Leder

Politikernes problem

4. maj 2016

Vi kender historierne om bedsteforældre, der har givet deres børnebørns barnevogne til flygtningefamilier. Om de danskere, der i ly af mørket har sejlet eller kørt flygtninge over Øresund. Og om alle dem, der rundt om i landet – via netværket Venligboerne eller på egen hånd – løbende byder flygtningene velkommen.

Disse mennesker burde påskønnes for et medmenneskeligt engagement, der viser, at der i det danske folk trods en forhærdet udlændingedebat som permanent politisk tilstand fortsat findes en vilje til at hjælpe mennesker på flugt. Det sker desværre i alt for ringe udstrækning. I stedet trues mange af disse mennesker med politianmeldelse, og andre er allerede blevet dømt.

Selvfølgelig skal enhver borger i dette land som udgangspunkt holde sig inden for lovens rammer. Men ubegribeligt er det, at lokale borgere og kommunerne i dag afholdes fra på egen hånd at tage imod de flygtninge, der jo for en dels vedkommende forhåbentlig bliver deres naboer, arbejdskolleger og venner.

Men ifølge lovens bogstav må kommunerne i dag ikke udlevere personoplysningerne, så de frivillige på eget initiativ kan møde flygtningene. Det kan der være specifikke grunde til – hvis f.eks. flygtningene er forfulgte – men for langt de fleste forekommer det meningsløst.

Denne bureaukratiske snubletråd for vellykket integration vil Radikale Venstre – som omtalt her i avisen i går – nu gøre op med i et forslag om en lovændring. Et flertal i Folketinget må skride til handling. Hellere i dag end i morgen.

Vi ved jo, at tidlig kontakt med danskere og et hurtigt arbejde er den suverænt mest effektive vej til vellykket integration af flygtninge. Det er samtidig læren fra tre årtiers fejlslagen integration. Og når der nu er frivillige kræfter derude, så er det vanskeligt at se, hvem der kan have interesse i at stille sig hindrende i vejen.

Civilsamfundet tager over, hvor de med god grund føler, at staten svigter. Hvis staten gør sig til modstander af det engagement, står vi potentielt med et endnu større samfundsproblem end risikoen for mislykket integration.

Det er ikke alt, Christiansborgs politikere kan finde ud af. Men i denne sag kan de i det mindste lade være med at stille sig i vejen for det, kommunerne og befolkningen selv kan finde løsninger på. Det er ikke for meget forlangt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Niels Duus Nielsen
  • Philip B. Johnsen
Niels Duus Nielsen og Philip B. Johnsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Christian Jensen

Du strejfer lige det paradoks, at Politiet lod en hærskare af flygtninge & migranter vandre uhindret ind over grænsen og videre ad de danske motorveje - og bagefter slæbte Politiet så de bilister i retten, som tillod sig at give disse mennesker et lift.

Det er så oprørende stupidt, at det næsten ikke er til at komme over.

Anne Eriksen, Jørn Andersen, Niels Duus Nielsen og Espen Bøgh anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Ikke stupidt, men uanstændigt.
Jeg gentager lige, hvad jeg skrev i en anden af de ufatteligt mange artikler om en bagatel i dansk politik: det bliver lettere og lettere at se, hvordan det dag for dag umærkeligt kunne lade sig gøre at stramme reglerne for jøderne i det 3. rige, uden at det blev udpræget påfaldende.

Erik Feenstra, Mads Berg og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Lars Hansen

Ja, jeg tror også på julemanden. Der er jo kæmpe evidens for at enhver der får lov til at bosætte sig i Danmark og får et arbejde, øjeblikkeligt glemmer alt om sin egen kultur og tilegner sig danske normer. Så vi må formode at alle nyankomne de sidste 30 år som efter danske forhold har et lidt anstrengt syn på kvinder, vold og kriminalitet alle er arbejdsløse?

Niels Duus Nielsen

"...læren fra tre årtiers fejlslagen integration..."

At kalde integrationen for "fejlslagen" er vist at stramme den. Okay, det er godt for det overordnede argument at påstå, at hvis vi vil en vellykket integration, skal vi tage ved lære af de gode sider af de sidste tredive års integrationsindsats, i stedet for at fastholde de dårlige sider. Men det gør vel ikke integrationen "fejlslagen", at den ikke er 100% vellykket? I så fald er fx "den mindst ringe" jo en fejlslagen avis.

Hvis der er noget, der er slået fejl, er det, at de hjemmefødte danskere for en meget stor dels vedkommende ikke ved, hvad de taler om, men blot tager for givet, at integrationen er mislykket, for det er, hvad de hele tiden hører de borgerlige politikere og de borgerlige medier sige. Danskerne er så at sige bekymrede per stedfortræder.

