Leder

Til forsvar for Spies

Debat
7. juni 2016

En kvinde i en liggestol under teksten »Nødhjælpsarbejde – Giv en hånd uden at røre en finger«. Spies Rejser valgte i sidste uge at opfordre danskerne til at feriere på den kriseramte græske ø Lesbos gennem en reklame, der kombinerede den klassiske ferieannonce-æstetik med et alvorligt budskab.

Det kunne rejsekoncernen måske have gjort lidt mere elegant, men er der egentlig noget i vejen med budskabet? Gør Spies ikke lige præcis det, vi efterspørger, når vi snakker om CSR, når vi hylder socialøkonomiske virksomheder, der formår at kombinere profit med mere godgørende formål?

Det, Spies prøver at sige, er vel bare at Lesbos’ indbyggere – der jo i ret imponerende grad har forsøgt at tackle en flygtningekrise, hvor de ansvarlige myndigheder svigtede – nu lider økonomisk på grund af de svigtende turistindtægter, et fald i besøgende med op til 80 pct. Og hvis man ønsker, at sommerferien kommer andet end os selv til gode, er Lesbos derfor et oplagt valg.

Dansk Røde Kors’ frontfigur, Anders Ladekarl, har kaldt annoncen »disrespekt over for nødhjælperne«. Men nu handler det her jo ikke om nødhjælpsarbejdere, men om lokalbefolkningen på Lesbos. Og Spies er ikke bare ude i et pludseligt påhittet reklamesmart stunt.

Virksomheden gav sidste sommer deres rejsende mulighed for at tage 20 kilo ekstra bagage med til nødhjælp og har løbende brugt deres kendskab til forholdende på deres gamle destination til at udsende pressemeddelelser om situationen. I denne omgang kan turisterne tage 10 kilo ekstra bagage med hjem for at stimulere den lokale produktion.

Når reaktionerne er så stærke, skyldes det nok for det første en ret naturlig automat-væmmelse ved at ’bruge’ tragedien i et kommercielt øjemed. Men vel også at vi alle overlever mentalt ved at have opsplittede universer. Flygtningekrisen kræver politiske svar. Vores ferier er vores ferier.

Problemet er bare, at når vi rejser ud i verden møder vi også ... ja, verden. Med al dens tragedie, al dens ulighed. Turisme er til dels at lukke øjnene. Det prikker Spies til.

Så: Ja, de skulle have valgt et andet foto og ja, teksten kunne godt have klaret et ædrueligt eftersyn.

Men var det at foretrække, hvis den i stedet havde heddet ’Spies, rejs og vær ligeglad?’

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Birgit Rasmussen

Enig!
Mange af de lokale beboere på Lesbos har ydet en ufattelig stor indsats for at hjælpe mennesker der kom sejlende i gummibåde og mange på Lesbos lider under de offentlige økonomiske stramninger der er en følge af aftalerne med EU. Jeg kan nævne som eksempel ham, der ikke længere kunne få tilskud til transport til dialysebehandling (60 km) og hende, hvis medicintilskud faldt væk og at en fælles hjælpekasse straks blev etableret af landsbyens øvrige beboere. Der er al mulig grund til at støtte øens turisterhverv, som er det økonomiske grundlag for mange familier.
Ok, Spies-annoncens fede overskrift kunne have været en anden, men lad tanken tælle og tag glad til Lesbos og vær en god turist!

Nike Forsander Lorentsen, Estermarie Mandelquist, Sascha Olinsson, Herdis Weins og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Britta Hansen

Al respekt til Spies for deres tilbud til rejsende om at tage hhv 20 og nu 10 ekstra-kilo med til øen.

At bruge en melange af feriedrøm og nødhjælp i forretningsøjemed har været meget forfejlet, endda kynisk, og Spies har fået berettigede tæsk. Jeg kan ikke forstille mig andet, end at de er blevet sendt videre til de ansvarlige, og jeg håber naturligvis, at virksomheden har lært lektien.

Og så er det også mit håb, at så mange Grækenland-rejsende som muligt tager tilbage til landet og derved hjælpe øen og/eller landet - uden i øvrigt at løfte en finger.

Henrik Bjerre

Jeg mener der står noget i Bibelen om at "man skal ikke trutte i trompet når man giver til de fattige". Hvis det er rigtigt - er reaktionerne måske baseret på dette synspunkt. Spies må ikke vise at de kærer sig om flygtningene fordi vi godt ved at deres formål kun er at tjene penge - og det skal de ikke dække ind under en fernis af godgørenhed.

Men så mener jeg der er nogle misforståelser på banen. For det første - og det har intet med religion eller moral at gøre. Det at tjene penge - er ikke formålet men forudsætningen for at drive virksomhed. Tjener den ingen penge - hører den hurtigt op med at eksistere.

For det andet - og det er vigtigere - hvis der nu er noget galt med Spies kommunikation (hvad jeg selv dårligt kan se - men lad det fare) - så er de skarpe reaktioner vel endnu mere absurde: "Kan du så holde op med at fremhæve din selvgodhed som godhed - det vil jeg ikke høre på!" Et sådan statement - har jo det implicitte udsagn, at jeg er mindre selvgod en Spies. Faktisk er jeg bedre end dem - men det er jo netop hvad jeg bør gå stille med dørene med?

Det er ikke let at være hverken god eller selvgod.

Leif Høybye

Det er efterhånden meget langt ude, når en annonce som denne kan dukke op.. Pludselig kan det være nødhjælpsarbejde alene at tage til Lesbos. Flyde i sin liggestol, drikke kølige drinks, svømme i poolen osv. Kunne sige - jeg har hjulpet de stakkels indbyggere på Lesbos og flygtningene, ved mod betaling at lade mig opvarte. Hip hurra for indsatsen.

Marie Jensen

Tja, annoncen er måske lidt kikset. Det er vel ikke ligefrem nødhjælpsarbejde at tage på charterferie, men har man alligevel tænkt sig at smide nogle penge i en rejse til sommer, er det vel fint nok at overveje at støtte lesboterne. Den tragiske flygtningesituation bliver vel ikke afhjulpet ved at man ikke rejser derhen hvor problemeter værst. Lesbos er f i øvrigt et meget smukt sted og lokalbefolkningen er rare og afslappede. Man kan også bo, spise og købe lokale produkter hos lokale kooperativer, der holder live i de små landsbysamfund hvis man ikke gider rejse med Spies.

Britta Hansen og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar