Leder

Den gode nyhed er, at Uber også kan ende med at forbedre taxabranchen

Debat
9. juli 2016

Endelig faldt byrettens dom i den såkaldte Uber-sag. Seks Uber-chauffører, der stod tiltalt for overtrædelse af taxiloven, idømmes bøder på mellem 2.000 og 6.000 kr. for ulovlig taxakørsel.

Dommen er væsentlig og bør afslutte den årelange semantiske debat om, hvorvidt Uber er taxikørsel, eller om det er en art samkørsel, hvor en privatchauffør tilfældigvis skal samme vej som en passager, og så kan de da lige så godt følges.

Argumentet har fra start til slut været nonsens. Det ved enhver, der har siddet i en Uber-vogn og snakket med chaufføren, der kører 20-30 ture om dagen.

Med terminologien på plads bør Folketinget nu stoppe med at sidde på hænderne. De må én gang for alle beslutte, om Uber skal tvinges til at køre efter den nuværende taxilov, eller om taxichaufførerne skal have lov at køre efter Ubers standarder.

Problemet har fra start været forskelsbehandlingen. Politikernes manglende vilje til at tage en beslutning har gjort livsgrundlaget urimeligt usikkert for tusindvis af danske taxachauffører

Læs også: 'Coop bør bygge sin egen Uber'

Uanset om man vælger den ene eller den anden løsning, kræver det en modernisering af taxaloven. I dag er taxakørsel en monopolordning, hvor der udstedes et bestemt antal licenser.

Som betaling for monopolet har taxafirmaerne skullet leve op til en lang række servicekrav og forsikringer, som koster hver enkelt taxa op mod 100.000 kr. om året. Det vurderede vognmand Thomas Larsen sidste år i denne avis.

Dermed kan taxaer ikke konkurrere med Uber, som ikke har samme udgifter, og hvor mange af chaufførerne end ikke betaler skat. At myndighederne har set gennem fingrene med en potentiel skatteindtægt er dybt udansk – men der gælder åbenbart andre regler, hvis man er en teknologivirksomhed fra Silicon Valley.

Et afgørende spørgsmål er kørepligten. I dag har taxaer pligt til at hente en passager, om så hun står med det ene ben i Limfjorden kl. fire tirsdag nat.

Ubers model er pr. definition det omvendte af kørepligt, fordi chaufførerne selv bestemmer deres arbejdstid. Kørepligt udfordrer grundlæggende Ubers forretningsmodel. Hvad skal der ske med den? Den gode nyhed er, at Uber også kan ende med at forbedre taxabranchen.

App-servicen fungerer gnidningsløst. Brugeranmeldelser af chaufførerne højner sikkerheden og servicen for brugerne. Det kan den ’gamle’ taxabranche lære af, mens vi venter på en politisk beslutning. Taxametret tikker.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Thora Hvidtfeldt Rasmussen

Hvor er det, du ser mangler i sikkerheden i det gældende Taxa-system?
Har du nogensinde mærket noget til det?

Torben Lindegaard

@Sebastian Kjeldtoft

"Et afgørende spørgsmål er kørepligten. I dag har taxaer pligt til at hente en passager, om så hun står med det ene ben i Limfjorden kl. fire tirsdag nat."

À propos kørepligt...................prøv lige at få en Taxa til at køre fra Kastrup Lufthavn til en nærliggende adresse.
Det er umuligt.
Taxa-chaufføren vil have en lang tur, inden han starter forfra i rækken.

Søren Rehhoff

Der findes sådan set allerede taxa-selskaber, der også har udviklet en app, man kan downloade og bruge til at bestille en taxa med. Jeg forstår ikke helt hvad det er der er så specielt ved Uber. Bortset fra at det er billigere og at Uber er lykkedes med at lancere deres app som et udtryk for
deleøkonomi, så det giver vel folk et indtryk af, at det er mere "progressivt", at benytte sig af Uber, plus at de selvfølgelig også sparer nogle penge.

Thora Hvidtfeldt Rasmussen

Så mangler Uber også uddannelsen af chauffører, forsikringerne og kravene til bilen. Samt af, at de ikke får opgivet deres indtægt til skattevæsenet og dermed er afhængige af deres egen samvittighed, i forhold til, hvad de vil bidrage med til det fælles.
Der er også lige det, at de ikke er sikrede i forhold til sygdom og opsigelse ...

