Leder

Optimeret ungdom

Debat
3. maj 2016

Skal de unge i løbet af deres gymnasietid udvikle sig som mennesker og medborgere, eller skal de målrettet profitmaksimere sig selv til uddannelse og arbejdsmarked i konkurrencestaten? Udspillet til en ny gymnasiereform har sat brand i debatten om den 150 år gamle tradition i gymnasiet for almendannelse. Undervisningsministeren mener, dannelsen styrkes, men taler mest om faglighed. Kritikerne ser omvendt en trussel mod hele den anden del af den almene dannelse i forslaget.

En sammenlægning af religion, oldtidskundskab og historie, mindre litterært fokus i sprogfagene og færre muligheder for kreative fag er nogle af anstødsstenene. Også de fire moderne kompetencer, som skal ind i alle gymnasiets fag, vækker bekymring. At tale om flere digitale, innovative, globale og karrieremæssige kompetencer kan få have noget imod. Problemet er, at de skal føre til nye delmål, som gymnasierne skal måles på. Og det vil automatisk fjerne fokus fra den almene dannelse, lyder kritikken.

I debatten om folkeskolereformen har fælles mål og læringsmål fået hård kritik for at føre til detailstyring og fordummelse i skolen. Forskningen viser, at målene i sig selv bliver det vigtigste, mens mere komplicerede og vigtigere opgaver må vente. Om målene for gymnasieskolen bliver til politiske styringsredskaber helt ind i klasseværelset, ved vi først, når der kommer et egentligt lovforslag.

Bekymringen for den almene dannelse kan godt få et par politikere op at stå. Virkeligheden er dog, at reformens økonomiske rationale med mere styring imod et karrieregymnasium, der sprøjter optimale unge ud til de videregående uddannelser og arbejdsmarkedet, er flertallets ønske. Om der går lidt humanistisk ånd og demokratisk deltagelse tabt, er intet problem set med den kortsigtede nyttebrille. Men at vi næppe får nysgerrige, livsduelige og selvstændige unge med lyst til selv at opsøge viden ud af et endnu mere karrierefikseret gymnasium, det er faktisk vores alles problem.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Arne Thomsen

Egentlig underligt, synes jeg, at der slet ikke et fokus på den enkelte unges sind: bevidstheden og det ubevidste, som jo styrer os - kort sagt: det psykologiske. Burde det ikke være et fag?

Jesper Christensen

Jeg synes det er et totalt dejligt indlæg, Arne har skrevet. Der er SÅ mange voksne (99.99%) der hælder deres egne traumer og blindspots på den næste generation. Vi kunne redde verden hvis der blev taget hånd om næste generation!

Steffen Gliese

Det er et problem, at neoliberalismen er en totalt nihilistisk tankegang med en adfærd som en svulst, der bare vokser og vokser og slår alle sunde celler ihjel for et abstrakt intet, "penge".
Vi er endt i den farce, hvor man ikke kender værdien af noget, men prisen på alt.