Leder

Skifer – hvorfor?

27. juni 2014

»Danmark, som med god grund har et ambitiøst mål om at udfase brugen af fossile brændsler, bør ikke lede efter nye.«
– Tarjei Haaland, Greenpeace Danmark

Onsdag aften stemte Frederikshavn byråd ja til, at det franske energiselskab Total sammen med den statsejede Nordsøfonden kan gennemføre en første prøveboring efter skifergas ved Dybvad i Nordjylland. Det er selvsagt et første skridt på vejen mod en dansk produktion af skifergas, og det kan mildest talt undre.

I Totals eget hjemland, Frankrig, er det politisk besluttet at sige nej tak til skifergas. Metoderne er for tvivlsomme, risikoen for forurening og utilsigtede konsekvenser for stor. Det samme siger de eksempelvis i Bulgarien.

Men ét er risikoen for miljøet – ikke mindst grundvandet. Noget andet er den globale opvarmning og fagkundskabens advarsler herom. FN’s klimapanel, IPCC, har slået fast, at mere end to tredjedele af alle fossile brændsler skal blive i jorden. Sker det ikke, bliver det umuligt at holde klodens temperaturstigning på under to grader celsius.

Derfor er det naturligvis meget svært at forstå, at Danmark – klimapolitikkens forgangsland – ikke bare siger nej til flere fossile energieventyr. Særligt set i lyset af at både den tidligere og den nuværende regering bryster sig af at have et klokkeklart mål om at gøre Danmark 100 procent fri af fossile brændsler senest i 2050. Det betyder jo, at om blot 36 år skal al energi til el, varme, transport, landbrug – hele maskineriet omkring os – komme fra grønne energikilder, og ikke eksempelvis skifergas.

De danske politikere bør derfor holde fast i den langsigtede vision og allerede nu satse benhårdt på tiden efter de fossile brændsler i stedet for at overveje mulighederne for, at der om måske otte-ti år, når alle prøveboringer er gennemført og analyseret, skal hives gas op af den danske undergrund.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Daniel Hansen
  • Niels Duus Nielsen
  • Dennis Berg
  • Philip B. Johnsen
  • Jeppe Petersen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Martin Andersen
Daniel Hansen, Niels Duus Nielsen, Dennis Berg, Philip B. Johnsen, Jeppe Petersen, Lise Lotte Rahbek og Martin Andersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Vibeke Andersen

Uforståeligt, at Danmark endnu ikke har et forbud, når Frankrig allerede har gjort det umuligt for firmaet at bore i egen undergrund!

leif voetmand, Bill Atkins, randi christiansen, Rasmus Kongshøj, Tue Romanow, lars abildgaard, Flemming Scheel Andersen, Ole Hansen, Daniel Hansen, Holger Madsen, Flemming Madsen og Martin Andersen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Hele tankegangen bag tilskud, der gør vedvarende grøn energi konkurrencedygtige med fossile brændsler, er naturligvis ikke mulig at gennemføre, når finanskapitalisme med politisk hjælp samtidig modarbejder omstilling, politiske privatøkonomiske forhold, kommer altid før befolkningens interesser, det er problemet i alt sin enkelthed.

Mange vil nok sige "ikke i Danmark" her kommer befolkningen først, men Danmark har, EU Gucci Helle Thorning-Schmidt, First Class Lars Løkke Rasmussen og finanskapitalisme på fracking gas eventyr i Danmark, på de danske borgeres børn og børnebørns regning, så tænk igen.

Danmark har fortjent bedre.

Bill Atkins, Benjamin Lau Jensen, lars abildgaard, Holger Madsen, Flemming Scheel Andersen, Ole Hansen og Dennis Berg anbefalede denne kommentar

Det er nu meget betryggende, at der bruges nogle kræfter på at undersøge muligheden for at udnytte forskellige energiressourcer.
Selv tosserne i det radikale parti har jo indset, at den danske statskasse er alt for lille til at dække udgifterne til deres tåbelige eventyr på vindmølle-og solcelleområdet.
De har bare ikke mod og mandshjerte til at indrømme, at deres hidtidige 'klimapolitik' er den direkte vej til katastrofen.

Det viser jo bare, at politikerne siger et men gør det stik modsatte.
Demokratiet er sat ud af kraft.

