Leder

Udvidelse af kampzonen

25. august 2016

På franske strande går bevæbnede politimænd rundt og tvinger en kvinde til at tage sit tøj af.

Det, der engang var et politisk projekt for ungdomsoprørere, er tilsyneladende nu blevet til en razzia, som udføres af politiet.

De siger, det drejer sig om kvindefrigørelse, men det handler også om, at Frankrig flere gange inden for det seneste år har været ramt af islamistisk terror. Landet befinder sig stadig i undtagelsestilstand.

Adskillige byer i Sydfrankrig har således indført forbud mod den såkaldte burkini – den badedragt, som tildækker muslimske kvinders kroppe, så de kan bade offentligt uden at blotte sig. Den åbner det offentlige rum for dem, som ikke vil vise deres krop frem.

Den franske premierminister Manuel Valls har talt om denne klædedrag, som en trussel mod hele det franske samfund:

»Den er ikke forenelig med det franske samfunds værdier,« har han sagt:

»Konfronteret med den slags provokationer må det franske samfund forsvare sig.«

Det lader til, at de franske myndigheder endelig har fundet en modstander, de kan overskue og besejre: burkinien!

Den franske Højesteret skal i dag afgøre om det forbud, som ifølge premierministeren er et forsvar for de franske værdier, også er foreneligt med den franske forfatning.

Læs også:Burkini fremmer religiøs mobning

Sagen viser igen, at islam er blevet et problem i og for de vestlige demokratier. Og de fleste vestlige lande er i gang med en forhandling om, hvad der skal være tilladt, og hvad der ikke skal være tilladt. Burkaen er forbudt flere steder og forekommer så radikalt tildækkende, at personen helt forsvinder bag de sorte klæder. Den er monstrøs.

Man kan anskue det muslimske hovedtørklæde som en offentlig ytring og bruge ytringsfrihed som argument for, at det skal være tilladt.

Men i Frankrig har religiøse ytringer og symboler en særlig status, fordi franskmændene opererer med en radikal form for sekularisme, den såkaldte laicité, der henviser religion til det private rum. Det er således i overensstemmelse med republikkens principper, at det muslimske hovedtørklæde er forbudt i offentlige institutioner.

Det er anderledes vanskeligt i et land som Danmark med en statsfinansieret kirke, åbningsgudstjenester for Folketinget og regeringserklæringer om, at Danmark er et kristent land, at forvise andre religiøse symboler fra det offentlige rum.

Det er væsentlige diskussioner, men den franske kamp mod burkinien er parodisk.

For det første er det en udvidelse af den franske kampzone at kræve religiøs neutralitet på stranden. Det er, som den franske retsprofessor Stéphanie Hennette-Vauchez har pointeret i Le Monde, at gøre stranden til en offentlig institution på linje med skoler og universiteter.

For det andet minder burkinien om en almindelig våddragt, som politimænd jo ikke patruljerer strandene for at bekæmpe. Den ligner også de dragter, andre franskmænd i angst for hudcancer bærer på stranden for at beskytte sig mod solen. Det er således ikke dragten i sig selv, som er farlig, men det den er symbol på:

»Burkinien er ikke en ny slags badetøj, en ny mode«, har Valls sagt: »Den er et udtryk for et politisk projekt, en modkultur, baseret på at gøre kvinder til slaver.«

Det påfaldende i det franske tilfælde er, at forhandlingen om det liberale samfunds grænser er blevet til en sikkerhedsdiskussion. Det handler ikke om at finde en balance mellem personlig frihed til at udtrykke sig og grænser for personlige udtryk eller om at finde et kompromis mellem det liberale offentlige rum og religiøse symboler. Det er derimod, som om at kampen mod burkinien er blevet til en fase i krigen mod terror.

Man kan diskutere om den slags kampe mobiliserer modstand og inspirerer til mere terrorisme, eller om det virkelig skulle virke. Men det burde ikke handle om sikkerhed – for burkinien er ikke et selvmordsbælte.

For grundlæggende kræver vi af vores muslimske borgere, at de skal udholde ubehaget ved andre menneskers frie udfoldelser.

Og vi insisterer på, at retten til at kritisere religiøse autoriteter og latterliggøre profeter er en del af den liberale pakke, som også beskytter individet med rettigheder og forsvarer den enkelte mod overgreb.

