Antisemitisme?

LEDER
27. februar 2014

Richard Falk går af som særlig Palæstina-rapportør for FN’s Råd for Menneskerettigheder efter seks års embedsperiode. I sin sidste rapport betegner den 84-årige amerikanske juraprofessor Israels ageren i de besatte palæstinensiske områder som ’potentielt ensbetydende med udskillelse og apartheid’.

Falk, der er jøde, har løbende kritiseret Israels politik i de besatte områder med et ordvalg, hvis direkthed den israelske regering med vanlig automatreaktion på politisk kritik kalder ’antisemitisk’.

I dag offentliggør Amnesty International en rapport, der dokumenterer denne ’antisemitisme’. De tørre tal for ’en stigende tendens’ til ustraffede drab på civile palæstinensere i perioden 2011-2013 er på 45 dræbte og mindst 267 sårede af skarp ammunition fra israelske sikkerhedsstyrker.

LÆS: Klart mønster i israelske drab på civile palæstinensere

Amnesty har udeladt voldelige sammenstød ved omfattende demonstrationer, væbnede angreb på israelske stillinger, etc. – rapporten forholder sig alene til ’episoder’, hvor civile – i nogle tilfælde stenkastende – er skudt, i flere tilfælde i ryggen. Det er, som det er; enhver, der har været på den besatte Vestbred ved, at unge og ofte bange israelske soldaters stormgeværer sidder løst. De senere år, hvor de globale nyhedsmediers opmærksomhed har fokuseret på de arabiske revolter, er disse ’episoder’ stort set ikke rapporteret.

Problemet er, at disse drab – der i nogle tilfælde ligner mord og dermed krigsforbrydelser – stort set forbliver ustraffede som udtryk for en bevidst politik. Proceduren for militærpolitiets efterforskning af skyderier blev ganske vist strammet i april 2011, og siden er 24 drab i 20 ’episoder’ efterforsket.

I ét tilfælde er en israelsk soldat retsforfulgt for ’uretmæssigt drab’ på en ubevæbnet palæstinenser. Han fik 12 måneders fængsel, hvoraf de fem var betinget. Tre sager er henlagt uden tiltale, fem sager er lukket uden at konklusionen er kendt, og 11 sager er stadig ikke afsluttet. Tallene taler for sig selv, og de er ikke ’antisemitiske’.

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Kommentarer

Brugerbillede for Geert Larsen

'Problemet er, at disse drab – der i nogle tilfælde ligner mord..'

'ligner' ??
Hvorfor denne selv-censur, alene det at du skriver om sagen vil medføre hysteriske
beskyldninger om 'anti-semitisme' så du ka' lige så godt tale frit fra leveren Lasse Ellegaard .

Bare se de hysteriske reaktioner der kom fra Israel da de fandt ud af at schægtning ikke er lovligt i Danmark uden bedøvelse (og så er det ikke schægtning) .
Jeg tør slet ikke tænke på hvad der sker når vi forbyder spædbarns-lemlæstelse ..

Brugerbillede for Jacob Maimin Weil

Er det den samme Richard Falk, som direkte sammenligner palæstinensernes situation med jødernes under holocaust? Er det den samme Richard Falk, som i et indlæg, hvor han støttede Gaddafi, tilknyttede en tegning af en hund med kalot, bærende en t-shirt hvorpå der stod "USA", som tisser på Fru Justitia?

At det endda her bliver påstået at der er en direkte forbindelse mellem Amnesty's rapport, og beskyldningerne mod Richard Falk, er jo grinagtigt.

Denne leder er simpelthen så pinlig, at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre af mig selv. Rapporten har både nyhedsværdi, og er vigtig for at forstå udviklingen i Israel/Palæstina-konflikten, men ovenstående leder er intet andet end et vagt forsøg på mudderkast.

"Tallene taler for sig selv, og de er ikke 'antisemitiske'". Det kan godt være, men det er Richard Falk.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Willy Johannsen

Uanset hvem der taler om dette, vil vedkommede blive stemplet som anitisemit. Det er - desværre . blevet brugt som et helt urimeligt forsvar alt, alt for længe.
Virkeligheden er, at Israels grundlæggelse startede med en etnisk udrensning af de palæstinensere, som levede inden for de grænser, jøderne selv havde sat for en stat, der skulle blive deres. Det skete bland andet med massakrere og målrettede drab. Udviklingen siden er en direkte følge af dette. Desværre.
Og da jeg i min ungdom ikke vidste dette, var jeg en stærk tilhænger og forsvarer af Israel. Errare humanum est.

Brugerbillede for Niels Jespersen

Richard Falk er da en helt igennem seriøs person, som man slet ikke kan genkende i Jacob Maimin Weils beskrivelse.

Han har som specialobservatør udpeget af FN gennem mange år påpeget hvor elendig omtalen og dækningen af Palæstina og Israels forbrydelser i virkeligheden er.

Det er da mudderkastning at fremdrage ligegyldigheder som vist taler for sig selv i al deres hadefuldhed mod denne modige mand.

Han har jo påpeget hvordan Human Rights Watch er blevet lammet af pro-israelske folk - ligeledes har han skrevet om Amnesty International, som har samme problem.

Det er jo nok derfor han skal kaldes "til orden" med patetiske fraser "er det denne mand som..."

Brugerbillede for Andreas Andersen

https://www.google.es/search?q=Stamps+palestine&client=firefox-a&hs=zqx&...

Det var en stor overraskelse for mig, da jeg begyndte at samle på Palestine Postage Stamps. Disse frimærke rækker langt tilbage, meget længere tilbage end Det Zionistiske Israel. Jeg bryder mig ikke om Zionister, det har intet at gøre med at Zionister som oftest er jøder. De fleste jøder er ikke Zionister, de fleste jøder er bange for Zionisterne, fordi Zionisterne er voldelige og tyranniske, om det passer det ved jeg ikke, det er blevet mig fortalt af en jøde. Palæstina var et kulturelt område meget længe før Det Zionistiske Israel og var et internationalt fredelig kultursamfund, hvor folk f.eks. jøder og arabere levede i fred med hinanden, det er historie i dag, men vistnok en sand historie.