Jesper Wendt og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar

Bo Carlsen, jeg føler mig lidt dummere samtidig med at jeg mister lidt at troen på menneskeheden hver gang jeg læser et af dine indlæg.

Benjamin Lau Jensen, lars abildgaard, Flemming Scheel Andersen, Ole Hansen, Lise Lotte Rahbek, Daniel Hansen og Esben Nielsen anbefalede denne kommentar

Dennis Berg:
Det der med at du 'føler dig lidt dummere' vil jeg anse for at være dit eget private problem.....

mvh

Toke Andersen

Folk som Bo Carlsen har ingen effekt på min intelligens. Det er på ingen måde en overraskelse at der stadig findes mennesker, en hel del mennesker faktisk, med hoved så langt oppe i røven på sig selv at deres kontakt til virkeligheden lider betydeligt. At samme gruppe vil have tendens til at lukke mere end normale mængder lort ud, kan heller ikke overraske.
Det et er sørgeligt og svært frustrerende men det gør ikke os andre dummere.

Jacob Jensen, lars abildgaard og Holger Madsen anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

MIn familie havde en gang en BP benzinstation i Dybvad - og en nedlagt jernbane lige bag huset, hvor man faktisk kunne lege paa skinnerne - uden det var farligt. Der var nu ikke nogen der kunne lide vi gjorde det - heller ikke vi selv - verden er jo ikke helt forudsigelig.

Det bliver spaendende at se om der kan komme positiv energi ud af at frisaette alt det tidligere groenne i undergrunden. I USA og Canada gaar det jo rigtigt godt med fracking - og maaske kan Danmark fortsat vaere selvforsynende naar Nordsoeolien toerer ud.

Toke Andersen

Problemet, udover at det aldrig er kønt at se mennesker kaste sund fornuft overborde når der er dollars i udsigt, er vel at vi står overfor en uundgåelig omstilling.
Tilmed uundgåeligheden en betydelig mængde data der indikerer at denne omstilling er kritisk og svært akut.
Bilen der racer mod afgrunden er en fin analogi. Uden radikalt retningsskift eller opbremsning er ulykken sikker.
Fortsat udvikling af nye kilder, felter, teknologi mv til udvinding og udnyttelse af fossile reserver. Svarer så, med ubestridelig træfsikkerhed, til at holde foden på speederen og banke på noget træ 7-9-13.

Og man rækker ud efter noget hårdt, for at gøre en ende på det hele, fordi idiotien er for massiv og det er ikke til at bære, men husker, i sidste sekund, at det jo bare er dollars. Ussel fucking mammon.
Mennesker har ingen modstandskraft. Enkelte måske, derhjemme ved keyboardet, selv de bedste falder til sidst, det er bare et spørgsmål om tilgængelighed og mængde.

Philip B. Johnsen

@Toke Andersen
Liberalismen er et fundamentalistisk og fanatiske ekstrem, hvor demokrati og human opførsel, ikke tæller positivt.

Grådighed og egoisme er dyder der bliver fremhævet, dyder der skal udmøntes i personlig magt, økonomisk selvrealisering i første række, tilsidesættelse af medmenneskelighed og solidaritet, er opfattet som positivt, liberalister vælger sit eget ego, som den eneste og sande Gud.

Egoistisk fundamentalisme eller finanskapitalistisk liberalisme, handler kun om "mit og mig."

Psykopati har sin egen politiske isme "liberalismen".

Jeg skal lige tilføje, at jeg ikke opfatter psykopati, som en sygdom, jeg hader ikke liberale, psykopati er en menneskelig støbning nogle, faktisk en del ledertypemennesker tilhører, det må jeg acceptere, men jeg forstå godt, det er svært for mange, at leve med, for det er roden til meget ondt i verden.

Rasmus Kongshøj, lars abildgaard, Holger Madsen og Toke Andersen anbefalede denne kommentar

Boringen af skifergas er dikteret fra USA.
For at lægge pres på Rusland.
Og mindske afhængigheden af Russisk gas.
USA bliver ikke i stand til at levere LNG til Europa de første 10-15 år.
Derfor er følgagtige amerikanske vasal stater som Danmark og Rumænien blevet beordret til at bore efter skifer gas.

