Leder

Luftsyge

Debat
11. juli 2015

De seneste ugers stadig mere optrappede konflikt mellem irske Ryanair og den danske fagbevægelse er lige så simpel, som løsningen er kompliceret: Er et internationalt lavprisflyselskab forpligtet til at indgå dansk overenskomst, hvis deres fly og personale har base i danske lufthavne?

Foreløbig har arbejdsretten fastslået, at LO er i sin gode ret til at skride til faglige aktioner og blokader mod det irske flyselskab. Forleden meddelte fagbevægelsen, at den vil iværksætte sympatistrejker og blokader i lufthavnene i Billund og Aarhus. Men det løser i sig selv ikke noget problem.

Tværtimod bebudede Ryanair fredag som en direkte reaktion, at selskabet fra tirsdag i den kommende uge vil flytte deres flybase fra Københavns Lufthavn til Kaunas i Litauen. Ryanair vil dermed fortsat flyve på ruter til og fra København, men flyene vil bare have base i Litauen.

Når Ryanair kan sælge billetter langt billigere end andre discountselskaber, skyldes det netop, at kabinepersonalet får en så ringe løn og arbejder under så usle vilkår, at de må sælge flasker indsamlet i kabinen eller låne penge af deres forældre for at klare til dagen og vejen. Denne virkelighed blotlagde DR forleden på baggrund af anonyme interviews med nuværende Ryanair-ansatte. Flyselskabets reaktion på oplysningerne tjener som glimrende illustration af, hvor vigtigt det er med ordnede forhold på arbejdsmarkedet: Først affejede den irske ledelse de ansattes udsagn som løgnagtige, hvorefter det hed: Hvis ansatte i Ryanair er utilfredse, kan de jo bare sige deres job op!

Ryanair udøver i disse dage anskueligheds-undervisning i det grundlæggende problem med social dumping. Hvis ét land siger fra, flytter problemet bare videre til et andet. Fra Danmark til Litauen, fra København til Kaunas.

Fuldstændig korrekt er det derfor, når sammenslutningen af europæiske fagforbund, The European Trade Union Confederation, i denne avis fredag slog fast, at de enkelte nationers problemer kun kan løses med internationale minimumaftaler for løn og arbejdsvilkår. Det er ikke nødvendigvis en løsning, men det kan forhåbentlig være begyndelsen til en løsning.

Ellers risikerer arbejdskraftens og kapitalens frie bevægelighed stik imod den politiske hensigt at skabe social nød. Det europæiske projekt risikerer dermed i sidste instans at miste sin legitimitet. Der er meget på spil i luftrummet over Danmark.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Carsten Mortensen

Og hvorfor er det mon at vi har et udemokratisk EU ☺

Og de fører sig hoverende og kæphøje frem, direktørerne i Ryanair, godt syltet ind i deres neoliberale shit. Hvad nytter det, at flybilletterne er billige, når det er på bekostning af anstændige løn- og arbejdsforhold for de ansatte, men skrupler har de åbenbart ikke i den sag. De kunne nemt løse deres problemer ved at indgå anstændige overenskomster (efter danske forhold i DK), og flybilletterne ville måske blive dyrere, men de er jo også i forvejen altfor billige, og alt det flyveri er jo overhovedet ikke bæredygtigt. De er jo også så snedige og udspekulerede, at miljøomkostningerne er eksternaliteter, som ikke påvirker deres priser, fordi de lader samfundet betale.

Thomas Toft, Elisabeth Andersen, Torben Arendal og Peter Nørgaard anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Gid det var så vel, at der i det mindste var den sammenhæng; men det er der nu ikke, for beregninger viser, hvor lidt en billet skulle koste ekstra for at sikre overenskomstmæssige vilkår - og hvor lidt Ryanairs overskud ville falde, hvis billetprisen skulle hold uændret.

Peter Nørgaard

Den internationale Magteelite er bedre organiseret end befolkningerne - indtil videre.

Godt vi har Amnesty International og andre organisationer, indtil et samlet oprør mod latterlighederne samler sig.

Støt demokratibevægelsen i Tunesien, dér hvor Det Arabiske Forår begyndte for 4 år siden. Mon den nyudnævnte formand for Udenrigspolitisk Nævn stiller sig i spidsen for den støtte..?

Det europæiske projekt HAR for længst mistet sit legitimitet. Det har det siden kapitalens frie bevægelighed er blevet vigtigere end sociale vilkår og EU's magtelite har omfavnet monetarismen som styrende ideologi.
At Ryanairs kabinepersonale er nødt til at samle flasker for at få enderne til at hænge sammen passer således fint i det billede hvor US-amerikanske piloter i fuldtids jobs på indenrigs-ruterne kun kan få enderne til at hænge sammen med hjælp af food stamps.

En imponerende sejr for Frihed og Demokrati.

Thomas Toft, Steffen Gliese og Lene Kruhoffer anbefalede denne kommentar
peter fonnesbech

Ryan Air er en ond karikatur af en virksomhed.

Totally unfair,
that's Ryan Air.

Torben Knudsen

Flyv med Sterling Airways, falder du ned, så garanterer præsten, at du bliver deroppe!
Hvilke besparelser gennemføres på service af Ryan Airs fly. Det er der meget stille omkring.
Jeg køber ikke Arla mælk til 5.50, men Thiese til 11.50!! så hører jeg, at bønderne ikke får mere for mælken hos Thiese end hos Arla, selvom det skulle passe, hvad jeg ikke tror det gør, så er det min egen samvittighed, jeg betaler til. En flybillet hos Ryan Air er en nitte, har man blot en smule moral.

"Ellers risikerer arbejdskraftens og kapitalens frie bevægelighed stik imod den politiske hensigt at skabe social nød".

Det er vidst meget længe siden dét har været hensigten, hvis nogensinde. Efter Grækenland må det da være tydeligt for enhver at EU er til for kapitalisme og magt, intet andet.