Leder

Skatterambuk

7. marts 2016

Stadigt mere provokerende bliver skandalen om SKAT’s udbetaling af mindst 9,1 milliarder kr. til svindlere, der ikke havde krav på den refusion af udbytteskat, som de bad om – og fik pr. automatik.

I dagbladet Børsen i fredags nærmest praler en af de medvirkende til svindlen – den i Dubai-bosatte finansmand Sanjay Shah – af sine bedrifter.

Sanjay Shah, der er stifter af finanskoncernen Solo Group, fortæller, at refusionen fra SKAT er opnået på baggrund af handler med aktier omkring udbyttetidspunktet, såkaldte ’cum/ex-handler’. Denne type handler stod i centrum for en tilsvarende skandale, der for nogle år siden rullede i Tyskland. Sanjay Shah fortæller fornøjet:

»Tyske advokater har fortalt mig, at folk, der lavede denne type handler, tjente lige så mange penge, at det var ligesom at køre lastbiler ind på et lager og fylde dem med kontanter 24 timer i døgnet.«

Altså: Et skatterambuktyveri, hvor lastbiler brager baglæns ind i SKAT’s pengebeholdning og læsser på. Bortset fra at SKAT har ladet sine porte stå vidt åbne.

Det var det, der førte til, at Statsrevisorerne i forrige uge »på det skarpeste« påtalte, »at SKAT har ført en helt utilstrækkelig kontrol med udbetaling af refusion af udbytteskat, og at Skatteministeriets tilsyn har været særdeles mangelfuldt«.

En anden provokation i skatteskandalen stod også på avistryk i fredags. Politiken kunne fortælle, at SKAT nu indleder tjenstligt forhør mod en direktør og to mellemledere, som i september i fjor blev hjemsendt med løn efter skandalens afsløring. En fjerde hjemsendt, en underdirektør, har nu forladt SKAT.

Utåleligt, hvis en svindel af dette omfang – og som vel kan løbe op i et større beløb end de 9,1 milliarder kr. – alene skal have som følge, at der tages tjenestemandsretlige skridt mod tre embedsmænd på mellemniveau. Hvad med ansvaret for SKAT’s direktør og for det forsømmelige Skatteministeriums departementschef og skiftende ministre?

Sidstnævnte har der i tiden 2005-15 været ni af – fra vidt forskellige partier. Men det bør ikke føre til, at de ministeransvarlige partier får held til at indgå en pagt om dysse sagen ned. En undersøgelseskommission er nødvendig.

Alle advarselslamper har blinket i SKAT og i ministeriet. Refusionsudbetalingerne var mere og mere vanvittige. Ansatte advarede. Nogen svigtede i toppen. Hvem?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Bjarne Andersen
  • Keld Albrektsen
  • Per Jongberg
  • Maria Francisca Torrezão
  • Ole Steensen
  • ingemaje lange
  • Randi Christiansen
  • Jan Pedersen
  • Espen Bøgh
  • Dorte Sørensen
  • Jørgen Steen Andersen
  • Bill Atkins
  • Anne-Marie Krogsbøll
  • Kurt Nielsen
  • Ivan Gullev
Bjarne Andersen, Keld Albrektsen, Per Jongberg, Maria Francisca Torrezão, Ole Steensen, ingemaje lange, Randi Christiansen, Jan Pedersen, Espen Bøgh, Dorte Sørensen, Jørgen Steen Andersen, Bill Atkins, Anne-Marie Krogsbøll, Kurt Nielsen og Ivan Gullev anbefalede denne artikel

Kommentarer

Anne-Marie Krogsbøll

Ja, David Rehling, helt enig - det er efterhånden helt utåleligt at følge den politiske håndtering af denne sag. Jeg sætter en hel masse anbefalinger på højkant til dem, som kan komme med troværdige forklaringer på, at der fortsat ikke er politisk vilje til at komme til bunds i sagen og stoppe hullerne, som IKKE indbefatter følgende:

- Korruption?
- egen vinding på anden vis?
- ubegribelig dumhed?
- politisk ideologi, som luskes igennem med lyssky metoder?
- eller en blanding af ovenstående?

Jeg ville ønske, at jeg kunne finde nogle "legale" grunde til, at det er gået så galt, som IKKE baserer sig ovenstående - men min fantasi slår ikke til.

Jeg håber, at nogen kan redde mig og andre fra den totale desillusion mht. den berømte danske rekordlave korruption i det offentlige system (her forstået bredt som "ødelæggende mekanismer, der har med egen vinding og fordel at gøre" - ikke kun juridisk korruption).

Hvis der er nogen, der fortsat ikke har haft mulighed for at få andre vinkler på sagen end den, regeringen anlægger på pressemøder, så er her lettilgængelige links (kræver gode nerver og rigeligt indtag af blodtrykssænkende medicin):
https://www.dr.dk/tv/se/skeletterne-i-skat/
http://www.ft.dk/webtv/video/20151/reu/td.1297474.aspx?as=1
http://www.ft.dk/webtv/video/20151/sau/td.1297420.aspx?as=1
Læs så også dybdeborende artikel i Politiken i går om dele af forløbet internt i Skat: "Skat fyrede sin egen vagthund" (Desværre intet link endnu - kræver muligvis abonnement).

