Leder

Tænd et lys for Europas frihed i aften

Debat
4. maj 2016

Husk i aften at tænde stearinlys i vinduet. Det er et smukt minde om det glædens budskab, der den 4. maj 1945 kl. 20.35 nåede fra BBC Radio, London, til danske stuer: »I dette øjeblik meddeles det, at Montgomery har oplyst, at de tyske tropper i Holland, Nordvesttyskland og Danmark har overgivet sig.«

Danmark var atter frit. Traditionen for de tændte stearinlys blev skabt, da radiolyttere flåede forhadte mørklægningsgardiner ned og lod mest muligt lys stråle ud.

Ved at tænde stearinlys i aften ærer vi også mindet om de ofre, der måtte bringes, inden nazismen var nedkæmpet. Mange døde, mens det endnu så ud til, at Hitlers sejr var sikker. Den knugende bevidsthed kan være svær at genkalde sig i dag, hvor vi tolker historien i lyset af det lykkelige udfald, den efter alle lidelserne endte med at få.

De tændte lys i 4. majaftens vinduer kan også være en anledning til at tænke over en mulig lære af de rædselsår, der gik forud for Anden Verdenskrig. De dødelige ekstreme ideologier kom ikke – som ved et ondt trylleslag – ned over Europa på én gang. De kom sivende, snigende, krybende, efterhånden rullende, som giftigt mosekonebryg fra Første Verdenskrigs grave. Da Danmark blev besat i april 1940, var knap et dusin af Europas lande stadig fri: Norden, Benelux, Schweiz, Frankrig og Storbritannien. Resten var faldet under afarter af stærke mænds styre. Over Sovjetunionen knugede Stalins terror.

En lære af 1930’erne er, at ufrihed i ét land er en trussel mod alle. Som landene var faldet forud for 9. april 1940, måtte det være en skrøbelig forhåbning, at Danmark kunne gå fri. Også fordi der praktisk talt ingen forhåbninger kunne gøres om, at andre fri lande effektfuldt ville komme Danmark til undsætning.

Den lære – om nødvendigheden af, at frie lande står sammen for at værne om deres frihed og en civiliseret omgang mellem nationerne – har i efterkrigsårene dannet grundlaget for NATO og EU.

Derfor må det give anledning til demokratisk og civiliseret gensvar, når lande, der er medlemmer af NATO og EU, demonstrativt svigter de idealer, som disse fællesskaber bygger på.

I sidste uge lød en markant opfordring fra formanden for Europa-Parlamentets liberale gruppe, den tidligere belgiske statsminister Guy Verhofstadt. Den blev på dansk trykt i Kristeligt Dagblad. Verhofstadt skriver bl.a.: »Den uløste økonomiske krise, flygtningekrisen, den forværrede sikkerhedssituation og den opbremsede integrationsproces har tilsammen skabt et giftigt og ustabilt politisk klima i Europa, hvor populisme og nationalisme har kronede dage. Det kommer tydeligst til udtryk i undermineringen af retssamfundet i EU.«

Guy Verhofstadt nævner som skræmmende eksempler udviklingerne i Ungarn og Polen, hvor højrenationalistiske partier med udemokratiske ledere er i gang med at undergrave de frie forfatninger.

Verhofstadt konstaterer: »Den triste sandhed er, at hvis Ungarn og Polen søgte om EU-medlemskab i dag, ville ingen af dem få det. Deres befolkninger bør nøje overveje, hvad dette betyder.«

Et yderligere perspektiv føjer Verhofstadt til ved at minde om: »Hvis Europa skal kunne modstå aggressionerne fra Kreml, er det vigtigt, at Ungarn og Polen holder sig til EU’s og NATO’s grundlæggende værdier og principper.« For at styrke disse principper foreslår Verhofstadt, at »EU udvikler en mere omfattende mekanisme til at sikre retssamfundet i Unionen«.

