Leder

Ud af Det Røde Rum

29. april 2016

Kan man lukke Det Røde Rum? Sådan spurgte folk forundret, da Det Kongelige Teaters nye skuespilchef, Morten Kirkskov, kækt bebudede Det Røde Rums død ved sæsonpressemødet i onsdags.

Selvfølgelig kan man det. Eller rettere: Det er nødvendigt at lukke Det Røde Rum. For de begavede mennesker, der som ensemble har løftet skuespillet ved Det Kongelige Teater de sidste fem år, er brudt ud af symbiosen. Nu skaber de teater alle mulige andre steder. Derfor må noget nyt ske.

Egentlig hed Skuespilhusets mellemstore scene bare Portscenen. Så det var forfriskende, da skuespilchef Emmet Feigenberg i 2010 stolt kunne præsentere Det Kongelige Teaters nye ensemble-i-ensemblet sammen med nogle røde malerbøtter og kalde scenen for Det Røde Rum.

De to unge instruktører Elisa Kragerup og Rune David Grue, scenografen Palle Steen Christensen og lysdesigneren Jonas Bøgh fik sammen med syv skuespillere frihed til at skabe lige præcis det, de havde lyst til. To år på lyst og adrenalin. Uden om abonnementsordninger og produktionstyranni. Og uden om ’vi plejer’.

Grebet blev et af de mest vellykkede på Det Kongelige Teater de sidste tyve år. Nationalscenens skuespil fik en helt ny identitet – og blev atter toneangivende.

De unge skuespillere sparkede luft ind i de gamle klassikere. Elisa Kragerup genopfandt en ny scenedynamik i Shakespeares Sonetter, Ovid fik ny kropslighed i Metamorfoser – og Brecht fik ny globalkapitalistisk analyse i Det gode menneske fra Sezuan. Og Rune David Grue fik Dostojevskijs desperado til at lyse i Kældermennesket og Hoffmanns uhygge til at danse i Sandmanden.

Samtidig opstod dog en intern ubalance, fordi forestillingerne på Store Scene kom til at mangle intensiteten og vildskaben fra Det Røde Rum. Ungdomsdyrkelsen i Det Røde Rum blev en konkurrent til stjernedyrkelsen på Store Scene – og selv om forestillingerne blærede sig på den multifleksible Store Scene, så var det ofte det nøgne gulv i Det Røde Rum, der fik opmærksomheden.

Da Morten Kirkskov blev ansat som skuespilchef, var det på en drøm om at udvide skuespillerensemblet. Det er nu realiseret. Det er tilsyneladende sket som en omfordeling af midlerne, midt i de regeringspålagte nedskæringer. Han får fremover 20 fastansatte skuespillere; omtrent samme antal, som han havde som chef for Aalborg Teater.

Ensemblet rummer kendte skuespillere fra Henning Jensen til Danica Curcic – og fra originalensemblet i Det Røde Rum er stadig Thomas Hwan, Peter Plaugborg, Maria Rossing og Johanne Louise Schmidt. »Jeg er allerede meget forelsket i dem alle sammen,« som Morten Kirkskov formulerede det.

Næste sæson vil så vise, om han også har valgt de rette stykker og instruktører. Han indleder dog klogeligt sæsonen med Sort Samvittighed og Elisa Kragerups tilskuerhit Tove! Tove! Tove!. Så bliver det næsten som i det gode gamle Røde Rum …

Det Kongelige Teaters skuespil er dog ikke en isoleret enhed – selv om man skulle tro det, når det heller ikke i år ikke er lykkedes Det Kongelige Teaters kunstarter at skabe en fælles forestilling på den højtelskede Gamle Scene, der står så meget tom.

Ved pressemødet var det dog slående, hvordan skuespilchef Morten Kirkskov lynhurtigt blev manden, der talte direkte til pressen – og dermed formidlede sin kunst til publikum. Balletmester Nikolaj Hübbe videregav dedikeret sin passion med svulmende ord om balletternes fiktive verdener, og operachef Sven Müller analyserede vor tids brug for samtidskunst og klassikere.

Men det var Morten Kirkskov, der talte om nødvendigheden af at se scenekunst om alkoholisme og terror og kuldsejlede familier – og scenekunst om, hvordan vi forsøger at undgå ensomheden.

Skuespillet har altså fået en chef, der kan promovere sine forestillinger direkte ind i danskernes hverdag. Det skal nok sælge billetter. I hvert fald lige nu. Og det tillader teaterchef Morten Hesseldahl at fokusere på to af nationalscenens definerede succesemner: ungdomsbilletsalget og provinsturneerne.

»Vi vil skabe et lidenskabernes teater.« Sådan lød første, kompromisløse linje i manifestet for Det Røde Rum. Farvel! Morten Kirkskov kalder jordnært scenen for ’Mellemgulvet’. Som han forklarede: »Det er dér, vi gerne vil ramme vores publikum.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu