Leder

Respekt

Debat
29. januar 2016

Efter voldtægten trak jeg mig endnu mere ind i mig selv. I dag har jeg stort set gjort alt for at fortrænge det, der skete. Jeg har en følelse af, at det ikke er mig, det er sket for. Nogle gange kan jeg næsten blive i tvivl, om det overhovedet skete.«

Camilla Mille Torp

Sådan lyder et citat fra en af de cirka 130 kvinder, der hidtil har delt deres historier med Information i serien #jegerblevetvoldtaget. Og tvivlen er et gennemgående tema i fortællingerne. Tvivlen, skammen og glemslen.

For en voldtægt er en fundamentalt indgribende begivenhed, der kan manifestere sig som chok på den korte bane og som traumer på længere sigt. Begge dele er en naturlig barriere for en klar og konkret beskrivelse af begivenhederne.

Derfor er vidneudsagnene også ofte derefter, og derfor er mødet med systemet – og dets rimelige krav om en sammenhængende og utvetydig beskrivelse af hændelsesforløbet – tit medvirkende til, at kvinder trækker deres anmeldelser tilbage, at der ikke rejses sigtelse, og at den mistænkte ikke bliver stillet for en dommer og i sidste instans dømt.

Og derfor er det kolossalt vigtigt, at den netop fremlagte anden del af den såkaldte ’voldtægtspakke’ har fokus på, hvordan myndighederne kan blive bedre til at understøtte ofrene i at fortælle deres historier – og i hvert fald til i det mindste ikke selv medvirke til at bestyrke hans/hendes tvivl, skam og glemsel.

»Respekt for voldtægtsofre«, har justitsminister Søren Pind (V) kaldt tiltaget. Og det er netop det fokus, der er gennemgående i pakkens seks initiativer. Vigtigst er, at der i 2016 skal gennemføres undervisningsforløb for politi og anklagemyndighed i nye metoder til at afhøre på, der giver voldtægtsofre bedre muligheder for selv at forklare, hvad der er sket.

Der skal desuden udarbejdes lister med bistandsadvokater, og så skal det sikres, at der er en ensartet behandling af voldtægtsofre, uanset hvor overgrebet er sket. »Vi insisterer nu på, at det er en ledelsesopgave hos politiet at sørge for, at de her ting bliver behandlet ordentligt, og at den modtagelse, ofrene får, sker ensartet over hele landet,« siger Søren Pind til DR.

Første del af Søren Pinds indsats mod voldtægt, der blev førstebehandlet af Folketinget tidligere på året, lignede det ’klassiske’ borgerlige svar: Hårdere straffe – sat op fra 2,5 til 3,5 år.

Det kan jo være udmærket, ikke mindst for retsfølelsen, men for det første er det tvivlsomt, om det vil virke præventivt, og for det andet vil det ikke tage hånd om det måske allerstørste problem: At der er så få sager, der overhovedet kommer for en dommer. For mens tallene for domme i voldtægtssager er bekymrende lave, er opgørelser over, hvor få der når videre fra politiets og anklagemyndighedens bord, direkte skræmmende.

Faktum er, at når en kvinde melder en voldtægt til politiet, er der kun en minimal chance for, at sagen ender for retten. Ifølge Justitsministeriets tal bliver syv ud af ti voldtægtsanmeldelser således lukket, inden de har nået en dommer. Og det er for det meste ikke mistænkte, der mangler. Meget ofte kender gerningspersonen og offeret jo hinanden.

I de sager er det jo en smal sag at finde frem til den formodede voldtægtsmand, men tilsyneladende tilsvarende vanskeligt at få sagen videre i retssystemet, da det ofte er netop de sager, der lukkes uden en retssag. Og det er ikke kun hos politiet, at trægheden ligger: Over halvdelen af de sager, hvor politiet sigter en formodet gerningsmand, bliver henlagt af anklagemyndigheden med den begrundelse, at der er ’påstand mod påstand’ og derfor intet grundlag for en retssag.

