Leder

Drop licensen

Debat
10. august 2015

Antikveret! Der er intet logisk i medielicensen længere. Den tid, hvor den var et effektivt redskab til at skelne mellem brugere og ikkebrugere af Statsradiofoniens ydelser, er for længst forbi. I praksis kan alle i dag se, høre eller bruge DR’s tjenester. Alle bør derfor i udgangspunktet være med til at betale efter evne.

Licenssystemet med dets opkrævere, kontroller og girokort, som DR selv administrerer ved siden af den øvrige drift, er et dyrt og besværligt system. Frem for at give DR en frihed fra politisk indblanding, fører licensen i dag til en fremmedgørelse i befolkningen over for hele ideen om public service.

Især yngre medieforbrugere tager sig til hovedet: Licensen taber i sammenligning med alle de nye, smarte abonnementstjenester for digitalt indhold, som pibler frem alle steder.

Behovet for en fælles, samlende medievirksomhed i Danmark er så stort som nogensinde i en tid, hvor andre fællesskaber smuldrer. Vi har brug for DR, men netop derfor må licensen afskaffes. Der vil ikke være opbakning i befolkningen til et system, hvor alle betaler samme beløb til driften af DR – uanset hvor meget de tjener.

At licens opkræves løbende ved siden af alle vores øvrige bidrag til fællesskabet, tjener alene til at holde en evig kritik i gang om værdien af hele institutionen. Debat er godt, men overvej blot konsekvenserne af at lade landets øvrige store kulturinstitutioner finansiere på samme måde.

Angsten for politisk indblanding i et skattefinansieret DR er overdreven, men selvfølgelig ikke helt ubegrundet. Der har i adskillige år været eksempler på bestyrelsesmedlemmer, som ikke kendte grænserne for deres virke, og politikere som pressede ledelsen i DR. Men vil det være så meget værre, hvis DR kom på finansloven? En DR-ledelse skal altid kunne modstå pres.

På direktionsgangen i DR har det altid været et skræmmebillede mod skattefinansiering, at politikerne i en sen nattetime under finanslovsforhandlinger tilgodeser kræftpatienter på DR’s bekostning. Mon ikke et flerårigt forlig om DR’s økonomi og opgaver kunne skabe den nødvendige ro til mediehusets arbejde.

Det virkelige skræmmebillede for DR burde i stedet være det abonnementsfinansierede tag selv-bord. Det vil om muligt være endnu dyrere end licensopkrævning og slå alvorlige skår i ideen om, at DR er noget, vi er fælles om.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

Lad os starte med at få det lede YouSee til at droppe tvangskanalerne i Grundpakken.

Lad os få en 0-pakke fra YouSee, som alene indeholder de licensfinansierede kanaler fra DR og TV2. Og dette kan sagtens fortsætte, hvis DR engang skulle blive finansieret over Finansloven.

Den pakke kan du få hos Boxer: DR-kanalerne og TV2-regionerne. Hvis du vil have TV2/Danmark med, koster det ekstra. Det er nemlig blevet en ikke-licensfinansieret kommerciel betalingskanal.

Ole Rasmussen

Det er ganske gratis at streame DR. Det koster vist et abonnement på kr. 100 om måneden for at modtage alle TV 2 kanalerne via en Chrome Cast, så You See er kun et problem i antenneforeninger. I min ejendom nedlægges antenneforeningen med udgangen af 2015, da den koster en bondegård i drift og vedligeholdelse. Man skal selvfølgelig have en internetforbindelse, men den er jo snart lige så obligatorisk som licensen. Så jeg kan sagtens følge de som råber højt, folkepensionister som mig selv, og studerende for medieudgiften løber nemt op i 600 til 800 kroner om måneden + en smartphone, og en folkepension er altså kun 9040 kr. pr. måned før skat. En indtægt ingen tv medarbejder eller journalister vist stiller sig tilfreds med.

Majbritt Nielsen

ole rasmussen
10. august, 2015 - 17:44

Ah, så må du tilbage til de gode gamle dage, hvor vi gik på bibliotekket for at komme på nettet. Og håbe på at du kan finde en billig mobil-telefon der kun kan ringe/sms/mms som basis.

Ah,,, de gode gamle dage, hvor alt var nemmere og internettet var "Det Dersens Noget"...

Jeg gruer selv for det.

Hans K Hansen

Jeg er enig. Drop medie licensen. Drop især DR's argumenter for at opretholde påstået public service på baggrund af en svunden tid med DR som eneste TV kanal.

Public Service koster ikke 3.000,- kr om året. Højest et par hundrede kroner. Resten går til alt andet end public service foremål.

Hvad er public service egentlig? Hvilke emner er kendetegnende for begrebet? Svarende er sådan set enkle nok, og også at DR ikke har samme vilkår som deres konkurrenter. Licens er en tvungen skattebetalt afgift. Resultatet er at DR ikke kan fravælges.

Det mener f.eks. Radikale Venstre's Zenia Stampe heller ikke man skal kunne. I hendes optik er DR politisk "opdragende" (hun kalder det oplysende) , og derfor ikke, som DR selv hævder, politisk uafhængig. Der er som altid noget der ikke hænger sammen når Zenia Stampe (og Radikale Venstre iøvrigt) åbner munden.

Vibeke Rasmussen

I et indlæg på jp.dk, Lad os få en fornyet diskussion om finansieringen af DR, skriver Bertel Haarder bl.a.:

"Som liberal er jeg tilhænger af størst mulig valgfrihed for borgerne. Jeg har derfor forståelse for, at mange kan finde det utilfredsstillende, at de skal betale licens for DR-kanaler, de ikke ser. Det ligger på mange måder i god forlængelse af den utilfredshed, der er hos mange over at være bundet til en bestemt tv-distributør eller til ikke frit at kunne vælge, hvilke betalings-tv-kanaler man vil abonnere på hos sin tv-distributør.

Jeg er positiv over for at tage en fornyet diskussion i medieaftalekredsen om finansieringen af DR. Jeg har ikke nogen forventning om, at der kan ske ændringer på kort sigt, da den nuværende aftale først udløber med udgangen af 2018.

En overgang til abonnementsbetaling eller anden form for en mere individualiseret betaling af DR’s tjenester rejser desuden mange spørgsmål – både tekniske, økonomiske og kulturpolitiske – som bør analyseres og drøftes grundigt forud for en fornyet stillingtagen.

Den diskussion hænger i høj grad sammen med hele spørgsmålet om public service-mediernes rolle i fremtidens samfund og individualiserede og fragmenterede medieverden, som for tiden analyseres i det public service-udvalg, der blev nedsat i forbindelse med medieaftalen for 2015-2018. Udvalgets arbejde skal være afsluttet 1/1 2017."