Leder

Vores legetøj!

21. september 2015

Den amerikanske internetaktivist Anita Sarkeesian lever på hemmelig adresse efter hackerangreb, bombe- og voldtægtstrusler. Årsagen? Hun ville lave en Youtube-video om (de få og karikerede) kvindefigurer i computerspil. Det åbnede op for en vrede, få kunne have forudset, og understregede, at det kræver stort mod at reagere mod det kvindehad, der trives alt for godt på internettet.

Hun tolker selv reaktionerne således i fredagens Information: »De handler ikke så meget om indholdet i mine pointer. De afspejler snarere en vrede: ’Hvor vover en kvinde at have holdninger til vores legetøj?’

For et år siden så et nyt hashtag dagens lys: Gamergate, hed det. Udgangspunktet var et smædeskrift mod Zoe Quinn, en ung kvindelig spiludvikler, forfattet af hendes ekskæreste. Det blev fulgt af en kaskade af nye overgreb mod hende, begået på internettet.

Andre kvinder kom til – herunder Anita Sarkeesian – og kampen mod sexisme i spilmiljøet bredte sig til et bredere opgør med overgreb mod kvinder på nettet.

Computerspil er i dag en større spiller i underholdningsbranchen end Hollywood, men til trods for det enorme bidrag til vores fælles kultur og de millioner af timer, som bruges i selskab med dets produkter er diskussionen af spillenes fremstillinger af f.eks. køn, race og seksualitet, begrænset – og i Danmark ikkeeksisterende.

Men Gamergate er også et blik ind den mere dystre del af vores digitale tilværelse, hvor dem, der udfordrer magtbastioner, skal være parate til at betale prisen. I dette tilfælde de kvinder, der vover at have en kritisk holdning til computerspil. Som den danske aktivist Emma Holten udtrykker det:

»Forskning viser, at sexisme er et redskab, som mænd tager i brug, når de føler, at de er ved at miste magt og indflydelse.«

Nallerne væk fra vores legetøj? Øh, hov, det estimeres, at 48 procent af dem, der spiller computerspil i USA, er kvinder, og at der er flere kvinder end mænd, der spiller rollespil såsom World of Warcraft.

De damer har allerede godt fat.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Niclas Darville
Niclas Darville anbefalede denne artikel

Kommentarer

Gustav Alexander

Jeg synes det er lidt hyggeligt at Information er sprunget på den skingre amerikanske sociale retfærdigheds vogn :)

Det er ikke et videre nuanceret billede I viser, men det er jo heller ikke en debat der er information særlig vant.

Det kan undre mig at ny femnismen reintroducerer den katolske seksual moral med hele forfærdelsen over seksualiseringen og objektgørelsen af kvinder i computer spil. Når knapt halvdelen af såkaldte 'gamere' er kvinder, skal det siges at det kun gælder, hvis en gamer defineres som enhver der spiller hvad somhelst. Kvinder spiller primært useriøse gratisspil såsom facebook spil osv imens mænd dedikerer mange timer til 'hardcore' gaming af tidskrævende og mere komplekse spil (strategi, simulation, whatever).

Det kan vel ikke undrer nogen at en genre af spil mest spillet af mænd også seksualiserer kvinder? Det er jo nu engang mænd der spiller dem. Er kønnenes seksualitet nu igen ved at blive tabu? Må mænd ikke åbenlyst tænde på kvinder? Hvad med omvendt? Er det også undertrykkende?

Som sagt, meget hyggeligt at se Information - for engang skyld! - så ureflekteret og ensidigt gå ind i en debat. Det er jo heldigvis en relativt ligegyldig debat og Information plejer ellers at være en forholdsvis alsidig avis.

Mikkel Eide Eriksen

Jacob Hansen skriver "Findes der efterhånden ét sted hvor kvinder ikke føler sig undertrykte og forfulgte?"

Er bombe- og voldtægtstrusler da ikke undertrykkelse og forfølgelse? Anita Sarkeesians oprindelige oplæg handlede primært om at der bør være plads til flere og mere nuancerede måder at fremstille kvinder på end den evindelige ungmø bundet til togskinnerne. Istedet for et konstruktivt modsvar blev det så et nærmest desperat panisk ramaskrig helt ude af proportion.

Gustav Alexander er hurtig med klassikeren om at kvinder ikke spiller "rigtige computerspil", med andre ord en "no true Scotsman" (hvad iøvrigt med WoW som nævnt, er det ikke 'hardcore'?). Man kunne også prøve at se det fra an anden vinkel – ville du selv føle dig velkommen til at spille et spil der talte ned til dig?

Gamergatere, manderettighedsforkæmpere, skabsracister og andre der taler om "social retfærdighed" som et onde der undertrykker ytringsfriheden har fundamentalt misforstået den. Det har altid været frihed under ansvar, i vores egen grundlov såvel som i den amerikanske. Når nogen med trusler forsøger at skræmme andre til at tie stille er de netop selv fjender af ytringsfriheden.

Men bare rolig drenge, selvom der kommer flere spil for kvinder, homoseksuelle, brune eller sorte, så skal der såmænd nok være et marked for den slags spil I spiller i øjeblikket. I mister ikke noget ved det.

Sascha Olinsson, Karsten Aaen, David Zennaro, Hanne Ribens, Charlotte Svensgaard, Tina Sommer, Uffe Illum og Ingrid Uma anbefalede denne kommentar
Charlotte Primdal

Først og fremmest er World of Warcraft ikke et "rollespil". Dungeons and Dragons er et rollespil. WoW er et MMO, altså et computerspil der er multiplayer, online (altså over internettet) og som giver spilleren muligheden for at rollespille sin karakter på specielle rollespilsservere. De fleste servere er dog ikke rollespilsorientede. Det er sandt at WoW har et meget stort segment af kvindelige spillere, ikke mindst her i Danmark.

Forklaringen skal blandt andet findes i det faktum at Blizzard (for alt de har mange fejl og mangler) er meget progressive, netop når det kommer til køn og race.

