Leder

Europæisk nej?

17. november 2015

Overbevist europæer. Kan man være det – og alligevel ikke stemme ja ved den kommende folkeafstemning? Det mener den tidligere landsformand for Europabevægelsen, Erik Boel. I indlæg i en række aviser skriver Boel: »Det er en nationalchauvinistisk, ansvarsforflygtigende og umoden ordning, vi skal tage stilling til 3. december.« Boel er fortørnet over, at ja-partierne omhyggeligt har udelukket, at et ja omfatter dansk deltagelse i EU’s asyl- og indvandringspolitik. De lover, at tilslutning først kan ske efter en ny folkeafstemning. En garanti, der med V-statsminister Lars Løkke Rasmussens ordvalg gælder, »indtil solen brænder ud«.

Boel mener, at Danmark dermed »fedtspiller«. Derfor stemmer Boel blankt.

Modsatrettet er argumentet på plakater fra SF’s medlem af Europa-Parlamentet Margrete Auken. Her står som en grund til et ja: »Sammen om hjælpen til flygtninge.« Det har fået Venstre til at beskylde Margrete Auken for at skabe forvirring.

I et interview i gårsdagens Information siger SF’s EU-ordfører, Holger K. Nielsen, at han er »enig« med Margrete Auken: »Men jeg er meget vel klar over, at asylsamarbejdet ikke er med. Men det skal man ikke reagere på ved at stemme nej.«

I samme avis agumenterer Margrete Auken i et indlæg: »Afstemningen er om omdannelse af hele retsforbeholdet til en tilvalgsordning. Det muliggør tilvalg af udlændingeområdet. I den politiske aftale er vilkårene for dette tilvalg gjort meget stramme, og det har SF accepteret. Men muligheden er der ...«

SF vil – lige som Radikale Venstre og Alternativet – hurtigst muligt have en folkeafstemning om et ja til asylsamarbejdet.

Hvad kan den svorne europæer lære af dette? Frem for alt at være nøjsom. Det er besk at erkende, men et afstemningstema, der omfattede flygtninge, ville blive mødt med en hæmningsløs agitation, der kunne føre til et dansk nej til mere europæisk samarbejde på andre områder. Afstemningstemaet er skåret til ud fra en illusionsløs erkendelse af Dansk Folkepartis magt. Er en nej-stemme eller en blank stemme med til at fremkalde et nej-flertal til det tilskårne tema, hæmmer det bl.a. dansk deltagelse i et europæisk politisamarbejde, der forekommer mere nødvendigt end nogensinde. Og et nej baner ikke vej for dansk deltagelse i asylsamarbejdet. Må den overbeviste europæer vist resigneret indse.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dagens leder stikker vist mildt til Erik Boel for hans synspunkter vedrørende den forestående folkeafstemning. Men manden har jo ret: Den såkaldte "tilvalgsordning" er netop et kæmpe fedtspilleri, hvad SF's Holger K. Nielsen da også kommer tæt på at medgive i gårsdagens Information. Et ja d. 3. december vil formentlig betyde, at en lejlighed til at få afskaffet retsforbeholdet i sin helhed skydes langt ud i en fjern fremtid. Til skade for Danmarks position i det europæiske samarbejde.

Torben Lindegaard

@David Rehling

Vi skal som overbeviste europæere stemme NEJ d. 3.12.

Politikerne kan ikke med rimelighed bede os om at stemme JA til det foreliggende forslag, som Erik Boel så præcist karakteriserer som "nationalchauvinistisk, ansvarsforflygtigende og umoden".

Enten ophæver vi det lede forbehold helt -
eller vi lader det bestå i al sin afskyelighed som skamstøtte over Holger K Nielsen.

Torben Lindegaard

@Michael Kongstad Nielsen

Jeg har hidtil været fast mand på JA-siden; men denne gang er jeg til mit eget ubehag havnet på NEJ-siden. Men det med forvirringen; yes, uha - det kan jeg kun al for godt genkende.