Ellers er jeg enig i Christian Jensens leder - "tidlig kontakt med danskere og et hurtigt arbejde er den suverænt mest effektive vej til vellykket integration", og det gælder både for flygtningene og for danskerne, der på denne måde lærer hinanden at kende..

En af årsagerne er, at der et godt stykke ind i Venstres rækker findes politikere, der ikke ønsker at se en en vellykket integration.

Følger man dagligt de mange politiske tiltag, der hele tiden vedtages på flygtningeområdet med stemmer fra den samlede borgerlige blok - og med få undtagelser også fra S - burde dette være ganske evident.

Lars Hansen

@Niels Nielsen. Rart med ukuelige optimister. Har det aldrig strejfet dig at du måske tager fejl? Hvad nu hvis det aldrig lykkes at integrere alle disse flygtninge i Danmark? Så har vi forvandlet et homogent, solidarisk, velfungerende samfund til en række parallelle samfund som på sigt vil smadre det Danmark vi kender i dag. Men de røde empatiske politikere kan heldigvis ikke tage fejl. Det viser al historie jo heldigvis.

@Niels Nielsen - HUSKAT det er tilflytterne, der har pligten til at ville integration - ikke i første omgang sådan nogle hjemmefødninge som dig og mig ...

Anne Eriksen

Mjav, det er vel ikke en pligt?
Men jeg tænkte, du skrev noget i en anden tråd, den hellige, om samme forhold.
Er det fordi, Danmark er så lille, at det nærmest fungerer som en landsby - lidt naivt - nogen synes, det er spændende og andre mere problematisk, at få få fremmede på nært hold.

Samme tænkning ligger da også i det her med velkomsten. Det tages over en kam - enten flygtninge eller migranter - der trænges til at hver person er en person og ikke en ensartet masse.

Niels Duus Nielsen

Lars Hansen: "Har det aldrig strejfet dig at du måske tager fejl?"

På dette punkt, altså indvandrerspørgsmålet? Nej.

Jeg har hele mit liv arbejdet sammen med udlændinge, tilflyttere og indvandrere, og har ikke set alvorlige kulturelle problem, der ikke kunne løses. Der er selvfølgelig et lille mindretal af idioter og psykopater, som der er i enhver befolkningsgruppe; men det er jo derfor vi har politiet - det havde vi jo også før indvandrerne kom.

Jan Weis, du taler ikke om integration, som er en proces, der går begge veje, men om assimilation, som kun går den ene vej.

Det var danske folkevalgte politikere, som (også dengang) var i lommen på selvudnævnte erhvervsledere, der i sin tid inviterede gæstearbejderne herop til det kolde nord, fordi der manglede arbejdskraft. Oprindeligt var det meningen, at de skulle rejse hjem igen, derfor kaldte man dem "gæstearbejdere". Men det var åbenbart alt for god en forretning for arbejdsgiverne, for i stedet for at sige "tak for hjælpen, kom godt hjem", valgte politikerne at gøre den midlertidige ordning permanent, med familiesammenføring og tildeling af statsborgerskab og hele pivtøjet.

Man kan så diskutere, om det var klogt gjort af politikerne. Det var det måske ikke, men i så fald er der ikke noget nyt under solen, politikere er ofte styret af meget kortsigtede erhvervsinteresser. Men det ændrer ikke på, at nu er indvandrerne kommet, og de er kommet for at blive. Så hvis I er vrede over, at politikerne og erhvervslivet tog jer i røven, så vend vreden mod dem, og ikke mod indvandrerne - de gjorde jo bare, hvad de blev bedt om.

Man kunne måske i 80erne have udvist hele bundtet, som man gjorde i Nigeria, hvor 2 millioner arbejdere fra nabostaterne fik tre dage til at forlade landet - en sand folkevandring. Men nu har de permanente gæstearbejdere fået børn og børnebørn, som er født og opvokset her i landet, med indfødsret og tilhørsforhold og fanden og hans pumpestok. Danmark er disse unge menneskers hjemland, de er født og opvokset her i landet, de har dansk statsborgerskab, de har ikke et andet hjemland, de kan udvises til.

Jeg fatter simpelthen ikke, at I bliver ved med at kæmpe imod kendsgerningerne: Hvis I synes, der er et problem, så hjælp dog med at løse det, i stedet for bare at være skeptiske og forvente, at den gruppe, i hele tiden taler nedsættende om, skal elske jer for jeres evindelige og smålige kritik. Gardinprædikener om kæft trit og retning virker ikke på vores egne unger, hvorfor skulle det så virke på tilflytternes? Det er det gode eksempel, der virker, tvang avler kun modstand.

I kæmper mod vindmøller. Udviklingen kan ikke vendes, det er for sent. Lær at leve med det. Det har jeg gjort, for mig har det været en kulturberigelse. Hvis I ikke ønsker at berige jeres kultur, så er det jeres frie ret at lade være. Men behøver i hele tiden at lufte jeres utilfredshed med noget, I alligevel ikke kan lave om på?