Det forslag må følges op. Netop i mindet om glæden over, at det i 1945 lykkedes Europa at genvinde friheden, kan der være grund til, at demokratiske kræfter giver hinanden hånden på, at unionen ikke må udvikle sig til en hul skal, hvor ekstreme bevægelser kan udfolde statsterror. At forhindre det kræver årvågenhed og mod til at sige fra, mens tid er. Lige præcis det mod, som de demokratiske lande kun formåede at mønstre i 1939, da det næsten var for sent.

Tænd et stearinlys i aften. Tænd det også som et løfte om at fastholde Europas hårdt vundne frihed.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Mihail Larsen

Mysterium

Philip har på en anden tråd erklæret, at EU er en større trussel end det reaktionære polske regime. Derfor er det et mysterium, hvorfor han nu anbefalet denne artikel, der hævder det modsatte.

Rehling har ret. Det er vigtigt at huske på, at freden i Europa - og i verden - kræver som minimum, at de europæiske stater holder op med at dyrke deres særskilte interesser, der har ført Europa ud i 500 års indbyrdes krige og ikke mindre end to verdenskrige.

EU er et værn mod dette scenarium.

Niels Møller Jensen, Rasmus Knus, Mads Berg, Robert Ørsted-Jensen og Torben Lindegaard anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@David Rehling

Vi bør også huske på de ofre de britiske dominions ydede - og USA, da Japan fik sparket landet ind i krigen.

Der er samtidig ikke nogen tvivl om, at det var Sovjetunionen, der sled Nazi-Tyskland op - også selvom Sovjet skulle sparkes ind i krigen.

Per Torbensen, Claus Oreskov og erik mørk thomsen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Fra artikel:
https://www.information.dk/comment/1125428#comment-1125428
"Vores »nationale identitet« er truet (er den?). Af hvad? Af moderniteten"

Jeg kommentere:
"De 'underudviklede' lade skal udvikles til nye forbrugsdrevne neoliberale økonomier, de udviklede lande er drivkraften i klimaforandringerne og sådan er der så meget der gør, man ikke kan stole på mafia, men altid stole på mafia, opføre sig som mafia.
EU's eller Europas værste fjende er trods alt EU eller Europa selv, det er da værd at huske på elle hvad?"

Aristophanes 425 f.Kr eller muligvis den græske filosof Sokrates, får mange år siden i alt fald:
'Vore dages ungdom elsker luksus. Den har dårlige manerer, foragter autoritet, har ingen respekt for ældre mennesker og snakker, når den skulle arbejde. De unge rejser sig ikke længere op, når ældre kommer ind i et værelse. Den modsiger deres forældre, skryder op i selskaber, sluger desserten ved spisebordet, lægger benene over kors og tyranniserer lærerne.'

Lytter 'den ældre generation' med magten i dag til videnskaben, prøver at opføre sig ansvarlig og passer deres pligter?

Klimaforandringerne 'uden filter'.
Link: https://m.youtube.com/watch?v=-T22A7mvJoc

Robert Kroll

Min genbo tænker altid "ud af boksen" - også når det gælder 2. verdenskrig.

I flg ham sloges de sorte fascister (Tyskland, Italien og Japan) med de røde fascister (Rusland) , Imperialisterne (England) og Kapitalisterne (USA).

Det heldige udfald af slagsmålet kan i flg samme genbo henføres til en utrolig offervilje m h t menneskeliv samt USA's evne til at producere en masse militært isenkram og andet udstyr i ekspresfart.

Jeg foretrækker den version, at demokratierne sejrede ( OK, USSR var et stalinistisk diktatur- men alligevel , og så "glemmer" vi lige, at en stor del af østeuropa efter krigen blev effektivt kuet af USSR.)

Grethe Preisler

Ja for søren - husk at sætte stearinlys i vinduerne ud mod gaden i aften til minde om de faldne i WW2. Men glem ikke at flå persiennerne ned og brænde dem i Weber-grillen på terrassen, før du tænder lysene i vindueskarmen.