Dennis Berg, Flemming Scheel Andersen og Claus Jensen anbefalede denne kommentar
Claus Jensen

Henrik Brøndum:

Skal din kommentar forstås sådan, at du ligefrem bliver nostalgisk ved tanken om fracking?

Jens Hansen og Flemming Scheel Andersen anbefalede denne kommentar
Michael Rand

Som lederen angiver er der 36 år til at Danmarks energiforbrug skal være fossilfri energi.
Men indtil da er gas den mindst forurenende af de fossile brændstoffer . F.ek.s er CO2 udledning ved gas 30-50% mindre end ved kul og 15-30 % mindre end ved olie.
Så gas er ikke uinteressant
Iøvrigt stod KUL for 52 % af elproduktionen i 2013.
Iøvrigt er energiproduktion og forurening/CO 2 udledning et globalt anliggende. I det perspektiv vil en øget anvendelse af gas og en reduktion af kul i energiproduktionen være et skridt i den rigtige retning.
I Europa er der (desværre ku man sige -rent CO2 mæssigt ) en stemning for at lukke Akraftværker, hvilket vil øge behovet for andre energikilder . Der er også et ønske bl.a. I Tyskland om nedbringe anvendelsen af kul i energi produktionen . Så der er altså et praktisk problem i at fremskaffe energi som er ren eller mindre belastende end kul baserede . Og der må vi nok erkende at det problem ikke på mellemlang sigt kan tilvejebringes udelukkende ved sol,vind og biomasse . Ikke i Europa og slet ikke på verdensplan.
Det helt centrale problem er hvordan vi på globalt plan kan reducere miljøbelastningen mest muligt og her er gas anvendelse en vigtig mellemstation som alternativ til kul. At ignorere dette og prøve at pudse vores egen glorie og enøjet fokusere på Danmark er ikke iorden.

Claus Jensen

Boring efter skifergas skal i virkeligheden forstås som en beslutning set i det store perspektiv og et uegennyttig ønske om, at redde verden fra Frederikshavns byråds side.

Ikke dårligt Michael Rand!

Dennis Berg, Jens Hansen og Jesper Wendt anbefalede denne kommentar

Michael Rand.
Skifergas forurener mere end kul og olie.
Det er korrekt at der dannes mindre CO2 ved afbrænding af gas end ved olie og kul.
Men udvinding af skifergas er stærkt forurenende.
I USA undslipper ca. 30 procent af methanen under udvindingen.
Enten brændes den af eller også lukkes den ud i atmosfæren.
Dette indgår ikke i CO2 regnskabet.
Methan som lukkes direkte ud i atmosfæren bidrager langt mere til den globale opvarmning end CO2.

Dennis Berg, Lise Lotte Rahbek og Jesper Wendt anbefalede denne kommentar
Torben Selch

Jeg bliver også helt nostalgisk når jeg tænker på min far som havde BP distrikt omkring det samme område i Nordjylland - fra Aalborg til Skagen og fra Sæby til Hirtshals - som sagt er disse små hyggelige tankstationer væk - Tanken om at skifergassen er stille og roligt fesen væk på samme måde som tankstationerne og gassen i Skåne, går mig også nostalgisk.

Torben Selch

Godt nyt fra JP - omkring boringerne i Nordjylland:
http://epn.dk/brancher/energi/olie/ECE6866881/nordjysk-skifereventyr-sat...

Men læg i artiklen særlig mærke til R's Rasmus Helveg Petersen's holdning.

»Skifergas indgår ikke i vores energiplaner. Tværtimod har vi lavet en langsigtet strategi, der siger, at vi i 2050 skal være færdige med at bruge fossile brændstoffer. Men frem til da vil jeg gerne have, at det er danskproducerede fossile brændsler, der bliver brugt både af hensyn til nationaløkonomi og til vores forsyningssikkerhed,« siger Rasmus Helveg Petersen.

Venligst husk denne udtalele - kære vælger.

Torben Selch

Ups glemete det halve af RHP's udtalelse:

Over for Jyllands-Posten slår ministeren fast, at selv om Folketinget pålægger danske husstand og virksomheder årlige milliardregninger for at indføre mere CO2-fri energi i den danske energiforsyningen, skal den CO2-forurenende skifergas selvfølgelig udnyttes, hvis der findes skifergas i Nordjylland.