Mht. "politisk ideologi, der luskes igennem med lyssky metoder", så er der muligvis et bud på en forklaring her: http://piopio.dk/leder-lokkes-har-en-plan/

Anders Graae, Bjarne Andersen, Janus Agerbo, Flemming Berger, Kurt Nielsen, Jørn Andersen, ingemaje lange, Morten Andersen, Randi Christiansen, Jan Pedersen, Bodil Waldstrøm, Anne Schøtt, Jørgen Steen Andersen, Peter Marckwardt og Bill Atkins anbefalede denne kommentar

Det bedste trick de korrupte nogensinde har fundet på, er at overbevise os andre om at korruption ikke eksisterer. ;)

Der er absolut ingen grund til at tro at korruption ikke findes i Danmark. De undersøgelser der ofte henvises til har alene undersøgt om danskerne OPFATTER korruption som et stort problem. ikke om korruption ER et stort problem.
Heraf kan vi ikke udlede andet end danskernes, måske, tvivlsomme indsigt i egne forhold.

Det er mange år siden at korruption var en konvolut der blev udvekslet under et cafebord eller en kuffert der skiftede hænder i en parkeringskælder.
I dag er korruption uformelle aftaler mellem netværk af magtfulde virksomheder der kan garantere gode karrieremuligheder, fremtidig ansættelse, enorme gager mm.
I kroner og ører er omfanget angiveligt eksploderet, mens samfundet/myndighedernes chance for at optrevle disse undergravende metoder, er væsentligt forringet.

Bjarne Andersen, olivier goulin, Janus Agerbo, Flemming Berger, Helene Kristensen, Kurt Nielsen, Bill Atkins, Morten Andersen, Randi Christiansen, Jan Pedersen, Anne Schøtt, Jørgen Steen Andersen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Kasper Kjær:

Jeg er enig med dig, men jeg blev da overrasket over følgende:

"De undersøgelser der ofte henvises til har alene undersøgt om danskerne OPFATTER korruption som et stort problem."

Er det rigtigt? Er det ikke internationale organer, som Transparacy International, der laver disse undersøgelser blandt ANDRE landes erhversledere etc?

Torben Lindegaard

@David Rehling

Håbet er da lysegrønt for en undersøgelseskommission; men.............

Enhedslisten, Konservative, Alternativet, Liberal Alliance & Dansk Folkeparti er de 5 partier, der ikke har haft en skatteminister siden 2001. Socialdemokraterne nåede lige at få Benny Engelbrecht på posten i 10 måneder.

Så en undersøgelseskommission bliver en tung sag at løfte.

Venstre har ansvaret for udflytningen af SKATs betalingscenter i 00'erne med efterfølgende tab i medarbejdernes kompetence. 150 personer blev udpeget til uansøgt forflyttelse og kun ganske få efterkom kravet:

http://magisterbladet.dk/magisterbladet/2015/072015/072015_p7

Så Venstre bliver svær at slæbe til truget.

Vibeke Hansen, Bjarne Andersen, Flemming Berger og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Rigsretsundersøgelse nu.

Sabotagen mod det danske velfærdssystem blev skudt igang da Anders Fogh Rasmussen i 1993 udgav kampskriftet "Fra socialstat til minimalstat" som er ét langt angreb på skattesystemet bag velfærdsstaten. AFR havde været skatteminister i 5 år i Poul Schlüters regering og udgav kampskriftet kort efter sin afgang som skatteminister.

Desværre evnede Poul Nyrup Rasmussen, som tiltrædende statsminister i 1993, ikke at tage udfordringen op, men formåede kun teatralsk, at rive kampskriftet i stykker fra folketingets talerstol. Socialdemokraterne har altid været bange for deres egen skygge - den socialistiske teoretiske debat.

Det har vist sig at "Fra socialstat til minimalstat" har været neoliberalisterne Venstres køreplan for afmontering af socialstaten, og dens sikring af retfærdig fordeling af det fællesskabte overskud i samfundet. Man kunne tro at samfundsforandringen i et demokrati ville ske gennem velovervejede politiske beslutninger, men så ville neoliberalisterne i Venstre skulle jo stå til regnskab overfor vælgerne. Derfor startede neoliberalisterne med at undergrave selve grundlaget for velfærdsstaten, nemlig skattesystemet, så velfærdsstaten ville vælte af sig selv.

Skatteministre betydende for sabotagen enten aktivt eller ved passivitet:

I nedenstående periode 1987 - 2016 er 4.500 stillinger nedlagt ud af 9.500 (flest i Karsten Jensens periode) . Det påtænkes at genansætte 3000 personer fra gaden.