Det er virkelig vanskelige sager, og alle er uskyldige, indtil det modsatte er bevist. Men det må være op til en dommer at bedømme i langt flere sager, end vi ser i dag. For vores nuværende praksis betyder, med Amnesty Internationals ord, »at der er en stor risiko for straffrihed for voldtægt i Danmark«. Det er en stille hån. Ikke kun mod ofrene, men mod vores retsstat.

At Søren Pind nu retter fokus mod ofrets møde med systemet, er et stykke af vejen. Respekt for det.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det er altid noget ..
Kort nu, for detaljerne er ikke for de sarte eller fans af de involverrede, men i 2004 var Malene Hilden Lykketoft formand for en kassemalkeko til sig og sine advokatveninder kaldet 'Drugrape-komiteen'.
Jeg kom i den situation, at jeg kunne præsentere hende for en klokkeklar sag med gerningsma/ænd, vidner og hele pivtøjet ang. indvortes brug af 'poppers' i drinks eller direkte læbepåsmøring. Malene flygtede i panik ud af sit kontor og befandt sig efter få uger i USA på 'studieophold' - hvilket hun har gjort siden.
Fortsættelse følger hvis hun pipper det mindste i dansk politik ... nogensinde. Promise.

Poul Sørensen

Jeg troede de fleste af de voldtægter der ikke bliver anmeldt, er voldtægter begået af nogen der kender ofrene...men det er ikke de historier som information tilsyneladende fokusere på er det ikke en fejl???? - Lad os få det hele frem i lyset ellers kommer vi da ingen vejene...

Anders Jensen

@Paul
Nu har jeg læst alle anekdoterne, og jeg syntes det gennemgående tema, er netop at de indleder en eller anden form for bekendtskab med gerningsmanden. (Dette være i.f.b.m. ferie, bytur og lignende.)
Det er korrekt at det ikke gennemgående er venner eller familie, men det tror jeg ej heller der menes med overfaldsvoldtægt i modsætning til voldtægt. Med overfaldsvoldtægt menes der udelukkende en voldtægt, hvorved der forud ikke har været nogen kontakt mellem offer og gerningsmand.
Jeg ser desværre også et mønster i disse historier, hvor flere har været udsat for voldtægt flere gange, det finder jeg mystisk, og kan umiddelbart kun forklare dette med adfærd, eftersom logik og statistik diktere at sandsynligheden for at blive voldtaget, falder ligeså snart du har været udsat for en.
Jeg forstår overordnet slet ikke temaet, den sorte baggrund, dæmonisering af mænd generelt, anekdoterne og det overdrevne fokus på kvinder som værende ofre.
Men igen, jeg lever tilsyneladende ikke i den samme virkelighed som jer andre, hvor vold og voldtægt er noget vores samfund er gennemsyret med. (Det betyder jo nok at jeg er en kvindehadende voldspsykopat)

Anders Jensen

@Odd
Givet at jeg ikke har meget erfaring med "poppers" men husker dem fra min ungdom, så hut jeg visker er "poppers" en slags opløsningsmiddel a la benzin og lightergas, som har en effekt som foranledes af at dræbes en masse hjerneceller. Derved skulle jeg mene at man ikke kan "drug-rape" med dette middel, da effekten kun virker et par sekunder.
Men som sagt, jeg ved det ikke. Det undrede mig bare.

Lise Lotte Rahbek

Anders Jensen
Jeg forstår så til gengæld ikke dit behov for at mistænkeliggøre beretningerne,
eller hvorfor du føler dig ramt af dæmonisering.

Jeg føler mig da ikke dæmoniseret, bare fordi nogle mænd påstår, at kvinder er dumme og provokerende - eller fulde af løgn.

