Leder

Dobbeltliv

3. marts 2015

»Jeg skal altid være klar med en løgn«, sagde 25-årige ’Haifa’ i weekendens Information.

Hun har forladt islam, men kan af frygt for familiens repressalier ikke fortælle nogen, at hun ikke længere tror på Allah og det, der står i Koranen. Derfor lever hun i dag et dobbeltliv, hvor hun altid må lyve om, hvor hun er, og hvem hun er sammen med. »Hvis jeg stod frem, ville folk skamme sig over at kende min familie,« siger hun i artiklen og forsætter: »alle ville sætte et pres på min far, og hvis han ikke reagerede, ville det være op til andre at ’handle’. Sådan er tankegangen. I deres verden skal der sættes et eksempel, som viser andre, at det, jeg har gjort, ikke er okay«.

Hvor mange etniske unge, der lever et dobbeltliv, er ukendt. Historier som Haifas fremgår ikke af statistikkerne, hvorfor man heller ikke kan konkludere om Haifas historie om ære, angst, social kontrol og løgne er et eksempel på et samfundsproblem. Mange læsere af Haifas historie vil garanteret sidde tilbage med en trang til at hjælpe hende. Spørgsmålet er blot hvordan? Selv siger Haifa, at hun står frem i håb om, at det en dag holder op med at være et tabu at forlade islam. Dermed giver hun os et punkt at pejle efter, men ikke en vej dertil. Løsningen kender ingen, som det ser ud i dag.

Hvis Haifas rigtige identitet bliver afsløret, og hendes familie finder ud af, at hun ikke længere identificerer sig selv som muslim, har hun en flugtplan klar. Det danske samfund tilbyder hende ingen bedre alternativer. Måske fordi, at vi som moderne sekulariseret samfund har svært ved at fatte dilemmaer som Haifas og ikke mindst forstå kompleksiteten i det for danskerne ubetydelige begreb ære. Om vejen til det samfund, Haifa drømmer om, er blokeret af forhindringer, der vedrører religion eller kultur, ved vi ikke. Men vi skylder at undersøge det, forske i det og tale om det, så vi på sigt kan levere et alternativ, der er bedre end flugt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu