokumentet er jo heller ikke længere end at enhver normalt begavet mødedeltager vel af bar kedsomhed havde siddet og læst det under mødet. Men i en fornuftig dansk administration havde man vel også på forhånd ladet en kompetent fuldmægtig gennemgå alle papirerne for at se om der var ting vi ikke kunne lide, fx første klasses rejser, både for udgiften og signalet.
Det er skræmmende at det er sådan bistandsmidler forvaltes.

Carsten Søndergaard, Vibeke Rasmussen, Thomas Krogh, Torben Lindegaard og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar

Lykke Johansen har jo været så venlig at forsyne tråden med et link til Jyllandsposten, der har de originale papirer, og her er det jo let at se, at dagsordenen ikke er mere kompliceret end den almindelige til grundejer- eller andelsforeningens generalforsamling. De seks sider meget detaljerede bestemmelser for rejser og diæter i GGGI-regi antyder, at det er noget der er diskuteret en del, diætsatserne er pindet ud for hvert enkelt land. Hvis Christian Friis Bach er den " vellidte, vidende og arbejdsomme minister", Christian Andersen antyder, burde det have været en smal sag, at have læst det igennem, og husket det.
Embedsmændenes mulighed for at opfylde deres rolle er også afhængig af den information, de har modtaget. Christian Andersen kunne gøre læserne en stor tjeneste ved at afdække papirgangen: Er dagsordenen sendt til andre end ministeren, er den journaliseret, og i så tilfælde, hvornår? Hvem har set dagsordenen, udover ministeren (hvis overhovedet nogen)? Efter mødet, hvem har set aftaler og referater af mødet, og er det journaliseret? Forudgående og efterfølgende korrespondance, er den journaliseret?. Det antydes et sted, at dagsorden og rejseregler er dukket op, og det kunne godt betyde, at papirerne er fundet i en skuffe eller i en taske, og således er gået uden om det normale ministerielle beredskab.

Vibeke Rasmussen

Så nu, hvor han i halvandet døgns tid har kunnet bade sig i ubetinget ros og medieeksponering, har den efterhånden nærmest helgenkårede Christian Friis Bach her til aften givet sit, efter eget udsagn, allersidste interview vedrørende GGGI i Deadline på DR2, hvor den ellers normalt ret agrrressive Martin Breum venligt, velvilligt, imødekommende – og næsten helt uden at afbryde! – 'holdt' mikrofonen.

Efter således succesfuldt at have efterladt offentligheden med et billede af sig selv som vaskeægte 'holier than thou'-Radikaler, er Christian Friis Bach nu gået:
http://m.youtube.com/watch?v=NfMCeidJ8bg&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DNfMC...

ellen nielsen, n n og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar

Det er besynderligt at CFB underkastes så megen analyse idet han ret beset jo ikke selv har svindlet. Nok lavet eller overset andres fejl, men ikke svindlet.

Hvis man sammenholder det med tonen i Løkkes berømte 3 timersmøde, så var journalisterne her næsten bovlamme. Men Løkke havde ikke lagt sig ned.
Det gjorde CFB - og så skal han kværnes.

Hva' fanden er de (journalisterne) bange for. Er det Hjorten der spørger i baglandet?

Ingen tvivl om, at det er politikere med integritet og høj personlig moral som Christian Friis Bach, vi ønsker og har brug for.

CFB henholder sig til ministeransvarlighedsloven og går af.
Så må den lov laves om. Når de ansatte svigter, burde Ministerens "straf" og pligt være at bringe sagerne i orden og have ret til at rense ud. Han er den nærmeste til det.
Det overlades i stedet til hans afløser og (i førsteomgang) til de ansattes chef, departementschefen.
Det dur ikke !

Flemming Scheel Andersen

Leo Nygaard

Nu er du helt i hampen, Leo

Det vil kun blive brugt til ansvarsforflygtigelse efter devisen, "når ansvar deles, så er der ingen der har ansvar".

CFB har sovet i timen, og betaler prisen for at hans embedsførsel ikke har levet op til hans personlige ambitioner.
Et af de få tilfælde hvor systemet har virket efter hensigten.

Det er netop en fantastisk virkningsfuld manøvre, Leo Nygaard. Embedsværkets åbenbare inkompetence udstilles, og den efterfølgende minister kan uden for meget modstand rydde ud i flokken.

Flemming ?? - Det er netop at tage ansvar, jeg taler om.
Ved at gå, spreder han ansvaret. Var han blevet, havde han samlet det hos sig selv.
Altså forskellen er måden ansvaret forvaltes på, som jeg ser det.

jasper bertrand

@Erik Lang
På en måde er det jo det dilemna vi borgere, vælgere hele tiden står i. Foretrækker vi en ærlig og uangribelig mand, som ikke er særlig kompetent, eller en mere slyngelagtig en, der til genæld har styr på tingene. Det er ikke let. Synes dog ikke Friis Bach helt passer ind her på slutningen, det er vel ikke ærligt, når han ikke vil indrømme at han selv har sovet i timen?

Vibeke Rasmussen

I går udtalte Christian Friis Bach sig, på Deadline, med egne ord for allersidste gang vedrørende GGGI.

Men som en ægte Radikaler er det sidste punktum så alligevel ikke sat. Og embedsværket er alligevel ikke helt så slemt, som han ellers har haft travlt med at skælder det ud for. Ifølge BT skriver han således på fb:

"Der er nu pres på Udenrigsministeriet. Men vil gerne understrege, at Udenrigsministeriet er fyldt med super dygtige, søde og ansvarlige medarbejdere, der tager titusinder af rigtige beslutninger, som har knoklet for at hjælpe mig og som repræsenterer Danmark på fornemmeste vis. Punktum."

"super dygtige", "søde", "titusinder", "knoklet", "repræsenterer Da[hr]nmark" … det er lige før, jeg 'throw up a little bit in my mouth'. :-/

jasper bertrand

Og nu skal vi have historien om konens kræftsygdom (BT etc), hvem var det der sagde saglig og dygtig?

Børge Rahbech Jensen

To forhold glemmes lige. Det ene er, at Christian Friis Bach ikke snakkede om sit eget ministerium men om Villy Søvndals ministerium. Det andet er, at regler for ledelsens rejser sjældent er et politisk emne men formentlig typisk er en efterretningssag, som en minister ikke nærlæser. Faktisk har Lars Løkke Rasmussens rejseomkostninger helt fjernet pressens og dermed offentlighedens opmærksomhed fra, hvad GGGI egentlig laver. Det er bare et af mange eksempler på, journalister på Christiansborg arbejder med alt andet end Folketingets politiske arbejde. Det er ikke en politisk beslutning, om en NGOs ledelse må rejse på 1. klasse i rutefly.

Jeg er med Rahbech Jensen her: Venstre har brug for, at fokus - for enhver pris kommer væk fra Løkke. Og der skyes ingen midler.
Vi må håbe, at de radikale nu slækker grebet om regeringen lidt, og sørger for at der bliver ryddet op i embedsværket.
Det handler jo ikke om at de skal være loyale over for ministrene. Det er folket, nationen osv. de bedrager.

Der er to store personligheder i landet for tiden - ifølge medierne - CFB og AS.
Den første gik selv den anden blev stemt ud. Det burde være omvendt !
Folket vil have brød og skuespil.