Læren fra Furesø

LEDER
18. februar 2016

På Christiansborg taler politikerne om helt rigtige integrationsproblemer, men foreløbig kniber det gevaldigt med at anvise konkrete løsninger. Statsminister Lars Løkke Rasmussen taler om vigtigheden af, at flygtninge kommer i arbejde, før de kommer på sprogskole.

Han taler om, at kommunerne og virksomhederne skal have et økonomisk incitament for at give flygtninge et job. Han taler om, at arbejdsgiverne og fagforeningerne under de igangværende trepartsforhandlinger må tage et samfundsansvar, så tre årtiers mislykket integration ikke bliver til fire. Kort sagt: Statsministeren taler, taler, taler.

Imens handler Furesø Kommune, der er en af de kommuner, der ikke venter på Christiansborgs løsninger. Den nordsjællandske kommune har foreløbig formået at give arbejde eller uddannelse til 67 af de 137, der i øjeblikket er en del af det lokale flygtningeprogram.

En af dem er den 24-årige jurastuderende Mohamad Alhussein fra Aleppo i Syrien, som læserne af denne avis i går blev præsenteret for. Med løntilskud arbejder han som lagermedhjælper i virksomheden Aasted, samtidig med at han tager truckcertifikat i Hvidovre.

Læs også: Mohamad vil selv – og det får han lov til

Mohamad Alhussein flygtede til Danmark for blot 15 måneder siden, og han føler sig allerede integreret, hvilket han i gårsdagens avis forklarede med følgende ord: »Jeg kan ikke nøjes med at gå i sprogskole fire timer om dagen. Jeg vil også arbejde, uanset hvad det er med.«

Mohamad Alhussein udtrykker statsministerens og de fleste andre centrale politiske magthaveres pointe, men hvorfor er det en kommune som Furesø, der kan omsætte en politisk vision til lokal virkelighed?

Svarene er mange, og de lokale virksomheders incitament og engagement er selvsagt afgørende. En anden central forklaring er, at en integrationsmedarbejder fra Furesø Kommune klarlægger flygtningenes kompetencer og behov, senest 14 dage før de ankommer til kommunen.

Dermed kan kommunen møde flygtningene med individuelle løsninger, frem for at behandle dem alle som en del af det samme problem og sende dem på de samme kurser.

Historien om Mohamad Alhussein tænder et håb for alle flygtninge. Hvis integrationen kan lykkes for ham, kan den lykkes for mange flere. Hvis integrationen kan lykkes for Furesø Kommune, kan den lykkes for mange flere. Så derfor, Lars Løkke Rasmussen: Lyt til læren fra Furesø.

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Kommentarer

Brugerbillede for Torben Lindegaard

"Lyt til læren fra Furesø"

Hvis man tør nævne det her på siden, så er den rigtig gode integrationsindsats en del af arven efter Peter Brixtofte.
Honour where honour is due.

PS. Brixtofte er ofte nok blevet bebrejdet alle de negative elementer i hans administration, herunder en betragtelig drukfældighed på Kommunens regning.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Petersen

Jeg bor i Furesø. Jeg er glad for, at der er ting som virker. Men lad nu være med at gøre en enkelt sag til prototypen på alle sager.

"Dovne Robert" blev symbol på, at alle arbejdsløse nok er dovne.

I øjeblikket bliver gyngestativer nærmere end 300 meter fra vandkanten gjort til symbol på, at man nok ikke behøver at bekymre sig for vores kyster.

Denne leder bliver nemt et symbol på alt hvad der er galt med debatkulturen i Danmark: Find et overbevisende enkelttilfælde og ophøj det til en universel lov.

Brugerbillede for René Skov

@ Henrik Petersen

Man bør ganske rigtigt ikke forlade sig på enkelttilfælde. Information skriver da også: "Den nordsjællandske kommune har foreløbig formået at give arbejde eller uddannelse til 67 af de 137, der i øjeblikket er en del af det lokale flygtningeprogram". Jeg formoder, at dette er et relativt højt tal. At man så forsøger at eksemplificere dette ved at inddrage Mohamad Alhussein, ja, det er vel karakteristisk for journalistisk formidling?

Brugerbillede for Hans Jørn Storgaard Andersen

Torben Lindegaard skrev bl.a. "så er den rigtig gode integrationsindsats en del af arven efter Peter Brixtofte."

Nå så det er den?
Brixtofte fik vist på sit højdepunkt 54% af stemmerne i det daværende Farum kommune. Og misbrugte sit flertal til højre og til venstre. Jeg husker ham faktisk ikke for noget godt - ej heller hans flygtningeindsats - som vist nærmere bestod i at transportere ældre til Tyrkiet, så man kunne spare noget hjemmehjælp - og bane vejen for Brixtofte som rejsearrangør i netop Tyrkiet.

Næh, pt. har vi et flertal bestående af næsten alle andre partier end Venstre - med Socialdemokraterne i spidsen med over 40% af stemmerne ved det sidste valg. Og en driftig borgmester Ole Bondo Christensen, der forstår at lave det brede, solide samarbejde, så tingene holder længere, end Brixtofte havde turdet drømme om.

Brugerbillede for Kristian Rikard

Hans Jørgen Storgaard Andersen,
Det er mit indtryk,, at i rigtig mange kommuner fungerer tingene ret godt på trods
af politiske uenigheder. En mulig grund er måske, at det er "rigtige" mennesker, der
bestrider et ret dårligt aflønnet job i deres fritid?