Involverede personer:
Anders Fogh Rasmussen 1987-1992:
- Kreativ bogføring
- Min Kamp mod Skat eller Fra socialstat til minimalstat.
Peter Brixtofte (V) 1992-1993:

Ole Stavad (S),1993-1994:
Carsten Koch (S),1994-1998:
- Statens EDB Datacentralen I/S af 1959 sælges.
Ole Stavad (S), 1998-2000:
Frode Sørensen (S), 2000-2001:

Svend Erik Hovmand (V) 2001-2004:
Kristian Jensen (V) 2004-2010:
- Revisionsanmodningen ignoreres: At give en status på løsninger af de problemer med kontrol af refusion af udbytteskat, der blev bemærket i rapport fra 27. september 2001 "
- KMD Kommunedata sælges
- Centraliseringen af landets skatteforvaltninger skete ikke blot ved en samling i det statslige regi. Samtidig blev det besluttet at nedlægge en række skattecentre og samle dem i færre enheder i udvalgte byer.
- EFI. Det var en forkert beslutning at forsøge at samle alle Skats inddrivelsesforretninger i ét stort it-system, erkender Venstres Kristian Jensen

Troels Lund Poulsen (V) 2010-2011:
- Skattesagskommission Helle Thorning
- Svindlen med refusion af udbytteskat tager fart

Den sovende periode:
Peter Christensen (V) 2011-2011:
Thor Möger Pedersen (SF) 2011-2012:
Holger K. Nielsen (SF) 2012-2013:
Jonas Dahl (SF) 2013-2014:
Morten Østergaard (R) 2014-2014:

Benny Engelbrecht (S) 2014-2015:
- »Personalet siger: Vi kan ikke klare flere omvæltninger«

Skandalerne vælter frem:
Karsten Lauritzen (V) 2015 -:
- Det er svært og dyrt at forhindre disse milliarder i at forsvinde ud af systemet - lad os nu komme videre (griner fjoget, meget fjoget)

Peter Loft, 1993-2012. Skatteministeriets departementschef gennem 18 år,

---

Som det umiddelbart ser ud så er Anders Fogh Rasmussen, Kristian Jensen, Peter Loft, hovedmændene bag sabotagen af velfærdsstaten.

Anders Graae, Leif Drud, Torben Arendal, Janus Agerbo, Jesper Frimann Ljungberg, Flemming Berger, Helene Kristensen, Kurt Nielsen, Keld Albrektsen, Per Jongberg, ingemaje lange, Morten Andersen, Randi Christiansen, Jan Pedersen, Espen Bøgh, Anne Schøtt, Dorte Sørensen, Jørgen Steen Andersen, Jens Thaarup Nyberg, Anne-Marie Krogsbøll og Kurt Brixen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Tak for den opsummering bill. Der må være kød nok på denne sag til, som du skriver, en rigsretsundersøgelse, som ikke trækker ud i det uendelige, imens de utålelige forhold bare fortsætter. De ansvarlige skal stilles til regnskab for deres forbrydelser og vigtigst, så må ordenen genoprettes.

Det er muligt, at alle er syltet så meget ind i denne helt uhyrlige sag, at det bliver vanskeligt at få et folketingsflertal til hurtigt at igangsætte rigsretsundersøgelse og til at rette op på de skader, som afr og co iværksatte, men så må folket træde i karakter og kræve handling. En underskriftsindsamling og vedholdende protester mod status, og det som er foregået, må og skal fastholde det nødvendige pres på de ansvarlige. Vi nåede da et stykke vej i forbindelse med dong røveriet - dette er en forbrydelse i samme, måske større format, som skal opklares.

Vi kan som borgere ikke stiltiende acceptere at blive snydt og bedraget i den størrelsesorden. Denne skandale bør blive det endelige banesår for den neoliberale politik, som afr er ansvarlig for at have maltrakteret det danske folkestyre med.

Bjarne Andersen, Flemming Berger, Helene Kristensen, Kurt Nielsen, Jørgen Steen Andersen, Bill Atkins og Morten Andersen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Og tak til david rehling og information - dette må være en sag for en journalist, der i lighed med jesper tynell, bider sig fast. Skal banditterne virkelig have lov at slippe - igen igen - mens borgerne i stadig større grad må lide under denne elendige, uansvarlige, korrupte og dybt asociale regeringsførelse? Som svend auken sagde : først pisser de på os, og så siger de, vi lugter - i denne sammenhæng forstået som klapjagten på de fattige med skiftende forvaltningers svindelmantra om at 'det skal kunne betale sig at arbejde', samtidig med at selvsamme forvaltninger er inkompetente og dybt uhæderlige.

Hvorfor kan venstrefløjen ikke effektivt mane denne bedrageriske argumentation, som mangler enhver anstændighed, effektivt i jorden? Logikken er jo helt fraværende. Hvis det ikke kan 'betale sig at arbejde', er det, når løn og arbejdsforhold er så ringe, at man dør af det.

Man skulle tro, at vi lever i en bananrepublik eller er tilbage i danmarks mørkeste middelalder. Borgerne bliver holdt for nar, nu må det høre op.

Bjarne Andersen, Helene Kristensen, Kurt Nielsen, Jørgen Steen Andersen, Per Jongberg, Bill Atkins og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Ja, hvem skal man få til at sidde i en sådan kommission, som ikke selve er fedtet ind i sagen?