Elisabeth Andersen, Lene Knoth Nielsen, June Pedersen, Tina Sommer, June Beltoft og Anders Jensen anbefalede denne kommentar
Anders Jensen

@Lise Lotte
Hvordan mistænkeliggøre jeg historierne?
Jeg har overhovedet ikke udtalt mig om sandheden i deres beretninger.
Du har dog en pointe m.h.t. at jeg føler mig ramt, det har du helt ret i, det gør jeg.
Nok fordi jeg gennem hele mit liv har fået at vide at maskulinitet var forkert, at jeg skulle sidde stille, at vi ikke måtte slås med hinanden eller lege krig. I bund og grund blev min generation indoktrineret af systemet til at: femininitet = godt, maskulinitet = ondt.
Kobler du så den 3 bølge af feminisme på denne, samt de generaliseringer der bliver ytret omkring vold i hjemmet og voldtægter, syntes jeg ærligt talt at det hele bliver ekstremt ensidigt og unuanceret.
Til sidst har jeg nok debatteret dette emne for meget, især med ekstremerne på begge fløje, så jeg er nok krigstræt.
Beklager hvis det skinner igennem.

Lise Lotte Rahbek

Anders Jensen
Ok - jamen nu forstår jeg bedre. :)

Jeg læser beretningerne fra en anden vinkel end du, hvor jeg læser, hvordan de kvinder reagerer i et mønster af fortielse og i høj grad lægger skylden på sig selv for at være et forkert sted, at have opført sig forkert eller have sendt signaler, som de ikke selv har været bevist om, og det kobler jeg sammen med det faktum, at mange voldtægtssager aldrig bliver ført til doms, for det ER et vanskeligt emne.
Ikke desto mindre tror jeg godt vi kan blive enige om, at det hovedsagelig er mennesker af mandkøn, som voldtager andre mennesker. Årsagerne til at de gør det - det er stadig til undersøgelse.

Emnet voldtægt og fokus på det, betyder ikke
at alle mænd voldtager. Slet ikke.
Jeg har kendt rigtig mange dejlige mænd i mit liv, som aldrig har voldtaget mig eller nogen anden, eller bare forsøgt på det.
De helt fredelige mænd er naturligvis ikke under kritik, men kan MÅSKE hjælpe til at opklare, hvordan man kan stoppe de mænd, som voldtager, inden de gør det.

Elisabeth Andersen, Lene Knoth Nielsen, Anders Jensen og June Beltoft anbefalede denne kommentar

Mon ikke der menes >chok på den korte bane og PTSD på længere sigt< ?
Selve voldtægten vil normalt være traumet og stresslidelsen (ptsd) det der følger ofret resten af livet.

Poul Solrart,
Det er da netop en af tematikkerne både i lederen og den foreslåede lovgivning ; at alt for mange voldtægtssager aldrig når til retten, bl.a. fordi offer og forbryder ofte kender hinanden og det derfor kan være særdeles svært at løfte bevisbyrden.

Det er i øvrigt lidt sjovt med ham Pind.
I mange år har jeg startet en hel del indlæg om mandens politiske dispositioner således:
>Søren Pind er tydeligvis ikke blandt de hurtigste dyr i skoven, men ditten eller datten, er trods alt ikke totalt idiotisk<
Det er da bemærkelsesværdigt. Det er tilsyneladende ikke fuldstændigt udelukket at medlemmer af venstre sporadisk kan udvise noget der minder om intelligens eller indsigt.
Hvad bliver det næste ? Flyvende grise ?

