Leder

Smukke mennesker

14. januar 2015

Danmark er på mange måder et ligestillet land. Og den dominerende holdning er, at vi i Danmark kan vælge frit uanset køn. Alligevel er det svært at overse, at der her i landet er 4.003 mandlige administrerende direktører og 228 kvindelige. Hvorfor ser det stadig sådan ud?

To dybe skyttegrave har etableret sig i den danske kønsdebat: På den ene fløj dominerer kritik af de sociale strukturer, der former og ofte begrænser kvinders muligheder. På den anden hyldes den liberale grundtanke, at intet holder dig tilbage ud over dig selv.

Senest den 3. januar slog Amalie Lyhne og Leny Malacinski i Berlingske et slag for kvinders personlige, individuelle ansvar for kønsskævheden: »Hvis feministerne virkelig vil have, at kvinder skal tjene flere penge, burde de holde op med at skælde ud på mændene, politikerne og samfundet og i stedet sætte sig ned og tale med kvinderne om deres valg ...« og udtrykte en tiltagende træthed over at blive tilskrevet, hvad de kaldte »falsk bevidsthed«: en manglende erkendelse af, at de kunne være holdt tilbage af noget, der ikke er lov, men kulturelt bestemt.

En ny rapport fra University of the West of England åbner for, at en tredje position måske kan lede os ud af skyttegravskrigen. Undersøgelser fra fem kontinenter viser, at kvinders selvbillede har fundamental indflydelse på hele deres liv, herunder skolepræstationer og deres drømme for fremtiden. Tal fra 30.000 piger i Finland i alderen 14-16 viste f.eks., at uanset hvordan deres kroppe så ud, var følelsen af ikke at være smuk nok udbredt og var direkte relateret til dårligere karakterer. Og det kunne pigerne ikke bare ’vælge fra’.

»Når samfundet konstant fælder domme over kvinder og piger baseret på deres udseende, bruger de en masse energi på at tænke på den måde, de præsenterer sig selv. Det forventes, at man bruger tid på det,« siger Emma Halliwell, en af tre forskere bag rapporten.

Negativt kropsbillede er altså ikke et isoleret, individuelt problem, men et samfundsonde, der har en fundamental indflydelse på kvinders forventninger til egne evner – også i sfærer, der umiddelbart intet har at gøre med udseende. Problemet er kun blevet større de seneste 20 år, og fortsætter trenden, kan konsekvenserne ifølge forskerne være, at Storbritannien vil have 40.000 færre kvindelige entreprenører i 2050.

Vores kultur har et bredt anerkendt, homogent, og svært opnåeligt skønhedsideal, der i dag er blevet uadskilleligt fra forestillingen om succes, ambition og sundhed. De domme, vi fælder over andre menneskers udseende, er mere vidtrækkende, end vi umiddelbart mærker. Et smukt udseende er en måde at vise overskud på. Derfor kan det være altødelæggende at føle, at man ikke ser ud som vores ideal.

At påpege, at et menneske kan ligge under for et kulturelt pres, er ikke at kalde det svagt. Det er ikke at offergøre, det er ikke en opfordring til fløjlshandsker og særbehandling. At anerkende, at presset eksisterer, er at sande, at ingen af os eksisterer i et vakuum, men bevæger os rundt i en virkelighed, hvor blikkene er konstante, vi søger hinandens accept, og hvor nogle ting vejer tungere end andet. Kvinders fokus på udseende er ikke et forfængeligt karaktertræk, men i høj grad en respons på et samfund, der kræver det af dem. Senest i 2013 viste en undersøgelse fra Harvard, at smukke mennesker bliver opfattet som sundere og mere pålidelige.

Placeres hele ansvaret for et menneskes liv i dets egne hænder, glemmes jobsamtaler, receptioner, møder og et utal af andre sammenhænge, hvor førstehåndsindtrykket vejer tungt.