»Så fik vi da endelig fred – Ja, nu mangler vi bare ro.« - Storm P.

Michael Kongstad Nielsen

Drivende sentimental, omklamrende, politiserende, hyklerisk og bedrevidende er David Rehlings patroniserende opfordring til de små høns af nogle læsere, der skal gøre, føle og mene som far siger. Vor herre bevares.

Flemming Berger, Odin Rasmussen, Per Torbensen, Hans Larsen og Claus Oreskov anbefalede denne kommentar

HUSKAT - EU er ikke Europa ...

Mihail Larsen

Tsk., tsk., tsk.

Nu har jeg genlæst Rehlings artikel - med særlig interesse i at finde, om der er belæg for Kongstads (meget emotionelle) karakteristik af Rehlings artikel. Det har ikke været muligt.

Det forekommer mig derfor nærliggende, at Kongstad bare slet ikke - uanset argumenter - VIL forstå den grundlæggende interesse i og begrundelse for EU.

Han har det åbenbart som bl.a. Philip, der er argumentresistent m.h.t. EU. Vi er mange, der er kritiske over for EU, men naturligvis altid konkret. Noget er godt; noget er skidt (og bør derfor gøres bedre.

Men for Kongstad er der ikke plads til nuancer. Det er enten-eller - eller rettere: det er kun den allerede besluttede sandhed. Hvad skal man så med argumenter?

En god test på sin egen villighed til at diskutere er altid at stille sig selv den opgave at forstå og forsvare sin modstanders standpunkt - de metode har jeg trænet med 'mine' studerende i flere årtier. Men det kræver godt nok, at man vil gøre sig umage med at forstå den anden part og de værdier og argumenter, der ligger bag. Jeg har sommetider bedt de studerende om at holde en valgtale for et parti, de personligt på ingen måde var enig med.

Den form for logisk, eller almen- eller endog universalpragmatisk tankegang er fraværende hos debatører som Kongstad (og desværre også Philip, det dog er bedre orienteret).

Michael Kongstad Nielsen

Holland, Nordvesttyskland og Danmark er det ej heller.

Michael Kongstad Nielsen

Det var replik til Jan Weis 19:53

Niels Møller Jensen

Jeg syntes at alle der er imod den Europæiske Union skal tage denne Leder af David Rehling til efterretning, det kan blive en meget alvorlig sag hvis EU kollapser.

Steffen Gliese

Europas lande kommer ikke i krig igen, heller ikke uden et alt for snævert samarbejde - for de stridigheder, der findes, er ikke mellem landene, men indenfor de enkelte lande.
Neoliberalismen var EUs faux pas, og med mindre man gør op med den og samler kræfterne til et særdeles voldsomt opgør med de økonomiske eliter meget snart, har EU ingen chance - men heller ingen rolle.

Flemming Berger, Pia Svendsen, Michal Bagger, Jan Weis, Anne Eriksen og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Anders Hede

Jeg er altid træt af denne kamp om nazismens fortælling. Du kan have den anden fløj, der siger at vi blev invaderet og at der foregår en lignende "invasion" nu, hvor en freemed ideologi truer friheden og sammenholdet.

Jeg siger ikke at jeg abbonnerer på dette syn, men det er for at illustrere at man kan bruge besættelsen på rigtig mange måder, så det passer til ens egen agenda

Claus Oreskov

I aften vil jeg ønske Hitler til lykke med sejren over forstanden og historien! Hver gang nogen nivellere nazismens rædsler med Stalin, Barack Obama eller hvem ved jeg så er det en triumf for nazismen og bereder vejen for nazismens genfødsel i vores hoveder og i vores hjerter. Stalin og dermed Sovjetunionen besejrede Hitler og det skulle vi fejre i dag, men i stedet få vi en omgang koldkrigs tilsvining af Sovjetunionen m.a.o. en bortlednings manøvre fra dagens virkeligt tema. Jeg er flov på artikel skribentens vejene og jeg er særdeles flov over mine landsmænds fattige viden om Sovjetunionen, Stalin og 2. verdenskrig. Så det er uvidenheden vi skal til livs – og det kommer vi aldrig uden dybtborende forskning!
Jeg tænder mit lys den 8. maj på den dag hvor Sovjetunionen nedkæmpede den sidste modstand!