Naturligvis er der en række punkter man kunne kritisere WoW fra et kønsperspektiv. F.eks. er der en stor overvægt af racer (det man kalder "nonplayable race" altså racer man ikke som spiller kan spille) hvor hunkøn ikke eksisterer. Dette gælder f.eks for ogres, jinjyu, saberons etc etc. Her falder Blizz altså i den fælde at en race naturligvis må have mandlige træk som standard. Omvendt kunne man indvende at der faktisk findes enkelte racer i WoW som overvejende er hunkøn, dryader værende den mest oplagte.

Tager du en tur rundt i spillet, f.eks i Alliancens hovedby Stormwind, vil du se at vagterne der patruljerer stort set er 50% kvinder og 50% mænd. Der er meget få ting i spillet hvor køn udgør andet end en æstetisk forskel, samt en forskel på om man tiltales "hr. eller fru". Kvindelige og mandlige karakterer har samme adgang til udstyr (det man kalder "gear") og samme adgang til at opnå de mål spillet tilbyder dig. I nyere tid lavede blizz et sæt tøj der indledningsvist kun kunne købes hvis man var på en mandlig henholdsvis kvindelig karakter, men det blev folk så irriterede over, at det blev ændret så begge sæt nu er tilgængelige for begge køn.

Personligt er det min opfattelse at en meget stor procendel af mænd hader kvinder og helst så at vi holdt vores kæft og pænt lod os udnytte og undertrykke. En opfattelse der styrkes hver eneste gang jeg læser kommentarsporet i en kønsdebat. Det er min opfattelse at de fleste mænd ikke ønsker ligestilling og jeg ser intet i kønsdebatten der tilbagviser denne opfattelse.

Når jeg, som kvindelig geek og gamer ikke er oprevet over den måde vi også i Danmark udsættes for kvindehad og voldtægstkultur i spilkulturen, så er det fordi kvindehad, voldtægtskultur, trusler, nedgørelse, overgreb og latterliggørelse gennemsyrer alt. Jeg kan ikke se at spilkulturen her skulle afvige specielt og kræve speciel diskussion.

Men jeg kan se at Blizzard (på trods af deres mange andre fejl og mangler) rent faktisk gør en indsats for ikke at være en del af den kultur der er årsagen til at jeg, og andre, gemmer os i Azeroth for at prøve at finde styrken og modet til at leve i en verden der mere end noget andet byder os hånlig nedgørelse, økonomisk ulighed og konstant fare for overgreb.

Derfor er der ikke noget dansk gamergate. Løgnen om at flertallet af mænd ønsker andet end at være undertrykkere fylder så uendeligt meget mere end nogle kvindelige avatars med kæmpe bryster, der rutinemæssigt udsættes for vold.

Sascha Olinsson, Rikke Nielsen, David Zennaro, Charlotte Svensgaard, Tina Sommer, Niels-Arne Nørgaard Knudsen, Uffe Illum, Mikkel Eide Eriksen og Ingrid Uma anbefalede denne kommentar
Niels-Arne Nørgaard Knudsen

skal mænd til at brokke sig over at mænd fremstilles ensidigt i computerspil? action helte i spil matcher meget godt Arnold S udseende i terminator. det er spil.

når det er sagt er det sygt at true folk til tavshed fordi man er uenig.

havde en vendinde der var kæmpe Tomb Raider fan fordi hun syntes at Lara Croft er sej.

jeg tror det er en lille gruppe kvinder i USA med for meget fritid der går efter computerspil. de gik efter heavy metal i slut-80'erne og start-90'erne og det fik de ikke meget ud af.

og når cirka 50% af gamere er kvinder mon så ikke man kan konkludere at de fleste kvinder (ligesom jeg selv) foretrækker at have en avatar der er en sej sexet power-kvinde ligesom mænd gerne vil have en stor kraftkarl der spiser trolde til morgenmad.

eller er jeg for ensidig i min konklusion?

Kvindelige computerspillere har altid været her, og der er mange flere af os, end mange mandlige spillere og spilfirmaer åbenbart ønsker at tro. Så jeg vil da bare lige indskyde, at det sgu aldrig nogensinde eksklusivt har været deres (de mandlige spilleres) hobby og legetøj. Det er bare noget, som de har fået bildt sig selv ind. Jeg tror såmænd bare, at de mandlige spillere har haft mest travlt med at råbe højest og mase sig foran i køen, da spilfirmaerne skulle kigge efter, hvem der skulle tilgodeses mest muligt. Jeg er født i 80'erne, jeg er kvinde, og jeg har spillet computerspil gennem ca. 25 år. Jeg har spillet på alt fra Amiga til Super Nintendo til Play Station, X-Box og PC. Jeg spiller RPG's, FPS's, strategispil, action-, adventure- og puzzle spil, og jeg elsker det! Jeg bruger nok flere penge på spilkonsoller og computerspil end på så meget andet.

Men jeg vil give denne artikel og flere af mine medkommentatere 100 procent ret i, at det desværre er en branche, som er gennemsyret af sexisme (såvel som racisme, homofobi og transfobi).
At der er nogle spillere, som krampagtigt forsøger at fremstille og fastholde spilbranchen som en eller anden klub eller loge for hvide heteroseksuelle drenge og mænd, hvor ingen andre har adgang - ja det har jeg kun latter og hån tilovers for. Så bliv dog voksne! Der er gudhjælpemig også nogle mandlige spillere, som mener, at de onde feminister, kvinder, "SJW's", og repræsentanter fra LGBT miljøet nu tilsyneladende er ved at ødelægge spillene, som vi kender dem, fordi de/vi tillader sig/os at være kritiske og ønsker at blive inkluderet og repræsenteret bedre. Som en anden fornuftig person kommenterede her i tråden, så mister de spillere jo intet ved, at andre nu også kommer til. Som computerspillere mister de intet, fordi andre begynder at få noget, som de altid har haft! (Mænd mistede jo heller ikke retten til at stemme, fordi kvinder fik den).
Jeg er sikker på, at de stadig kan spille adskillige spil, hvor protagonisten er en hvid, voldelig, mørkhåret, skægstubbet, heteroseksuel mand et sted i 30'erne, der er bygget som et skideskur, og hvor de får lov til at redde en eller anden "damsel in distress" (læs: omvandrende røv og bryster = kvinde, der helst skal holde kæft, på nær når hun råber efter hjælp fra "the manly man").
Der er heldigvis ved at ske fremskridt indenfor spilbranchen. Der er flere spilfimaer, (som eks. BioWare) der har fået øjnene op og er kommet i tanke om ordene innovation, respekt, ligeværd og inkludering. Det er sådan nogle gode ord og begreber at kende til. Jeg ville bare ønske, at alle computerspillere også kendte til dem.