Men det kræver også af os andre, at vi skal udholde ubehaget ved andre badedragter end dem, vi er vant til.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Martin E. Haastrup
  • Niels Duus Nielsen
  • Kurt Nielsen
Martin E. Haastrup, Niels Duus Nielsen og Kurt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ole Rasmussen

Burkinien er en skændsel for vestlige værdier, og den skal forbydes. Det samme gælder Burka, Nigab og i en vis udstrækning de mange slør brugt religiøst. Religiøsitet og religiøse ritualer bør ikke være en del af det offentlige rum, så Frankrig har min fulde sympati og opbakning på dette punkt, og dertil kommer, at disse kostumer ofte bæres som en provokation, og tidspunktet er kommet, hvor vi må sige stop.

Per Torbensen, Nike Forsander Lorentsen, Lasse Reinhold og Peter Bækgaard anbefalede denne kommentar

Frankrigs officielle sekularitet hjælper ikke overfor det som ikke er sekulært.
Man kan ikke via en sådan 'kultur' gøre noget ved noget anden-kultur så,
andet end at forbyde det. så det er hvad man gør.

Hvad der forhindrer anden løsning, er den almene anskuelsesforskel mellem en kulturbaseret 'sikrende' - her islam, og en erkendelsesbaseret 'søgende', religionsopfattelse, der indenfor monoteismen, som ingen muslim vil høre tale om andet end ...og så langt så godt da i det mindste, er identisk med kristendom.
Hvis den kristne verden var lidt mere klar i mælet omkring hvad alle der gider vide det, ved, at dens guddom er en teologisk konstruktion af menneskelig oprindelse (der kan ligefrem sættes navn på relevante citationer om skulle være) vil det være nemmere at sige 'kan i gøre det bedre så bare kom' lige op i synet af islam. Voldtagenheds-klunsets rolle som martyrisk helligt påtvunget frontuniform er ved at være lidt træls at overvære. Der findes ingen kvinder der ikke helst vil mærke vinden stryge huden og brisen bruse håret, come on.....

Peter Hoffmeyer

Det er en stor fejl at forestille sig nævneværdig sammenhæng mellem Frankrigs kloge sekulære regler, der beskytter alle borgere mod religiøs pression ved at sikre offentlige rum friholdt fra religiøs symbolik og krav, og så den stupide hetz mod primært muslimer der foregår på stranden i enkelte Front National-kaprede regioner.
Der er ingen sammenhæng, overhovedet.
Forbud mod burkini er så dumt at både det danske og det franske sprog kommer aldeles til kort.
Den absolut eneste formildende omstændighed, der dog ikke engang er nær nok til at retfærdiggøre så stupid tankegang, må være noget med en slags terror-induceret angstpsykose med klare OCD elementer, der fortsat afholder enkelte, svagt begavede franskmænd, fra at bruge deres hjerne.

Uffe Illum, Søren Johannesen, Calle Hansen, Flemming Berger, Niels Duus Nielsen og Bill Atkins anbefalede denne kommentar

Le déclin de l'Occident

Det er efterhånden ikke så lidt ubehag, vi bliver bedt om at udholde – det hele er p.t. kondenseret i dette latterlige stykke tekstil for søgående damer uden krop og uden bart – sikke en gevinst for menneskeheden – ’knald i låget’ som mål for fremskridt og oplysning, noget 'katten har slæbt ind' …

Nyttig idiot er et udtryk, som i politisk jargon, bruges til at betegne en person eller grupper af personer, der, uden at de selv forstår det, bliver manipuleret af en politisk eller religiøs bevægelse - eller hvilke som helst andre magtgrupper - til at gå deres ærinde …

Er det ikke en påtrængende generel idé at overlade alle deres selvskabte problemer til dem selv i deres helt egen kampzone, og se om de skulle være løst om – hundrede år …

Torben Lindegaard

@Rune Lykkeberg

Jeg får også reaktionen: - hva' rager det dog alle de andre, hvad en kvinde ifører sig på stranden.

Men franskmændene er vel ikke dummere end alle os andre, så der må være noget mere.

Det bliver man ikke klogere på ved at læse din leder.

