Leder

Flugten fra folkeskolen

21. januar 2016

Det er triste, men forudsigelige tal: 5.406 lærere forlod i 2014/2015 folkeskolen til fordel for privatskoler eller andre job.

Det er en stigning på 31 procent i de to år, hvor skolereform og nye arbejdstidsregler har ændret hverdagen markant for lærerne.

Blandt de 35-54-årige er tallet helt oppe på 60 procent, skriver Ritzau om tallene fra kommunernes løndata. En så markant flugt væk fra folkeskolen blandt de mest erfarne lærere, bør få alarmklokkerne til at ringe hos selv de mest ivrige forsvarere af folkeskolereformen.

Tre ud af fire kommuner har i dag problemer med at besætte lærerstillingerne. For eleverne i folkeskolen betyder det et stort antal skiftende lærere og vikarer – som ofte ikke har nogen læreruddannelse – i løbet af et skoleår.

77 procent af lærerne skifter ifølge en undersøgelse fra Danmarks Lærerforening job på grund af arbejdsforholdene i folkeskolen, men det er ikke kun frustrationer over de mange uindfriede ambitioner i reformen, som gør, at lærerne vælger folkeskolen fra.

Opgøret med lærernes arbejdstid, som i foråret 2013 førte til konflikt, arbejdsnedlæggelse og et regeringsindgreb, tvang en afskaffelse af lærernes arbejdstidsregler.

Og det opgør spøger stadig, når de afhoppede lærere fortæller om deres fravalg af folkeskolen. I medierne og i annoncerne fra Kommunernes Landsforening (KL) blev det beskrevet, hvor lidt lærerne arbejdede og hvor nødvendigt et opgør med lærernes arbejdstid var for at redde skolen.

»Hele den måde, man talte om os som lærere på, gjorde, at jeg følte, jeg var under anklage,« som 40-årige Mette Amstrup beskriver det i Berlingske. Derfor skiftede hun i 2014 til en de fri- og privatskoler, som ikke er bundet af arbejdstidsregler eller skolereform.

De 7,5 mio. ekstra timers undervisning om året, som reformen ifølge SRSF-regeringens beregninger ville give, kunne kun blive til virkelighed ved, at lærerne blev tvunget til at arbejde mere. Det gjorde ikke kun lærerkonflikten mere giftig, men også reformen.

Trods stor opbakning til reformens ambition om mere bevægelse, mere lektiehjælpe og mere kreativ undervisning fra både lærere og befolkning, kom hele reformens finansiering til at hænge sammen med det uskønne opgør med de dovne lærere, der bare skulle tage sig sammen og undervise noget mere.

Først da lærerne var tvunget i knæ af et regeringsindgreb, var reformens økonomi sikret. Et mægtig smart træk af daværende finansminister Bjarne Corydon (S) og undervisningsminister Christine Antorini (S), men også for smart. Resultatet ser vi nu.

Frem til 2013 faldt antallet af lærere, der forlod folkeskolen, men efter de nye arbejdstidsregler og skolereformen blev indført samme år, er flugten sat ind. KL’s chefforhandler Michael Ziegler, der i 2013 fik fremstillet sig selv som folkeskolens store redningsmand i kampen mod lærerne, finder sært nok ikke lærerflugten alarmerende.

»Det generelle billede er, at kommunerne ikke har problemer med at besætte de ledige stillinger,« udtalte den konservative borgmester Michael Ziegler i december til folkeskolen.dk. Forvrængning af virkeligheden kan man komme langt med, men det ændrer ikke på den. Hvis de dygtige lærere flygter, vil forældrene flytte deres børn til private skoler, når antallet af vikarer og for lange skoledage vokser børnene over hovedet.

Den udvikling fjerner stille og roligt grundlaget for den gratis og lige adgang til skole og uddannelse. Derfor er der god grund til at tage lærernes flugt fra folkeskolen ganske alvorligt fra politisk hold. Kommunerne har forstået budskabet.