Forslag:
- Finn Østrup
- Pernille Skipper
- Lars Olsen
- Thomas Piketty
- Clement Kjærsgaard
- öslem Cekic
- sæt selv ind

Måske ikke særligt realistisk, men med høj troværdighedsfaktor, og det er vigtigt :-)

Jørgen Steen Andersen, Randi Christiansen, Bill Atkins og ingemaje lange anbefalede denne kommentar

PS
Jeg har misforstået baggrunden for tallet 3000 nyansættelser. Det er skatteeksperter, FTF og LO's vurdering af behovet, men skatteminister Karsten Lauritzen vil ikke love der blive tilført ressourcer. Der er planlagt yderligere besparelser på 500 mio. kr. frem til 2018.

Bjarne Andersen, Jesper Frimann Ljungberg og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Bill : "Der er planlagt yderligere besparelser på 500 mio. kr. frem til 2018" - og de fortsætter bare med nedskæringer istedet for de påkrævede investeringer. Er planen at ødelægge så meget som overhovedet muligt, så systemet braser så meget sammen, at ingen kan retsforfølges?

Som en anden debattør pt gør opmærksom på, er ny økonomisk tænkning orienteret i retning af, at den danske stat benytter sig af sin ret til frit at trykke penge og sætte dem i indenlandsk omløb. Det burde derfor ikke være noget problem at investere i en styrkelse af skatteforvaltningen, istedet for det stadig mere ødelæggende kup, som nuværende skatteminister, karsten lauritzen, 'legitimerer', fortsætter og står i spidsen for.

Torben Arendal, Bjarne Andersen, Kurt Nielsen, Morten Andersen, Bill Atkins, Jørgen Steen Andersen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Leo : peter loft har været departementschef i 18 år - hans neglect har muligvis 'kun' indbragt ham en fed hyre + pension, og kan derfor vurderes som korrupt. Hans administration er ansvarspådragende, kan umuligt være uvidende, som et minimum uagtsom, og giver derfor grundlag for retligt efterspil.

Bjarne Andersen, Morten Andersen, Helene Kristensen, Kurt Nielsen, Ebbe Overbye og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Og peter loft er jo - som bill så udmærket skitserer - ikke den eneste, for hvem yderst tvivlsomme forhold af samme karakter gør sig gældende.

Bjarne Andersen, Kurt Nielsen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Leo Nygaard:

"Korruption ?
Jeg nægter at acceptere, at nogen - politikere og højerestående - med vilje har smidt samfundets penge ud af vinduet. Og fået personlig vinding ud af det.
Derfor må årsagen være total inkompetence, dumhed og fejhed med deraf følgende administrativ kaos, ustandselige strukturændringer, en strøm af regelændringer i et i forvejen uoverskueligt regelsæt."

Tak for dit bud, Leo Nygaard. Det ER også meget svært at acceptere - det synes jeg også.

Men på en eller anden led forekommer det mig alligevel mere sandsynligt, at der er en eller anden form for korruption (bredt forstået) med i spillet, end at man kan have været SÅ dumme - og fortsætte med at være det, efter at man HAR fået at vide, at pengene fosser ud - og muligvis også til terrorrister.

For for mig at se, lyder regeringens argumentation for ikke at sætte midler nok af til at rydde ordentligt op, som noget i denne retning:

"Jeg er fuldstændigt afhængig af min cykel for at kunne komme på arbejde og derved tjene til livets opretholdelse. Fuldstændigt! Men jeg synes ikke, at jeg har råd til en cykellås - det er alt for dyrt. Jeg vil hellere prioritere de penge til en ekstra ferie. Derfor vil jeg hellere hver dag parkere min ulåste cykel på Nørreport Station, og så håbe, at der ikke er nogen, der stjæler den. Det skal nok gå."

Eller "Jeg har kun min butik at leve af, men jeg ikke råd til at købe et kasseapparatet til min butik, så jeg lægger bare pengene her på disken i en pæn bunke - der er nok ikke nogen, der finder på at stjæle dem"

Argumentationen er nøjagtigt den samme som den, regeringen bruger for ikke at sætte ressourcer nok af til skattekontrol og inddrivelse. Nøjagtigt den samme! "Vi er nødt til at spare på de offentlige udgifter, så Skat er underlagt de samme 2 % effektiviseringskrav som alle andre (bortset fra et lille plaster på såret). Så har de ganske vist ikke midler nok til en effektiv oprydning, kontrol og inddrivelse. Det ville selvfølgelig være bedre, hvis Skat havde råd til at gøre deres arbejde, så milliarderne ikke fossede uhæmmet ud af landet og statskassen, men hvor skal pengene til ordentlig skattekontrol komme fra, når vi skal bruge de penge til skattelettelser?"

Og SÅ dumme tror jeg simpelthen ikke på, at ministre kan være, at de ikke kan se den fuldstændigt gakkede logik i den argumentation. Så......