At kritisere enten individ eller struktur bliver en forsimpling af kompleksiteten i kønsdebatten og tjener intet. Rapporten giver os nye værktøjer til at belyse, hvordan menneske og samfund spiller sammen, hvordan vores idealer bruges til uretfærdigt at belønne nogen og straffe andre. Ingen skal behøve føle, at de har mindre ret til glæde, succes og indflydelse på grund af deres angst for, at blikke, de møder, dømmer dem uden for fællesskabet af de smukke og succesfulde. For tror man undersøgelsen, er der en uhyggelig stor del af vores søstre og døtre, der har købt den historie om dem selv.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Gert Selmer Jensen
  • Anne Eriksen
  • randi christiansen
  • Steffen Gliese
  • Ingrid Uma
  • Simone Bærentzen
Gert Selmer Jensen, Anne Eriksen, randi christiansen, Steffen Gliese, Ingrid Uma og Simone Bærentzen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Langt de fleste bekvemme stillinger i det offentlige er besat af kvinder. Måske er det kvindens bekvemmelighed der er årsagen til, at der er færre kvindelige topledere ind mænd.

Steffen Gliese

Men i det private, Kjeld Hansen, er det jo så sådan, at i hvert fald 4003 mænd har opnået den største bekvemmelighed i forhold til 228 kvinder.

Kristian Rikard

Jeg forstår ikke antallet 4.231 (4.005+228) administrerende direktører. Det må da
være et langt langt højere tal?

Der er mange ukonstruktive former for kritik og selvkritik vi bør tage et opgør med. Det er dog positivt at forfatteren vælger et problem hvor det er tydeligt at der ikke er en kønsbetinget årsag eller "undertrykker".

Selvom det overvejende er kvinder der slås med netop denne form for ukonstruktiv kritik er det heldigvis sjældent og ikke kun mænd der har fremsat kritikken. Vi bør alle sammen uanset hvilket køn vi har mangfoldiggøre vores skønhedsidealer og sige klart nej til unødvendig plastikkirurgi, modelkonkurrencer, og alt muligt andet værdiforladt overfladisk.

Gert Selmer Jensen

Måske ligger funktionen som administrerende direktør, udenfor mange kvinders interessesphære,
ligesom de måske prioriterer andeledes end mænd, omkring et balanceret liv, hvor man også vægter
sit privatliv højt. Begge dele er i høj grad forståelige.
Vedr.: Fokusering på smukke og sunde mennesker, så gælder det jo begge køn.!

Prøv at se på hvor mange af virksomhederne der er blevet grundlagt og opbygget af mænd, så vil man formentlig se at mændenes dominans er lige så stor, eller større, end ved fordelingen af administrerende direktører. Det er vel ikke så underligt, at når der er en tradition for at det er mændene der skaber virksomhederne, er der en tilsvarende tradition for at det er mænd der leder dem. Ikke dermed sagt, at sådan skal det blive ved med at være, men man bør se de to forhold i sammenhæng. Hvis det skal være indlysende at stadigt flere kvinder er kvalificerede til at lede virksomheder, bør det afspejles i, at kvinderne også udgør et tilsvarende stigende antal, blandt dem der skaber virksomhederne.

Det forekommer i øvrigt noget dunkelt, hvordan man mener at den omtalte rapport skal bruges i praksis. Det vil dog under alle omstændigheder have den iboende skævhed, at den kun tager udgangspunkt i kvinderne. Begge køn er vel påvirkede af kulturelle normer om udseendet, og andet.

randi christiansen

Kvinder begrænses ifbm graviditet og barsel i højere grad end mænd af samfundsstrukturerne. Det er et faktum, at vil man som kvinde både have børn og karriere på de eksisterende betingelser, må man arbejde ekstra hårdt. Hvis børn tager tid fra karrieren, og det gør de, er der masser af unge mænd i kulissen, som er klar til at tage over.

Randi.
Det kaldes at prioterer sit liv.
Welcome to the real world.

Det er vist ikke nogen menneskeret at skulle have børn, ej hellere at blive leder.

2015 - 100 år med stemmeret - en ændring af den patriarkalske samfundsmodel - det går jo laaangsomt.
Se alle TV udsendelser fra EU møder m.m. - jakkesæt og slips - det visuelle bliver taget til indtægt.
Smukke, høje og ekstroverte mennesker har nemmere ved at gøre karriere, nemmere ved at blive ansat. Imidlertid er det jo ikke sikkert, at de har evnerne?
I dyrenes verden er hannerne de flotteste - men hunnerne får så afkommet (som regel - der er vist nogle fisk).
Samfundets økonomi betyder rigtig meget - og det gør personligheden også - for der er mange ledere/ direktører - også kvindelige - der slet ikke har udseendet med sig.
Vores velstand gør at vi kan fokusere meget på tøj m.m.
I skolen er pigerne hurtigere modne, flittigere og mange får uddannelse så mon ikke der bare mangler øvelse og 100 år mere?