Odin Rasmussen, Ture Nilsson, Niels Duus Nielsen, Per Torbensen, Hans Larsen og Per Jongberg anbefalede denne kommentar
Claus Oreskov

Under 2. verdenskrig hvor USA havde brug for Sovjetunionen, kaldte man Sovjet for den frie verden i amerikansk presse og man producerede film som ”The North Star” af Samuel Goldwyn. En film som forherligede Sovjetunionens kamp imod nazismen, men også en forherligelse af sovjetisk liv og kollektivdrift. Alle eftersnakkerne fulde trop indtil USA og CIA ville noget andet, så blev den frie verden til ondskabens imperium og igen fulde alle de tankeløse trop. Kære medborge har I glemt hvad selvstændig tænkning egent lig er? Og hvilken glæde er der i at lyde som et ekko af USA propagandaen?

Odin Rasmussen, Per Torbensen og Per Jongberg anbefalede denne kommentar
Mikkel Bech

Vi er alle ekko af nogens propaganda, ikk' Claus Oreskov?

Claus Oreskov

Gad vide om David Rehling nogensinde har tænkt over, hvorfor ingen der har levet i Sovjetunionen har samme syn på sovjet som han selv har!
Undtagen de 10 – 15 dissidenter som vesten altid føre i defensiven, medens man overhører hvad 15000 millioner mennesker mente og følte.
Den amerikanske professor i litteratur John V. Fleming har i bogen ”The Anti – communist manifestos” redegjort for hvordan vestens syn på Sovjetunionen altovervejende skyldes 4. skønlitterære værker. Det ene skrevet af MI6 agenten Arthur Koestler, der sammen med en anden MI6 agent Georg Orwell i 50´erne infiltrerede og splittede de europæiske kommunist partier. En anden af disse skønlitterære forfattere er Jan Valtin (alias Richard Krebs) gestapå agent Nr. 51. Jan Valtin blev afsløret af Richard Jensen og har derfor en særlig interesse for os danskere. Richard Jensens arkiv findes på arbejdermuseet. En eller anden journalist kunne jo kaste et blik på hvad der findes og måske kunne sige os noget mere om gestapo agent Nr. 51 hvis udsagn tages for gode vare medens de der kæmpede imod Hitler svines til på denne dag, hvor de burde hædres!!

Michael Kongstad Nielsen

David Rehling er kendt for her i bladet og i DR´s "søndagsfrokoster" og andre steder at fortsætte den kolde krig med hidsige angreb på Putin og Rusland. Helt uvederhæftigt og grebet ud af luften, men åbenbart opbakket af chefredaktøren, der nu er forsvundet. Jeg håber, at en ny chefredaktør lægger en ny linje.

Flemming Berger, Odin Rasmussen og Claus Oreskov anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det eneste, Anders Hede, der truer friheden og sammenholdet, er den neoliberale destruktionsideologi, der fører klassekamp fra oven.
Det kan du benægte, men hvis du læste, hvad den går ud på, og hvilke strategier den anvender, ville du nok få et mere ædrueligt syn på den fare, vi er udsat for.
https://mondediplo.com/1998/12/08bourdieu

Claus Oreskov

@ Mikkel Bech. Med en sådan holdning kan man aldrig drive forskning! En vedvarende og indædt søgen efter den historiske sandhed er bagrunden for det jeg skriver og ikke nogen form for propaganda – du må bag om enhver form for propaganda for at nærme dig sandheden. Jeg tror aldrig man få den fulde historiske sandhed, men man skal altid stræbe efter at komme så tæt som mulig på denne sandhed.
Når folk i flok tænker ens og mener det samme som CIA og MI6 har prædiket i årtier, så syntes jeg at jeg har al muligt grund til at le min røv i laser!
Jeg har arbejdet i over 12 år i Rusland, jeg var i Sovjetunionen første gang i 1962 og jeg har aldrig hørt nogen der har samme opfattelse af Stalin og Sovjetunionen som David Rehling – så spørgsmålet er hvor har han sin viden fra, hvis ikke fra løgnens moder USA!