Anders Jensen

@Lise Lotte
Tak for forståelsen :)
Du har helt ret i din betragtning, det er også det mønster jeg ser, og det er desvære ikke noget nyt.
Skam og skyld er noget af det værste vi har, jeg ved ikke helt hvor vi for det fra, men det er så selvdestruende som noget kan være. Personligt bærer jeg stadig rundt på skam og skyld fra min barndom, og det er jo lidt fjollet ;)
Og du har også ret i problematikken med bevisbyrden. Derfor er mit råd også at slå fra sig, kæmpe imod med alt hvad man har, men jeg ved også at kæmp/flygt mekanismen er i spil her, så det er nemt at sige for sådan en som mig, som er 2 meter høj, og vejer på den gode side af de 100 kg.
I USA bliver der voldtaget flere mænd end kvinder, dog har du ret i at det primært er mænd der voldtager. Igen tror jeg ikke det her handler om sex, jeg tror det handler om noget helt andet. Desværre tror jeg også, at når du først har begået en voldtægt, hvor der ikke kan være nogen misforståelse eller stiltiende samtykke, er der ikke nogen kur eller mulighed for rehabilitering.
Jeg sidestiller også voldtægt, med mord i grovhed, og mener også at de skrappeste sanktioner skal bruges i disse tilfælde. (klinisk kasteration, tvangsindlæggelse, samt permanent registrering.)
Til gengæld tror jeg ikke på at vi kan "lære mænd ikke at voldtage" det er ikke noget vi skal lære, det er helt absurd og svare til at lære folk ikke at myrde. (Det er jo ikke noget vi lære, det er grundlæggende i vores natur ikke at myrde, da risikoen langt overstiger fordelen.)
Så forebyggelsen er tidlige indgreb overfor potentielle gerningsmænd, samt at vi lærer vores kvinder at slå fra sig, råbe højt og forsøge at slippe væk, koste hvad det vil. Mænd er jo ret svage nede omkring deres kønsorgan, og medmindre man er slået bevidstløs, burde man have en god chance for at gå til modangreb når manden blotter sig.
Men det kan også være at "jeres" betragtninger er korrekte, og der er en voldtægtskultur som lever under radaren, og så er det jo godt det hele bliver taget frem, for tabuiseres det skal det.
Hvis der er en løsning på dette er den så at finde blandt os mænd, derved hjælper generaliseringerne og den ekstreme tone ikke på dette, fordi normen trækker sig, og så har du jo kun unormalen tilbage, og den er ikke selvkorrigerende.

Anders Jensen

@Gorm
Du mener vel at Pind ikke har opfundet særligt mange skarpe knive i skuffen...

(Eller var det Mikkelsen kom med det guldkorn?)

Anders Jensen,
Den er ny for mig og virker som lidt af et gadekryds. Sandhedsværdien synes dog god ;)

Anders Jensen

@Gorm
Det er jo ikke den dybe ske vi går over floden for at kaste med når vi selv har skudt bjørnen ;)

olivier goulin

Mens vi venter på en bedre verden, hvor mænd opfører sig civiliseret som gentlemen, vil jeg anbefale kvinderne at være langt mere påpasselige med at følge med fremmede mænd. Jeg siger ikke, at I selv er ude om det - men man kommer langt med påpasselighed og omtanke.

Og skulle det endelig gå galt alligevel, så anskaf eller bryg jeres egen peberspray. Sådan noget kan nemt fremstilles hjemme i køkkenet og hældes på en lille dispenser. Det er ikke engang sikkert at sådan et hjemmebryg vil være ulovligt. I kan eventuelt tilsætte andre gode sager, som er ubehagelige at få i øjnene. Og som en anden foreslår, suppler eventuelt med et velanbragt spark dér, hvor det gør mest nas. Det har også den fordel, at det gør manden momentant impotent. Og så skrig i øvrigt som en stukken gris. Vær kreative. Det er nødværge, ikke selvtægt.

Det er bemærkelsesværdigt, hvor mange af ofrene, der lammes og overgiver sig næsten med det samme. Jeg vil tro at i langt de fleste tilfælde, vil han kunne skræmmes væk med seriøs modstand og larm og ballade.