Bjarne Andersen, Anne Schøtt, Flemming Berger, Helene Kristensen, Kurt Nielsen, Bill Atkins, Randi Christiansen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Keld Albrektsen

Randi nævner Jesper Tynell...
Jamen hvad blev konsekvensen af, at JT afdækkede de skumle forhold?
Han fik en velfortjent Cavlingpris.
Claus Hjorth er igen minister. Og hverken han, Løkke eller Lauritzen har forstået at de er ved at spare Danmark fuldstændigt i småstumper.
Det er sgu deprimerende...

Vibeke Hansen, Bjarne Andersen, Flemming Berger, Randi Christiansen, Bill Atkins, Anne-Marie Krogsbøll og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Ja keld, hjorth frederiksen og co slap af krogen, men hvad der er værre er, at den ulovlige politik, som han monitorerede, blev gennemført. Eet afgørende forhold er dog, at det blev afsløret. Og det bliver måske gemt, men ikke glemt. Hans og co's renomme er for altid utroværdigt hos alle andre end 'vennerne', og visse forbrydelser forældes ikke.

Personligt er jeg mht skattesagen tilbøjelig til at være storsindet og anbefale mine repræsentanter på tinge at tilbyde frit lejde til gengæld for fuld og hel genopretning af danskernes skatteforvaltning. Det tabte provenu må så skrives på tabskontoen under dyre lærepenge.

Bjarne Andersen, Kurt Nielsen, Keld Albrektsen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Randi:
"Personligt er jeg mht. skattesagen tilbøjelig til at være storsindet og anbefale mine repræsentanter på tinge at tilbyde frit lejde til gengæld for fuld og hel genopretning af danskernes skatteforvaltning."

Ja, det er fristende - men alligevel ikke helt - i hvert fald ikke, før det er afdækket, hvad der egentligt er foregået. I forvejen er politikere og topembedsmænd jo rigtigt gode til at bevillige hinanden frit lejde - "Nu skal vi se fremad" - hvilket jo dybest set er det samme som at sige "gør det bare igen, det har alligevel ingen konsekvenser". Og det gør de så!

Vi er nødt til at have afdækket, hvad der er sket, for ellers kan vi ikke forhindre, at det sker igen "fremad".

Vibeke Hansen, Bjarne Andersen, Kurt Nielsen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Anne marie, tak for at give mig anledning til at præcisere noget vigtigt. Med frit lejde mener jeg bestemt ikke, at alt ikke skal afdækkes - men jeg taler om straffrihed til gengæld for fuld og hel genopretning.

Bjarne Andersen, Kurt Nielsen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Leo Nygaard:
"Men korruption - nej. Men det er vel et definitionsspørgsmål."

Kunne du uddybe, hvorfor du udelukker den mulighed (hvis det altså er alvorligt ment fra din side :-))?

Så fik jeg endelig set de tre udsendelser: "Skeletterne i Skat I-III" i DR - fremragende udsendelse - og jeg blev opmærksom på, at alle de ministerinvolverede partier S, R, V + DF - på et såkaldt 'hulemøde' i finansministeriet - har indgået en borgfredsaftale om, at dække hinanden ind overfor vælgerne. Blandt andet ved ikke at deltage i ovennævnte udsendelse om Skeletterne i Skat.

Hans Engell udtaler sig som talsmand for establishmentet:
Politikerne har smidt abekastningen til side for at redde Skat. Partierne har etableret en historisk politisk borgfred, som skal sikre, at Skat ikke bryder sammen. Ellers udtørrer velfærdssamfundets finansiering, så statskassen løber tør for penge.

Hule-logen mener altså at Skat kan klare yderligere 500 mio kr. i nedskæringer. Og samtidig giver de Politiet 780 mio. kr. ekstra.

Korruption eller ej ....det lugter. Og nogen gnider sig skadefro i hænderne.

Bjarne Andersen, Kurt Nielsen, Keld Albrektsen, Anne-Marie Krogsbøll og Jesper Frimann Ljungberg anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Ja, Bill, enig. Hvis det var Skat, man ville redde (og ikke sin egen r...), så havde man nok valgt at sætte ALT!!!! ind, inkl. rigtigt mange økonomiske ressourcer, på at få ryddet op, få inddrevet udestående gæld, få lukket hullerne og få udskiftet den åbenbart komplet uduelige (det er den pæne udlægning) topledelse.

Og så have sørget for, at SKAT også fremadrettet havde ressourcer og mandskab nok til en effektiv inddrivelse og håndhævelse af skattelovgivningen.

Det, man har gjort, er i stedet at sende SKAT en punkteret, halv redningsvest midt i en brandstorm.

Bjarne Andersen, Kurt Nielsen, Randi Christiansen, Keld Albrektsen, Bill Atkins og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Keld Albrektsen

En tanke om korruption:
Er det korruption, hvis en politiker stemmer for et forslag, som han egentlig er imod, fordi han derved får et af sine egne forslag vedtaget, da han har indgået en aftale med andre politikere?
Måske får han ikke noget ud af det her og nu, men det kan måske være med til at han bliver genvalgt...
Det er vel ikke korruption, som fx Leo skriver "i ordets egentlige betydning"; men så skal vi måske kalde det "moralsk korruption"?!?