Odin Rasmussen, Niels Duus Nielsen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Per Jongberg

Jeg var ikke ret gammel den aften, men jeg har laert skoenfortaellingen om "dengang" ligesom "alle" andre fra den tid og sikkert mange yngre efter os.

Idag forekommer det mig mere rimeligt at haenge moerklaegsgardinerne paa denne dag op for at markere situationen som den ser ud ... det er ikke tyske soldater, der truer os, men som dengang er det den indre fjender, der truer os. Forekommer det mig !

Lys i vinduerne ? For at velkomme udviklingen ?

Michael Kongstad Nielsen

Har lige kigget ud af vinduerne, der hvor jeg bor - ingen lys at se.

Jørn Petersen

Hvis man ikke indgår i debatten på Rehlings og co betingelser er man unuanceret og en diktatorisk kommunist, ikke noget nyt under solen der.

Bag alt det ævl der bliver lukket ud, er der stadig kun to muligheder ......den onde er at fortsætte med at de få beriger sig og fører en økonomi som slavebinder jordens befolkning og skaber konflikter, samt smadrer planeten.....den gode er at vi gør op med dem og etablerer en økonomi som rækker ud til alle og genopretter vores planet de næste 100 år.

Sværere er det ikke.

Flemming Berger, Carsten Wienholtz, Claus Oreskov, Hans Larsen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

EU er i dag økonomisk og politisk mafia, tyrannen Donald Trump kan vinde President embedet i USA, mange hvide europæere vil, med denne udvikling føle, at EU mangler en ligende leder, der kan stå vagt om Europas interesser, han bliver muligvis fundet, hvis Donald Trump bliver President og Tyrkiet samtidig åbner for krigsflygtninge sluserne ind til EU, muligheden mener jeg i alt fald er tilstede.

EU er i dag, økonomisk og politisk mafia og med en hvid befolkning, der hader det fremmede og den fremmede, er nok det bedst tænkelige fundament.

En ting er i alt fald sikker, hvis ikke USA og EU bliver seriøse i kampen mod klimaforandringerne og afslutningen på skabelsen af ulighed, så bliver der kaos, når folkevandringerne for alvor begynder om ganske få år og den udvikling er perfekt for en ny europæisk tyran med sædvanlig tøjlesløs blodrus.

Mihail Larsen du kalder mig lidt af hvert, men det ændre ikke på, at det er min analyse og sådan er det.

Claus Oreskov

Det kan godt være at Hitler og Stalin er et fedt for David Rehling men for dem der sad i Auschwitz var der en verden til forskel. Her er Masjas udsagn fra befrielsen af Auschwitz: " Udenfor hørtes mandfolkestemmer. Mon det er soldaterne fra den Røde Hær? Mon man tør håbe det: Jeg vil ud: til dem: men hvordan skal jeg kunne rejse mig op? " Skal vi hjælpe dig lille søster?" Man løfter mig op - forsøger på at få mig til at støtte på benene - men jeg kan slet ikke bevæge mig - mine ben ryster ud´nder mig. ........ to russiske soldater fletter hænderne og laver en guldstol, de sætter mig i den for at bære mig ud. Nede fra byen kommer sygevognen kørenede hen til skuret og russiske soldater springer af. En kommer med reb, en anden med brød, medens en tredje ofrer sine handsker. Og jeg bliver så bevæget ved deres godhed, at jeg giver mig til at græde. Soldaterne trøster og beroliger og en af dem trækker et snavset lommetørklæde frem og tørrer tårerne bort som på et lille barn. "Græd ikke mere lille søster, vi vil ikke gøre dig noget ondt!" " (Masja Rolnikaite: "Masjas dagbog" side 183 - 184.

