Leder

Lars von Triers sex er mere

Debat
12. december 2013

I Cannes i 2010 beskrev Lars von Trier drilsk planerne om at lave »en pornofilm« med »masser af ubehagelig sex«. Lige siden, og indtil nu, hvor den første presse har set slutresultatet, har man omtalt Nymphomaniac som »Triers sexfilm« og »Triers pornofilm« med reklameplakater af orgastiske skuespillere, med rygter om eksplicitte scener og pornodoubles, med danske medieoverskrifter som »Trier-stjerne: Lars hjalp mig med orgasmescene.«

Lanceringen leger således drilsk med den (halvt bekræftede fordom), at når først man vinker med det mellemkødfarvede sexflag, så skærmer det offentlighedens interesse for alt andet.

Men Nymphomaniac handler ikke om sex. Den handler om al det eksistentielle morads, der ligger under og over de konkrete samlejer, vi overværer. Sådan fungerer sex også i Triers samlede filmværk, som Nymphomaniac kan siges at opsummere, og som vi i dagens Film&Fjernsyn analyserer. Her er samlejer, læst i filmenes kontekst, udtryk for Triers melankoli og misantropi, for menneskets akavede, magtforskruede, ynkelige, smertefulde, uforløste, hverken gode eller onde natur. Her er sex aldrig bare sex.

Sex er et grundlæggende vilkår for mennesket, derfor giver det oplagt mening at bringe det ind i filmkunsten – også uden, med sær nypuritanistisk klang, at diskutere, hvorvidt det seksuelle er »pornografisk« eller ej.

Inden for seneste måned har to af årets vigtigste og mest omtalte filmkunstneriske bedrifter, den franske guldpalmevinder Adèles liv og nu Triers Nymphomaniac, således brugt sex som en integreret del af filmens univers. Den ene er en intim og smertende kærlighedshistorie om en grådig forelskelse, den anden synes mere grundlæggende at handle om kunsten at fortælle og forstå et liv – seksuelt, eksistentielt og moralsk. I begge film er det seksuelle en integreret, og derfor også visuelt ekspliciteret, del af fortællingen. Det er ikke blot et lummert intermezzo, men et grundlæggende udtryk for jagten på menneskelig forbindelse og mening.

Hvorfor knalder de så meget i Triers film? Fordi Trier gennem sex afdækker menneskets vilkår. Og som han antydede i Cannes, er det vilkår fundamentalt »ubehageligt.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lars von Trier forstår Hitler og kvinder.