June Pedersen, Mikkel Eide Eriksen, Sascha Olinsson, Niels-Arne Nørgaard Knudsen, David Zennaro og Ingrid Uma anbefalede denne kommentar

Jeg vil da også lige nævne, at jeg personligt aldrig har oplevet nogen skabe sig så meget og hyle sådan op som mandlige computerspillere, der til deres rædsel ikke længere oplever at blive tilgodeset 100 procent hele tiden. De er større drama queens end kvinder, feminister, LGBTQ'ere og ikke-hvide tilsammen.

June Pedersen, Mikkel Eide Eriksen, Sascha Olinsson og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Charlotte Primdal

@Niels-Arne Nørgaard Knudsen

Nu er problematikken ikke i så høj grad udseende på diverse avatars, eller for den sags skyld karakterer som Lara Croft, som det er et narrativen i de fleste spil er: "hvid heteroseksuel mand, smadrer onde mænd og redder hjælpeløs storbarmet kvinde".

Det vi kvinder gerne vil have er egentligt bare at narrativen er "kvindelig helt smadrer onde mænd og redder dagen".

Nu er jeg så kridhvid, men jeg forestiller mig at man som gamer med en hudfarve der ikke er kridhvid sætter pris på at narrativen er " [Indsæt anden hudfarve end hvid] Mand/kvinde smadrer onde mænd og redder dagen".

... og således kan man blive ved

Fra et spilproducentperspektiv må det jo da bare være en fordel at udvikle spil som flere gider spille. Jeg gad f.eks ikke spille "The Witcher 3" som jeg ellers er blevet anbefalet meget varmt, fordi jeg ikke gider spille et spil med en mandlig helt. Der gik producenten så glip af de penge man kunne have tjent ved at lade spillet have muligheden for at vælge en kvindelig helt.

Jeg synes det er beskæmmende at visse debatører forsøger at forklejne problemerne der her tages op - selvfølgelig er der plads til kvinder i gamer miljøet, og vi bør som danskere gå forrest og glemme dagligdagens små problemer for en stund og tænke på andre end os selv! Vi har i Danmark en stolt tradition for at støtte op om og forsvare hvor der er behov for det - dette historiske indslag bør ses af alle der synes at have "glemt" hvad vi står for!

https://www.youtube.com/watch?v=pq88fjK-F4I

Morten Jespersen

Computerspil er ikke legetøj. Computerspil er vor tids primære kunstart for et meget stort antal mænd og drenge. Nogle gange hedder det sig at kvinderne har "overtaget" litteraturen, malerkunsten, TV-mediet, den trykte presse, og alle de andre gamle medieformer. I virkeligheden er det nok en blanding. De gamle medier er ikke kun overtaget af kvinderne, mændene har på den anden side forladt dem til fordel for internettet og computerspillet.

Når von Sperling beskriver computerspillet som "legetøj" handler det måske mere om at skamme og nedgøre mænd og drenge der har taget kunstformen til sig. Hvis man blot opfatter computerspillet som legetøj, har man ikke forstået det kolosale skift fra de gamle medier og kommunikationsformer til de nye. At sarkeesian angiveligt kalder computerspil for "legetøj" burde være det første tegn på at Sarkeesian måske ikke rigtig forstår hvad computerspil egentlig er.

Gamergate er en forbrugerrevolte mod spilpressen. Modstanden mod Sarkeesian fra gamergate siden handler hovedageligt om to ting.

For det første at spilpressen ukritisk og som ideologisk blok stillede sig på Sarkeesians side. Spilpressens behandling af Sarkeesian var ensidig og udtryk for manglende diversitet i spilpressen.

For det andet mere eller mindre tiltvang Sarkeesian sig en position i Gamergate balladen, ved, ligesom von Sperling, at påstå at Gamergate skulle handle om kvindehad i gamerkulturen. Feministerne og SJW'erne er kun relevante i den udstrækning at de medvirker til at gøre spilpressen til en ideologisk blok, der bag linierne påvirker hvordan spilpressen dækker begivenheder og spiludgivelser.

Folk som Sarkeesian og andre feminister og SJW's har en negativ indflydelse på spilpressen, ikke fordi de har bestemte holdninger til gamerkulturen, men fordi en af deres primære metoder er, på mere eller mindre ufine måder, at lukke munden på kritikere af deres budskabet. Det er altså ikke budskabet, men måden det promoveres på der er problemet.

stefan kjær jensen

Morten Jespersen

Det er ikke bare spilkulturen, som er under pres. bare se på tegneseriekulturen, der over flere omgange er blevet kaldt undertrykkende over for kvinder på trods af stærke, kvindelige karakterer som Wonder Woman og Falcon Girl inden for DC Comics samt Black Widow og Storm inden for Marvel. Kritikken har på det seneste handlet om behandlingen af de kvindelige superhelte, som f.eks. Batgirl, der kidnappes af Jokeren. Det kan godt være, at Batgirl får nogle knups i de eventyr, som hun er ude på - men det får hendes mandlige modstykke jo også. Det var nærmest en fast tradition, at Robin skulle rede sin læremester i Batmans tegnefilm fra 1990'erne.

Sidst og ikke mindst skal kvinder inden for tegneseriekulturen trynes, hvis de har de forkerte holdninger i forhold til kvindeforkæmperne. Bare se på behandlingen af Alison Tieman til Calgary Expo, hvor hun blev smidt for at sige, at hun ikke behøvede kvindeforkæmpernes hjælp i promoveringen af hende.

Charlotte Primdal

Tegneserier er ikke i sig selv undertrykkende, men de er undertrykkende fordi de bliver til i en kulturel kontekst der er gennemsyret af kvindehad.

Som altid kan mænd ikke forstå "at der overhovedet er et problem".