Flemming Berger, Ture Nilsson, Bill Atkins og Per Torbensen anbefalede denne kommentar

Mafia
Den seneste trussel om, at tager man ingen flygtninge, skal man betale ved EU-kasse #1 – det er kun at sammenligne med mafiaens metode om betalingsafpresning af beskyttelsespenge …

Per Jongberg

@ Claus Oreskov

" Det kan godt være at Hitler og Stalin er et fedt for David Rehling men for dem der sad i Auschwitz var der en verden til forskel. "

Der er vist ogsaa nogle millioner, der ville mene, at der var en verden til forskel, hvis de da ikke lige netop var doede pga Stalins vanvid ! Ikke braendte maaske, men dog doede.

Mihail Larsen kalder mange lidt af hvert - og kan ikke lide hunde - så han fejler nok noget mere ... ;-)

Bill Atkins

Tænd et lys for afslutning af den indre magtkamp i Europa, som endnu ikke har gjort op med 500 års imperialistisk tradition. En tradition der gennem to verdenskrige er blevet omformet fra primitiv kolonialisme og undertrykkelse af andre folk, til såkaldt neokolonialisme, i dag opretholdt primært ved hjælp af Europas gestalt, USA, og dennes suveræne militær- og dollarherredømme i Verden.

Per Torbensen, Karsten Aaen, Philip B. Johnsen, Niels Duus Nielsen og Claus Oreskov anbefalede denne kommentar
Bill Atkins

...lad omtanke, indsigt, og empati overtage euro/dollar-magtens hærgen.

Robert Ørsted-Jensen

Oreskov
For de mange ofte porogressive og leninister der sad i GULAG eller afventede deres nakkeskud i Lubyanka eller Butyrka var der en sgu næppe forskel.

Hvad angår personagen Stalin var der tale om en forbryder på mindst samme niveau som Hitler,

Hitlerismen som system, derimod, var dog i længden en større trussel mod menneskeheden grundet på dens kombination af effektiv statsreguleret arf verdens mest effektive kapitalisme, en af verdens fremmeste økonomier og den mest vancerede form for politisk racisme.

Robert Ørsted-Jensen

Desuden gjorde det nok heller ikke den store forskel på folk - om de myrdedes i et sovjettisk gaskamer - verdens første af sin art - eller i et nazistisk nogle år efter

"The gas van was invented in the Soviet Union in 1936, by Isay Berg, the head of the administrative and economic department of the NKVD of Moscow Oblast which suffocated batches of prisoners with engine fumes in a camouflaged bread van while on the drive out to the mass graves at Butovo, where the prisoners were subsequently buried. "

https://en.wikipedia.org/wiki/Gas_van

Claus Oreskov

@Robert Ørsted-Jensen. Jeg troede du var historiker men nu ved jeg at du er rygtesmed! Og Robert Ørsted-Jensen samt Per Jongberg når I bevidstløs bare gentager alle de fabrikerede løgne, der som slam uddunster fra CIA & MI6, men ALDRIG underbygger endsige beviser noget, hvad tror I så man kan stille op med alle disse påstande?

Claus Oreskov

Et godt eksempel på dorskheden hos vores dages intellektuelle og nyttige idioter er den lethed hvormed den lettiske filminstruktør Edvins Snore har taget røven på Europapralamentet med sit vrængbillede af en film, alt på linje med Robert Ørsted-Jensen sovjetiske gaskamre og masse udryddelser – historien er kompleks og de flade ånder fatter det ikke!
”The Soviet Story” af den lettiske film instruktør Edvins Snore. Filmen sammenligner nazismen og sovjet kommunismen helt ud i det absurde. En af filmens sandheds vidner er Joseph Goebbels, men der er mere end det! Arseny Roginsky formand for den anti-stalinistiske arbejdsgruppe "Memorial" siger at: ” Ingen historiker, med mindre han er fuldstændig gal, ville stå inde for den bunke lort som denne film postulerer”. Ligesom RIA Novosti har afsløret, at en sekvens i filmen, der viser lig stablet i stakke, påståede ofre for Stalins undertrykkelse, i virkeligheden er fotos, der blev taget af sovjettiske soldater i 1944. De viser ofrene for de nazistiske grusomheder i Klooga koncentrationslejr i Estland og i Yanovskaya lejr nær Lvov”. Uhyggeligt er det, at denne film blev vist i Europaparlamentet under stor applaus. Hvordan er højreradikalismen vokset så markant og blevet i stand til at inddrage danske politikere og velmenende humanister i deres spil?

