Regeringen vil bekæmpe fattigdom ved at skaffe flere i arbejde og gøre det mere attraktivt for folk at være i job i stedet for på kontanthjælp.
Derfor rulles beskæringer af kontanthjælpen i form af loft over ydelserne og den såkaldte 225-timers-regel nu ud i landets kommuner. Det anslåes, at omkring 24.000 vil blive ramt, herunder flere tusinde enlige mødre med børn.
Ganske vist tror regeringens egne embedsmænd ikke meget på medicinen, som, de hævder, vil få 700 fuldtidspersoner i job. Dernæst er langt størstedelen af kontanthjælpsmodtagerne end ikke erklæret arbejdsmarkedsparate, fordi de slås med fysiske eller psykiske sygdomme.
Det har imidlertid ikke fået beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V) til at vakle.
Han forventer sig meget af de muligheder, kontanthjælpsmodtagere har for at opretholde ydelsesniveauet med få timers arbejde om ugen.
Men indtil det viser sig, om medicinen er en mirakelkur, må man konstatere, at regeringen forsøger at bekæmpe fattigdom med fattigdom. Og i øvrigt sender regningen videre til de udkantskommuner, som i forvejen kæmper med en overvældende stor social byrde, fordi det ventes, at mange må flytte fra storbyerne ud på landet, hvor boligerne er billigere.
Læs også: Kontanthjælpsloftet har sendt Nadja fra Valby til Falster
Spørgsmålet er så, om de demonstrationer, der i dag er indkaldt til over hele landet mod kontanthjælpsloft og forringelser af velfærden, vil have nogen effekt.
Flere meningsmålinger har vist, at debatten om Dovne-Robert, Fattig-Carina (og muligvis også Karina-’Helt ude i hampen’) i hvert fald har.
Flere danskere end tidligere mener, at kontanthjælpen er for høj, og der har været beretninger om, hvordan kontanthjælpsmodtagere dukker sig, fordi de er på offentlig forsørgelse. Mens der fra socialforskere har lydt bekymrede opråb om, at politisk retorik fra den tidligere SR-regering og den borgerlige fløj har forvandlet dem, man før havde medfølelse for, til syndebukke.
Socialdemokraterne har ganske vist bebudet, at de vil afskaffe »fattigdomsydelserne«, lige som de gjorde sidst, de var i regering. En folkelig protest, der er solidarisk med dem, retorikken og politikken rammer, kan ikke forandre meget nu og her.
Men den kan måske være med til at fastholde og endog skærpe den konflikt, der er på Christianborg om landets mest udsatte borgere. Og den kan minde os om, at det er en kamp, som er værd at kæmpe. For det er det.
Læs også: ’Jeg har været socialarbejder siden 1982, og jeg har aldrig nogensinde følt mig så magtesløs’
Hvordan kan det være at man tror at fjerne købekraft fra økonomien, mener at der skal komme gang i økonomien. Siden den store finanskrise, som er påført af finansverdenen p.g.a. af en utæmmelig grådighed.
De nuværende politikere mener at det er de arbejdløse, syge, kontanthjælps modtagere der er årsag til denne nedgang og derfor skal betale. Ved hjælp af et stort og dyrt lobby arbejde er det lykkedes de blå at få medierne med på denne vildfarelse. Dette betyder at alle deres udtalelser hviler på et fejlagtigt grundlag. Det store stridsspørgsmål er LA's krav om 5% skattelettelse til toppen af indkomsterne. De har ingen bekræftelse på at det gavner. Tvært imod er der lavet flere analyser der siger at der er intet belæg for disse påstande. I sin bog THE PREDATOR STATE skriver James Galbraith (professor i økonomi) at troen på skattelettelser er basseret på et fatamorgana.En analyse fra den amerikanske kongres's viser at der ikke er nogen effekt på samfundsøkonomien. Denne rapport blev forsøgt undertrykt af republikanerne, for det var en afsløring af Mit Romneys påstande.
Stop med at lytte til neoliberalisterne de vil kun pleje toppens interesser og lader den øvrige del af samfundet sejle deres egen sø.
Den som har, skal gives, og den som intet har, skal endog fratages, synes de at mene.
...Selvfølgelig vakler Jørn Neergaard Larsen ikke. Han er robust, ik'?. Og så har han ikke selv bare været en smule i nærheden af den livssituation de ramte befinder sig i. Ingen empati, ingen forståelse fra sådant et "robust" menneske - Undskyld, der skulle stå robot.