Lars Hansen, hvis du virkelig tror, at vi er i gang med at forvandle et homogent, solidarisk, velfungerende samfund (?!?) til en række parallelle samfund som på sigt vil smadre det Danmark vi kender i dag, så har du måske gjort dig nogle tanker om, hvad der skal laves om. Jeg vil undlade at skyde dig noget i skoene, men jeg vil meget gerne høre, hvad du mener skal laves om, for at indvandrerspørgsmålet forsvinder.

Mit bud er som bekendt, at det er danskernes mentale forsnævringer, der skal blokkes lidt ud, så vi allesammen kan være her. Hvad er dit bud?

Mikael Velschow-Rasmussen, Erik Feenstra, Mads Berg, Toke Andersen og Lars Bo Jensen anbefalede denne kommentar
Lars Hansen

@Niels Nielsen. Mit bud er at forbyde elefanten i glasbutikken. Danmark har uden de store problemer for danskerne integreret masser af udlændinge. Den store forskel er vilje til integration.

Niels Duus Nielsen

Lars Hansen, hvad mener du så med at forbyde elefanten i glasbutikken? Vil du stoppe for al yderligere indvandring? Men hvad så med dem, der allerede er her, hvad vil du stille op med dem?

Hvis den store forskel er vilje til integration, hvad vil du så gøre ved det? Fremtvinge en vilje til integration? Hos hvem? Hos indvandrerne eller hos de fodslæbende hjemmefødninge? Og hvordan?

Lars Hansen

@Niels Nielsen. Elefanten er tilhængerne af en af de store religioner. Det fremgår ligefrem af deres manual at de ikke må lade sig integrere. Jeg har absolut intet mod indvandrere hvis de er med på at gøre Danmark til et bedre sted at være - set fra mit synspunkt. Men hvad er integration egentlig? Måske at man stille og roligt glider ind i det samfund man gerne vil være en del af? Eller er det at man pludselig kan konstatere at der en sommer var 6000 danske statsborgere i Libanon?

Niels Duus Nielsen

Okay, du mener Islam står i vejen for integration. Fair nok.

Hvad vil du så gøre ved det? Vil du holde prædikener for at omvende de vantro? Tror du det vil nytte noget?

Eller vil du lukke for yderligere indvandring af muslimer? Det ville begrænse problemet, hvis det virkelig er Islam, der er problemet.

Men i så fald, hvad vil du gøre ved dem, der allerede er her? Vil du holde prædikener for dem? Vil du tvinge dem til at elske og respektere de "danske værdier"? Vil du forbyde religionen Islam? Det kræver jo bare en grundlovsændring og en opsigelse af et par konventioner, hvilket er besværligt, men ikke umuligt.

Jeg har forstået, at du er bekymret over at folk kan finde på at holde ferie i Libanon, men nu vil jeg gerne fokusere på, hvad du selv mener kan få disse bekymringer til at gå væk.

Erik Feenstra, Anne Eriksen og Toke Andersen anbefalede denne kommentar
Lars Hansen

@Niels Nielsen. Næh, jeg er ikke bekymret - blot forundret. Lige som jeg også forundres over pibekoncert i Danmark under den danske nationalsang ved møde med visse nationer. Hvad jeg vil gøre ved de folk som ikke vil integreres og som allerede er her? Stille præcis de samme krav til dem som der stilles til alle andre danskere. At der ikke stilles de samme krav kan du se i diverse statistikker over skolekarakterer, erhvervsfrekvens, antal førtidspensionister og kriminalitetsrater.

Niels Duus Nielsen

Okay, Lars Hansen, du vil stille præcis de samme krav til disse mennesker, som der stilles til alle andre danskere. Det gør vi allerede. Det, du ser i statistikkerne, viser ikke, at vi ikke stiller de samme krav, men at mennesker honorerer disse krav forskelligt.

Har du konkrete eksempler på, at fx en kontanthjælpsmodtager eller en førtidspensionist behandles blidere af systemet, hvis vedkommende er muslim? Ellers må du finde et bedre argument.

Lars Hansen

@Niels Nielsen. Hvordan vil du ellers forklare denne enorme forskel? Muslimer i USA og Canada klarer sig glimrende i forhold til resten af befolkningen.

Anne Eriksen

Vi fortsætter med at betragte dem, vi gerne vil integrere som en stor masse - dog nu delt op i oprindelsesland.
Måske lidt antropologi/ sociologi ville hjælpe?
På trods af at danskerne rejser meget, så ses opfattelsen af de mennesker, vi vil integrere, meget forskelligt. Vi bruger de samme normer, som var de vokset op her og forventer at blive forstået.

Det er nødvendigt at være helt klar i mælet og de krav, vi stiller, skal også være det. Vore evige diskussioner og vægelsind er vel ikke nemme at forstå?