Odin Rasmussen, Per Torbensen, Bill Atkins og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Robert Ørsted-Jensen

Ja Oreskov for det kan uymuligt tænkes at du gennem hele dit liv med det du mener er "politik" - tog fejl fra ende til anden

Claus Oreskov

Den der nivellere nazismen går nazismens ærinde, om det så er bevidst eller som nyttig idiot kommer moralsk set ud på et!!

Bill Atkins

Det taler for sig selv, at løgnene om, at Sovjetunionen og kommunismen skulle være at sammenligne med nazismens rædselsregime, efter kapitalismens sejrsgang , er stærkt tiltagende. Det lover ikke godt..

Flemming Berger, Per Torbensen og Claus Oreskov anbefalede denne kommentar
Robert Ørsted-Jensen

Ja jeg ville ønske det var løgn - men det er det desværre ikke. Det var ikke hverken et arbejdersamfund eller et alternativ. Vi er nød til at starte forfra

Claus Oreskov

Det interessante Robert Ørsted-Jensen midt i tragedien (Sovjetunionens opløsning som krævede 5 millioner ofre for sult og kulde døden) er, at vi nu har over 100 millioner menneskers udsagn om livet i Sovjet, og livet i et kapitalistisk samfund! Disse mennesker har prøvet begge dele, og det overvejende antal ønsker det liv de havde i sovjet tilbage. Du kan gå ind på hvilket som helst debatforum i Rusland for at overbevise dig om rigtigheden i mit udsagn. I Sibirien har de oprindelige folk genskabt kollektivfarmene, men de mangler infrastrukturen. I Nord- Rusland hvor jeg har arbejdet er det et stærkt ønske om at genskabe pioner institutionen og så videre. Mærkeligt, hvis Sovjetunionen var så kikset, som USA & EU proklamere, at de der levede der vil have Sovjetunionen tilbage!
https://www.youtube.com/watch?v=9chetJZw488
https://www.youtube.com/watch?v=e88QaosIwaU

Robert Ørsted-Jensen

Ja hvorfor, kære Oreskov, skulle du beskæftige dig med lødig videnskab og grundige afhandlinger om emnet - når du kan feje dem alle til side som propaganda og ganske undgå at skulle konfrontere dig selv med din ungdoms forvildelser. Og når den mulighed foreligger at du helt kan begrave al forstanding tænkning i et folkeligt mix af dybt tvivlsomme konspirationsteorier som ingen tager alvorligt og yderst problematiske meningsmålinger af helt samme type som dem der tenderer mod at gøre Donald Trump til USAs næste president og afslører antisemitisme og roma had stadig lever i bedste velgåenhed i de lande som virkelig socialisme ville heve bragt noget andet

Torben Lindegaard

@Claus Oreskov

Så må russerne jo stemme på det eller de partier, der vil genindføre kommunismen eller Sovjetunionen eller begge dele..

Men det sker åbenbart ikke i fornødent omfang.

Claus Oreskov

@Torben Lindegaard. Ja Rusland er splittet af mange og komplekse årsager. Lige nu har de oligarki og det er der ingen der har ønsket, men hvordan få skovlen under oligarkiet er åbenbart ikke så nemt. eller skal vi sige at demokrati ikke er et tag selv bord! Imidlertid står kommunisterne ret stærkt på landet og har majoriteten i flere byråd! Ved sidste valg stemte Nord-Rusland og sibirien kommunistisk! Alt for mange russere er a-politiske og tror mere på skæbnen end på den indflydelse de kunne have!