/O

Poul Sørensen

Essensen i dette problem er, at problemerne ikke bliver afdækket.
I 90'erne kunne vi se i tv-avisen, at så snart en præst eller kordegn var blevet anmeldt for sex overgreb så stod der repræsentanter fra kirkeministeriet, der forsøgte at få folk til at trække anklagen tilbage, hvis der kunne sås den mindst tvivl om bevisets stilling. I en periode frem på 50 var der en sag i Danmark angående overgreb i kirkeligt regi og hvor der i Norge i samme periode var over 500.... så det er ikke bare voldtægt, som det er umuligt at anmelde.
I København har hver tredje i en undersøgelse ikke anmeldt vold til politiet fordi de ikke troede det ville nytte noget og i Aarhus var det hver fjerde, der har undladt at anmelde vold - Alle der anmelder noget til politiet bliver mistænkeligt gjort, det er ikke bare voldtægtsofre.
- Hele vores system er gearet til afvise kriminalitet og vold under enhver form og dermed have meget så lidt registeret kriminalitet som muligt....hvor på politicheferne kan udbetale sig selv en stor bonus.
Systemet er ikke det eneste problem, der også et stort problem med fakta, en undersøgelse har eksempelvis vist at i hvert tiende tilfælde med vold i hjemmet, der er det kvinden der er den voldelige - men det bliver ALDRIG nævnt i i nogen som helst debat.
Usjovt nok; hvis en kvinde efter hun har været udsat for vold går til politiet, så vil hun med det samme blive spurgt om hun ikke selv har været ude om det, hvilket politiet helt korrekt selvfølgelig skal undersøge grundigt.
Et andet problem er, at de kvinder der diskuteres i den offentlige debat altid er korrekte kvinder og man nævner aldrig de kvinder der er manipulerende, voldelige eller til en hver tid vil anmelde deres mand for pædofili for at få hævn eller få forældreretten over et barn...
- Vi skal have systemet til at fungere og ikke for at beskytte sig selv, men for at samfundet kan blive mere oplyst. Vi skal have undersøgt til bunds hvad der fakta i disse problemer, så vi ved noget mere om hvordan det står til, hvordan det afsløres og hvad vi kan gøre for at forebygge.... vi lever på mange måder stadig i middelalderen, fordi vi ikke tør en åben debat og tale lige ud af posen om alle problemer der er hos begge køn og vel og mærke i samme debat.
..... Jeg er godt nok desillusioneret over politiet og politikernes manglende vilje til at løse samfunds problemer. Politiet vil bare have lave kriminalitets statistikker og de gider ikke debat om deres rolle i samfundet og politikerne tænker kun på, hvad de kan gøre i håndevending for at blive genvalgt.... imens forsætter uvidenheden med at sætte skel og skabe misforståelser i vores samfund.... man kan eksempelvis ikke generalisere om mænd og kvinder ligesom man ikke kan generalisere om hudfarve...

Olivier Goulin

" Jeg siger ikke, at I selv er ude om det - men ....."

Hvornår er man påpasselig nok? Skal man som kvinde som udgangspunkt betragte enhver fremmed mand som potentiel voldtægtsforbryder? Det håber jeg sandelig ikke, for det ville da godt nok være trist. Det kan godt være, at jeg er naiv, men jeg vil nu helst tro det bedste om mine medmennesker - kvinder som mænd. Endvidere er der vist noget om, at størstedelen af voldtægter bliver begået af personer, som offeret kender i forvejen.

Der er tilsyneladende også en hårfin grænse mellem manglende modstand og for meget modstand fra offerets side. Hvis man gør "for meget" modstand og eks. benytter peberspray, så har man overtrådt loven og får en bøde.

Når man står over for en farlig og traumatisk situation, så er der for mennesker gennemgående 3 reaktions-mønstre: kamp, flugt eller frys. Jeg vil gerne håbe og tro, at jeg ville være i stand til at skrige og kæmpe det bedste jeg har lært, hvis jeg blev overfaldet. Men jeg kan ikke vide præcis, hvordan jeg ville reagere, hvis jeg rent faktisk stod i situationen. Jeg kan ikke forberede et reaktions-mønster på forhånd.

Desuden er jeg selv 165 cm og spinkel af bygning. Jeg vil derfor vove den påstand, at de fleste mænd er større, tungere og stærkere end mig. Men ja - et velanrettet spark i løgposen kan sikkert gøre noget.

Anders Jensen

@Tina
Argumentere du virkeligt for at grunden til at mange ikke gør modstand er fordi de er bange for at få en bøde?
Vi har alle et ansvar for vores egen sikkerhed.
Du kan forberede dit "reaktions-mønster" gennem træning, som til sidst bliver fæstet på "rygraden" Derved kan du reagere før du når at tænke, det er noget vi har lært mennesker gennem tusinder af år.
Det er rigtigt at mænd har en fordel, men denne kan udnyttes. Men det kræver selvfølgelig at man har lært det. (Er det ret og rimeligt at kvinder skal forberede alle disse ting? Nej, men det er nødvendigt.)

