Det er misvisende, når politikere begrunder forslag om nye motorveje med, at de vil skabe vækst i udkantområder. Det fastslår en analyse fra tænketanken Kraka. Analysens resultat er sammenfattet således: »Motorveje har ikke skabt større vækst i befolkningen fra 1950-2000 i de kommuner, som ligger i nærheden af motorveje.«
Af analysen drager Kraka konklusionen: »Motorveje kan ikke afhjælpe affolkningen af yderområderne.«
Kraka har rettet sin analyse mod landkommuner »defineret som kommuner, der ikke indeholder en af de største byer i 1950 eller ligger i Hovedstadsregionen«.
Kraka oplyser endvidere: »Konklusionen stemmer overens med et studie fra USA, som undersøger effekterne af motorveje på beskæftigelsen i landområderne.«
Sugerør snarere end adrenalinpumpe. Sådan synes motorveje at virke i Udkantsdanmark. Som professor og centerleder Anne-Mette Hjalager fra Center for Landdistriktsforskning ved Syddansk Universitet udtrykker det over for Morgenavisen Jyllands-Posten: »Motorveje virker begge veje – så det også er lettere at komme fra yderområderne.«
Man skulle tro, at Kraka-analysens påvisning af vildfarelser bag iveren efter motorveje ville vække til eftertanke hos ansvarlige politikere. Men nej. I hvert fald ikke hos Venstres erhvervs- og vækstminister, Troels Lund Poulsen. Over for Jyllands-Posten stempler han analysen med de værste skældsord, nogen Venstre-minister kan tage i sin mund: »For mig lyder det som noget værre københavneri.« For Troels Lund Poulsen er motorveje en følelsessag. Med hans egne ord: »Jeg føler mig overbevist om, at motorvejene både i Nordjylland og Esbjerg har haft en gunstig indvirkning på befolkningsudviklingen.«
Så kan de kolde tal ellers få lov til krumme sig på papiret. Ministeren føler sandheden.
For Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, er motorveje om ikke en følelses-, så dog en trossag. Han erklærer til Jyllands-Posten: »Jeg tror på, at motorveje trækker erhvervsudvikling, også fordi man med en ny motorvej kan pendle meget længere på arbejde.«
Venstre-politikere skælder miljøinteresserede danskere ud for at ligge under for følelser og luftig tro. Pudsigt at kunne konstatere de selvsamme drivkræfter bag Venstres miljøskadelige politik.
@David Rehling
»Motorveje virker begge veje – så det også er lettere at komme fra yderområderne.«
citat Anne-Mette Hjalager
Anne-Mette Hjalager støtter Kristian Pihl Lorentzen i, at man med motorveje kan pendle meget længere på arbejde.
Selvfølgelig bliver de små samfund så til sovebyer; men det er vel trods alt bedre end, at byen helt forsvinder.