Claus Oreskov

Netop Ruslands håbløse politiske og økonomiske situation viser med al tydelighed at V.Lenin havde ret i at demokrati ikke findes i et kapitalistisk samfund!

Jørn Petersen

Claus Oreskov

Hvad d-ordet står for er svært at regne ud, men hvis du mener at fællesskaberne lider i de kapitalistiske samfund, støtter jeg din udtalelse fuldt ud.

Michael Kongstad Nielsen

Jeg vil ikke sige som Winston Churchill:
"Demokrati er den værst tænkelige styreform - når man ser bort fra alle de andre..."

Jeg vil hellere sige:
"Demokrati er godt nok, det skal bare bruges til at holde kapitalismen (og oligarkiet) nede, under regulering og kontrol."

Philip B. Johnsen

Michael Kongstad Nielsen
Det kræver nok noget mere nytænkning, tiden løber fra enhver styreform, der ikke kan sikre mennesker overlevede, burde og skulle dur ikke, demokrati er formodentlig ingen undtagelse.

Robert Kroll

Den seneste ende af debatindlæggene er ligesom løbet lidt af sporet, men det er også værdifuldt.

Rusland har aldrig været et demokrati - først Zar'ens Rusland, så USSR og så Putins Rusland.

Nogle "hard-core" kommunister mener, at USSR aldrig blev et ægte kommunistisk samfund, men blot et korrupt misfoster at en stat - og det er sandt nok..

Da USSR brød sammen, var de eneste "operative" og " tilpasningsparate", de folk, der hidtil havde ernæret sig ved sortbørshandel og andre "lidt utiltalende" aktiviteter samt KGB folkene - og de fik for en slik alt af værdi , og er idag de store rige oligarker.

De almindelige russere må selvfølgelig føle sig ilde berørte af denne udvikling, og foretrækker måske derfor det gamle USSR frem for de "pirat agtige " nye magthavere.

(Demokrati og respekt har aldrig været den almindelige russer til del.)

EU er grundlæggende et godt projekt - det skal justeres lidt her og der - og garanterer en demokratisk udvikling.

NATO har atter - p g a bl a Ruslands "hybrid krig" mod Ukraine m v og Ruslands iøvrigt nyvundne agressivitet- fået en afgørende betydning for vores sikkerhed.

Som sagerne står p t, så er vi stærkt afhængige af USA's villighed til at forsvare sine partnere i NATO - og hen ad vejen, så må vi selv lære at klare denne opgave uden USA ( - jo før jo bedre).

Philip B. Johnsen

Robert Kroll
Det er risikabelt, at acceptere ulighed i det nuværende omfang og samtidig skabe klimaforandringer, en hver form for garanti for tryghed, vejer mere end løfter om et dysfunktionelt demokratisk projekt, 'kan komme' til at fungere, når dine børns liv bliver truet nu eller snart, klimaforandringer er potentielt en eksistentiel størrelse, hvis ikke politikkerne bliver deres opgave voksen, løber deres berettigelse dem af hænde i takt med tilliden forsvinder, det er helt naturligt.

Politikkere er ikke nødvendigvis demokrater i et demokrati, det faktum burde politikkere tænke meget over nu.

Michael Kongstad Nielsen

Philip B. Johnsen,
Der gærer med nytænkning overalt. Alternativet, Podemos, Syriza, Femstjernebevægelsen, Piratpartiet, Sanders, Corbin, - desværre også Front National, Fidesz, Trump. Men alt det nye er reaktioner på kapitalismens uregulerethed, altså manglende anvendelse af demokratiet. Det vil stigende mængder af folk nu gøre op med.

Per Torbensen, Karsten Aaen, Claus Oreskov og Philip B. Johnsen anbefalede denne kommentar

Sider