Leder

Tid til massage

18. marts 2015

Der skal skubbes til den skæve kønsfordeling i dansk musikliv, lyder det fra Marianne Jelved. Kulturministeren ønsker, at de regionale spillesteder skal registrere kønsfordelingen i deres bookninger, og de skal redegøre for tiltag, der kan ændre på den blandt musikere og folk i ledende stillinger. Det blev sagt i TV 2 News mandag, og i går tilføjede Jelved samme sted: »Jeg vil gerne tage initiativ til at drøfte med DR’s ledelse, om de også kunne gøre noget i forhold til at udligne mandsdominansen i branchen.«

Noget skal der i hvert fald gøres. 83 pct. af de aktive medlemmer af KODA, den organisation, der varetager komponisters ophavsrettigheder, er mænd, og hele 87 pct. de hundredvis af millioner af kroner udbetales til mænd. I musikselskabernes brancheorganisation IFPI er der ifølge TV 2 News kun to kvindelige pladeselskabsdirektører blandt de 36 medlemmer. I IFPI’s bestyrelseslokale sidder der fem mænd og én kvinde. De fem største bookingbureauer ledes af mænd. Der er 19 regionale spillesteder, og kun ét ledes af en kvinde, og det samme gælder landets ti største festivaler. Og på scenerne havde Roskilde Festival 15 pct. kvinder sidste år, mens Grøn Koncert havde nul. Og lad os gribe i egen barm: Lederne på landets tre største radiokanaler er mænd, og det gælder også samtlige musikredaktører på de danske landsdækkende aviser, herunder Information.

Der er ulighed over hele linjen, og det er et udtryk for en knæsat skæv-vridning, en strukturel træghed, en udynamisk kultur. Med et enormt tab af kunstneriske ressourcer og kulturel diversitet til følge for vores nation.

Det er kærkomment, at vores kulturminister har besluttet sig for – nænsomt – at gøre noget ved balancen. For den forrykker sig åbenbart ikke af sig selv. Mastodonten DR kopierer således skævvridningen i den musik, den spiller: I 2014 spillede den 83 pct. musik komponeret af mænd, og det tal har ikke ændret sig de seneste fem år. Også hos KODA står tallene stille. Procentdelen af medlemmer, der er mænd, har de seneste syv år konstant været 83 – og det på trods af at medlemstallet over de sidste fem år er steget med massive 57 pct.

Status quo hersker altså i centrale dele af fødekæden. Og argumenterne mod politisk stillingtagen og proaktive tiltag – at det hele er ved at blive bedre, og at det nok skal komme af sig selv – holder ikke. I hvert fald ikke i alle led af den musikalske fødekæde. Musikkulturen og -branchen er ikke en neoliberalt sjaskvåd drøm om, at de bedste kommer til orde og til magten. For kvinder er jo ikke dårligere musikere eller musikbranchefolk end mænd. »Det er ikke natur, så derfor kan man godt kalde det et problem,« sagde Jelved for nogle dage siden til Kulturen på TV2 News.

Det er bløde tiltag, Jelved foreslår, men det kan også være afgørende for en positiv indstilling. Det virker i hvert fald klogt ikke at dekretere kvoter fra Kulturministeriet, men i stedet forsøge at massere en kønsbevidsthed ind i systemerne. Ikke blodig revolution, men velovervejet forandring via tiltag, der sætter spørgsmålstegn ved, hvad det er for nogle indgroede vaner, usynlige strukturer, kammeratlige kontakter og ureflekterede kvalitetskriterier, som gør, at så mange led i den musikalske fødekæde synes at fastholde og kopiere den skæve fordeling.

At Jelved nu også vil gøre noget ved DR’s kønsblindhed, kan komme til at påvirke musikkulturen ganske konkret, for det er mange millioner kroner, som licensmastodonten årligt betaler i KODA-penge til komponisterne – og som altså først og fremmest tilfalder mandlige kunstnere i disse år. Dertil kommer, at DR’s repræsentation af køn og promovering af musikkultur påvirker mange led i fødekæden – helt nede fra de unge seere, der kan inspireres til at gribe instrumenter og op til festivalbookerne, der animeres til at hyre musikere. Og naturligvis skal DR’s public service-forpligtelser rumme en proaktiv strategi, når det kommer til køn.

Bag Jelveds nye tiltag gemmer der sig forhåbentlig også en erkendelse af, at det er en hel fødekæde, der skal stimuleres til at forandre sig. Det handler ikke om at udskamme mandekønnet for deres klare dominans, slet ikke. Det handler om at ændre strukturer, som vi selv er en del af og sikkert forstærker dagligt. Strukturer, der favoriserer mænd, når de egentlig bør tilbyde lige vilkår for alle. Så det er bare om at smøge ærmerne op, folkens.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Stig Bang-Mortensen
Stig Bang-Mortensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Stig Bang-Mortensen

Tønder Festivals daglige ledelse bliver varetaget af to kvinder og kønsfordelingen i sekretariatet er derudover 50/50.