Nå, men det er der altså. Lige meget hvor meget man forsøger sig med pseudoargumenter for at noget ikke er kvindeundertrykkende. Jo det er, for det er blevet til en i kultur som i sin essens er anlagt på mænds overgreb mod kvinder. Hvis du ikke kan se det, så er det måske fordi du er en mand og altså ikke bliver udsat for undertrykkelse.

At nogle narrativer, som f.eks x-men, ikke er undertrykkende, betyder ikke at det er forfejlet at brokke sig over dem der er.

June Pedersen, Mikkel Eide Eriksen, Ingrid Uma og Tina Sommer anbefalede denne kommentar

Morten Jespersen
At de "gamle medier" skulle være overtaget af kvinder (oh rædsel!) har jeg svært ved at få øje på. Jeg er nærmere af den opfattelse, at kønfordelingen er nogenlunde lige. Men at mænd tilsyneladende efter din opfattelse pænt har overladt de "gamle medier" til kvindekønnet er da noget så galant. Jeg som troede der næsten ikke var flere gentlemen tilbage! Nu har mænd så åbenbart kun internettet og gamermiljøet tilbage som en sidste bastion mod og flugt fra kvindekønnet. Men åh nej - her er kvinderne jo også - og feminister! Der er også bøsser og lesbiske ..... og personer med en mørkere hudfarve. Det vil sige alle de/vi, som IKKE er hvide og/eller heteroseksuelle drenge og mænd - de forfærdelige og krævende SJW's, som også vil være med i legen (fordi de/vi egentlig altid har været til stede). Det er sandelig ikke let at flygte fra os.

Vi kan sagtens blive enige om, at computerspil er andet end blot legetøj. Men for at gaming skal kunne blive taget seriøst som en kunstart og underholdnings-medie, så kræver det sandelig også, at brugerne/ kunstelskerne skal kunne opføre sig seriøst, modent og være i besiddelse af en imødekommende og inkluderende attitude. Det udelukker altså sexistiske, racistiske og homo- og transfobiske attituder og ytringer - herunder trusler om vold, voldtægt m.m.

Når artiklens forfatter vælger ordet legetøj istedet for computerspil, så er det måske netop et udtryk for hendes opfattelse af, at hele den gamergate polemik blev skabt af gamere, der teede sig som små forkælede og priviligerede møgunger i et raserianfald. Jeg er helt enig. Alt dette blev skabt på grund af en nogenlunde positiv anmeldelse af et indiespil. Nå ja og så noget med at Zoe måske/ måske ikke havde sex med en spilanmelder, og noget med at hendes ekskæreste var en bitter nar. Nogle (mandlige) gamere ter sig som pattebørn, der har været vant til at lege med 10 stykker legetøj hver dag i børnehaven, og som nu pludselig er tvunget til at give et stykke legetøj til et andet barn, der faktisk aldrig har syntes, at fordelingen var fair. Jeg ved med 100 procents sikkerhed, at der aldrig var blevet sådan en ballade, hvis Zoe Quinn og Anita Sarkeesian havde været af hankøn.
Jim Sterlin er en spilanmelder, der også via skrift og YouTube videoer eks. tillader sig at være kristisk over for - og stille spørgsmålstegn ved - den måde som kvinder, ikke-hvide og home- bi- og transseksuelle personer via gennemtærskede tropes og stereotyper bliver portrætteret på i computerspil. Så vidt jeg ved, så har han aldrig måttet gå under jorden p.g.a. voldtægts- mord- og bombetrusler.

At spilanmeldere åbenbart nærmest skulle have en pistol for panden og være under magtfuld og negativ indflydelse fra Anita og SJW's kan jeg ikke genkende. Hvis spilanmeldere i stigende grad er enige i, at der er et problem med flere -ismer inden for spilverdenen, så er det nok nærmere et udtryk for, at de er mere socialt bevidste og inkluderende, end hvad mange gamere tilsyneladende er.

Stefan Kjær Jensen
Fordi du kan hive et par nogenlunde positive eksempler på kvindelige tegneseriehelte såsom Wonder Woman og Black Widow op af lommen, så udligner det altså ikke tilstedeværelsen af de mange sexistiske og objektifiserede eksempler på kvindelige tegneseriefigurer. Der findes mange flere typer a la Starfire, Red Sonja og Emma Frost, der iført stramme og minimale kostumer med djævelens vold og magt konstant skal have skubbet bryster og bagdele ud i hovedet på læseren v.h.a. overnaturligt smidige kroppe. "Stærke" og knapt så seksualiserede Wonder Woman og Black Widow er desværre undtagelsen snarere end reglen.
Hvis det er variant coveret for "The Killing Joke", som du hentyder til, så husk lige på, at DC trak det cover tilbage efter ønske fra kunstneren selv, fordi han så og indså, at det virkede stødende på mange mennesker. Det var altså også kritikerne af coveret som modtog volds- og voldtægtstrusler fra anti-SJW's. Efter mit vidende modtog kunstneren ikke noget lignende fra feminister og SJW's.
Herudover er jeg overbevist om, at der ville have rejst sig en lige så stor shitstorm fra dedikerede Batman fans, hvis en kunstner havde valgt at vise store og stærke Batman på forsiden af sit eget hæfte med et rædselsslagent udtryk i øjnene og tårerne løbende ned af kinderne, imens han blev holdt i ave af The Joker. Men sådan en forside ville aldrig nogensinde blive lavet, for det er jo Batman, og han er en mand, og så skal han sandelig ikke fremstilles som et stakkels offer på forsiden af sin egen serie!

Det her blev en meget lang smøre, men jeg vil afslutte med at sige, at hvis man ikke synes at sexisme, objektivisering af kvinder, homofobi m.v. udgør et problem i computerspil, tegneserier og alle andre underholdnings-medier ..... Jamen så tillykke med, at du ikke føler dig personligt ramt og udstillet p.g.a. dit køn, din hudfarve, seksuelle orientering eller kønsidentitet. Hvis man ikke synes, at noget er et problem, fordi det ikke er et problem for en personligt, så er man forbandet priviligeret!
Derfor må vi andre (kvinder, bøsser osv.) stadigvæk gerne være kritiske og ønske bedre repræsentation, samtidig med at vi stadig elsker at spille computerspil, læse tegneserier, se film osv.