Lise Lotte Rahbek

Det er jo nemt nok.
Man kan som kvinde ikke være leder, hvis man ligner en sæk kartofler. Så ville mændene ikke kunne holde koncentrationen, når der blev holdt møde.
Mænd omgås meget nødigt kvinder som ligner en sæk kartofler, medmindre det er familiemedlemmer. Kvinder som ligner en sæk kartofler understøtter lissom ikke mænds selvtillid. Både mænd og kvinder har lært i amerikanske films, at mænds selvtillid understreges af trofæ-modeller, som bliver forblændet af mænds direktørstatus og medfølgende penge.
Kvinder i lederstillinger i samme slags films er næsten altid nogle lede møgkællinger, og hvem har lyst til at være en led møgkælling.

Mænd derimod må gerne ligne en sæk kartofler og jeg hentyder på ingen måde til Venstres parti-top.
Kvinder har bedre sans for, hvad man kan bruge en sæk kartofler til end de fleste mænd har. Det er ikke noget med dobbeltx-kromosomer, men fordi de har lært af deres mødre, at kartofler kan spises, hvis de bliver tilberedt, og nogle gange kan de ligefrem smage godt.

Konstitutionen af hvilke træk der krakteriserer pæne trofæ-kvinder og hvordan en kartoffelsækkvinde ser ud, er et virvar af kulturelle konstruktioner og biologiske tilskyndelser, som ingen kan skille ad.

Karsten Aaen, Heidi Larsen, Anne Eriksen, Niels Duus Nielsen, Morten Balling og Ingrid Uma anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Randi C
Det er meget kompliceret der der med mænd, og hvad der afleder deres opmærksomhed fra deres absurd højtlønnede lederstellinger.
Mænd har en tendens til at være irriterende forskellige, bare for at være på tværs, tror jeg.
Der er ikke andet at gøre end at fortsætte studiet.

randi christiansen

Hvis angela havde tid og lyst til lidt fysisk punkttræning og en ny stylist, har du helt ret anders - men måske tænder du bare på mutti-style anno ddr før murens fald - som bestemt har charme.

randi christiansen

Lise Lotte - de fleste af de mænd i alle samfundslag og aldre, som jeg spørger, siger, at de tænker på sex ca hver tiende minut. Du godeste, tænker jeg - her er måske meget af forklaringen på verdens kaos - mænd halsende efter lingam ud af buksen eller frustrerede forsøg på sublimering. Få afholdende typer har opdaget, at det rent faktisk med øvelse kan lade sig gøre at styre libido istedet for at lade sig styre af sin sexdrift.

Lise Lotte Rahbek og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Mads Østergaard

Det er faktisk vist at bl.a. verdens bedste racerkørere har en særlig høj sexdrift. Måske det samme er gældende for mænd i direktørstillinger? Som motiveres til at stræbe efter de høje stillinger for at tiltrække det kvindelige væsen. Så giver det mening at kvinder som tænker langt sjældnere på sex er underrepræsenteret i disse jobs. Det er ikke mange kvinder der kører formel 1 så vidt jeg ved - hvad skal vi stille op med ligestillingen her, forresten?
Jeg tror at folk der ender i topstillinger er folk der er motiveret. Kvinder er måske ikke så motiveret fordi det i vores kultur ikke er så attraktivt for nogle mænd at danne par med kvinder i højere stilling end dem selv - og det er kvinderne bevidste omkring. Nogle mænd tror at mange kvinder ikke vil omgås med et lavtlønnet mand-pjok. Det kan være årsager, men i bund og grund synes jeg folk skal gå efter den stilling de har lyst til at være i, om som de kan finde sig selv i. Nogen er drevet af prestige, nogen af håbet om anerkendelse, andre af magt. Ingen bør tvinges i et job, og det er vel ideelt, at den bedste hyres. Om det så er en mand eller en kvinde bør være underordnet.

Mads Ø - helt ærligt Angela Merkel?
Formel 1 kørere skal træne vildt meget og have en solid sponsor i ryggen - direktører gør det nok mest for pengenes skyld, der følger så nogle fordele med i at de føler sig mere attraktive og dermed berettiget til at nyde kvindernes gunst.
Det samme gør sig gældende med skuespillere og mennesker født med sølvskeer.
De er ikke en tøddel mere sexede eller med større libido end andre.

