Leder

En bedre start på livet, tak

Debat
23. februar 2015

’Det var først flere dage efter, det gik op for mig. Turen havde været så stressende, at jeg ikke rigtig fattede, at jeg havde født et barn.’ Sådan fortæller Heidi Christensen i weekendens Information om sin fødsel – en fødsel, hvor hun undervejs blev bedt om selv at køre fra Hvidovre Hospital til fødeafdelingen på Hillerød. Ikke på grund af komplikationer, men på grund af personale- og pladsmangel på Hvidovre. Som man kan læse i weekendudgaven af avisen bliver et stadigt stigende antal kvinder flyttet mellem hospitalerne undervejs i fødslen. For Heidi Christensen betød flytningen, at datterens hoved allerede var på vej ud mellem benene på hende, da hun sammen med sin mand nåede frem til Hillerød.

Fra alle steder lyder det, at flytningerne kan have store konsekvenser for både mor og barn. Derfor er det selvfølgelig ikke godt nok, at det er blevet en del af dagligdagen på mange fødeafdelinger. Og eksperter, hospitaler og politikere står da også i kø for at beklage udviklingen, som, de mener, bør bremses. Spørgsmålet er så, hvordan vi gør det.

Fødsler i dag hviler på opfattelsen af, at der skal være et dyrt beredskab af fødelæger, børnelæger og anæstesilæger til hver enkelt fødende. Men ny britisk forskning viser, at gravide kvinder, der er i lavrisikogruppen, får foretaget færre indgreb, hvis de føder hjemme eller på jordemoderklinik, end hvis de føder på et hospital.

På den baggrund anbefaler man derfor alle raske kvinder i Storbritannien at føde på en jordemoderklinik, mens fleregangsfødende anbefales at føde hjemme. I Danmark er omkring to procent af alle fødsler hjemmefødsler – et tal vi med fordel kan forsøge at hæve. Et sted at begynde er derfor at udbrede kendskabet og mulighederne for hjemmefødsler. Samtidig må det ikke stå i vejen for, at de kvinder, der ønsker at føde på et hospital, tilbydes ordentlige vilkår.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

Helt lavpraktisk:
Der mangler jordmødre på Hvidovre Hospital; men der er ledige jordmødre på Hillerød Hospital.

I stedet for at bede den fødende kvinde selv køre til det andet hospital, kunne man lade jordmoderen flytte til det hospital, hvor der i situationen mangler jordmødre.

Hvor mange fødende kvinder er endt I noget der kunne ligner problemer under en flytning. Jeg mener at huske, at det drejede sij om flytning/overførsel af under 200 fødende kvinder I København. 1 årgang er på 50.000 børn, hvoraf København vel står for 1 femtedel = 10.000. Altså er det 2 %. I andre dele af landet har mange meget længere (tid) til fødeafdelinger end i København. Tænk hvis der var et reelt problem.
Helt praktisk vil jeg foreslå at man undgår at jordmødre pendler mellem fødeafdelinger, på vejen mellem fødeafdelinger gør de ingen gavn.

Torben Lindegaard

@Henning Kjær

Fødende kvinder dukker jo kun sjældent spontant op på det planlagte fødselshospital.
Det er altså muligt at planlægge antallet af jordmødre i forhold på vagt i forhold til forventede fødsler. Selvfølgelig med alle mulige forbehold overfor komplicerede fødsler og kvinder, der går over tiden.

Og hvis der virkelig er ledig kapacitet på Hillerød, altså "ledige" af jordmødre i forhold til antal fødsler, så det langt at foretrække, at jordmoderen kører fra Hillerød til Hvidovre, frem for at sende den fødende kvinde den anden vej.