Leder

Terror i Tunis

Debat
20. marts 2015

Aktionen var kalkuleret. De maskerede og svært bevæbnede mænd slog til mod Tunesiens mest besøgte turistattraktion, Bardo-museet, der med sin rige samling af antik mosaikkunst ligger i hjertet af hovedstaden, kun et stenkast fra parlamentet. 22 uskyldige menneskers liv tog de, før de selv bukkede under for politiets kugleregn. Terroristerne og deres bagmænd vidste, at et krydstogtskib ville anløbe Tunis onsdag og turister herfra begive sig til Bardo-museet.

Deres anslag var således nøje målrettet mod turistindustrien, nationens vigtigste økonomiske sektor. De vidste også, at kommer den ikke på fode, kommer Tunesien i det hele taget ikke på fode. Efter et blodbad på turister vil nye turister i videre omfang holde sig væk.

Dermed er det arbejdsløsheds- og fattigdomsplagede Tunesiens vej ud af økonomiske trængsler blevet vanskeligere.

Men aktionen var også desperat. Bag den stod Ansar al-Sharia – en jihadistisk salafistgruppe, der sidste år svor troskab til Islamisk Stat, men som har stræbt efter at destabilisere det spæde demokrati ved vold og politiske mord siden 2011.

For Tunesien er blevet symbolet på dét, de hader: Fire år efter Jasmin-revolutionen er landet i dag det bedst fungerende demokrati i den arabiske verden. En stribe frie valg og en progressiv forfatning var etaper i en transition, der blev konsolideret sidste år, da en regering domineret af moderate islamister blev stemt fra magten og fredeligt afgav den til de sekulære modstandere.

Disse har siden kvitteret ved at give islamister plads i en samlingsregering. Tunesien viser, at demokrati kan forenes med en moderat islam, der anerkender lighed mellem kønnene, retsstatsprincipper og pluralisme, og er derfor et modbillede til alle totalitære bevægelser, der gør krav på at repræsentere sand islam.

Tunesernes sammenhold er stærkt. Intet tyder på, at det skal lykkes jihad-grupperne at udvide fronten, så også Tunesien omsluttes af nabolandet Libyens voldskaos.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Touhami Bennour

Jeg mener heller ikke at vil lykkes "terrorister" at destabiliserer landet. Jeg undre mig dog at det arbejde politiet skulle føre I den sag, det er et arbejde for polititiet, og forstår jeg ikke at to terrorister kunne volde en så stor skade, de bar militær uniformer, hvor fik de det fra? og det værste var ingen de forsøgte at spørge hvorfår er der militær på museet og hvem har sind dem der. Politiet arbejde var mangel fuld og det var det det gjorde angrebet spektakulært.