Leder

Mere sort arbejde

Debat
19. august 2015

Det er fornuftigt, når regeringen og skatteminister Karsten Lauritzen (V) nu vil gøre en borgerlige mærkesag – afskaffelsen af SKAT’s adgang til private haver – til virkelighed. I dag kan SKAT gå ind på en almindelig borgers grund og udføre kontrol uden en retskendelse fra en domstol og uden at skulle leve op til noget mistankekrav.

Kontrollen kan vel at mærke ikke ske inde i en bolig på grunden, og den kan kun forekomme, hvis SKAT kan konstatere, at der udføres udendørs arbejde af professionel karakter. Det kan eksempelvis være, hvis håndværkere renoverer et hus udvendigt. SKAT’s kontrol vil i så fald rette sig mod håndværkerne – ikke mod den borger, der får arbejdet udført.

Alligevel kan virksomheder og borgere, der får udført arbejde, opleve sådanne uregulerede kontrolbesøg som krænkende. Det er dermed et initiativ fra regeringens side, som der forelægger gode argumenter for.

Imidlertid har skatteministeren i samme omgang fremlagt et lovudkast, som går længere end blot at fjerne SKAT’s beføjelse til at gå ind på privat grund. Regeringen vil også fritage virksomheder for pligten til at opstille et skilt med oplysninger om virksomheden, hvis der udføres arbejde på en byggeplads, som består i eksempelvis nybyggeri eller modernisering af fast ejendom.

Det tenderer nærmest det latterlige, at regeringen mener, at der tale om en uoverstigelig byrde for virksomhederne at opstille et sådant skilt, så myndigheder og borgere kan aflæse, hvem der udfører arbejdet. Det har heller ikke noget med retssikkerhed at gøre. Initiativet må i stedet forstås som et rent ideologisk ønske om et mere frit marked.

Regeringen vil samtidig fratage SKAT muligheden for at kræve gyldig legitimation og cpr-nummer af arbejdende. Selv om politiet ikke har samme beføjelse, er det svært at se, at det er særligt betænkeligt at lade SKAT kunne kræve at se eksempelvis et sygesikringskort.

Derfor bør regeringen holde sig til det første forslag om at afskære SKAT fra muligheden for at bevæge sig ind i private haver og derudover makulere de to øvrige forslag. Særligt når regeringen selv vurderer, at de tre forslag samlet kan have den effekt, at der vil blive foretaget mere sort arbejde, som der står i lovudkastet.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

Regeringen får ikke noget vrøvl fra mig, hvis den får Skat pillet lidt ned på jorden.

Dorte Sørensen

Hvorfor skal kontrollen ikke også rette sig mod borgeren, der får udført sortarbejde mv.?????
Fx. får denne borger/husejer arbejdet gjort billigere - uden moms osv... - Skal hæleren så heller ikke straffes, som denne kan blive i dag, så det kun er tyven der kan straffes????????

Ligeledes virker det også tåbeligt at byggevirksomheden mv. ikke længere skal skilte med firmanavn - Hørte i går på P1, at argumentet fra regeringen var at det var for besværligt for byggevirksomheden - Skal disse byggevirksomheder så ikke også forbydes at reklamerer i det offentlige rum, når det er så besværligt . Ligeledes må det da også være besparende for byggefirmaet ikke at bruge penge på reklamer?

Mht. SKATs forbud mod adgang til folks haver - skal de sociale myndigheder så ikke også forbydes stikprøve mæssig at holde øje med overførselsindkomst modtagere ved deres bopæl mv. ????

Benta Victoria Gunnlögsson, erik mørk thomsen, Einar Carstensen, Bjarne Andersen, Henrik Christensen, Elisabeth Andersen, Peter Wulff, Margit Tang og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Mads Kjærgård

Det er squ smart, man tager noget som er de fleste er imod, og kan nikke ja til, og så sniger man det andet med.

Dengang jeg flyttede til Sverige, gik der 4 måneder, så sad der en privatdetektiv ude foran min bolig, han var blevet hyret af skat, for at se om det nu også var rigtigt at jeg var flyttet, Heldigvis kom det svenske politi hurtigt da jeg ringede og sagde der sad meget truende mand i sin bil på min private parkering. Han måtte forlade stedet, men var fræk nok til at vende tilbage næste morgen kl. 06.00.
Den slags ting skal man finde sig i som skatteborgere i Danmark.