June Pedersen, Mikkel Eide Eriksen og Ingrid Uma anbefalede denne kommentar

Et par pointer.

Internettet er et uhøfligt sted. Er der bevis for at feminister bliver behandlet dårligere end andre? At de får flere trusler? Næ. Det feministerne ønsker er, at mænd beskytter kvinder i ligestillingens navn.

Mange computerspil henvender sig til mænd. Og hvad så? Kvinder har ikke noget problem med medier specielt lavet til dem. Feministerne mener jo ikke "Alt for Damerne" skal skifte navn for at blive mere inklusivt. Eller at tøse romaner skal til at indeholde mænd med eget liv som ikke bare forholder til hovedpersonen... som altid er en kvinde.

Kvindelige hovedpersoner i action film og tegneserier? Det lyder som en god ide. Indtil der sker noget med dem. For man kan jo ikke behandle en kvindelig figur som Luke Skywalker eller Jamie Lannister (der fik hugget hånden af), John McLane (der løb på bare tæer over glas) eller James Bond (bundet til et bord med en laser pegende mod skridtet). Det vil anstødsindustrien aldrig tillade. De her historier handler om at dårlige ting for hovedpersonen. Så hvad skal man egentlig med en superheltinde som ikke må blive taget til fange af Jokeren?

Legetøj? Lad os bare kalde det det. Og hvad kalder man så nogen som braser ind i en god leg og kræver at den bliver lavet om?

Kvindehad? Jeg tror der er tale om projektion. Hele lederen emmer af foragt over for en gruppe mænd som bare vil have lov til at spille og diskutere spil på nettet i fred.

stefan kjær jensen

Tina Sommer

Hvis du ikke har lagt mærke til det, så bliver de mandlige superhelte også oversexualiseret med deres muskuløse kroppe i tætsidende spandex. Fansene inden for tegneseriekulturen ved godt, at det hele bare er en uopnåelig fantasi, og de klager heller ikke derefter. Med hensyn til sagen om Batman-coveret, Hvor Jokeren har fanget Batgirl, så har Batman faktisk været vist i en lignende situation på et cover:

http://www.thebatsquad.net/images/300/batman495.jpg

Angående volds- og dødstrusler, så prøv lige at se denne lille sag fra et SPJ-Airplay i Miami, hvor professionelle jounalister har en diskussion med tilhængerer af GamerGate. Ryk frem til 4:35:00 (hvis syv timer er for meget på én gang) og se, hvad er sker:

https://www.youtube.com/watch?v=f0yf8-65cwM

Jo, Anita Sarkeesian får trusler, når hun går offentlig frem Men det gør alle desvære, der træder ind som frontfigurer i en offentlig debat. Anita Sarkeesian er jo ikke det særtilfælde, som hendes forkæmperer vil gøre hende til. Det er lige foragteligt om det er hende eller en gruppe professionelle jounalister, der får truslerne.

Morten Jespersen

Jeg tror Tina Sommer misforstår. Indenfor de gamle medier er mænd og drenge begyndt at forlade bygningen. Den relative andel af kvinder og de ældre generationer er derfor voksende. Der findes en del manderettighedskæmpere der ser det som et problem. Min pointe er at det behøver de egentlig ikke, der er ikke noget rædselsfuldt i det. Det er heller ikke galant.

Begynder den gamle mediestruktur så at ligne det borgerlige ægteskab? Et par høvdinge i toppen der kan skiftes ud af "konefællesskabet" hvis de ikke tér sig? Måske.

Internettet og Gamermiljøet er ikke en flugt fra, eller en bastion mod, kvindekønnet. Tværtimod. Gaming er noget af det allermest egalitære man kan foretage sig. Man kan se alle de perifære egenskaber ved spilleren. Køn, seksualitet, hudfarve osv. frasorteres i spillet. Her gælder kun spillets egne regler.

Gamere har ingen interesse i at holde andre ude fra legen, de er blot ofte ret ligeglade med hvordan spilleren identificerer sig selv udenfor spillets grænser. Når kvindelige spillere engang imellem hazes i gaming, hænger det ofte sammen med at de i deres interaktioner gør det til en særlig til at de er kvinder. For en gamer er det hamrende uinteressant, for det har ingen indflydelse på spillets udfald. Det er kort sagt støj. Enhver der bringer perifær støj ind i et spil udsætter sig selv for negative reaktioner. Det er ikke forbeholdt minoriteter.

Problemet for SJW's og spilpressen der formidler deres budskab synes at være at Gamerkulturen ekskluderer alle de kategorier som SJW's benytter når mennesker skal inddeles i i forskellige identitetsformer. Gamerne ekskluderer ganske rigtigt, men det de ekskluderer er kategorierne, de nydelige grænser mellem irrelevante karaktertræk. På den måde er de langt mere inkluderende end den kultur SJW'erne står for, og som spilpressen i lang tid før Gamergate promoverede.

Udenfor spillet kan du lukke dig inde i alle de skabe du vil, men i spillet er du blot en spiller.

Niels-Arne Nørgaard Knudsen

@Charlotte Primdal: 17:11: så spiller jeg nok de forkerte spil... et udplug er: Civilization 5, Borderlands 2, Deus Ex, X-Com, Asphalt 6.

der oplever jeg det ikke. det var derfor jeg spurgte om jeg var for ensidig.

Mads Jakobsen
Hvor kan du se henne, at feministerne ønsker at blive beskyttet af mænd? Det ønske fra deres side er jeg personligt aldrig faldet over .....

Hvad angår blade m.m. henvendt specifikt til kvinder, så er der da også op til flere blade som M og Playboy og diverse bilmagasiner, der henvender sig specifikt til mænd. Så jeg kan ikke rigtig se din pointe ...? At hovedpersonen i "tøseromaner"- som du kalder dem - er af hunkøn er vel ikke mærkeligt - ligesom de fleste "drengeromaner" helt naturligt har en mandlig hovedperson.

