Måbende sidder man som læser tilbage: Kan det være rigtigt, at danske myndigheder har pumpet mindst 9,1 milliarder kr. ud af statskassen og ned i lommerne på svindlere?
Det sviende svar er: Jo, det er rigtigt. Det fremgår af Statsrevisorernes beretning til Folketinget, afgivet i torsdags. Statsrevisorernes formand, Peder Larsen (SF) erklærer ifølge Ritzau: »Det er den værste sag, jeg har kendt i mine 24,5 år som statsrevisor.«
Også det er nok sandt. Sagen handler om endnu en skandale som følge af det totale kaos, som ansvarlige politikere har ladet SKAT bryde sammen i.
Sagens dystre omstændigheder er disse: I august 2015 anmeldte SKAT til Bagmandspolitiet, at der kunne være foregået svindel med refusion af udbytteskat for 6,2 milliarder kr. Siden har SKAT anmeldt yderligere svindel med refusion af udbytteskat for 2,9 milliarder.
Skatteministeriet har nu fundet det sandsynligt, at endnu mere svindel kan vise sig. Derved kan bedragerierne mod den danske statskasse – og de danske skatteydere – løbe op i højere tal end 9,1 milliarder kr. – hele 10 procent af det beløb, som SKAT årligt kradser ind.
Årsag: Slendrian hos SKAT og Skatteministeriet. Det konstaterer Rigsrevisionen i sin undersøgelse for Statsrevisorerne. Og det bekræfter Statsrevisorerne med »på det skarpeste« at påtale, »at SKAT har ført en helt utilstrækkelig kontrol med udbetalingerne af refusion af udbytteskat, og at Skatteministeriets tilsyn har været særdeles mangelfuldt«.
Svindel og slendrian har fundet sted på følgende baggrund: Danmark har med adskillige lande en ’dobbeltbeskatningsoverenskomst’. Den betyder, at udenlandske modtagere af dansk aktieudbytte kan anmode SKAT om helt eller delvist – alt efter overenskomsten – at få refunderet de 23 procent aktieudbytteskat, der bliver tilbageholdt i Danmark.
Fra 2012 til 2015 havde SKAT to kanaler til refusion af udbytteskatten. Dels kunne ansøgerne udfylde og indsende et skema, som lå på SKAT’s hjemmeside; dels overlod SKAT det til tre banker at kunne anmode om refusion på vegne af udenlandske aktionærer.
SKAT har opgjort svindlen via blanketordningen til mindst 9,1 milliarder kr. – svarende til to tredjedele af refusioner udbetalt via blanketordningen.
Når tallet sagtens kan vise sig større, skyldes det, at SKAT endnu ikke har eftergået yderligere 5,1 milliard kr., der er udbetalt via blanketordningen. Hvad angår svindel med de 5,4 milliarder, der er udbetalt via bankordningen, har SKAT endnu ikke anslået omfanget. I øvrigt måtte SKAT i 2015 opsige bankordningen, »da den ikke har haft den fornødne hjemmel i lovgivningen«.
Når svindlen har kunnet svinge sig op på sine svimlende højder, skyldes det: SKAT har ikke kontrolleret, om ansøgerne har betalt dansk udbytteskat.
SKAT har heller ikke kontrolleret, om de overhovedet har haft danske aktier. SKAT har heller ikke undersøgt, om de samme svindlere har bedt om udbetaling af det samme refusionsbeløb flere gange, evt. både via blanketordningen og bankordningen.
Røde lamper har blinket. Selv om indtægterne fra udbytteskatten kun steg med 200 procent, steg refusionen med 1.300 procent. I længere perioder blev der udbetalt mere i refusion, end der kom ind i indtægt. Antallet af indsendte refusionsblanketter steg fra 6.019 i 2010 til 16.374 i 2014. Det gennemsnitligt ansøgte beløb via samme ordning steg fra 37.113 kr. til 681.007 kr. Ansatte advarede. Tallene blinkede på skærmen. Intet skete.