Touhami Bennour

Der er 8 kvindelig minister I de Nye tunesiske regering. regeringschef er 41 år. Altså det er meningen det var ungdommen der har gjort oprør I et det såkaldte" arabiske forår". de 8 kvinde I regeringen selvfølgeligt bærer ikke slør, Og burker kommer over hovedet ikke på tale. På gader I de fleste arabiske lande vrimler det med kvinde, der arbejder og gå på shopping. Også I Golf området alle ved at der bare er tradition,de kvinder som tage turister I Europa, tage deres slør af I lufthavnen, og myndighederne ved det og gør ikké noget, igen det er bare tradition. Mohamed´s kone var ikke tisløret ,var måske for at spare stof til slør, dem I de franske strande sparer ikke, måske fordi er de rigere. Frankrig var I nord afrika og det har ikke afskaffet det, tvertigmod har forsvaret traditionen. De ved folk udemærked, det er den vestlig menneske,der ikke kender histotíen, Hvem har brugt "negeravl( mich graa) og hvem ved det ?

Man kan mene om burkini, islam, Frankrig og Rune Lykkeberg hvad man vil, men denne sætning er chokerende:

På franske strande går bevæbnede politimænd rundt og tvinger kvinder til at tage tøjet af.
(Lettere omskrevet)

Og husk lige forklaringen: Hvis de mørke kræfter får os til at ændre vores værdier, har de vundet.

Elisabeth Andersen, Uffe Illum, Søren Johannesen, Carsten Wienholtz, Flemming Berger, Janus Agerbo og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Ole Rasmussen

En Burkini er ikke en badedragt. Den er et symbol på, at kvinden er mandens slave, siger Valls. Jeg synes det er udtryk for, jeg er en andens ejendom, en kvinde (må man formode!) der som en hund bliver holdt i snor af dets ejer. Hvis det er dumt at tænke sådan, så er jeg dum, for det præcis det jeg tænker når jeg ser de tildækkede islam modeller.

På de franske badestrande er der altid afslappet politi tilstede i reglen på cykel, som griber ind overfor bl.a. påklædning, eller eventuel manglende påklædning. I spørgsmålet om Burkini, er det er lang række borgmestre, som har forbudt påklædningen under hensyntagen til det signal den udsender, og Nice er apropos ikke styret af Front Nationale.

Touhami Bennour

Hvad med de signal vi modtager fra universt, Kan du tyder dem eller tom snak. der er kun en Hamlet I historien; han var I hvertfald ikke normal for alle.

ole rasmussen, jeg er fuldstændig ligeglad med andre folks ægteskabelige skærmydsler bare det ikke omfatter vold. Men jeg er ikke ligeglad med hvad mit samfund udvikler sig til. Om kampzonen udvides?

Som det er i dag nogen steder i EU, er det, at beskæftige sig med dem samfundet har udnævnt til fjender stafbart. I England er en kvinde blevet dømt for at have informationsmateriale - et magazin - fra fjenden liggende på sin mobiltelefon. 2 års fængsel for at sætte sig ind i fjendens bevægegrunde. Udvidelse af kampzonen omfatter nemt almindelig kritik af kamphandlingerne og andre interesse for "fjender" som samfundet vælger at lægge sig ud med. En topstyret fascisfisering af samfundet truer.

Og husk lige forklaringen: Hvis de mørke kræfter får os til at ændre vores værdier, har de vundet.

Hans Larsen, Uffe Illum, Calle Hansen, Carsten Wienholtz, Flemming Berger, Janus Agerbo og Per Jongberg anbefalede denne kommentar
Christian De Thurah

"På franske strande går bevæbnede politimænd rundt og tvinger kvinde til at tage sit tøj af". Man ser det for sig: Franske politifolk (der i øvrigt altid er bevæbnede) truer med deres pistoler en ærbar kvinde til at strippe på en offentlig strand. Journalistik af fineste slags. Poul Madsens raske drenge kunne ikke have gjort det bedre.