Hvad angår behandlingen af kvindelige karakterer i film, serier, spil tegneserier, så er jeg ret sikker på, at vi to har haft denne diskussion tidligere en gang i sommer. Så istedet for at gentage mig selv, så vil jeg bare henvise til artiklen "Den voldtægt vi ikke vil se", der bl.a. handlede om brug af voldtægt af de kvindelige karakterer i Game of Thrones. Men for ganske kort at opsummere hvad min holdning var - og stadig er, så mener jeg bestemt, at der skal være større råderum over, hvad man kan tillade sig at udsætte kvindelige helte for. Det må meget gerne være andet end voldtægt.

".....en gruppe mænd som bare vil have lov til at spille og diskutere spil på nettet i fred." Som jeg skrev i en tidligere kommentar, så har spil som underholdnings-medie altså aldrig eksklusivt tilhørt mænd. Det tror de bare selv. (Der er mange af os kvindelige gamere, som også spillere de "rigtige" spil, og som derfor også kan klassificeres som hardcore gamere.) Nå du udtrykker det på den måde, så kan jeg ikke lade være med at tænke på disse mandlige gamere som andet end en flok Gulloms, der hvæser "My Precious!" og slår ud efter alle, der vover at nærme sig, og som ikke ligner dem selv :)

Fordi flere ønsker at blive inkluderet og repræsenteret i gamermiljøet og dermed også ønsker mere diversitet m.h.t. til protagonister og narrativer i spil, så betyder det jo altså ikke, at de spil, som en del mandlige gamere ynder at spille forsvinder som dug for solen. De spil vil stadigvæk udgøre hovedparten. Det er stadig de mandlige, heteroseksuelle spillere, der har mest at skulle have sagt inden for gaming, og spil industrien danser stadig efter deres pibe på trods af flere paranoide påstande om det modsatte :)

June Pedersen, Anne Eriksen, Niels-Arne Nørgaard Knudsen og Mikkel Eide Eriksen anbefalede denne kommentar
Morten Jespersen

Tina Sommer
"Hvor kan du se henne, at feministerne ønsker at blive beskyttet af mænd? Det ønske fra deres side er jeg personligt aldrig faldet over ....."

eksempel: HeForShe @ http://www.heforshe.org/

Derudover - Stråmand. De fleste gamere har altid været fuldt klar over at gaming ikke var eksklusivt for mænd og drenge.

Da Online Multiplayer blev en ting, var det for en kort periode interessant for nogle mandlige gamere at møde kvindelige spillere. Det var bla. en af grundene til at nogle mandlige spillere valgte kvindelige avatarer. De kvindelige spillere blev nemlig behandlet særligt skånsomt, fik tilbudt gaver osv. Andre reagerede negativt, især for de spillere der opfatter den slags uvedkommende egenskaber som støj.

Mit indtryk er at den slags reaktioner er på tilbagetog. Kvinder har, ligesom alle andre grupper med eksterne og irrelevante karaktertræk altid været velkomne i gamerkulturen. Blot gælder de eksterne hierarkier ikke i spillet.

Stefan Kjær Jensen
Det er da et ganske fint cover, som du har fundet :) Jeg synes bare ikke på nogen måde, at det kan sammenlignes med BatGirl coveret. Batman ligner ikke et offer på den forside. Han ligner en, der sammenbidt tænker på, om han kan komme afsted med at kyle en batarang i hovedet på Poison Ivy. Han ser ikke bange ud, og han har ikke tårer løbende ned af kinderne.

Påstanden om at mandlige karakterer i tegneserier og computerspil skulle være lige så seksualiserede og objektificerede som de kvindelige har jeg efterhånden hørt til hudløshed. Den påstand holder bare efter min mening overhovedet ikke. For det første så forsøger mange mænd og repræsentanter fra både spil- og tegneserieindustrien stadig hårdnakket at fastholde ideen om, at kvinder sandelig ikke spiller eller læser tegneserier (jo og jo vi gør så). Så hvem skulle den der påståede seksualisering af mandlige spil- og tegneseriehelte så være til for? Homoseksuelle mænd? Nope! For de to industrier har heller ikke ligefrem været specielt tolerante eller imødekommende over for de homoseksuelle.
Hvorfor i alverden skulle de gøre sig den ulejlighed at gøre mandlige karakterer sexede og seksualiserede, (hvad meget få af dem er i kvinders øjne), når det påståes, at det tilsyneladende kun er et meget lille antal af kvinder, som spiller spil eller læser tegneserier, og som derfor overhovedet ville komme til at kigge på de mænd? Svaret er ganske simpelt, at de mænd ikke er seksualiserede - men derimod idealiserede, og de er derfor skabt for heteroseksuelle mænd som en power fantasy. De er noget som gameren eller læseren ønsker at være, og kvinderne i spil og tegneserier er langt hen ad vejen skabt som noget mænd gerne vil have. Hvis kvinder havde mere at skulle have sagt i de to industrier, så var der flere mandlige karakterer, der så ud som Gambit, Nightwing og Nathan Drake, og færre der var støbt efter Kratos og Captain America formen.

Se evt. denne video af Jim Sterling :)
https://www.youtube.com/watch?v=hR9UMgOFeLw

Eller læs eks. denne artikel :)
http://talkingcomicbooks.com/2015/02/10/modern-comics-gaze-objectification/
Eller den her :)
http://comicsalliance.com/why-is-nightwing-hot/

Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at høre, hvad der bliver sagt ved 4:35:00, da lyden er temmelig dårlig. Så jeg er ikke klar over, hvad det skal bevise. Men efter hvad jeg har læst, set og hørt online så har jeg stadig den opfattelse, at anti-SJW's er langt mere voldsomme i deres trusler, og at de benytter sig af dem langt mere, end hvad den anden front gør. Dermed ikke sagt at alle SJW's og feminister er hellige Dalai Lamaer, for der er rådne æbler i begge lejre.