Til gengæld har du nok ret i, at de færreste mænd bryder sig om at konen tjener eller fylder mere, det har man set i Staterne i mange år. Forresten tænker kvinder også på sex, men det er nok ikke noget de vælger erhverv efter.

randi christiansen

Tror nok, at testosteronniveauet har at gøre med, hvor aggressivt udfarende man(d) er. Derfor de pumpede typer kan være ret slemme

Torben Knudsen

(Tal fra 30.000 piger i Finland i alderen 14-16 viste f.eks., at uanset hvordan deres kroppe så ud, var følelsen af ikke at være smuk nok udbredt og var direkte relateret til dårligere karakterer. Og det kunne pigerne ikke bare ’vælge fra’.)
Hvem er så samfundet, der prioriterer kroppen fremfor hjerne og charmerende fremtræden!
Vis personlighed og interesse for andre og du forsvinder som den sæk kartofler!!! samfundet??? har gjort dig til.
Kavalergang og vuggen med hofter m.m. holder til to knald, charme evigt

Morten Pedersen

Antallet er direktører som tegn på kønslig uretfærdighed bruges tit, for det er vist et af de få tilbageblevne parametre, der kan bruges til formålet. Mænd lever kortere, har større andel af sociale tabere, klarer sig dårligere i skolen, er for længst bagud mht uddannelse som præst, læge, lærer etc. Hvad direktører angår, så ville firmaerne ansætte sumpskildpadder som direktører, hvis det var dem der var mest effektive til jobbet. Der er nok ikke noget område med mindre fokus på politiks korrekthed end dette. Aktionærerne skal have størst muligt udbytte, og den der erfaringsmæssigt er bedst til det får jobbet. Jeg glæder mig til den dag, hvor feminister og maskulinister får fokus på gensidig respekt og kærlighed til det andet køn (eller samme hvis man er homo) og så lader vores fælles liv udspille sig ud fra den tilgang.

michael andersen

Man hører tit fra både mænd og kvinder denne her dobbelttydige argumentation en kombination af piveri og pegefingeri også i den såkaldte kønskamp. Man kan ikke stille sig op og pive over at man ikke bliver tage hensyn til og så umiddelbart bagefter pege finger "nedad" og sige du er ikke god nok til mig. Hele denne kønsdebat er baseret på hele den selvhævdelseskultur på godt og ondt vi har levet i siden 80,erne og ikke en disse at gøre med mænd og kvinder.
Prøv at forestille at jeg sagde til min kæreste, at hun var et skvat og nul og en skid også bagefter krævede respekt af hende, det hjælper sgu ikke noget og den kunne som bekendt ligeså godt havde den anden vej rundt.

Lise Lotte Rahbek

Morten Pedersen
Du skriver: " den der erfaringsmæssigt er bedst til det får jobbet. "
Heh.
Det kan jo ikke være erfaring som gør, at mænd bliver udvalgt som erhvervsledere.
Hver enkelt af mændene skal lære sin rolle, ligesom kvinder skal. Og hver gang en ny mand bliver ansat i et erhvervslederjob, er han NY i jobbet, ikkesandt.
De, som ansætter ham, har ingen erfaring med ham i det pågældende job.
Det er et skøn, og ikke en erfaring, som udgør begrundelsen for ansættelsen af et bestemt køn til jobs.

Eftersom der aldrig beviseligt har været noget menneskesamfund, hvor 85% af al ledelse blev varetaget af kvinder, så kan man heller ikke kalde det overordnede grundlag for et erfaringsbetinget valg.

randi christiansen

Kvinder har visse forhold imod sig, når det kommer til at kvalificere sig (uddannelse) og ansættelse i konkurrencestatens menageri : graviditet og barsel, og når dette ikke længere er relevant, har de ydermere alderen imod sig. En bagage af graviditet, barsel og alder kvalificerer sjældent til stillinger udenfor omsorgssektoren - som på fx direktionsgangen med dennes nådesløse og hensynsløst snævre forståelse af bundlinje og profit.

