Leder

En uansvarlig U-vending

23. maj 2016

Dansk Folkeparti havde travlt med at udstede garantier til den danske befolkning i efteråret. Der var absolut ingen risiko for, at Danmark ville blive smidt ud af det europæiske politisamarbejde Europol, måtte man forstå på partiet. Derfor kunne danskerne trygt gøre, som DF anbefalede, og stemme nej til at ophæve retsforbeholdet ved afstemningen den 3. december.

Flere fremtrædende DF’ere slog på tromme for, at Danmark sagtens kunne beholde sit forbehold og efterfølgende forhandle en parallelaftale med EU, ligesom visse ikkemedlemslande har. Og selv hvis det slog fejl, garanterede DF, at Danmark kunne afholde en ny folkeafstemning, der handlede særskilt om Europol.

DF fik som bekendt sin vilje. Det endte med et nej den 3. december. Men ikke så snart har regeringen indledt forhandlingerne om en parallelaftale med de andre EU-lande, før DF har fået travlt med at padle baglæns fra sine egne valgløfter.

Partiets egen EU-ordfører, Kenneth Kristensen Berth, erklærede i torsdagens Information, at Dansk Folkeparti nu bestemt ikke kan anbefale en ny folkeafstemning, eftersom det ville betyde, at Danmark risikerer at blive fuldgyldigt medlem af Schengen-samarbejdet.

Ordføreren vil sågar foretrække en parallelaftale, der stiller Danmark dårligere end i dag, frem for en ny afstemning. Stik imod partiets tidligere løfter om, at Danmark kunne forhandle sig til en parallelaftale, der var mindst lige så god som i dag.

Enten gør Kenneth Kristensen Berth sig nu skyldig i samme spil for galleriet, som DF beskylder statsminister Lars Løkke Rasmussen for, når han beklager sig over, hvor svært det bliver for ham at forhandle en parallelaftale.

Eller også har DF rent faktisk vendt 180 grader og er nu ved at løbe bort fra sine egne garantier. Garantier, som blev udstedt af Folketingets næststørste parti, og som de danske nejvælgere har sat deres lid til, da de satte deres kryds sidste vinter.

Den slags U-vending klæder ikke et parti, der nyder så stor opbakning blandt befolkningen. DF må leve op til det ansvar, der følger med, når man vokser ud af rollen som protestparti og ind i rollen som en regulær magtfaktor.

Selv om Kenneth Kristensen Berth og Kristian Thulesen Dahl ikke har lyst til at se det i øjnene, er der en reel risiko for, at det ikke lykkes Lars Løkke Rasmussen at forhandle en parallelaftale med EU. Hvad anbefaler DF i den situation? De danske vælgere har fortjent et svar.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Sebastian Abrahamsen

Det er ved at blive for kringlet for mig.

Jeg vil til enhver tid stemme JA til en fuldstændig ophævelse af et hvilket som helst af de 4 undtagelser.

Og jeg vil til hver en tid stemme NEJ til hvad_som_helst, der ikke indebærer en total ophævelse af undtagelserne - uanset om man kalder det tilvalgsordning, parallelaftale.........eller hva' Dælen.

Jeg har gennemskuet, at jeg herved ryger i samme kurv Pernille Skipper, Rina Ronja Kari & Morten Messerschmidt - og jeg gyser ved tanken - men sådan er det så bare.

Ikke mere pølsesnak.

Vibeke Hansen

Nu er DF og ansvar heller ikke lige det, jeg forbinder med hinanden. Dertil krejler de for meget med velfædrssamfundet for symbolske justeringer, der skader flere danskere end flygtninge.
Man kan da undre sig lidt over, at Thuelsen Dahl ikke gik med i regering. Så havde han selv kunne få lov at forhandle sin parallelaftale. Men det er jo igen det der, med ansvar og DF.