Ole Rasmussen

Jeg kan oplyse om Bill Atkins, at i Nice har det i flere år været forbudt at gå i badebukser på promenaden og i indre by. Der til kommer, at den patruljering som sker i Nice dagen lang, i reglen af 4 betjente i skorteærmer, sker i en afslappet atmosfære, men hvis man nu vil provokere, så udvikler situationerne sig, og det sker desværre oftere og oftere. I Danmark går vi jo heller ikke af vejen for at smide en brorsten i skalden på en politimand.
Nu er jeg ikke abonnent for tiden, men som jeg ser det, så er slaveri ikke en vesteuropæisk værdi?

'Den franske premierminister Manuel Valls har talt om denne klædedrag, som en trussel mod hele det franske samfund:'
En badedragt er en trussel mod hele det franske samfund? Det er rent paranoia!

Uffe Illum, Søren Johannesen og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Touhami Bennour

Det er noget "nymfoman" I psykologi, det er sjovt. Den kvinde har de måske en stærk "sexkemi", så de henvender sig ikke til Olee Rasmussen eller til Valls, og det er personsag. Sekularitet blander sig ikke I blufærdighed eller sex marked. For Ole Rasmussen altder kommer fra frankrig er godt. Man skal bare være afslapped. Sådan ser franskmænd ikke på den franske Stat. En dansker ser ofte penge og formuer.Altså ser jeg her sex

'Det' popper efterhånden op overalt
Hvis der var steder, man ikke følte sig velkommen, ville det nok få én til at søge andre græsgange, men ikke her - hvor er deres mænd og børn, for øvrigt …

Kan de stakkels badetrængende kvinder så ikke få lov på f.eks. de ulige datoer eller bare om torsdagen - bag forhæng …

Touhami Bennour

Hvis man vil vide noget om araber så lad være med at snakke om hunde eller tage dem som exempel. det er in injurier. De er værre end svine.( Ole Rasmussen)

Her fortæller en engelsk skribent bl.a. om, hvorfor hun har tøj på på stranden:

- This is what happens to my skin in the sun. After a few minutes, it goes a mottled pink. Give it an hour or so, and it goes the colour of a ripe tomato. Shortly after that, it burns really badly, and the next day I develop full-body dandruff. Not a good look.

So I go to the beach well equipped …

https://www.theguardian.com/world/2016/aug/24/the-burkini-ban-what-it-re...

Foregangsmand
Kræver det så også af os andre, at vi f.eks. skal udholde gramseriet i nattelivet – Rune går foran …

Lasse Reinhold

@Steen Sohn: Det er da fint at bade med tøj på på stranden, det er altså ikke det, som forbydes.

Burkiniens navn stammer jo fra "burka" som er et symbol på kvindeundertrykkelse, så måske var det en ide at tage noget andet tøj på end lige netop den? Har du virkelig ikke fantasi til finde på noget andet at have på? :)

@Lasse Reinhold. Kvinden fra The Guardian har ikke burkini på. Hendes hud er bare ikke så vild med solen.

Jan - det kan man jo ikke vide, men hun skriver for Die Zeit.

Touhami Bennour

Det her drejer sig om Islamofofi, Jeg har har set endu en modig snak om Hvorgor vi skal I Krig med araberne, det siger Søren Pind også , det har han mødt I facebook og andre steder. Vi diskuterer frankrig men vi ved ikke var er motivet for dem, det mennesker der taler her I information er dansker, o hvad er motivet, som den franske, neppe, jeg har ikke bevis. Emnet er er de arabiske kvinder og burker. Og nogle taler som om de kender forholdene som om de var gift med dem. Tilbage om burkini og solen, Men burkeerne er sorte , og sort farve kaster ikke tilbage UV stråle, det skalvære hvide f de skal beskytte

Touhami Bennour

Rettelse. Det drejer sig her om "Islamofobi" jeg har ikke set en modig snak mellem danskere om hvorfor skal vi være I krig med araberne?

Touhami Bennour

Rettelse. Det drejer sig her om "Islamofobi" jeg har ikke set en modig snak mellem danskere om hvorfor skal vi være I krig med araberne?

