Leder

I byen med Pokémon

18. juli 2016

Det kan bestemt se fjollet ud, når voksne mennesker går rundt i gaderne og fanger Pokémon-figurer med deres mobiltelefoner, men der er også interessante perspektiver i sommerens store dille, Pokémon GO.

Den mest åbenlyse er, at Pokemon GO kræver fysisk aktivitet og indbyder til fællesskab og dermed er et opgør med computerspil som noget stillesiddende, indendørs og individuelt. Spillet – og lignende fremtidige spil – vil også kunne være med til at forny den måde, vi er sammen i det offentlige rum på.

Vi grinede også, da de første mennesker begyndte at tale i mobiltelefon på gaden, i bussen osv. I dag er det en naturlig del af bybilledet, at der tales i, skrives på og fotograferes med mobiltelefoner.
Måske vil augmented reality – udvidet virkelighed – som spillet bygger på, også blive integreret i hverdagen. Potentialet er stort, det vil være oplagt at benytte augmented reality i alt fra turistindustri til skoleundervisning.

En tredje potentiel gevinst er, at spillet kan være med til at få lukket op for nogle nye byrum. Pokémonfigurerne og de såkaldte PokémonGyms, hvor man kan kæmpe med andre figurer, er placeret rundt omkring på offentlige steder i byen.

I sidste uge måtte Danmarks Tekniske Universitet således fraråde alle at benytte et PokémonGym, som er placeret på en byggeplads på universitetet: »Det er forbundet med betydelig fare at bevæge sin ind på byggepladsen,« og igen er det svært ikke at trække på smilebåndet ved tanken om de forvildede mennesker, der går rundt og leder efter figurer, mens de er til fare for både sig selv og omverdenen.

Der vil altid være startproblemer, og selvfølgelig skal spillere ikke vade ind på byggepladser, men der er mange rum i byen, som pludselig kan komme i spil. Baggårde, tage, parkeringspladser, passager, forladte bygninger osv. Der er i disse år tendenser til at bestemte områder af storbyerne lukker sig om sig selv.

I flere europæiske lande har man fået de såkaldte ’gated comunities’, hvor primært rige mennesker lever og færdes, ligesom der i de fleste storbyer findes ghettoer, hvor mange borgere ikke sætter deres ben. Pokémon GO og fremtidige lignende spil kan minde os om, at byen er vores.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er simpelthen bare så skørt når mennesker spiller det der pokermon, jeg kan ikke lade være med at grine når jeg ser det.
Det er i hvert fald min mening.

Kenneth Krabat

Jeg skal holde mig fra den ting, der skaber afhængighed, men tanken er interessant, ikke mindst på grund af måden at involvere sig i byen på. Men men ikke det først bliver interessant, når det virker over hele landet frem for i "byen" - altså, København?

Lise Lotte Rahbek

Ja, klart - hvis fumlegængere bare holder en mobiltelefon op for sig og fremhvisker 'Pokemon!', så vil alle, høj som lav, rockere og hellerupborgere i skøn forening byde dem velkommen. alle steder.

Kom cyklende på en villavej her i nærheden i eftermiddag. Midt på vejen gik fire yngre mænd med snuden nede i mobilen. Ænsede ikke alm. trafik, heller ikke da jeg ringede for at vække dem.
Bremsede op og bad dem se sig for. Eneste reaktion: Hvoffor det? Det her er skideskægt.
Sagt af folk, der har stemmeret.

Maj-Britt Kent Hansen

Her ser jeg dagligt forældre, der skubber en barnevogn med et større, opretsiddende barn, mens de hver især går og læser ned i deres mobiler. Eller måske er de på Pokemon-jagt!

TV2 har netop vist en ung kvinde, der var forarget over, at en ung mand stod i hendes lejlighed på Pokemon-jagt. Hendes hoveddør var altid ulåst. En kende naivt.