Ja, Rune Lund, EL, taler for døve øre når han påpeger at FTF's businesscases viser at en kontrolmedarbejder kan tjene sin egen løn op til 35 gange, hvis han bliver sat på at inddrive de penge der årligt forsvinder i det såkaldte skattegab, som er manglende lovmæssig skatteindbetaling svarende til 150 mia til 250 mia kr. - plus restancerne på 78 mia. kr.

"Njaaarh, det tror jeg ikke han kan", svarer Karsten Jensen, med et fjoget grin.

Niels Duus Nielsen, Anne-Marie Krogsbøll, Bjarne Andersen, Kurt Nielsen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Engel : " som skal sikre, at Skat ikke bryder sammen." Nuværende scenario er et sammenbrud, spørgsmålet er, hvor omfattende det blir.

Bill Atkins, Anne-Marie Krogsbøll og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Ole Chemnitz Larsen

Korrupt myndighedsudøvelse
er temmelig udbredt.

Dette visser fakta på fakta, forstået som de ansvarlige myndighedspersoners egne dokumenter.

svarende til gentagende overtrædelser af 2. led i Straffelovens § 155 som udgangspunkt.

En bestemmelse, der netop har til formål at forhindre at myndighedspersoner dækker over hinanden til skade for de forurettede borgere.

Anne-Marie Krogsbøll

Leo Nygaard:
"Loft ville få det samme i løn uanset kvaliteten af sit arbejde. Fejlen ligger hos dem, der ikke formåede at drage konsekvensen i tide. "
Måske - vi ved det ikke, for sagen bliver ikke undersøgt ordentligt. Hvad ved vi om, hvilke politikere og topembedsmænd, der evt. har konti eller selskaber i udlandet?

Hvad ved vi om evt. tråde mellem politikere og topembedsmænd til pengefolk herhjemme og i udlandet?

Måske er der slet ikke noget om den grimme mistanke, men når man begraver sagen med flittig brug af Mørklægningsloven og Mørkelygten, så kan vi jo ikke vide det - så jeg forstår ikke, at de involverede politikere og topembedsmænd ikke selv er interesserede i at få lagt hele forløbet frem i alle detaljer - så kunne det måske også blive tydeligt for os menige borgere, at der blot er tale om fejl og uduelighed - hvilket er menneskeligt og undskyldeligt i et vist omfang.

Men når Skat og politikere vælger at dække over sig selv, og beholde de samme topembedsmænd, som har haft ansvaret for miseren - ja så sidder man som borger altså tilbage med en grim smag i munden, og tilliden forsvinder. Hvis jeg kom til at køre en person ned i en brandert, hvor langt ville jeg så komme med at sige til dommeren: "Nu synes jeg, at vi skal se fremad."? Men der er måske forskel på folk?

Mht. korruptionsbegrebet så bruger jeg det meget bredt i betydningen "For samfundet ødelæggende processer, der baserer sig på en eller anden form for egen vinding eller anden fordel". Egen fordel kan også være at dække over forløb, som samfundet har ret til at få kendskab til, enten for at dække over egne fejl og forsømmelser, direkte økonomisk vinding eller egen karriere - eller noget andet. det er min egen måde at forstå det begreb på - ikke kun mere snævert som direkte penge i lommen for en bestemt ydelse. Der er mange andre måder at undergrave samfundet på for egen fordels skyld.

Jeg har defineret i en tidligere kommentar, at det er sådan, jeg bruger begrebet - bredt om noget, der ikke er "helt fint i kanten", og som har med egen fordel på bekostning af samfundets interesser at gøre. Men det burde jeg nok definere igen, hver gang jeg bruger begrebet. Jeg kan jo ikke vide, om folk har læst mine tidligere kommentarer, så det skal jeg prøve at huske.

Niels Duus Nielsen

Anne-Marie Krogsbøll: "...jeg forstår ikke, at de involverede politikere og topembedsmænd ikke selv er interesserede i at få lagt hele forløbet frem i alle detaljer..."

Mon ikke der er tale om et godt gammeldags dilemma? Hvad er værst, at blive kraftigt beklikket på sin ære og have et par millioner på en hemmelig konto, eller at blive lidt mindre kraftigt beklikket på sin ære, og ikke have et par millioner på en hemmelig konto?

Husk på, at os, der finder korruption forkasteligt, er os, som det går ud over. De, som nyder godt af korruptionen derimod, finder det ikke forkasteligt, tværtimod, krage søger mage, som man siger. Det er jo også derfor, at politikerne kan gå direkte fra Christiansborg ud til ledende poster som kransekagefigurer i erhvervslivet. Som tak for godt samarbejde.

Og med et par millioner på kontoen behøver man jo ikke omgås tabere som os.

