Leder

En krammer til Uber

18. december 2015

Nogle elsker Uber, andre frygter og foragter den digitale tjeneste, der tilbyder taxikørsel gennem en app. Nu vil LO forsøge sig med en mellemting: At kramme Uber og andre tjenester i den hastigt voksende platformsøkonomi på plads, fremgik det af Børsen i denne uge.

Og det er på høje tid, at fagbevægelsen vågner op og forholder sig til et arbejdsmarked i hastig forandring, hvor flere og flere arbejdstagere kan defineres som en ny udsat klasse af løsarbejdere, daglejere eller ’selvbeskæftigede’ freelancere uden rettigheder. Det såkaldte prekariat.

Ganske vist er det amerikanske arbejdsmarked, hvor Uber og lignende digitale tjenester har vokset sig til milliardforetagender på kort tid, struktureret meget anderledes end det danske. Men når LO-formand Lizette Risgaard vil i dialog med den nye type arbejdsgivere, er det forhåbentlig også i erkendelse af, at platformsøkonomien ikke blot presser fastansatte i eksisterende brancher og underminerer regler – men også af at mennesker, der aldrig har fået fast fodfæste på arbejdsmarkedet, er en voksende gruppe, der kunne have en interesse i at organisere sig.

I Danmark har politiet foreløbig anlagt sag mod tre Uber-chauffører for piratkørsel. Langt hårdere er slaget mod firmaet i Seattle, hvor byrådet netop har vedtaget, at Ubers chauffører må organisere sig. Det er ifølge amerikansk lov ikke tilladt for selvstændige erhvervsdrivende, hvilket Uber hævder, at deres chauffører er. Og i sommer afgjorde det, der svarer til arbejdsretten i USA, at fagbevægelsen har ret til at stille moderselskaber til ansvar for underleverandørers arbejdsforhold.

Til gengæld har Uber afværget et hårdt angreb fra New Yorks borgmester De Blasio via en veltilrettelagt millionkampagne, som fremstiller Uber som et alternativ til byens øvrige taxier, der angiveligt nægter at ansætte etniske minoriteter og samle farvede kunder op. Hvilket, kan man forstå på debatten, er en oplevelse, mange kan relatere til, ligesom mange har opfattelsen af, at Uber leverer konkurrence til en branche, der har glemt, hvad service er.

Så jo, innovation er godt, men der påhviler LO en stor opgave i at kæmpe sig til, at de nye arbejdsgivere også tager samfundsansvar. Hvis det mislykkes, må det være, fordi fagbevægelsen med den nye formands egne ord ikke har formået »at forny sin relevans på det digitale jobmarked«.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er nødvendigt at rulle dagpengesystemet tilbage til før 1994 med det jobmarked, der er nu. Så kan folk med løse ansættelser genoptjene dagpengeret, så de har en indkomst imellem jobbene.

En taxichauffør har en uddannelse, der bl.a. omfatter skærpet køreprøve, økonomikørsel, førstehjælp, lokalkendskab m.m. Taxibilen er på samme måde pålagt skærpet krav og kontrol. Disse regler blev indført for mange år siden, da men erfarede, at et frit og ukontrolleret marked for transport gik alvorligt ud over kvalitet og sikkerhed.

Jeg forstår ikke, at mennesker kan være så snæversynet, at de ikke kan se perspektivet i at benytte tilfældige privatbilister som taxichauffører. Er det mon et udslag af den blå tankegang om privatisering, alles kamp mod alle og den om sig gribende egoisme og uansvarlighed, der udspringer af den liberale ekstremisme, som vi oplever i hele den vestlige verden disse år?

Per Torbensen, Kim Houmøller og Torben Arendal anbefalede denne kommentar

Var det ikke muligt at kreere en tilsvarende app, så diverse håndværkere kunne dele udført arbejde uden at skulle bringe moms, skat og arbejdstilsyn ind i billedet ? Det ville sgu da være deleøkonomi.

Per Torbensen, Erik Jensen, Kim Houmøller og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Medens vi venter på den første Uber chauffør der forårsager en personskade, er det tilladt at overveje erstatningspligt i sådanne kommende sager. Kun en tåbe sparer et par småører på en "sort" chauffør.

Erik Jensen... Jeg har selv kørt taxa, og det er jo fis i en hornlygte at kalde en dansk taxa cahuffør "uddannet".
Citat: En taxichauffør har en uddannelse, der bl.a. omfatter skærpet køreprøve, økonomikørsel, førstehjælp, lokalkendskab m.m. Taxibilen er på samme måde pålagt skærpet krav og kontrol. Disse regler blev indført for mange år siden, da men erfarede, at et frit og ukontrolleret marked for transport gik alvorligt ud over kvalitet og sikkerhed. Citat slut:

Køreprøve forskellen er i teori, 3 fejl mod 5, og i praktisk at du skal kigge i et krakskort for at finde korteste vej mellem 2 punkter, hvilket Appen gør for chauffører idag. Økonomikørsel er noget bilen idag gør automatisk, og kravene til bilen er syn 1 gang om året mod hvert andet år for normale. Mht de kontroller der ligger i taxa bilen mht sæder osv, ligger i appen hos uber, de er bedre til at ungå snyd end SKAT nogensinde bliver.. Førstehjælp er idag standard ved kørekort.

Den danske måde at drive taxa, især i cph er utilsvarende, et monopol af den helt grimme slags, det dør inden 10 år lige meget om Uber findes eller ej.