Niels Duus Nielsen

Lars Hansen, jeg vil ikke forklare den enorme forskel, den interesserer mig ikke her og nu; jeg stoler kun på de statistikker, jeg selv har lavet (som Goebbels vist nok sagde). Hvad der interesserer mig her og nu er, hvad du vil gøre - eller have andre til at gøre - for at løse det, du ser som et problem.

Man løser ikke et problem ved at forklare det. At Mustafa har haft en svær barndom forklarer måske hans kriminalitet, men det løser ikke kriminalitetsproblemet, dertil kræves, at man forebygger svære barndomme, (og ikke at man skærper voldsdomme, mig bekendt findes der statistikker, der påstår, at skærpede domme ingen virkning har, jf. Henrik L. Nielsens indlæg i en anden tråd:
https://www.information.dk/comment/1125850#comment-1125850)

I øvrigt slår du dig selv for munden, når du fremhæver, at muslimer i Canada klarer sig fint. For så er det alligevel ikke Islam, der er problemet, men snarere den måde, vi behandler muslimer på. Hvad gør de anderledes i Canada og USA?

Lars Hansen

@Niels Nielsen. Canada sorterer kraftigt i hvem de modtager. Men jeg synes det er underligt at Danmark har modtaget masser af flygtninge gennem årene uden de store problemer. Det er først gået galt med muslimer. Du efterlyser en konkret løsning - her er en: tilføj til flygtningekonventionen at man ikke er forpligtet til at integrere folk med en anden kulturbaggrund. Man skal selvfølgelig modtage folk i nød og hjælpe dem. Men kun til at hjælpe dem videre til et land med samme kulturbaggrund.

Niels Duus Nielsen

Lars Hansen, så vidt jeg ved sorterer vi også i, hvem vi modtager. 24-årsregel; argentinere skal til danskprøve, japanere skal ikke osv. etc.

Og så skriver du at "det er gået galt" med muslimerne - og det er vist det springende punkt: Jeg mener ikke, det er gået galt - hvad er gået galt?

Indvandrerne selv taler elendigt dansk, det er vel at forvente, mange danskere er heller ikke for gode til fremmedsprog. Men indvandrernes børn taler lige så godt dansk som jeg gør.

Nogle af indvandrernes kvinder bærer tørklæde, og hvad så? Nogle af de indfødte mænd bærer slips, for at vise verden, at de underkaster sig den herskende ideologi. Er det bedre?

Og kom nu ikke med kriminalitetsstatistikken igen, det eneste den viser er, at når man placerer en befolkningsgruppe i pjalteproletariatet, vil den selvfølgelig opføre sig som et pjalteproletariat. Bunden af samfundet har altid haft tendens til øget kriminalitet, det har ikke ret meget med religion at gøre, men en hel masse med sociale forhold.

Lars Hansen

@Niels Nielsen. Jeg husker ikke at vi indførte særregler for at tækkes ungarere, chilenere, vietnamesere og tamiler. Jeg har heller ingen erindring om at disse folk nogen sinde har modarbejdet det danske samfund. Og så har jeg belæg for at mene at de var/er mindre kriminelle end etniske danskere.

Niels Duus Nielsen

Lars Hansen, jeg husker ikke, at vi har indført særregler for muslimer. Og jeg har ingen erindring om, at muslimerne som gruppe har modarbejdet det danske samfund. Jeg ved, at visse grupper har lavet ballade, og at visse grupper ønsker særregler, men jeg erindrer ikke, at de fik lov til at lave ballade, ligesom jeg ikke erindrer, at de fik held med deres særregler.

Konkret havde vi en sag, hvor de religiøse ville have en særlig pause, så de kunne vende hovedet mod Mekka. Det ville arbejdsgiveren selvfølgelig ikke gå med til, ligesom de mere sekulære blandt kollegerne ikke ville dække over, at folk forsvandt i arbejdstiden, så det løste vi ved at give dem deres frokostpause på det tidspunkt, hvor de vendte hovedet mod Mekka. Så fik de ikke så meget tid til at spise, men det var deres valg. Ligesom nogle af kollegerne heller ikke fik så meget tid til at spise, fordi de valgte at bruge pausen på det nærliggende værtshus.

Sådan er vi mennesker så forskellige, men med lidt fleksibilitet kan vi være her allesammen.

Lars Hansen

@Niels Nielsen. Fjernelse af svinekød i daginstitutioner? Skolemøder hvor kun kvinder må deltage? Tilladelse til ikke at smide al tøjet ved vask før badning i offentlige svømmehaller? Beholde sin kontanthjælp selv om man ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet? Oprettelse af svømmehold for piger hvor mænd ikke har adgang til at svømme i den anden ende? At tillade at visse børn ikke deltager i lejrskoler?