Tzunami Benhour - det drejer sig ikke om islamofobi, men om at få sig et billigt grin ... ;-)

Det danske sprog, det er min moders stemme,
og fager smiler end den danske kyst.
I Danmark er jeg født, der har jeg hjemme,
så – lad det være da min sidste trøst:
Lad gamle Danmark med sin vang og vænge
bestå – med no’d af alt, som var og er;
så også vi – lidt voksne – pi’er og drenge,
at også vi får lov at være her.
(Pierre Fauser)

Michael Kongstad Nielsen

Jan Weis,
H. C. Andersen taler til sproget i anden person, "du", ikke tredje "det".
"Du danske sprog, du er min moders stemme,"

Ole Rasmussen

Med al ære og respekt Touhami Bennour, så tror jeg ikke på en gud i universet. Jeg tror på frihed, lighed og broderskab. Jeg føler ikke jeg deler disse værdier med arabere, og til dato har jeg ikke gjort et nummer ud af det. Det gør jeg nu. For fremtiden vil jeg bekæmpe det som arabere og de islamiske trosretninger kræver, som fx at gøre kvinder til hund i en snor. Vil de fastholde disse værdier, så synes jeg de skal rejse hen hvor peberet gror. Burkinien har overbevidst mig om at grænsen er nået.

Touhami Bennour

Ole Rasmussen
Det du siger er det same som lederer af DF sagde.og det er det rene vrøvl. Jeg ved hvad et ret samfund er og det er dig der skal hvor peberet gror, du bestemmer over ingenting. Du må være paranoid.

Søren Johannesen

Det minder om sådan et globalt laboratorie forsøg i adfærdspsykologi, hvor musene og rotterne er erstattet af mennesker i stedet!

Hvad mon de små mennesker gør, hvis vi belønner nogle af dem for at undertrykke nogle andre, vil de sætte strøm til hvis de andre bryder nogle fjollede regler vi fandt på, og en "autoritet" beder dem om det? Og ville de gøre det selv uden belønning ...

Set fra en humoristisk synsvinkel, så må disse "videnskabsfolk", som gennemfører alle disse fjollede forsøg, more sig kongeligt ved den ugentlige fredagsbar i laboratoriet, når det deler resultaterne af deres forskellige forsøg ....

Frihed til at vælge selv gælder for alle, ellers er det jo ikke rigtigt frit

Touhami Bennour

Ole Rasmussen
Hvad angår GU den tror jeg hellerer ikke på og det var siden jeg var teenager. Jeg allerede sagt : hverken Gud eller cesar"( ni Dieu ni Cesar). Problemet er hvad man bliver bagefter. Hvis det overledes Universet til. Livet skal til overledes til mennresket selv, mennesket skal bestemmer over sit liv, men for dig det er dig der skal bestemme over mennesket? altså du er en Gud. Hvor er forskellen, og dsuden tingene bliver (uden Gud) meget kompliceret. Derfor man har skabt demokrati, for at mennnesker skal brug argumenter for at over besvise. Og det er imod demokratiet. At være kategorisk er at være imod demokratiet. Jeg finder at leve er meget kompliceret. Derfor på trods den modstand jeg møder her tråd, jeg prøver at diskuterer, jeg har jo børn her og jeg har ikke I princippet noget imod noget samfund.

Søren Johannesen

Er eksemplets magt ikke som regel den stærkeste!
Så vi vil altså vise de muslimske kvinder, at de ikke behøver at lade sig tvinge til at gå klædt på en bestemt måde, VED AT, og hold nu fast, tvinge dem til at gå klædt på en (anden) bestemt måde!
Så er cirklen lige som sluttet .... så er der ikke mere tåbelighed tilbage i tuben, den er tom!

Nike Forsander Lorentsen

Burka, niqab, burkini er religiøse påbud over for kvinder at ikke vise for megen hud/krop. Uschanamej! Hvad kan det lede til. Og jeg forstår ikke at en del kvinder som ser det at bære disse klæder som frihed til at vælge, hvem ville vælge at være galaj-slave? (Roer på et slaveskib)Her har kvinder fra tidernes begyndelse (næsten) måtte slås for stemmeret, ligeløn mm. skal det nu smides overbord for en religiøs tro. Men helt klart om de nu skal svømme over den Engelske kanal eller Atlanten så er det jo forståeligt at man har en dragt på.

Touhami Bennour

Hvis det er hvad man øsker at få enternet bruger I Emiraterne til at skrive om arabisk kvinder(art. ovenfor), så jeg kan forstå Emeriratene vil beskytte sig mod den vestlige propagander mod arabiske kvinder. Ellder der det er bare redigeret til fradagsbar?

