Hvad blev der af ordentligheden?

LEDER
5. marts 2016

Søren Pape Poulsen (K) tændte håb for mange desillusionerede vælgere, da han genintroducerede ordentlighed som ideal i dansk politik. »Vi skal kunne stole på hinanden,« sagde De Konservatives formand om forhenværende miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansens (V)manipulerede regnemodeller for udledning af kvælstof i den nu vedtagne landbrugspakke. Hørt. Vi skal – fortsatte Søren Pape Poulsen – »kunne stole på hinanden og de oplysninger, vi giver til hinanden og til offentligheden«. Hørt, hørt.

Alt det, De Konservatives formand sagde under regeringskrisen, tjente som en påtrængende udluftning i Venstres lumpne omgang med regeringsmagten. Desværre tyder ikke meget på, at Søren Pape Poulsen kan leve op til sine egne idealer, når det handler om en anden Venstre-minister – forhenværende integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V) – og hendes svigt og manipulationer.

Denne avis har for længst godtgjort, at Danmark i en årrække overtrådte internationale konventioner ved at nægte herboende statsløse unge dansk statsborgerskab. Efterfølgende har Statsløsekommissionen fundet grundlag for sanktioner mod to ledende embedsmænd til ansvar, mens det er op til Folketingets partier at drage den politiske konsekvens over for Birthe Rønn Hornbech.

Som vi i dagens avis kan fortælle, er Udvalget for Forretningsorden imidlertid uenige om en sag, der er vanskeligt at have to meninger om. Men sammen med Venstre og DF udgør De Konservative et mindretal, der kun finder ministerens rolle i sagen beklagelig eller kritisabel. Over for de partier står et flertal i Folketinget, der ifølge Informations oplysninger vil kalde ministerens ansvar ved rette navn: Stærkt kritisabel.

Vi taler trods alt om en sag, hvor Folketinget i årevis er blevet ført bag lyset om klokkeklare konventionsbrud. Derfor er konklusionen i Folketingets beretning ikke blot et spørgsmål om ord. Det er et spørgsmål om, hvordan der politisk sættes punktum i en de mest alvorlige sager om embeds- og magtmisbrug i nyere dansk politisk historie. Det et spørgsmål om ordentlighed. At Venstre og DF har samvittighed til at bortfeje Birthe Rønn Hornbechs ansvar kan ikke overraske.

Men spørgsmålet er nu: Mente Søren Pape Poulsen det alvorligt, da han kaldte det afgørende, at vi kan »stole på hinanden og de oplysninger, vi giver til hinanden og til offentligheden?« Tilsyneladende ikke.

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Kommentarer

Brugerbillede for Jørgen Steen Andersen

Jeg gider ikke kommentere disse politisk lemfældige omgang med sandheden, så kunne jeg ikke lave andet.
Det er meget sørgeligt. at man ikke har en større selvrespekt og respekt for landets borgere.
Vi er alle på et meget lavt niveau, for vi bliver alle målt med folketingsmedlemmers standard.
JEG SKAMMER MIG OVER AT VÆRE DANSKER!

Brugerbillede for Mihail Larsen

@ Jørgen Steen Andersen

Nævn mig et land, hvor du ikke ville skamme dig over at være borger.

Ikke, at du har uret i din kritik af politikeres disrespekt for borgerne. Men det er blevet sådan en åndssvag positionering at deklamere, at man skammer sig over at være dansker.

anbefalede denne kommentar

Mihail Larsen : 10:48
Hvordan vil du foreslå, at jeg så udtrykker en skarp kritik?
Jeg har selvfølgelig tænkt over, hvordan jeg bedst udtrykker min mening og kan ikke finde på noget bedre, for jeg skammer mig over at leve i et land, hvor usandheder og aggressivitet er dagens måde at udøve politik.
Nu er jeg altså dansker og lever i Danmark, så for at være så præcis som muligt, så bliver jeg inden for den referenceramme.
De begrundelser, som jeg kender, for at gå i krig i 1864 er for mig et eksempel på et politisk svigt overfor soldater og befolkning, og grundlæggende er det, jeg ikke forstår, hvordan man bearbejder erfaringerne fra den krig, og ikke mindst de krige i nyere tid, som man selv har levet i.

For at være mere specifik i forhold til artiklen, så konstaterer Christian Jensen tørt, at "vi kan ikke stole på hinanden og de oplysninger , vi giver til hinanden og offentligheden."
Artiklen er så præcist formuleret, så jeg tænkte bare, at det er helt nøjagtigt de politiske tilstande i dagens Danmark, og hvad kan jeg så gøre ved det?
Jeg kan råbe højt og knalde noget porcelæn, sparke hunden - hvis jeg havde en - afreagere på en eller anden måde, så jeg kan komme af med frustrationerne.
Man kan ikke forvente lader det til, at politikere, DJØF´ere og andre reflekterer over, om de selv er med til at polarisere befolkningen, og vulgarisere og skabe en forråelse, som så fører til yderligere repression.
Jeg prøver at leve ordentligt ved at opføre mig pænt inden for rimelige grænser, rydde op efter mig, købe økologisk, kort sagt gøre hvad jeg kan og så er man vidne til det hundeslagsmål, hvor man påstår at lovgive til befolkningens bedste.
Og selvom det åbenbart helst ikke skal lyde sådan, så gør det meste af befolkningen det samme som jeg.
Opføre os ordentligt!
Det synes jeg sandt for dyden også at politikere på Christiansborg skulle gøre.

Brugerbillede for Per Jongberg

Igennem ti aar blev en Konservative "ordentlighed" administreret af Rasmussens (II) tavse ekko. Politibetjenten fra Odense. Betjenten blev i tilgift til sine automatiske "Yes, Rasmussen, you are right", i medierne, og vist ogsaa af tidligere kolleger, beskyldt for adskilige smaakriminelle tiltag.

Og han blev efterfoelgende valgt til EU parlementet med et rekordhoejt vaelgertal (vistnok rekordhoejt).

Overliggeren for Konservativ ordentlighed ligger ikke ret hoejt. En opdager den vist ikke, hvis gaar lige fremad uden at haeve foedderne;

Pape skal nok klare den, han er langt over overliggeren.

Brugerbillede for Jesper Frimann

Selvfølgelig skal Birte stilles til ansvar. Problemet er bare, at sager som den her har vi hele tiden, for det meste bare i meget mindre skala. Og derfor er der MANGE lig i lasten rundt omkring.

// Jesper