Leder

Michael Laudrup var en stor spiller. Desværre lader det til, at han ikke er ret meget andet end det

Isoleret i sin fodboldboble afviser Michael Laudrup at forholde sig til, hvilke interesser han også tjener i det land, en Amnesty International-rapport har fordømt for brug af slavearbejdere ved bygning af idrætsanlæg, og som DBU også har taget skarp afstand fra

Isoleret i sin fodboldboble afviser Michael Laudrup at forholde sig til, hvilke interesser han også tjener i det land, en Amnesty International-rapport har fordømt for brug af slavearbejdere ved bygning af idrætsanlæg, og som DBU også har taget skarp afstand fra

Lars Poulsen

Debat
6. oktober 2016

Det har vakt den sædvanlige opsigt, at Michael Laudrup har fået arbejde som ny cheftræner for fodboldklubben Al Yassar SC i Qatar.

Nyheden har også vakt forargelse på de sociale medier, hvor der harceleres over, at det nationale fodboldikon lader sig aflønne af en arbejdsgiver i et feudalt ørkendiktatur, hvis ’velgørenheds-organisationer’ støtter adskillige militante jihadgrupper i den syriske borgerkrig.

Den satiriske hjemmeside RokokoPosten gør sig lystig over, at Laudrup er blevet træner for Islamisk Stat, og lader ikonet udtale, at »selv om man kan være nok så uenige om ting som bomber og halshugninger, så er fodbold en slags universelt sprog og noget, som gør alle glade«.

Det mest morsomme ved denne fiktive satire er, at den ikke ligger langt fra Laudrups egne overvejelser over ansættelsen i olie- og gas-emiratet, hvor han var klubtræner i 2014-15.

»Så derfor vender jeg tibage til et sted, hvor vi – min kone og jeg – har haft en god oplevelse,« siger han til BT.

Desuden passer det ham fint, at tidsforskellen til Qatar kun er et par timer, så han kan bevare en mere døgnvenlig kontakt til familien i Danmark, end hvis han var træner i Kina eller USA, hvor der også har vist sig jobmuligheder.

Han tilføjer, at »hvad jeg dog ikke savner, er den store opmærksomhed om min person. Derfor passer Qatar mig fint, da jeg her kan koncentrere mig om at træne, men hvor der ikke er så megen virak«.

Michael Laudrup troner i det internationale fodboldunivers lige under og ved siden af navne som Cryuff, Netzer, Maradona og Zidane.

Han er i fodbold en ’stor spiller’, som det hedder. Problemet er, at han ikke synes at være ret meget andet.

Isoleret i sin fodboldboble afviser han at forholde sig til, hvilke interesser han også tjener i det land, en Amnesty International-rapport har fordømt for brug af slavearbejdere ved bygning af idrætsanlæg, og som DBU også har taget skarp afstand fra.

Men som Laudrup selv siger et sted, så kan han jo ikke træffe sine beslutninger ud fra, hvad andre mener. Det ændrer ikke, at han i denne sag må dømmes offside.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det forlyder fra flere kilder, at Michael Laudrup er ualmindeligt glad for penge. Og de fås ikke større end i den stenrige ørkenstat, der også putter lidt ekstra i lønningsposen til Laudrup som tak for, at han er med til at legitimere diktaturet og undertrykkelsen i landet.

Jacob E Hansen , Mads Knudsen, Peter Wulff, Benjamin Bach, Hans Houmøller, Morten Damborg og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Lasse Ellegaard

Arh - skal Information virkelig skrive leder om Laudrups valg af træner-job??

Åbenbart; men jeg vil nu godt pippe, at Laudrups jobvalg ikke rager alle os andre, så længe han følger dansk lov og FN's og Udenrigsministeriets vejledninger.

Ingen af stederne står der et ord om, at man ikke må arbejde i Qatar.

Og husk på, at Kronprins Frederik himself assisteret af ingen ringere end Ebbe Sand, så sent som marts i år viste fodboldkunster på selvsamme bane, hvor Laudrup skal arbejde.
Boldekvilibristeriet skete i forbindelse med et dansk eksportfremstød i netop Qatar ledet af Mary & Frederik.

Kort sagt - Klap Kaje.

jens peter hansen

Man må jo ikke håbe at den computer Lasse Ellegaard skriver på er fremstillet af kinesiske piger der lever under slavelignende forhold i et land hvor dødsstraf er hverdagskost og hvor enhver form for politisk opposition honoreres med et fængselsophold.

Er præmissen om at idoler skulle være mindre reaktionære end alle andre børn af kapitalismen ikke falsk?

Hans Houmøller

Følg pengene, synes at være det, medstifteren af den liberale såkaldte tænketank, Cepos, har som sit eneste mål.

Mit gæt er, at manden ikke mangler penge på kontoen, men selvom han gjorde, siger det mere om hans griskhed, når han er villig til at arbejde i et diktatur som Qatar og lignende lande.

@Torben Lindegaard, selvfølgelig skal Information og e. skrive om den slags. Dine navneopslag med Ebbe Sand og kronprinsen undrer. De er da ikke positive rollemodeller, når de vælger at arbejde i og kaste glans over et land med de forhold. Tværtimod er det beskæmmende og diskvalificerende at lade landets kronprins blåstemple og legitimere det.