Vi kan sagtens blive enige om at brugen af trusler mod personer, der offentligt udtaler sig om specifikke emner og genrer er forfærdeligt og foragteligt. Der er dog stadigvæk forskel på graden og arten af truslerne om man er mand eller kvinde. Personligt vil jeg hellere kaldes idiot af en, der er uenig med mig online, end jeg vil kaldes luder, sæk, møgfisse (eller andre køns-ladede skældsord) eller blive bedt om at holde kæft, skrubbe ud i køkkenet og lave sandwich (på plads kvindemenneske!), eller blive spurgt om, hvor jeg helst vil have den, når jeg skal voldtages. Sådanne ytringer minder en om, at man er kvinde. Jeg vil egentlig bare helst være en person, der spiller computerspil og læser tegneserier.

Morten Jespersen
Jeg blev da lige lidt forvirret. Jeg troede det var Mads Jakobsen, som jeg havde henvendt min kommentar til? Men nuvel da. HeForShe kampagnen opfordrer til, at mænd sammen med kvinder kæmper om lige rettigheder og muligheder med alt, hvad det indebærer for begge køn. Jeg kan ikke se, hvordan det skal bruges som et eksempel på, hvordan feministerne ønsker at blive beskyttet af mænd? Jeg synes du griber efter strå.

Stråmænd er der rigtig mange af. De bliver i diskussioner jævnligt hevet frem som argumenter, og jeg får også smidt rigtig mange af dem i hovedet, hver gang jeg diskuterer spil, film m.m. :)

At nogle kvindelige online gamere på et tidspunkt er blevet behandlet lidt mere skånsomt og pusse nusset end nogle mandlige spillere udligner ikke det faktum, at rigtig mange kvinder bestemt ikke bliver det. Jeg ser flere mandlige (ikke alle - for der er også rigtig mange, som ved hvordan man bedst opfører sig over for alle uanset køn, hudfarve o.s.v. ) som via deres ytringer,kommentarer og attituder gør et større nummer ud af, om en gamer er kvinde, end jeg ser kvindelige gamere, der gør opmærksom på, at de er kvinder. Jeg har heller ikke set kvindelige gamere forlange særbehandling i kraft af, at de er kvinder. Jeg og (formoder jeg) de fleste andre kvinder vil bare gerne være personer, der spiller computerspil, og som elsker det, fordi det er sjovt og fedt.

Jeg var ikke klar over, at man sådan kan dele folk ind efter, om de har "eksterne og irrelevante karaktertræk" i forhold til gaming? ..... Interessant. Disse førnævnte skulle vel aldrig være alt det, som afviger fra hvid, heteroseksuel mandlig gamer? Default Mode om du vil.

June Pedersen, Anne Eriksen, Niels-Arne Nørgaard Knudsen og Mikkel Eide Eriksen anbefalede denne kommentar

Svar til Tina Sommer

Hele ideen om "inklusion" handler om at mænd skal tilpasse sig kvinders ønsker og behov. Og ikke omvendt. Derfor eksemplet med Alt for Damerne. Ingen feminister, eller mænd, kræver at der skal laves om på noget for at mænd skal "føle sig velkomne" i genre som tilhører kvinder.

Og det meste af hvad feminister finder på er af typen "heforshe". Ting som mænd skal gøre for "det fælles bedste" dvs. mest for kvinder. Laver kvinder selv en masse succesfulde spil eller tegneserier? Næ, de kræver bare at det som allerede er blevet succesfuldt bliver lavet om. Social Justice handler ikke om at skabe, men om at regulere.

Din, og feministers, karakteristik af gamere som "gollums" emmer af foragt. Hvis I går ind for ligestilling må I finde jer i at jeres foragt bliver gengældt.

Du siger at du er klar til at se kvindelige figurer udsat for lidt af det samme som mandlige figurer altid har været udsat for. Og det er muligt at du er det. Men det er en tåbelig forfatter eller designer som tager chancen. Vejen til et godt liv går langt uden om feminismens minefelter.

Mads Jakobsen
"Hele ideen om "inklusion" handler om at mænd skal tilpasse sig kvinders ønsker og behov. Og ikke omvendt."
Jeg vil jo nok vove at påstå, at kvinder op igennem historien har skullet tilpasse sig langt mere efter mænds ønsker og behov og leve mere efter deres præmisser, end det omvendte. Så det at kvinder nu i dag også gerne vil være med til at sætte dagsordenen og have noget at skulle have sagt - eks. i forhold til tegneserier og spil - det synes jeg da egentlig kun er rimeligt.
At så nogle mænd tilsyneladende opfatter det som om, at alle lodderne nu bliver smidt over i den modsatte vægtskål - ja det viser så bare, at de egentlig har haft det meget godt med deres egen vægtskål og med skævvridningen af magtfordelingen.

Når kvinder ikke laver flere spil eller tegneserier end de gør, så hænger det nok lidt sammen med, at det inden for de genrer har været temmeligt svært for en kvinde at få en fod inden for. Når man googler "female game developer", så er det første ord man får smidt i hovedet "harassment". Når man søger på "male game developer", ja så er det første man ser en fin oversigt over forskellige mandlige spiludviklere. Det billede udadtil af spilindustrien som kvindefjendsk er måske noget af det, som afholder flere kvinder fra at blive spiludviklere.

At du betragter mit (mit - ikke feminsters så vidt jeg ved) billede af nogle gamere som Gulloms som et udtryk for foragt kan jeg ikke rigtig gøre noget ved. Men det var nu bestemt ikke ment som foragt - mere skrevet med et glimt i øjet - og derfor havde jeg også lavet en fin lille smiley bagefter. Men at du tager min allegori til dig som et personligt angreb på gamere - ja så kan jeg ikke udelukke, at det måske er fordi du kunne genkende dig selv i det billede og føler dig ramt. Ellers ville du vel have været ligeglad med den allegori.

Som jeg skrev til dig i vores tidligere diskussion i sommer, så tror jeg du tillægger feministerne langt mere magt, end hvad de reelt har. Efter min opfattelse så sidder de ikke på en kvindetegns-udformet trone og regerer barskt og enevældigt over hvert eneste medie i vores sammenfund.