...Det eneste Neergaard opnår er at samlevende og ægtefæller som begge er på kontanthjælp tvinges til at flytte fra hinanden for at rede evt. børn fra elendighed og hjemløshed. Føj den lede.
Regeringens 2025 plan er et simpelt blufnummer, der primært skal og vil belønne de rigeste mest muligt igennem alle årene, ved at tage fra den del af befolkningen de har mindst i forvejen, men også fra middelklassen, der stadig tror på de ikke vil blive berørt heraf.
Man behøver ikke være den store økonom for at se hele ideologiens idioti ved 2025 planen, hvis hensigt det er at skære kr. 100,- af både hr. og fr. Danmarks indkomst, og forære den til de rigeste til forbrug, - et forbrug de næsten ikke har tid til, og måske endda ikke orker for al det de har i forvejen.
Denne 100,- kr. seddel fra hr. og fr. Danmark betyder de har mindre til forbrug, sko. tøj, mad, andre almindelige fornødenheder, tandlæge osv., osv., hvilket i sin natur begrænser omsætningen i hverdagen for butiksdrivende, der vel så igen vil afskedige personale, hvilket ikke hjælper på antallet af ledige - tværtimod, og så kører den onde cirkel nedad i stedet for.
Lige præcis det modsatte af hvad regeringen siger, og tror på i den liberale ideologi, for når de rige får flere penge til forbrug, så stiger omsætningen i samfundet, - men al det der mistes fra de mange forbrug kan ikke opvejes af denne lille rige gruppes frobrug.
Derfor vil 2025 planen igangsætte er recession ikke tidligere set i Danmark, der alene bygger på et ideologisk koncept af liberalt tilsnit, og kaldet "TESER"(selvopfundne sandheder ikke kan bevises)!
Når 2025 kommer til sin tid, vil Danmark være i en endnu værre tilstand, og hvis det er en V regering, vil den uden tvivl foreslå endnu en plan 2050 planen igen på baggrund af de samme "TESER", omen lys fremtid i horisonten, - "en horisont der når man nærmer sig den samtidig fjerner sig mere og mere"!
Denne form for liberal ideologi og syn på tingene har Einstein udtalt sig om engang således:
"Sindssyge: At gøre det samme igen og igen og forvente forskellige resultater"!
I største del af verden betyder et almindelig menneske liv som du og jeg absolut intet. Neergaard synes, at sådan skal det også være i det "moderne" Danmark.
...Velkommen til Danmark. Jeg skammer mig mere og mere over at være dansker.
Jeg skammer mig ikke over at være danskere - de fleste er trods alt mennesker som du og jeg. Men jeg skammer over, at vi har ladet sådan en flok personer, fuldstændig uden fornemmelse for virkeligheden, komme i folketinget.
Det mest deprimerende er faktisk at uanset hvem der kommer til magten, er de oplært til den samme tankegang fra de samme skoler, de samme universiteter - de forstår simpelthen ikke hvad det vil sige at være de mennesker de skal forestille at repræsentere. De er i egne øjne ikke længere folkets tjenere, men kejsere.
Helene Kristensen
Det er også min opfattelse.
Alle politikere abonnerer på den samme virkelighedsopfattelse.
Menneskelivet skal bestå af blive født,
opnå basale færdigheder, at gå i skole, så man kan kvalificere sig til at få et arbejde
Uddanne sig yderligere, så man kn konkurrere yderligere med andre om at opnå det ultimative job hvor man kan tjene penge til en virksomhed,
gældsætte sig
sætte børn i verden og forberede næste generation til at bruge deres livstid på at tjene maskinen.. og så fremdeles.
Det er affjort til at blive endeløst nedtrykt af.
Ministre stemmes ikke ind i folketinget. De udpeges af statsministeren. Hvad de folkevalgte angår kan man kun vælge blandt de kandidater partierne gør opstillingsberettigede gennem vælger foreninger - Ofte venner og familiemedlemmer af allerede valgte eller tidligere valgte. Elleman-Jensen har fået alle sine børn ind i varmen og Tulle sin bror bare for at nævne 2.
...Et lidt for meget indspist demokrati eller hvad man efterhånden skal kalde det. Men folk finder sig i uendeligt meget - Se bare USA hvor meget de mindre velhavende bider i sig af frygt.
@ Herman Hansen
Det rigtige er vel at kalde det de har i Amerika: "Corpokrati"(corporate democracy)