Leder

En røst fra fortiden

Debat
20. august 2014

NATO’s generalsekretær, Anders Fogh Rasmussen, lod sig forleden interviewe af DR om den militære aktion mod Islamisk Stat (IS) i Irak.

Undervejs i interviewet formaster journalisten sig til at spørge, om ikke Fogh – i sin egenskab af statsminister i 2003, da Danmark var en del af den amerikansk-ledede invasion – føler et vist medansvar for det morads af krig og katastrofe, der nu råder i Irak. »Nej, det kan jeg forsikre dig om, at jeg ikke gør,« siger Anders Fogh Rasmussen som et ekko af 00’ernes ’der er ikke er noget at komme efter’-mantra.

Om invasionen af Irak konkluderer den afgående generalsekretær: »Den krig fjernede diktatoren Saddam Hussein og gav irakerne chancen for at skabe et bedre samfund. Den chance har de misbrugt.«

Det er interessant at få indsigt i Anders Fogh Rasmussens refleksioner over Irak-krigens konsekvenser, alene af den grund at hans politiske karriere i modsætning til stort set alle de ansvarlige statsledere – Bush og Blair bl.a. – ikke synes at have lidt nævneværdig skade af den fejlslagne krig. Bemærkelsesværdigt er det også, at Anders Fogh Rasmussen i interviewet reelt erkender, at Irak-krigen slog fejl, al den stund at det ikke lykkedes at skabe et velfungerende demokrati – hvilket dog ifølge generalsekretæren alene er de uvorne irakeres skyld.

Mest forstemmende er det, at Anders Fogh Rasmussen implicit giver udtryk for, at han betragter det som legitimt at invadere et andet land uden om FN for at fremtvinge et regimeskifte. I en tid med store spændinger i forholdet mellem Vesten og Rusland kan den type udmeldinger fra den vestlige forsvarsalliances leder kun øge mistroen hos Vladimir Putin og andre statsledere med et anstrengt forhold til Vesten.

I interviewet med DR irriteres Anders Fogh Rasmussen over journalistens insisteren på spørgsmålet om medansvar:

»Vi i Vesten, vi har en tilbøjelighed til at tro, vi har skylden for alting.«

Det er en tilbøjelighed, Anders Fogh tilsyneladende ikke har skyggen af.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jeg er alvorligt bange at der er tale om en røst fra fremtiden...

Er den mand stadig på fri fod ...