Flertallet har indgået lokalaftaler med lærerne om, at deres arbejde kan foregå andre steder end på skolerne. Også i ministeriet er der forståelse. Hver 20. skole har fået dispensation fra det høje antal timer i reformen. Så hvorfor ikke ændre på fadæsen med de mange ekstra timer, som ifølge forskningen ikke gør vores børn klogere?

Det vil spare ministeriet for en masse dispensationsansøgninger og give skolen tid til at levere mere inspirerende undervisning, god lektiehjælp og bedre inklusion. Og allervigtigst vil det gøre folkeskolen til en langt bedre sted at være både for de nuværende og kommende lærere og elever, som vi har så meget brug for.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Kurt Nielsen
  • Torben Selch
  • Helge Rasmussen
  • Poul Madsen
  • Hans Larsen
  • Gorm Lerche
  • Erik Jensen
Kurt Nielsen, Torben Selch, Helge Rasmussen, Poul Madsen, Hans Larsen, Gorm Lerche og Erik Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jørn Kokkendorff

God leder. Jeg er helt enig, men jeg har en enkelt korrektion. Der var ikke tale om arbejdsnedlæggelser i april 2013. KL lockoutede lærerne - tilsyneladende som led i en aftale med finansministeriet, der manglede finansiering af "sin" folkeskolereform.

Torben Lindegaard

@Jørn Kokkendorf

"KL lockoutede lærerne - tilsyneladende som led i en aftale med finansministeriet, der manglede finansiering af "sin" folkeskolereform."

Lige præcis.

Der var tale om et svinsk overgreb på lærernes aftaleret gennem en alliance mellem KL, der lockoutede lærerne, og regeringen, der ophøjede KL's overenskomstforslag til lov efter KL's pressekampagne mod egne medarbejdere.

Både Bjarne Corydon, S og Christine Antorini, SF deltog i overgrebet i samarbejde med Michael Ziegler, C.

Intet under, at lærerne føler sig både forurettede, mistænkeliggjort og forulempet.

HC Grau Nielsen, Torben Selch, Helge Rasmussen, Hans Larsen, Lennart Kampmann, Børge Hansen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Men reformen populær? Hos hvem dog? Lederskribenten ender da også med at bede om, at skolerne sættes fri fra netop de elementer, der forandrede den.

Hans Houmøller

Hvor er det ærgerligt, at en ellers god leder skæmmes af manglende research omkring, hvad der skete i foråret 2013.
Der var ikke tale om en "arbejdsnedlæggelse", men om en lockt-out fra KL's side og efter aftale med regeringen bag lukkede døre. KL havde i årevis ønsket at knække Danmarks Lærer Forening, og nu bød lejligheden sig,
Det er så trist, at den fejlopfattelse af forløbet stadig er så udbredt mange steder, herunder i befolkningen og i pressen. KL og de ansvarlige politikere er åbenbart stadig de eneste, der kender det virkelige forløb omkring tilblivelsen af den såkaldte reform af Folkeskolen. Ærgerlig er det, at Information falder i fælden og bærer ved til det bål.

HC Grau Nielsen, Torben Lindegaard, Helge Rasmussen, Poul Madsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Jeg har netop oprettet mig som bruger - for at gøre opmærksom på det med lockout´en - jeg kan se det ikke er nødvendigt - jeg er helt enig med de foranstående.
Jeg var selv med i 2mdr - hvorefter jeg trak pensinskortet.

Torben Lindegaard

@Hans Houmøller

Du har ret i, at vi kunne have forventet mere af Lise Richter Lauridsen.

Det hører ingen steder hjemme at tale om arbejdsnedlæggelse.

KL lockoutede lærerne for at tømme deres strejkekasse.
Da det ikke gik hurtigt nok, aftale KL og regeringen et svinsk indgreb, der ophævede KL's forhandlingsudspil til lov. Og selvfølgelig var KL's forhandlingsudspil aftalt med regeringen.