Det er et væmmeligt emne overhovedet at forholde sig til, alt inde i en "skriger" for at komme væk fra det, og skifte til noget andet.
Personligt ved jeg ikke hvorfor jeg bliver ved med at debattere det, jeg får det fysisk og psykisk dårligt af det :(

olivier goulin

@Tina

Valget mellem en voldtægt og en bøde er vist ikke svært.
Og hvis nogen skulle vælge voldtægten, så har ulysten nok ikke været så stor, trods alt.

Som mand løber man også en risiko, når man går i byen. Måske ikke så moget for voldtægt, men for tæsk.
Nattelivet er et mørkeland, hvor alle de mørkeste sider hos folk, godt hjulpet på vej af alkohol, finder afløb.
Der er ikke andet at sige til det, end at man skal vælge sit selskab og sine veje med omhu.
Alkohollen hjælper jo bestemt heller ikke på ens dømmekraft og forsvarsevner, så selvom kvinder sikkert vil indvende, at de fandeme skal have lov til at gå i byen, drikke, klæde sig som de vil og flirte, så er det stadig objektivt set faktorer som gør dem mere sårbare.

Jeg vil også tilslutte mig den pragmatiske holdning, at min sikkerhed kommer før min retsfølelse. Vi må løbende tilpasse os samfundets vilkår - hvilket ikke udelukker tiltag til at ændre dem naturlivis - og så må jeg træffe mine personlige forholdregler, undgå og forsage visse risici - og forsvare mig med de midler, der virker - uanset om de er lovlige eller ej.

/O

P.S. Som sagt, der findes mange andre muligheder end peberspray. Prøv med salmiakspiritus tilsat lidt Tabasco. Det er sikkert præcist lige så effektivt, og det er vel teknisk set ikke Peberspray. Du må bare sige i retten, at det er en salsa, du atid har i tasken for at pifte maden op, når du er på restaurant.

olivier goulin

Der er vist ingen tvivl om, at alkohol har en stor del af æren for voldtægter. Ikke alene og primært naturligvis, men den gør præcis det, der skal til, for at han kan nedbryde samvittighed, selvkontrol og sociale hæmninger - og for at hun kan træffe ukloge og dumdristige valg og paralyseres i en tilstand, hvor al handlekraft og snarrådighed er sat ud af spil. Der er generelt meget større symmetri i denne problematik, end de fleste vil se i øjnene.

Så kan man udlede, hvad man vil af det.

/O

Anders Jensen

"Argumentere du virkeligt for at grunden til at mange ikke gør modstand er fordi de er bange for at få en bøde?"
Øh nej - det gør jeg sådan set ikke!

Jeg argumenter for, at frys som reaktions-mønster kan være en årsag til, at en del personer ikke gør modstand under et voldtægtsforsøg.
Herudover konstaterer jeg, at der er måder at gøre modstand på, som er ulovlige. Betyder det, at jeg ville afholde mig fra at tømme en flaske peberspray lige i synet på en overfaldsmand eller gøre brug af andre virkemidler for at slippe væk? Absolut nej.
Jeg vil hellere sikre min egen sikkerhed og så tage en evt. bøde for det.

Endvidere vil jeg stadigvæk mene, at man ikke ved, hvordan man rent faktisk reagerer, når/hvis man kommer i en potentielt farlig situation. Men ja - læring og træning kan helt sikkert give en nogle værktøjer til at forbedre chancen for at slippe væk fra - eller helt at stoppe - en situation, inden den udvikler sig yderligere.

Olivier Goulin

Jeg har vist ikke skrevet noget om at vælge mellem voldtægt eller bøde. Jeg har heller ikke skrevet noget om, at nogle personer "vælger" at blive voldtaget, fordi de er bange for at få en bøde, hvis de gør modstand. (Se evt. min kommentar til Anders Jensen.) Jeg vil vove at påstå, at der ikke er nogen mennesker, der har "lyst" til at blive voldtaget.