Men som skrevet: følg pengene, det gør kronprinsen også.

Tak til e. for at skrive en leder om det.

Jeg græmmes, ikke over lederen, men over, at det overhovedet er nødvendigt at skrive den.

Mads Knudsen, Per Meinertsen, Flemming S. Andersen, Benjamin Bach og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Information har korrekt vinket offside.

Han er en arrogant nar... og hans måde at spille fodbold på var præcis det modsatte. Det er skørt. Det minder om hans skifte fra Barcelona til Real Madrid. Uden respekt og anerkendelse af det fællesskab, kultur og sammenhold, der skaber fodbold. Han er nok præcis li'så blind overfor de elementer, der har skabt Qatar.

Apropos: Al Jazeera også er en slags laudrupsk selvmodsigelse..

Hvis manden gerne vil agere reklamesøjle og nyttig idiot for jihadister, så lad ham dog... Jeg synes, det er helt fint at spørge ham til hans (manglende) overvejelser desangående.

I det mindste ved vi således nu, at Michael Laudrup blot er endnu en skruppelløs, grådig klaphat, der ikke bekymrer sig en kæft om andre, så længe tegnedrengen er overfyldt.

Til gengæld er han god til at sparke til en oppustet gummikugle pakket ind i død ko.

Helt åbenlyst en sublim kombination, hvis du vil drive det til noget stort hos dyrerigets mest intelligente art...

Torben Lindegaard

@Hans Houmøller

Jeg har svært ved at klare Lasse Ellegaards - og din - moralske patos på andre menneskers vegne.

citat fra Billedbladet d. 4. februar 2016:
"Kronprinsesse Mary og kronprins Frederik får særdeles travlt, når de er spydspidser i et dansk eksportfremstød i Saudi-Arabien og Qatar. Fra den 28. februar til 1. marts repræsenterer kronprinsparret sammen med blandt andre udenrigsminister Kristian Jensen, miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen og sundheds- og ældreminister Sophie Løhde Danmark i Saudi-Arabiens hovedstad Riyadh."

Så det officielle Danmark gennemfører eksportfremstød i Qatar -
og så fører Information, Lasse Ellegaard & du jer frem som moralske overdommere om, hvorvidt andre mennesker kan tillade sig at tage arbejde i Qatar.

Rend mig noget så grusomt.

Søren Johannesen

idéen om at vi kan ignorere, isolere, boycotte, udskamme og undertrykket alt det vi ikke bryder os om i denne verden, er en illusion og arbejder direkte imod målet om en mere fri verden.

Hvis man virkelig ønsker at hjælpe og assistere andre mennesker til at se verden på en ny måde er eksemplets magt den mest effektive. Tvang og trusler cementere blot problemstillingen.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at Michael er et helt igennem godt menneske, som vil kunne dele ud af sine erfaringer fra en opvækst i den danske kultur, til de mennesker han kommer i kontakt med gennem sit virke. De 30-40 spillere han får ansvaret for, får nu muligheden for på første hånd at opleve "en anden måde at være mand på".

Har vi ikke alle eksempler fra vore egne liv, hvor en person/mentor gjorde et skelsættende indtryk på os som forandrede vores syn på verden. Hvorfor må Michael ikke være denne mentor for disse spillere?

Tænk nu hvis Quatar ringede og bad os sende fængselsbetjente til deres land for at lede landets fængselsvæsen og vise dem en anden måde at behandle fanger på, ville så også sige nej?

Vi lærer alle sammen af hinanden, hvorfor isolering og fordømmelse af alle "de onde" blot gør deres mulighed for at lære mindre. Det er der vel ingen som ønsker.

På overfladen kan historien beskrives præcis som i artiklen, men overfladen er IKKE indholdet.

Kan man ikke bare afskaffe fodbold, Frede & Mary ... argumentet herfor måtte være, at der er væsentligere ting at beskæftige os med.

Torben Lindegaard

@Jens Wolff

Lige præcis.

Lasse Ellegaards moraliseren på andre menneskers erhverv er totalt uudholdeligt.

Den leder kunne vi med fordel have været foruden.

Jeg er såmænd også lidt forarget, men det bør jeg nok ikke være, da det officielle Danmark ikke ligger tilbage for Laudrup. Så er der Søren Johannesens indlæg: værd at tænke over.

At tro sportskyrofæer ikke bevidst bliver udnyttet af magthaverne i deres politiske spil er naivt, og det skal selvfølgelig markeres i et demokratisk land, når et herværende sportskyro fæ lader sig udnytte af et diktatur. Hvis nogen skulle have glemt hvad Qatar er:
http://www.bt.dk/fodbold/sandheden-om-vm-vaerten-saa-uhyggelig-er-qatar-...

Torben Lindegaard

Vi hverken kan eller skal forlange mere af borgere i landet end af landet ledelse.

I klartekst: når 3 ministre deltager i en erhvervsdelegation til Qatar - sågar med Kronprins & Kronprinsesse i front - så er det direkte hykleri at bebrejde Michael Laudrup, at han takker JA til et et trænerjob i Qatar.

Når det er sat på plads, så kan vi da hurtigt blive enige om, at Qatar er et skrækkeligt land.
Det samme gælder i øvrigt Bahrain, hvis Konge side 2011 er Storkorsridder af Danmark - hændret direkte af Dronningen.