Er Uber så perfekt, bestemt ikke, de skal indberette alt hvad der køres igennem deres app til SKAT, de skal åbne deres data til dansk politi ved henvendelse, de skal åbne op så det dækker hele landet.

Men de er et frisk pust i drochemonopolet, og tiltrængt for at luge ud i en branche der har spist sine egne arme uden at klage over menuen i årtier.

Uber fungere som al anden privatisering. Profitten hentes ved en bortskæring af de ydelser der i en omkostningsberegning ikke lever op til profitforventningen - eksv kørsel i yderområderne og på skæve tidspunkter på døgnet - al det kunderne opfatter som service og kvalitet. Hertil kommer et overbud af vogne på de "fede" tidspunkter City i weekend og større engagementer. Slutresultatet bliver en udvanding så ingen rigtig kan leve af hyrevognskørsel og må have andet arbejde ved siden af.

Per Torbensen, Lilli Wendt, Erik Jensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Lars Dam, jeg har selv kvallifikationsbevis til Taxakørsel m.m. Som jeg husker det, så var der godt og vel 1/3 af kursisterne der dumpede én - eller flere af de mange prøver man skulle bestå. De kan nu forfølge deres drøm i Ubber, hvis det står til dig...

Bortset fra de få ting du nævner, er der reguleringer og krav til chauffør, bil, vognmand og taxacentral, der bl.a. betyder, at bilen skal have en godkendelse til taxakørsel, en kørebog, et kontrolleret og godkendt taxameter, der skal bl.a. også være en taxacentral med et bestemt antal hyrevogne til stede hele døgnet, og ikke kun på de lukrative tider - og steder. Altsammen for at sikre ensartet kvalitet og sikkerhed for kunderne. Men egentlig er det lidt tåbeligt, at sidde her og skulle forklare dig forholdene. Du burde jo kende til det - efter hvad du skriver.

Der er sikkert plads til forbedring i systemet, og det gælder nok i stort set alle brancher. Ubber er imidlertid en asocial og stupid kreation, der ikke løser nogen som helst problemer i taxabranchen.
Peder Kruse illustrere det fint, ved at foreslå en håndværkerapp, hvor man kunne hidkalde tømrer, murer, mekanikere, elektrikere og VVS-folk, der ikke har eget firma, ikke har uddannelse, ikke har autorisation og ikke har ansvarsforsikring, til at udfører reparationer i hjemmet.
Det er yderst sandsynligt, at disse fuskere kan udfører jobbet billigere end de rigtige firmaer. Det er medalmindelig sund fornuft, imidlertid helt umuligt at se, at det skulle betyde en kvalitetsforbedring for kunderne.

@Erik: Som du beskriver det, betyder den nye konkurrence fra Uber
- værre forhold for chaufføren
- værre forhold for kunden
- manglende taxameter

Som jeg ser det, er der kun en sikker taber:
- Vognmandsfirmaet skal nu konkurere imod kunder og chauffører, der nu har et sikkert og nemt alternativ. Det er sgu synd...

- Kunder vælger fuldkommen selv, hvor de synes, der er bedst service, komfort, priser, sikkerhed.

- Chauffører vælger selv, om de vil melde deres bil ind i Uber.

Vi har allerede lov om ansvarsforsikring og love om førerbevis. Det er helt op til chaufførens forsikringsselskab, hvodan de vil vægte risikoen.

Det er rigtig fint, at chaufføren nu er ansvarlig for vedligehold af sin egen bil.

Revision af skatteforhold bliver pokkers meget nemmere, når alle betalinger sker centralt, i stedet for lidt drikkepenge hist og svindel med taxameteret her, og lidt kørsel sort engang imellem.

Sikkerheden imod ubehagelige chauffører er pokkers meget bedre, når alle ture er registreret centralt i forvejen.

Nogle har været sure over, at prisen stiger under spidsbelastningen. En faktor tre på prisen er ret voldsomt, men alternativet er, at der er meget lang ventetid, og at taxachauffører nægter at tage korte ture.

Som kunde blev jeg så forskrækket, da prisen steg fra $15 til $45 på en halv time, at jeg valgte at køre selv. Og det er jo præcis meningen, at der skal tiltrækkes chauffører og skræmmes nogle kunder som mig væk, der egentlig godt kan vente.

Jeg har lidt svært ved at se det som et problem.

Uffe hellum, tak for dit humoristiske indslag.
Jeg er helt enig med dig, og som jeg tidligere har nævnt, så synes jeg vi skal føre totalliberalismen ud i alle brancher. Hvorfor hun taxabranchen? Lad os fjerne alle de besværlige love og kontroller for alle og enhver, der vil tjene penge. Vi ved i grunden godt, at det hele kan gøres enklere, når enhver gør, som de selv synes er bedset uden myndighedernes indblanden.

Jeg følger også 100% din anden idé. Lad os gå over til en tredobling af taksterne for de korte turer, og når der er pres på. Hvad skal vi med taxametre, byrådets godkendte priser, og nationale regler, der pålægger taxachauffører at kører de korte ture til samme kilometerpris? Et frit marked er langt bedre for alle, og lad os så endelig afregne i dollars - ligeså godt først som sidst. Jeg har lidt svært ved at se det som et problem.

Livet er ukompliceret, når bare vi lader logik og markedskræfterne styre vore liv og færden lige som i stenalderen. Det kan aldrig komme til at gå ud over hverken kvalitet eller sikkerhed, det siger sig selv. Helt lige som dig, har jeg lidt svært ved at se det som et problem.