Leder

Truslen indefra

30. april 2016

Terrortruslen kommer udefra, og vi kan derfor dæmme op for den med kontrol indefra. Sådan synes den herskende tænkning at være i Venstre-regeringen, der er parat til at tilsidesætte retsprincipper og sine egne eksperters råd for at give befolkningen en tryghed, der kan i bedste fald kan vise sig at være falsk.

Justitsminister Søren Pind (V) agter således at gøre det strafbart for danske statsborgere og udlændinge i Danmark at rejse til bestemte geografiske områder, hvor en terrororganisation opererer.

Dermed forsøger regeringen at bremse de såkaldte syrienkrigere, der lader sig inspirere til hjemlig terror under rejser til områder, hvor eksempelvis Islamisk Stat fører væbnet kamp. Lovforslaget er ikke alene på kollisionskurs med basale retsprincipper. Det kan også være med til at skabe det problem, loven skulle være en løsning på.

Regeringens eget juridiske ekspertpanel, Straffelovrådet, har tidligere påpeget det problematiske i at kriminalisere handlinger, der ikke er gennemført og måske aldrig har været tiltænkt. Advarslen har imidlertid ikke gjort nævneværdig indtryk på justitsminister Søren Pind (V).

»Jeg må bare sige, at med den viden, jeg har om, hvad de pågældende krigshandlinger gør ved folk, har vi altså ikke behov for at have folk gående rundt i vores samfund, som har været med til den slags ting,« har ministeren tidligere udtalt til Jyllands-Posten.

Men i realiteten dæmmer Søren Pind op for en virkelighed, der primært findes i hans egen forestillingsverden.

I en trusselvurdering fastslog Politiets Efterretningstjeneste (PET) således torsdag, at den primære terrortrussel slet ikke kommer fra syrienkrigere. Den kommer indefra.

Den kommer fra radikaliserede, marginaliserede og kriminaliserede personer i Danmark. Og blandt disse personer kan et indrejseforbud til Syrien og Irak – ifølge PET – medvirke til at opbygge en »frustration, der kan skabe intention om at begå terror«.

Med andre ord: Regeringens forsøg på at afværge terrorisme kan være med til at skabe terrorister.

Søren Pind vil med sit lovforslag vise politisk handlekraft, men det står tilbage som et stykke symbolpolitik, der risikerer at blive problemet snarere end løsningen på problemet.

Er landets justitsminister parat til det? Man kan desværre frygte det værste i disse terrortider.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Kurt Nielsen
  • Philip B. Johnsen
  • Jørgen Steen Andersen
Kurt Nielsen, Philip B. Johnsen og Jørgen Steen Andersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Når terroren nu skabes indefra, må den yderste konsekvens heraf vel også være, at der skal være indrejseforbud til Danmark, Belgien, Tyskland, Frankrig m.m. Det lyder måske useriøst, men udstiller efter min mening mere det useriøse i Søren Pinds forslag.

Toke Andersen

Hallo !
Manden er dum som en dør, har tydelige fascistoide tendenser og er totalt udenfor pædagogisk rækkevidde - hvad havde I forestillet jer ?
Gennemtænkte forslag der kunne være en moderne retsstat værdige ? Come-on altså!

Tino Rozzo, Kurt Nielsen og Flemming Berger anbefalede denne kommentar

Disse frygt scenarier synes i hver fald at indeholde et væld af ideer til "terror" i fald man var for doven til at finde på noget.
Så er det da heldigt, at post er blevet så kostbart og at der ikke rigtig er andre muligheder for at få oplysninger om måder at føre bevæbnet kamp på :)

@ Nikolaj Kirkebye.

Ville ønske, jeg kunne anbefale din kommentar 100 gange.
Men må nøjes med at glæde mig over, at Informations moderator har ladet den stå "for all to see".

Kh: TR