Skandalen er historien om endnu en havareret Venstre-manøvre. I forbindelse med daværende indenrigsminister Lars Løkkes ’strukturreform’ blev de kommunale og de statslige skattevæsener slået sammen og en stor del flyttet til Ringkøbing. Kun få ansatte fulgte med, og megen ekspertise gik tabt.
VK-regeringen gennemførte nedskæringer med henvisning til en ’rationaliseringsgevinst’. Medarbejderskaren er faldet fra 9.000 til 6.000. Det administrative sammenbrud har ført til totalkoks i ejendomsvurderinger og fortabelse af en stor del af den gæld til det offentlige på 70 milliarder kr., som SKAT skulle inddrive. I september 2015 blev fem skattechefer ’hjemsendt’ som følge af deres mulige ansvar.
Men hvad med ministeransvaret? Ni fra vidt forskellige partier har 2005-15 været skatteministre. Man bør ikke rutte med undersøgelseskommissioner, men hér vil én være pengene værd – i betragtning af de milliardbeløb, der er ødet bort.
Ville genansættelse af mange af de kyndige skattefolk ikke mere være pengene værd.
Hvor mange af disse er forøvrigt overgået til private firmaer mv. så disse har sikret sig vidende folk til at udnytte skattesystemet mv.
PS: Med de penge som er forsvundet ud i det "blå" kunne alle de afsatte skattefolk nemt have tjent deres løn og givet samfundet flere penge til velfærd osv....
@David Rehling
Ja, man tager sig til hovedet.
Du opruller miseren i al sin tåbelighed.
Da sagen brød i efteråret var et element mere fremme:
Svindlerne behøvede end ikke sikre sig, at det aktieselskab, som de søgte refusion af udbytteskatten for, rent faktisk havde udloddet udbytte det pågældende år.
Parken A/S blev nævnt som eksempel.
Ikke en krone i udbytte pågældende år - og alligevel refunderede Skat muntert tilbageholdt udbytteskat vedrørende Parken A/S.
Og du nævner den pikante detaille, at der i perioder blev refunderet mere, end der kom ind i tilbageholdt a/c udbytteskat.
Man tror godt nok, at det er løgn.
Til forsvar for svindlerne:
Hvis et lands skattemyndigheder opfører sig så idiotisk, så må man som svindler have lov til at gå ud fra, at landet ikke har noget imod at overføre også betydelige beløb til svindlernes konti.
Og så var det ellers bare om at komme i gang med at udfylde blanketterne -
der var sikker gevinst hver gang.
Siden Anders Fogh Rasmussen blev skatteminister i 1987 og gennemførte en udskiftning af ledelsen i Skat, samtidig med en centralisering, er der blevet fyret 9.000 medarbejdere (Berlingeren) og deres job er blevet nedlagt. Ingen tvivl om at en i forvejen hierarkisk top-down kultur blev podet med frygt og undertrykkelse. Selv den interne revision har været kyst. Allerede i år 2000 blev der første gang forsigtigt rettet henvendelse til top-ledelse fra intern revision.
En rapport fra Intern Revision fra 2010, som Finans er i besiddelse af, viser, at en undersøgelse fra 2000 påpegede manglende dokumentation i 63 procent af refusionssagerne i en særlig
ordning med værdipapircentralen, VP Securities. Rapporten blev bestilt i 2009 af Skatteministeriets daværende departementschef, Peter Loft, fordi det "ikke kan udelukkes, at der refunderes for meget kildeskat via den såkaldte refusionsordning". (JP)
Folketinget bør nedsætte en forvaltningskommission, der har til opgave at se på "Demokrati og intern undergravende virksomhed i statsforvaltningen", som afslutning på den sag.
Skatteministere Karsten Lauritzens ambitiøse redningsplan: I 2018 og 2019 skal der igen nedlægges stillinger i Skat. (Pol)
9,1 mia. kr. Det er sgu uhyggelig, du!
Det må da være statsrevisorernes opgave at sikre, at der er nogen, der bliver draget til ansvar for dette, og jeg mener ikke, at det er medarbejderne i SKAT, der har svigtet i denne sag. Tyveriet af fælles værdier, som på det seneste ser ud til at være blevet helt almindeligt, må da som det mindste betyde, at der rejses en rigsretssag mod de ansvarlige politikere, der bevidst har nedbrudt samfundets evne til at sikre en rimelig skatteindbetaling. Det kan også ses som en tendens i retning af at nedbryde institutionerne i samfundet - og især rettet mod dem, der kan medvirke til at sikre, at der ikke røres for meget ved de privilegier, eliten nyder. Og hvor det offentlige svigter, tager det private over (jvf. NYKREDIT-sagen om stigende bidragssatser).
Erik Rolfsen Nissen, jeg mener så absolut de ansatte topchefer i skat har svigtet... nogle af dem er da også blevet suspenderet, og Peter Loft er fyret med et milionstor aftrædelsesgodtgørelse og har fået nyt job i Automobilbrancheforningen hvor han skal tage sig af sager med baggrund i skatte og afgiftsspørgsmål.
Interessant melding fra forskere mod bonusser til chefer:http://nyheder.tv2.dk/business/2016-03-02-eksperter-derfor-skal-topchefe...
Hele vores samfundsudviklingen har jo i mange år været bygget op omkring bonus-tankegangen (New public management").
Glorien må nu endegyldigt være faldet ned om halsen på NPM http://denoffentlige.dk/bombe-under-30-aars-styringstaenkning-hood-og-di...
Det kunne være rart med fuld indsigt i topcheferne i Skats bonusaftaler......
Nu må galskaben have en ende.
Dagbladet Børsen har i dag et interview med Sanjay Shah stifter og administrerende direktør for Solo Capital Partners. Det er samme kapitalfond, der er mistænkt for at have lænset den danske statskasse for 9 mia kroner i refunderet a/c udbytteskat.
Sanjay Shah kan genkende beløbet; men benægter, at det har været ulovligt at få refunderet den pågældende udbytteskat.
Han henviser til, at refusionen er opnået gennem lovlige cum/ex-handler.
http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/135389/artikel.html
Det er forhåbentlig løgn; men det vil vise sig -
Bagmandspolitiet efterforsker sagen, så sagen kan ikke være i tryggere hænder, vel?
Sanjay Shah hævder, at det danske skattehul var almindelig kendt -
og at han ikke vil blive overrasket, hvis det viser sig, at raske folk i alt har lænset statskassen for over 20 mia kroner.
Vi lader den lige stå et øjeblik:
OVER 20 MIA KRONER
Og skete det altsammen på Thornings vagt?
Med venlig hilsen
Lennart
20 mia. kr.? Ja, Mr. Sanjay Shah kan godt have ret.
Refusion:
2008…... 0,75
2009…... 0,75
2010…... 0,88
2011…… 1,12
2012…… 1,45
2013…… 2,79
2014…… 6,06
2015…… 8,03
Svindlen begynder at accellerere udbetalingerne, da hullet i 2010 første gang for alvor påpeges i en intern revisionsrapport.
Men ingen reagerede hverken på revisionsrapport eller stigningen i beløbsudbetalingerne ...eller på den manglende reaktion på revisionsrapporten (Intern revisions ansvar).
Musklerne i mine kæber snurre, og jeg er nød til at være bevidst om, at rette mine tæer ud.
Lennart Kampmann, 10:23 det har du så slet ikke ret i...
...hullet blev ignoreret langt tidligere, faktisk under Anders Fogh Rasmussen:
Revisionsanmodning 2002:
At give en status på løsninger af de problemer, der blev bemærket i rapport fra 27. september 2001 "Finansiel Revision af udbytte- og royaltyskatten ved Told- og Skatteregion Nærum".