Randi Christiansen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Niels Nielsen:

Ja, jeg ser din pointe. Mit spørgsmål er nok jo mest retorisk: HVIS man ikke har noget at skjule - så er det mærkeligt, at man hellere vil "se fremad" end blive renset for mistanker, når man nu samtidigt kunne genskabe befolkningens tillid til systemet.

Vi - befolkningen - kan jo godt leve med, at der sker fejl i et vist forventeligt omfang. Det er først, når det begynder at se FOR mærkeligt ud, at vi begynder at røre på os. A la Karsten Lauritsen-citatet i Bills kommentar ovenfor. Det er bare FOR mærkeligt og pinligt til at give mening... Så begynder korruptionsmistanken at røre på sig for alvor...

Randi Christiansen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Andetsteds i avisen refererer Klaus Flemløse til "den hemmelige svinestreg", hvor politikere og embedsmænd beslutter, at visse "uregelmæssigheder" ikke er forsætlige, hvorfor der meget bekvemt for de involverede ikke er tale om svig og bedrageri, som jo skal anmeldes til politiet.

http://gylle.dk/den-hemmelige-svinestreg/

Måske er de bare uduelige i Videncenter for Svineproduktion. Så det er da godt, at den uduelige direktør og den ansvarlige overordnede ikke længere arbejder med svin. Eller gør de?

"Nikolaj Nørgaard forduftede simpelthen den 28. januar 2014 med sin fyreseddel i hånden, og Søren Gade forlod Landbrug & Fødevarer i september 2014, så begge slap helskindet ud af miseren. I dag er Nikolaj Nørgaard direktør for Danske Svineproducenter, og Gade er vendt tilbage til politik som gruppeformand for Venstre i Folketinget og siden august 2015 som en af de seks statsrevisorer i Folketingets Rigsrevision."

Randi Christiansen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Der er en ram stank af gylle omkring hele Løkke-juntaen, men personligt hælder jeg meget til den forklaring at destabiliseringen af Skat - og ikke mindst af ekspertise-netværket og den særlige kultur, der er nødvendig for at et urværk, som Skat vitterligt var, kan fungerer - var af ideologiske årsager. Men pengene bør eftersøges både i de involverede banker, og i Sanjay Shah's netværk af stråmænd. Og alt bør kortlægges og offentliggøres. Lige nu påstår Sanjay Shah, at han ikke har gjort noget ulovligt - han har blot udnyttet et hul i loven.

Niels Duus Nielsen, Randi Christiansen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Tak for dit bud, Leo Nygaard.

Jeg mener ikke, at sager af denne størrelsesorden er uundgåelige. Mørklægningsloven er med til at gøre, at de er svære at få has på. Den bør fjernes, så der kan komme lys over land. Det har demokratiet livsvigtigt behov for: http://www.skrivunder.net/signatures/nej_til_sessionslogningmasseovervag...

Mht. korruption: Hvilke faresignaler mener du, at vi skal kigge efter for at få øje på korruption? Hvordan kan vi som borgere få øje på, om der er noget, vi skal reagere på?
Grækerne bliver hånet meget for deres manglende erkendelse af korruption som årsag til deres problemer - men hvad skal den menige græker gøre for at få gjort noget ved det problem?

Mht. den fældede minister: Om hun ligefrem er bestukket, ved jeg ikke - men hun har jo selv en økonomisk interesse i sagen, da hun, så vidt jeg ved, selv er landmand. Og der er jo også den form for korruption, der går på, at man loves lukrative stillinger, når man må forlade sit offentlige embede - frivilligt eller ufrivilligt. Vi har ikke en chance for at vide, i hvilke af de mistænkeligt udseende sager, vi har oplevet de senere år, hvor det kunne være tilfældet. Det er jo nok typisk ikke ligefrem skrevet ned.

Men gyllesagen kom jo altså kun frem, fordi nogle obsternasige forskere råbte op ( stor tak til dem)- det er mere undtagelsen end reglen.

Jeg er da glad for, at vi mht. skattesagen er enige om, at der er behov for en egentlig uvildig undersøgelse. Så kan vi jo forhåbentlig blive glædeligt overraskede og lettede over, at det så afdækkes, at der "kun" er tale om uduelighed, forsømmelighed og - måske - overdreven loyalitet overfor nogle ministre? Er det ikke sidstnævnte, man får de eksorbitante aftrædelsesgodtgørelser m.m. for?

Anne-Marie Krogsbøll

Leo:
"Faresignaler ? Jo, hele samfunds opbygningen er èt stort faresignal.
Enkeltheder :
- centraliseringstendensen,
- partidiciplin og spindoktorer,
- lovgivende og udøvende magt sammenblandes, ministre kan sidde i folketinget - grundlovsstridigt.
- dominerende ministre med store egoer og store projekter (som dem der gennemførte Femern projektet og krig i Irak),
- og som er modstandere af folkeafstemninger.
- nye IT-systemer.
- bureaukratiske spændetrøjer tilrettelagt af den vellønnede elite.
- Som du selv nævner "mørkningsloven".

Så er vi jo slet ikke så uenige - alle advarselslamper blinker, og vi er nødt til at tage muligheden for korruption alvorligt, og ikke bare gå ud fra, at det nok ikke er tilfældet.