Herudover så er der stadig kun én årsag til voldtægt, og det er voldtægtsforbrydere. Så vidt jeg ved så render de ikke rundt med den "jobtitel" tatoveret i panden, så jeg kan ikke rigtig se, hvordan man kan vælge den slags "selskab" fra.

Elisabeth Andersen, Anne Eriksen, Lise Lotte Rahbek og Anders Jensen anbefalede denne kommentar
olivier goulin

@Tina

Man kan starte med at undlade at følge med fremmede, eller næsten fremmede mænd i en uædru tilstand.
Med denne tommelfingerregel er man i hvertfald kommet et godt stykke ad vejen.

/O

Lise Lotte Rahbek

Olivier

Og den dag, da alle kvinder lader være at drikke sig berusede og følges med mænd... holder voldtægter da op?
Findes voldtægter ikke i kulturer, hvor kvinder klæder sig ærbart, altid er ædru og kun færdes ude i selskab med ærbare mænd?

Undskyld, men jeg synes ikke dit argument holder. I så fald kan det undre, hvorfor voldtægter begås i Indien, Pakistan og praktisk taget hver evige eneste menneskekultur på kloden.
At sige til kvinder at de skal holde sig ude af syne og rækkevidde er absurd. Det hjælper jo ikke. Så er der bare pludselig andre årsager til at de bliver voldtaget. Måske har de TALT med en mand, eller KIGGET på ham, og det har udløst voldtægt???
Aj altså.

Det ER ikke ofrene for voldtægt, der er noget galt med.
Det er voldtægtsmændene, der er gerningsmænd og det er DEM, der er noget galt med og det er dem, som skal holdes væk fra gaderne!

Tina Sommer, Flemming Berger, Anders Jensen, Anne Eriksen og Torben R. Jensen anbefalede denne kommentar
olivier goulin

@Lise Lotte,

Generelt set, har du ret - men det er meget forskellige kulturer, du sammenligner med.
Hvis vi tager udgangspunkt i den danske, så er ganske mange voldtægter forbundet med alkohol - og som sagt, er det ikke alkohollen, der er den eneste faktor - der er stadig langt flere tilfælde med alkohol, som ikke ender i voldtægt - men det bliver den faktor, der lige netop gør at begge parter overskrider grænser, de ikke ville gøre i ædru tilstand. Hvis man ikke indser det, så har man som kvinde, alt andet lige, et langt svagere udgangspunkt for at undgå voldtægt.

Faren og risikoen eksisterer derude, og kvinden må træffe sine forholdsregler med kløgt og modenhed for at beskytte sig - ikke opsøge den.

/O

Lise Lotte Rahbek

Olivier
Jeg tror vi skal være enige om at være uenige.
Dumme, ukløgtige og umodne kvinder har lige så meget ret til at færdes i samfundet uden at blive overfaldet som alle andre.
Igen - Vi er vist uenige om hvorvidt voldtægt handler om sex eller om vold. For mig at se handler voldtægt primært om magt, om vold og om voldtægtsmænds manglende evne til at styre SIT alkoholindtag og/eller færden i samfundet overfor mindre modstandsdygtige individer.

Det er voldtægtsmænd, der skal lade være at voldtage.
Det er ikke voldtægtsofre, der har gjort noget forkert.

Tina Sommer, Flemming Berger og Anders Jensen anbefalede denne kommentar
olivier goulin

@Lise Lotte

Jeg er ikke uenig.
Vi argumenterer blot ud fra forskellige hensyn.
Vil man have sikkerhed eller retfærdighed?
Åbenbart og desværre kan begge ikke maksimeres samtidigt i denne sammenhæng.
Så hvis kvinden vil maksimere sin sikkerhed, så må hun give en smule afkald på at udnytte sin retmæssige frihed til at agere som hun lyster.

Jeg billiger det ikke. Jeg konstaterer det blot.

/O