Leder

Ansvaret for usandhederne

Debat
20. juni 2016

Vi har aldrig fået så meget at vide og samtidig vidst så lidt. Som Information kunne berette fredag, tror hver anden dansker nu, at størstedelen af verdens flygtninge befinder sig i Europa.

Selv om den danske mediedækning af flygtningedebatten er tredoblet over det seneste år, er andelen af befolkningen med den fejlagtige opfattelse kun vokset.

En forklaring kan være, at medierne giver et fejlproportioneret billede af virkeligheden, når flygtninge på motorvejen og i Rødby får dækningen til at eksplodere, mens historierne om nærområderne og de internt fordrevne nedprioriteres.

Det er naturligt, at pressen dækker den største flygtningekrise i Europa siden Anden Verdenskrig, men man bør være bevidst om, at offentlighedens blik flytter sig med mediernes. Det har indflydelse på de holdninger, der skabes, og de beslutninger, der træffes.

Medierne har derfor et ansvar, når nyhedskriterier som identifikation, nærhed og sensation skaber et skævvredet billede af virkeligheden hos mediebrugerne – hvad enten det handler om forestillingen om mere kriminalitet eller mængden af flygtninge.

Oplysningerne som dem, Information fremlagde fredag, bør derfor anspore medierne til at reflektere over, hvad det kan betyde for vores verdensopfattelse, at de nære begivenheder får så uproportioneret forrang? Hvilke konsekvenser kan det have, når man på stort set alle medier skærer ned i antallet af udlandskorrespondenter?

Ekstrabladets chefredaktør, Karen Bro, hævder, at det er læserne og seerne, der gerne vil have de nære historier, og i branchen bringes det ofte op, at medierne med dækningen af for meget af omverdenens elendighed risikerer, at brugerne falder fra – en frygt, der stiger, som mediernes kamp om modtagere stadig intensiveres.

Men i stedet for at bevæge sig efter mediebrugerne, kunne man give sig selv den udfordring at fortælle historierne på en måde, der får modtageren til at se en anden vej.

Virker flygtningelejrene i Syriens nabolande for abstrakte sammenlignet med de flygtninge, der når helt til Nordeuropa, må det være mediernes opgave at gøre det abstrakte konkret og nært – og tænke i helt nye koncepter for, hvordan vi får fortællinger fra nærområderne ud til de brugere, der ellers zapper væk, når historierne foregår for langt væk.

For i sidste ende er det os, der vælger, hvilke historier, vi fortæller. Det er et privilegium – men også et ansvar.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Man kunne også fokusere mere på dem, som det er en krise for, nemlig på flygtningene, frem for på os, der bør have mere fokus på løsningerne af den. Det er jo ikke en uoverkommelig opgave.

Niels Duus Nielsen og Bodil Waldstrøm anbefalede denne kommentar