Hans Houmøller, Søren S. Andersen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Artiklen mangler faktisk information om, at hyrebiler får (køber) licens hos kommunerne. Og at kommunerne også bestemmer priserne, da en del af de indkørte penge skal betales til kommunerne.

Al dette snyder Uber kommunerne for.

Frank Hansen

Jeg ankom til Charles de Gaulles lufthavnen i Paris efter midnat og forsøgte at tage en taxa til SAS hotellet, der ligger i nærheden af lufthavnen på den anden side af en motorvejsudfletning. Den tur ville taxachaufførerne ikke tage medmindre jeg betalte tidobbelt takst svarende til en tur ind til Paris. Da jeg truede med at indberette dem til et kontor, der ligger i lufthavnen, grinede de og sagde at efter midnat er der ingen regler for så er kontoret lukket.

Jeg er også blevet snydt af en dansk taxa som bevidst gav forkert tilbage og trådte på speederen, så jeg ikke kunne nå at læse nummerpladen.

Politikken berettede forleden dag om en taxachauffør, som nægtede en blind med førerhund en tur med den begrundelse at hunden ifølge koranen er uren.

Konkurrence er godt. Mere konkurrence er endnu bedre.

Frank Hansen, sikke dog en gang ligegyldig - og ubegavet ævl!
Vores taxaregler trænger muligvis til opdatering, men fri mig for mere liberal lallepolitik, hvor alt nok bliver bedre, bare der er fri konkurrence og liberal junglelov. Overfladisk BAVL!

Vi har love og reguleringer om taxakørsel for at sikre, at også Maren i Kjæret kan blive hentet i taxa. For at sikre, at hyrevognene ikke kun findes de lukrative tider og steder. For at sikre, at Danmark ikke helt knækker over. For at sikre pasagerene mod risikable biler og tilfældige inkompetente chauffører. For at sikre, at der er hyrevogne døgnet rundt... I det hele taget, for at sikre at den liberale junglelov ikke skal trække branchen ned i det sædvanlige søle af billigste middelmådighed.

Hvis nogen ikke forstår budskabet, så vurder lige hvad der skete med postsystmet i Danmark, efter det blev liberaliseret. Private firmaer snuppede hurtigt de lukrative ekspeditioner, og lod Post Danmark stå tilbage med de besværlige, omkostningstunge leveringer, som f.eks. postkortet til Maren i Kjæret. I dag har vi knap råd til systematisk postomdeling i udkantsdanmark.
At emails har taget størstedelen at brevene, hjælper så heller ikke på forholdet, men det er en anden snak. Det er umuligt at bortforklare, at fri konkurrence på en lang, lang række felter har den logiske ulempe, at den vil skævvride Danmark endnu mere.

Hans Houmøller

Hvad mener Information egentlig om pirattaxakørsel, som Uber jo er eksponent for???

Frank Hansen

Erik Jensen,

Når fakta bliver ubehagelige, så fornægter man dem blot.

Jeg kører en hel del i taxa, når jeg er i Danmark, og jeg har konstateret at servicen er blevet gevaldigt forbedret på det seneste. Det er sikkert en konsekvens af konkurrencen fra Uber.

Hvorfor har taxabranchen ikke selv udviklet en app, hvor man på forhånd kan se hvem man kører med? Hvorfor accepterer taxabranchen at visse chauffører ikke kører for blinde eller passagerer med alkohold? Monopoler får tiden til at stå stille og konkurrence er selve samfundets dynamik.

Frank Hansen

Alkohol

Lasse Schmidt

Frank Hansen,

Det ville hjælpe gevaldigt, hvis du havde andet end anekdoter, som i sagens natur ikke kan efterprøves. Lidt fakta, som kan bevises eller modbevises - i stedet for anekdoter, hvor andre kan smide nogle modstridende anekdoter på bordet som modspil - ville være rart. Ellers bliver det lidt som at debattere homøopati med en, der kender en, der er blevet kureret af at drikke vand.

Frank Hansen

Lasse Schmidt,

De kaotiske tilstande på taxamarkedet i Charles de Gaulle lufthavnen er velkendte. Jeg kender flere, der har oplevet det samme, og de franske aviser skriver om problemet. Eksemplet viser at en monopoliseret branche ikke kan reguleres efter regler. Konkurrence er en langt bedre regulator.

Hvis du prøver at læse de danske aviser, så er der jævnligt notitser om, at en taxachauffør har nægtet at køre med blinde eller med passagerer, som transporterer alkohol eller svinekød.