Gert Selmer Jensen

Lise Lotte Rahbek-
Jo.! Amazone Kvinderne i Fjernøsten 600 år -f.kr.! De holdt slaver, (mænd), ene og alene med reproduktion for øje. De blev ikke engang brugt i kamp. Der var simpelthen orden i tingene.
Lidt fascinerende er det da.! Ikke ?

Lise Lotte Rahbek

Gert S.J
Njaaah, det er vist en skrøne , som der ikke findes pålideligt kildemateriale til. Men meget underholdende.

Gert Selmer Jensen

L.L.R. - Er du nu helt sikker på det.? Scenarierne er jo hugget ind i oldtidens granit.?
Jeg kunne endda forestille mig at du var en efterkommer.! Bare i en lidt moderniseret og mere velformuleret udgave.? Indrøm. Du er en rigtig kriger.!

randi christiansen

Lennart - amm undtagelsen der bekræfter reglen - kunne man polemisk sige. - og hun har fået sine muligheder by birth

Gert Selmer Jensen

Jeg synes måske heller ikke Ane Maersk er en fuldgyldig repræsentant for kvindekønnet.
Hvis jeg sad i møde med hende, ville jeg kede mig ned under gulvbrædderne. I værste fald
ville jeg ikke engang gide lytte til hvad hun siger. Av.! Det var vist sexistisk, i 3, grad.!?

'Kvinders fokus på udseende er ikke et forfængeligt karaktertræk, men i høj grad en respons på et samfund, der kræver det af dem.'

Så når administrerende direkörer stort set ikke er kvinder er det fordi de er grimmere end de mänd der får jobbet?

Oh sista, gimme a break!

Gert Selmer Jensen

En smuk, kvindelig, administrerende direktør, besidder en magt der langt overstiger deres mandlige
modsvar. Verden ligger for deres fødder, hvis de administrerer deres magt rigtigt.
Alene det faktum at en smuk kvinde vil bruge sin tid på sådan et job, skaber respekt.

randi christiansen

Kære gert - din maskuline kærlighed til det feminine køn er yderst chacharmerende (hold fest nogen fede ord min nye stavekontrol kan, forleden fik jeg med perfekt timing foræret 'gagalakse') men du skal vide, at betagelsen af det modsatte køn gælder begge veje.

Gert Selmer Jensen

Kære Randi-Tak.! Jeg må blankt indrømme min kærlighed til det feminine køn. Jeg synes kvinder har så meget at byde på, i rigtig mange sammenhænge. Jeg har også hørt at man ikke skal stille kvinder på en piedestal.! Men det er bare så svært, ikke at gøre det. De er jo bare så indtagende, og levende.! Jeg er så også bevidst om at betagelsen virker begge veje. Men det gør jo livet værd
at leve.
I en verden, uden kvinder, ville jeg bare lægge mig til at dø.

leve

Mads Østergaard og randi christiansen anbefalede denne kommentar
Gert Selmer Jensen

Randi- Jeg kender dig ikke fysisk, men jeg synes du har en meget smuk hjerne.!
Nå for søren, nu er vi ude i en undertråd, igen.!

Herman Hansen

Da jeg var så velsignet, at blive far for blev jeg ovenud glad for det var en pige. Det blev jeg fordi kvinden er ovenud favoriseret i det danske samfund. Hun for alt hvad hun peger på af beredtvillige mænd. At der er flere mænd i topstillinger end mænd skyldes at manden fortsat og altid fra naturens side vil være parat til at yde mere. Naturen kan vi ikke løbe fra uanset, hvor hårdt vi prøver.

Mads Østergaard

Det med Angela Merkel var ironisk! Jeg forsøgte at fremhæve det ved at bruge et lamt udtryk. Det var ment som et modeksempel.

randi christiansen

Klart mads, du sku bare tas på ordet. Og mutti, hun giver tyskerne tryghed ved sin blotte fremtoning - hun er selveste det ydre mamanifest (nu gjorde den det igen) på tryghed.

Gert Selmer Jensen

Selvfølgelig skal de have alt hvad de peger på, de yndige skabninger. Hvor balstyriske de end måtte
være. Det er kun sødt.! Og hunkønnet yder det de skal, bare ved at være til. Det er naturens orden.

"M!anden er altid fra naturens side parat til at yde mere"! - Jeg var bare nysgerrig på hvornår de begynder på det? Grrrrr...

Sider