Man kan mene hvad man vil om burkini. Men at forbyde en klædedragt fordi man mener den udgør en trussel (jeg kan stadig ikke forstå hvor i truslen består) eller blot fordi den er en imod er det i strid med de demokratiske frihedsidealer vi påstår at hylde. Frihed er også frihed til at udtrykke en underkastelse overfor en tro, en gud etc. Man fjerne ikke en trussel ved forbud, men ved en dialog.
Har man opgivet dialogen har man også opgivet demokratiet i sidste ende

Ole Rasmussen

Burkini

Spørgsmålet som melder sig er, hvor meget knæfald skal man gøre for at behage religiøse ritualer og beklædninger i det offentlige rum i det danske samfund. Vi kan begynde med halal slagtninger, frikadeller i børnehaven, undervisningsinstitutioner med forskellige udgaver af slør fra Burka, Nigab til Hijab, forbud mod at give hånd, specielt indrettede svømmehaler, tvangsægteskaber og et generelt tilbage stående tankesæt for rigtig mange muslimer bosat i det moderne danske samfund. Middelalderlige omgangsformer som forværres i de yngre generationer, og som for nogens vedkommende fører til vold. Vold på kvinder, vold på omgivelserne, hvor uskyldige i hobetal bliver gjort til en koran tænkers ofre. Det er ofte bevidste provokationer vi udsættes for, som har til formål udfordre vor måde at leve på. Jeg har nu fået nok. Fra at have haft respekt, og udvise forståelse, så har jeg i dag en nul tolerance. Jeg finder, at de mange muslimske opfindelser om levevis i Koranen er ved at undergrave vort samfund, vor identitet og vor frihed. Jeg mener, vi har vel alle ret til at kunne ånde frit, så hvorfor skal vi belemres de hardcore muslimers mindreværdskomplekser, når man gennem dialog beder dem rejse derhen hvor deres menneskesyn falder naturligt, for det gør det ikke i Danmark.

Ole Rasmussen

I Danmark har man ret til at være dansk. Hvis man over alt i det offentlige rum støder ind i andre kulturers ritualer, så var det måske som englænder i Indien tilhørende overklassen spændende, eller tropisk udklædte munke i Kastrup lufthavn kan også udtrykke mangfoldighed, men det er måske knap så spændende som dansker, at skulle indrette sin dagligdag i det offentlige rum efter nogle andres regler og normer, som jo er disse krav til os er udtryk. Jeg undertrykker ikke nogen, men begynder at føle mig en uønsket racist i mit eget land. Svinger man en Burkini op i hovedet på mig, så stopper min tolerance. Den franske afgørelse vil sætte brand i debatten i Frankrig, hvor 5 mio. muslimer til dato har levet i fred og ro. I Nice gik det faktisk ud over temmelig mange muslimer , hvor tonen nu er mere end anspændt.

Henrik Plaschke

Det er glædeligt at se, at den franske højesteret har erklæret forbuddet mod burkinien for ulovligt. Så kan der måske blive tid og overskud til at beskæftige sig med mere væsentlige problemstillinger.

Hvad er egentlig problemet med, at folk klæder sig forskelligt på en badestrand?

Jeg har netop tilbragt et par timer på en offentlig badestrand i Abu Dhabi i De Forenede Arabiske Emirater. Det nærmer sig et lærestykke i forskelligartet påklædning på det samme sted.

Der er kvinder, der er påklædt fra top til tå. En af dem – der i øvrigt svømmede ganske udmærket i sin sikkert tunge beklædning - fulgtes med sin niece, der til gengæld var iført en almindelig vestlig badedragt. Andre kvinder var i bikini, og der var, så vidt jeg kunne se det, ingen, der så skævt til dem. En ældre mor sad og hyggede sig i en påklædning, der kun lod øjnene være tilgængelige. Men hendes badende datter var vestligt klædt. Der var endda en lille pige på måske 4-5 år i bar overkrop – sådan som man kunne se det i Danmark tidligere. Heller ikke der skred strandpolitiet ind…

Der var dog ingen nudister…

Sider