Steffen Gliese, Karsten Aaen, David Zennaro, Torben Lindegaard og Felix Austin anbefalede denne kommentar
Holger Larsen

Desværre har jeg ikke råd til andet end sort polsk/litauisk arbejde pga. økonomi og dårlige ben. Men systemet får også alt rigeligt ind via diverse boligskatter.

flemming Rostgaard

Hvordan kan Venstre kalde sig selv for Danmarks "Liberale" Parti? Det er helt hen i vejret. Det rigtige navn er "Danmarks "pinlige" parti"! Pinligt fordi regeringen gennemfører ændringer som er så pinlige, at jeg har svært ved at tro det er virkelighed det de gør. De giver flygtninge så få midler, at de ikke kan leve anstændigt. De undlader at give statsborgerskab til dem, der har ret til det. De vil ikke føre tilsyn med arbejdspladser, som har dårlige og ulovlige forhold, Og så skal et reklamebureau sælge de pinlige forandringer. Fy!

Benta Victoria Gunnlögsson, Bruger 176358, Einar Carstensen, Bjarne Andersen, Tue Romanow, Anders Kristensen og Elisabeth Andersen anbefalede denne kommentar
Helene Kristensen

Uanset farven på regeringen, og det har jo kørt gennem 2 forskellige regeringer - er det sq da pinligt at det kun er den sorte arbejder der får problemer. Måske kan det have noget at gøre med, at det især er i velhaverkvarterer den slags forekommer, og man skal jo nødig have problemer med naboerne.

Jørgen Kærbro Jensen, Einar Carstensen og Bjarne Andersen anbefalede denne kommentar

Godt gået! Nu bliver det snart meget billigere at få renoveret sin villa, og lettere at slippe for fartbøder i sin hurtige bil. Så mangler vi bare, at reglerne for hold af au pair piger også bliver lempet.

David Zennaro, Einar Carstensen og Oluf Husted anbefalede denne kommentar

Jeg kan tilslutte mig begge forslag. Det er krænkende, at skattevæsenet har større beføjelser end politiet. Så simpelt er det. Vi kan ikke have en stat i staten, som ikke følger de sædvanlige regler i et retssamfund. Jeg kan ikke se, at man med nogen rimelighed kan pålægge et firma at sætte et skilt op med oplysninger om navn og detaljer om byggeaktiviteten. Det svarer til at kræve af en dame som går på diskotek, at hun skal hænge et skilt om halsen med oplysninger om navn, alder vægt og telefonnummer. Det er simpelthen udansk. Det samme gælder kravet om at arbejdere skal legitimere sig udover hvad politiet kan kræve. Det er latterligt at henvise til et sygesikringskort, som netop ikke er obligatorisk. Vi skal ikke have et samfund, hvor man ikke kan bevæge sig rundt uden at medbringe legitimation ligesom i det tidligere DDR.

Så vidt jeg er orienteret, har SKAT foretaget mere end 800 besøg på matrikler i medfør af adgangen til private haver - og ingen har klaget over en krænkelse i SKATs fremfærd i dette øjemed. Jo, én har - hvilket skatteministeren benytter til at henvise til at 'der er klaget fra borgerside' - og denne klager er Brian Mikkelsen (C).

Det virker som et solidt ideologisk grundlag.

Og nu kan man (dvs. arbejdsgivere med hang til havearbejde) heller ikke skilte om hvilket arbejde der udføres af hvem; lad folkemunden fråde og frihed for den driftige råde.

Karsten Aaen, David Zennaro, Bruger 176358, Einar Carstensen og lars abildgaard anbefalede denne kommentar
Jens Jørn Pedersen

Hvad betyder sort arbejde?
Er det ikke godt for et samfund med lidt sort arbejde?
Er det bedre at anvende midlerne på at kontrollere?
Hvor kommer den ide fra, at et samfund uden nogen form for ikke registrerede midler er ideelt?
Hvem er det ideelt for?

Jens Jørn Pedersen

Prøv engang at regne på, hvad der bliver af sorte penge i lille omfang!
Der blive måske købt luksusting, hvor der i forvejen er masser af skat på. Etc. etc.

Grethe Preisler

Næst efter kønsdriften og jernbanedriften er driften efter at unddrage sig skattebetaling den sværeste af de menneskelige drifter at regulere for medlemmerne af den lovgivende forsamling.