Med mere åbenhed i forvaltningen, mindre brug af Mørkelygten, ville det være lettere at have tillid.

Mht. "Erhvervsfolk kunne ikke komme i folketinget. De kunne jo pleje egne interesser."
men så længe, de agerer på en måde, som ikke virker meget besynderlig, er det jo ikke noget problem. Med den anførte landmandskone opstår problemet jo først, da det jo faktisk SER UD TIL, at hun agerer mest ud fra egne eller landbrugets interesser.

Niels Duus Nielsen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Ole Chemnitz Larsen

Magtens lov

ikke lovens magt, folkestyret,

der hersker blandt myndighedspersoner,

når der foreligger forfold, der som udgangspunkt er kriminelle.

Dette viser desværre de strafskyldiges egne dokumenter.

Myndighedspersonerne kan derfor ikke roses nok for deres dokumentation af egen misbrug og forsømmelse af myndighed til skade for de forurettede borgere.

Anne-Marie Krogsbøll

Leo Nygaard:

Velbekomme :-)

ja, jeg tænkte nok, at det ikke var et svar på mit spørgsmål om, hvad man som borger skal se efter, hvis man gerne vil holde øje med, om der er personer i systemet, som er korrupte. Men du mener måske, at man simpelthen slet ikke skal forholde sig til den mulighed som borger? Eller hvad skal der til, før du finder det berettiget at begynde at tænke i korruptionsbaner?

Anne-Marie Krogsbøll

Leo Nygaard:
Ja, det kan du have ret i - vi må af med mørklægningsloven, og have kulegravet Skat. Så ville tilliden måske begynde at indfinde sig igen.

Nogen lande er skattely andre lande agerer platforme for svindel. Danmark tilhører den sidste kattegori:

1. CO2 momskarrusel 50 mia. kr.
2. Skatteskandalen 9,2 mia. kr.
3. EFI’s manglende inddrivelse 78 mia. kr.
4. Dagbladet Børsen sætter lige nu fokus på, hvordan forretningsfolk fra Østeuropa systematisk stifter selskaber i Danmark, som de misbruger til alt fra skatteunddragelse til hvidvask. Fælles for en række af folkene er, at de får hjælp til at etablere sig i Danmark af en lille håndfuld danske selskabsadministratorer, også kaldet firmafabrikanter.

Måske har vi blåøjede danskerne bare ikke det betydende revisor-gen i arvemassen? ..og her tænker jeg ikke på den danske magtelite.

Niels Duus Nielsen, Randi Christiansen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Selvom der 'kun' er tale om dyb inkompetence, er det alligevel forståeligt, at de ansvarlige ikke ønsker deres for statskassen yderst bekostelige forsømmelser udstillet.

Og mht egl korruption her endnu en historie, som jeg synes, fortjener opmærksomhed, ifølge

"jørn astrup hansen, der er cand. oecon., har mange års erfaring som direktør i den finansielle sektor. Tidligere direktør i Midtbank og i Baltica Kaution. Astrup, der i 1992 fik ansvaret for rekonstruktionen af det færøske bankvæsen, var administrerende direktør i Føroya Banki (BankNordik) indtil 2005.
I perioden 2006-08 varetog Astrup hvervet som formand for Det Økonomiske Råd på Færøerne.
Astrup var af Finansiel Stabilitet indsat som bestyrelsesformand i EBH Bank i 2008-10 og som direktør i Eik Banki Føroya i 2010-11. Astrup sidder i dag i bestyrelsen for Eik Banki"

... så var dannelsen af dong med sammenlægning af nesa og andre mindre elselskaber en korrupt affære, hvor den danske stat/skatteborgerne blev snydt for 60 mia. Han fremlagde sit materiale for et større publikum som een af et panel på tre, hvor de to andre var frank åen/el og christian weyse/cevea, til et dong protestmøde arrangeret af kritiske aktionærer i metals lokaler. Jeg er stærkt forundret over, at ingen journalister vil røre ved den sag.

Bill Atkins, Niels Duus Nielsen, Anne-Marie Krogsbøll og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Leo Nygaard

Bankernes andels af det forhøjede bidrag er en slags anvisningsprovision -
blot med den tilføjelse, at anvisningsprovisionen flyder i hele lånets løbetid!!

Så hvis der eller stadigvæk er nogen, der tror på begrebet bankrådgiver.......

Anne-Marie Krogsbøll

A pro pos korruption:
Dagens Atea-nyhed er svær at komme uden om:

"En lille gruppe ansatte sørgede hvert år i december for at tømme afdelingens budget ved at forudbestille varer hos it-firmaet Atea. Varer, som man i de fleste tilfælde ikke med sikkerhed kan sige, at regionen har modtaget. De er nemlig hverken blevet registreret, bogført eller blot afstemt som forudfakturerede"
http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/regionsansatte-kobte-ulovligt-it-for...

Jeg er spændt på, hvad det er for en "lille gruppe ansatte"...Men de har nok bare ikke vidst, at den slags må man ikke...