@Bill Atkins
Jeg tog en sweaty tour på regnemaskinen.
Dine tal summer op til 21.83 mia kroner!!!!
Så måske har Sanjay Shah ret i sin formodning.
90'ernes selskabstømmere er de rene babes i denne her jungle.
I den seneste rapport fra revisionen står der:
SKAT har dog endnu ikke implementeret en række væsentlige anbefalinger, der skal tilgodese følgende:
1. Etablering af et overordnet ansvar for hele processen til håndtering af udbytteskat
2. Sikring af at der ikke sker uretmæssig refusion af udbytteskat
3. Afstemning mellem angivelse og indberetning
---
Så man kan måske lige nå at deltage...
"SKAT har dog endnu ikke implementeret en række væsentlige anbefalinger, der skal tilgodese følgende:............"
citat Bill Atkins
Jamen altså - man tager sig til hovedet.
Man fyrer ansatte i skat for at spare, så kommer svindlere og konsulenter til. Som Torben L. er inde på: Deltag i lotto, udfyld en blanket med sikker gevinst. Milliarder mistes og farvel velfærd. De store fisk slipper - men de små fisk kontrolleres i hoved og røv.
Her mener jeg kontrol generelt i systemet. F.eks: en dagplejer der får en påtale for at give et barn et kram, en landmand der noteres for et spindelvæv i højre hjørne af kølerummet, en ledig der skal skrive overflødige blanketter om ændringer...osv.
Jeg er nød til at dele denne med nogen. Et af firmaerne der anmodede om refusion kaldte sig:
Hooloomooloo Holdings
Sanjay Shah hører sikkert til den gruppe "små og mellemstore virksomheder", som Karsten Lauritsen på samrådet i går om moms-svindlen ikke havde lyst til at genere med mere kontrol: http://www.ft.dk/webtv/video/20151/reu/td.1297474.aspx?as=1
Tak for link 14:07 Anne-Marie Krogsbøll. Jeg kan desværre ikke tåle at se samrådet i hele sin længde, så jeg må tage det i små bidder. Her er den første:
Søren Pind: Staten mærker ved moms- og afgiftssvindel naturligvis hverken smerte eller svigt men vi skade alle danske når der er færre penge i statskassen. Det gælder naturligvis ikke hvis pengene bruges til skattelettelser…
Den mand er useriøs. At de der stemmer DF ikke kan indse at deres stemmer bliver misbrugt til at holde en uduelig regering ved magten, hvis eneste formål er, at sikre skattelettelser til velhaverne og sabotere statsforvaltningen og omfordelingstanken ...
Phyha jeg må gå en tur...
PS. Jeg læste engang en kronik om neofascismen under Berlusconi i Italien: Fascisme med et bredt grin. Den gik ikke rigtig ind hos mig. Men nu pludselig ...kan jeg sagtens høre grinet.
Bill Atkins:
Ja, samrådet er ikke for folk med svage nerver :-) Jeg lider med dig - er stadig ikke selv helt kommet mig endnu - det er lidt som at lytte til et absurd teaterstykke, så tåbelige var nogle af argumenterne for IKKE at ofre penge på at stoppe hullerne i statskassen. Og jeg kan røbe for dig, at det ikke bliver bedre undervejs - snarere tvært imod - så er du advaret, og kan tage noget beroligende på forhånd.
Det gør nærmest fysisk ondt at måtte erkende sin magtesløshed overfor idiotien. Og så skal vi oven i købet i nærmeste fremtid finde os i, at selv samme ministre mener, at vi må indføre sessionslogning mod terror, mens de altså ikke synes, at det er så vigtigt at bremse pengestrømmene fra den danske statskasse (og dermed de fleste af os) til terrorristerne!
Det ligner dumhed eller kynisme grænsende til det kriminelle. Eller begge dele.
Se DR´s dokumentarserie: skeletterne i skat. Det er rystende.