Så vil jeg egentlig bare stoppe diskussionen her Mads, for vi to kan åbenbart diskutere hvad som helst herfra og til Ragnarok. Vi kunne jo nok ende ud med at diskutere udformningen på Karen Blixens yndlingskaffestel :) (smiley) Men det er bestemt spændende at diskutere med dig :) (smiley)

June Pedersen, Anne Eriksen og Mikkel Eide Eriksen anbefalede denne kommentar
stefan kjær jensen

Tina Sommer

Om man kalder det oversexualisering eller powerfantasy, så må du da indrømme, at de mandelige superhelte bliver repræsenteret ud fra lige så uopnåelige mål som de kvindelige modstykker. Jeg tror, at det er de færeste tegneseriefans, der ser superheltene som repræsentativer i den virkelige verden. I stedet ses superheltene som repræsentativer af en fantasiverden, der kan dykkes ned i, når virkeligheden bliver for grå og kedelig. Når så udefrakommende folk kommer og fortæller, at fantasiverdenen er forkert og i højere grad bør repræsentere den virkelige verden, så vil fansene naturligvis føle sig forfuldte og komme med kommentarer som modsvar. At nogle af modsvarende kan ende over i chikane er selvfølgelig uacceptabelt og skal foraktes, men de kommer ikke uden grund.

Når det gælder den interne stridighed i GamerGate, kan det godt være at Gamergaterne generelt er mere direkte i deres svar. Tilgengæld gør SJW'erne brug af et langt mere indirekte og effektivt våben i form af doxing, hvor folks personlige oplysninger lægges ud på nettet til offentlig skam. Ligeledes kan familie og venner samt ens arbejdsplads kontaktes, så de kan få at vide, hvilken dårlig person man er. Hvad vil du helst; at en person kalder dig for de værste ting direkte i dit ansigt eller går bag om ding ryg for at tale ondt imod dig over for din familie og venner?

Internettet er nådesløst mod feminismen. Her er et miljø hvor det eneste der betyder noget er hvad du præstere. Du kan lægge produkter ud, spille og diskutere uden at afslører dit køn. Til gengæld kan kvinder ikke bruge charme til at klare sig igennem, for mandlige modtagere ved godt at de aldrig kommer til at møde kvinderne i virkeligheden.

Så hvis feminismens teorier var rigtige, ville internettet have skabt en guldalder for de hidtil undertrykte kvinder der nu er gjort frie til at yde på lige fod med mænd.

Men sådan er det ikke gået... det må være de onde mænds skyld!!!!

Stefan Kjær Jensen
Ja jeg giver dig bestemt ret i, at mandlige karakterer i spil og tegneserier også bliver skabt ud fra nogle kropsmæssigt urealistiske og - for rigtig mange - svært opnåelige standarder. Jeg siger bestemt heller ikke, at man ikke eks. må sexualisere en kvindelig karakter. Det behøver bare ikke være reglen mere end undtagelen.
Jeg vil gerne kunne se og læse om en superhelt af hunkøn, eller se en kvindelig PC eller NPC i et spil, uden at få mast hendes bryster og bagdel op i hovedet konstant - at hun er klog, stærk, modig, handlekraftig m.m. må gerne nogen gange være det væsenligste frem for det bagved liggende. Jeg vil eks. også gerne se på flere mandlige superhelte, som ikke er overdimensionerede kødbjerge, og som jeg og flere kvinder rent faktisk ville finde attraktive - såsom Nightwing, for han ER sexualiseret (som en af de få) og attraktiv. Jeg efterlyser bare noget mere variation, innovation og en større diversitet, så der er noget til alle :)

Ja man spiller spil og læser tegneserier for at blive underholdt og for at kunne hengive sig til et andet og ofte mere spændende og sjovere univers.
Men uanset hvilket fiktivt univers man dykker ned i - det være sig inden for computerspil, film, tegneserier o.s.v. - så afspejler de jo stadig sider af vores egen og nogle gange grå og kedelige virkelighed. Det er de nødt til, for ellers så ville vi jo ikke kunne genkende noget af os selv og relatere til det på samme måde. Derfor vil man jo også gerne nogen gange kunne se sin egen hudfarve, sexualitet eller sit køn repræsenteret og afspejlet i det univers. Gerne uden altid at gøre brug af de stereotyper og tropes, som man så ofte bliver præsenteret for i så mange andre medier.

Efter hvad jeg har set og læst på nettet, så har anti-sjw's sandelig heller ikke holdt sig tilbage fra at bruge doxing som våben ( mod eks. Brianna Wu, Felicia Day og nogle mænd inden for spilbranchen som kom til at sige, at Anita måske havde ret i lidt af det hun sagde i sine videoer). Så der tror jeg bestemt ikke, at nogen af parterne er "bedre" end den anden, hvad det angår.

Nu er det sjældent, at man sådan får valget mellem to onder. Som udgangspunkt synes jeg ikke det er mindre svinsk og foragteligt eller mere reelt at slynge skældsord, diverse modbydelige trusler og andre former for had ud mod personer via nettet, end det er at benytte sig af doxing mod nogen.
Så den med valget mellem det åbne ansigt eller bag om ryggen, synes jeg ikke man kan overføre til situationen på nettet med eks. Gamergate. Der kan man ikke vælge, da intet af det foregår ansigt til ansigt.

Charlotte Primdal

@Mads Jakobsen
Jeg vil anbefale du slår "syllogisme" op, eventuelt på wikipedia.

Omvendt kan man også bare sig tak fordi det ikke er nødvendigt at retfærdiggøre feminismen, det klarer mandlige kommentatorer helt fint at gøre. Hver eneste bredside der bliver fyret af mod kvinder eller feminismen viser blot hvor nødvendig den er.

June Pedersen, Tina Sommer og Ingrid Uma anbefalede denne kommentar

Til Chalotte Primdal

Tænk over en påstand der IKKE kan retfærdiggøres hvis vi acceptere argumentet: "den blotte tilstedeværelse af modargumenter er fuld og tilstrækkelig bevis for påstandens rigtighed."

Men selvfølgelig. Feminismens ringe evner til at argumentere kan kun skyldes én ting: at mænd er onde!!!!

Lennart Kampmann

@ Mikkel Eide Eriksen
Jeg ser at din spidskompetence er at fortælle andre hvad du mener de er.
Nu hvor du har demonstreret min pointe om feminismens manglende imødekommenhed, har du så andre kompetencer du vil dele med mig?
Med venlig hilsen
Lennart