Leder

Rottereden

'Hvis vi i Dansk Folkeparti, fordi vi har dummet os – og det har vi – kunne være med til, at der blev åbnet for, hvad er det egentlig, der foregår nede i den rotterede, så tror jeg, at det ville være en rigtig god gerning,' sagde Pia Kjærsgaard i torsdags i DR2-programmet Debatten.

'Hvis vi i Dansk Folkeparti, fordi vi har dummet os – og det har vi – kunne være med til, at der blev åbnet for, hvad er det egentlig, der foregår nede i den rotterede, så tror jeg, at det ville være en rigtig god gerning,' sagde Pia Kjærsgaard i torsdags i DR2-programmet Debatten.

Rune Aarestrup Pedersen

1. november 2016

Den fornemmeste post i Folkestyret. Det er posten som formand for Folketinget. Efter blå bloks sejr ved folketingsvalget i 2015 ivrede Dansk Folkeparti for, at posten skulle tilfalde partiets Pia Kjærsgaard. Andre partier nærede betænkelighed. Ville Pia Kjærsgaard formå at aflægge den insinuerende og nedgørende polemik, hun har gjort til en del af sin offentlige person?

Ved formandsvalget stemte Enhedslisten og Alternativet imod Kjærsgaard, mens SF og Radikale Venstre undlod. Herefter måtte man håbe, at Kjærsgaard ville være meget opmærksom på at beklæde sit embede med værdighed. Men nej, desværre nej.

I sit forsøg på at grise andre til i den skandale, som Dansk Folkeparti har fremkaldt med sit misbrug af EU-midler, sagde Pia Kjærsgaard i torsdags i DR2’s Debatten: »Hvis vi i Dansk Folkeparti, fordi vi har dummet os – og det har vi – kunne være med til, at der blev åbnet for, hvad er det egentlig, der foregår nede i den rotterede, så tror jeg, at det ville være en rigtig god gerning.«

Vups er et misbrug gjort til »en rigtig god gerning« og hele EU-Parlamentet til en »rotterede«. Et retorisk greb udført af en Pia Kjærsgaard, der i udsendelsen erklærede, at hun optrådte som Folketingets formand.

Pia Kjærsgaards fremfærd har fået Venstres tidligere formand Uffe Ellemann-Jensen til på sin blog i Berlingske at advare mod, at Folketingets formandspost »profaneres med vulgære udfald på andre demokratiske institutioner, som Danmark skal samarbejde med«.

2. næstformand for Folketingets præsidium, Venstres Kristian Pihl Lorentzen, har bedt om, at præsidiet tager sagen op på sit kommende møde, onsdag i næste uge.

Utilpashed har det også vakt, at Pia Kjærsgaard efter sit formandsvalg har skrevet et læserbrev til sin lokalavis, Villabyernes Blad, og harcelleret over, at Gentofte Kommune vil huse 50 flygtninge ved en ombygning af en bygning, der ligger 200 meter fra hendes private bolig.

Pia Kjærsgaard kan rakke ned på, hvem hun vil. Vi har – trods alle trængsler – stadig ytringsfrihed i landet. Men polemikeren Pia Kjærsgaard kan ikke samtidig være nationens tillidskvinde som Folketingets formand. Hun må vælge. Ellers må andre vælge for hende. 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Elisabeth Andersen
  • Curt Sørensen
  • Jens Wolff
  • Svend Erik Sokkelund
  • Per Jongberg
  • Mihail Larsen
  • Flemming Berger
  • Jørn Vilvig
  • Carsten Mortensen
  • Ulla Søgaard
  • Leif Høybye
  • Per Klüver
  • Johannes Lund
  • Malan Helge
  • Merete Jung-Jensen
  • Tino Rozzo
  • Jesper Eskelund
  • Torben K L Jensen
  • Jens Kofoed
  • Margit Tang
  • Dorte Sørensen
  • Flemming S. Andersen
  • Leo Nygaard
  • Steen Sohn
  • Benny Larsen
  • Tjelle Tjellesen
  • Ebbe Overbye
  • Niels Duus Nielsen
  • Ejvind Larsen
  • Peder Pedersen
  • Hans Larsen
  • Niels-Simon Larsen
  • Poul Anker Sørensen
Elisabeth Andersen, Curt Sørensen, Jens Wolff, Svend Erik Sokkelund, Per Jongberg, Mihail Larsen, Flemming Berger, Jørn Vilvig, Carsten Mortensen, Ulla Søgaard, Leif Høybye, Per Klüver, Johannes Lund, Malan Helge, Merete Jung-Jensen, Tino Rozzo, Jesper Eskelund, Torben K L Jensen, Jens Kofoed, Margit Tang, Dorte Sørensen, Flemming S. Andersen, Leo Nygaard, Steen Sohn, Benny Larsen, Tjelle Tjellesen, Ebbe Overbye, Niels Duus Nielsen, Ejvind Larsen, Peder Pedersen , Hans Larsen, Niels-Simon Larsen og Poul Anker Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels-Simon Larsen

'Ellers må andre vælge for hende'.
Nemlig.

Elisabeth Andersen, Per Jongberg, Søren Roepstorff, Rikke Nielsen, Arne Lund, Randi Pedersen, Hanne Ribens, Malan Helge, Merete Jung-Jensen, Hans Larsen, Dorte Sørensen, Benta Victoria Gunnlögsson, Steffen Gliese, Ole Sporring, Tjelle Tjellesen og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Hasse Gårde-Askmose

Pia Kjærsgaard er og bliver et Heksehyl....med stor H.
Ovenikøbet med hellerupaccent :-)

Damen har et vist forhold til gnavere og ting hun ikke bryder sig om, man husker jo stadig hendes "de fremmede formerer sig som kaniner", og nu "rotterede", jo hun er da værdig som den samlende værdige,og eftertænksomme formand Folketinget. Hun passer 100% på det nye danske omdømme.

Jesper Jørgensen

Nej, stuerene bliver de aldrig, uanset hvad de foretager sig af makeup. Dansk Folkeparti er Fremskridtspartiet 2.0!

Inger Ane Andersen, Elisabeth Andersen, Jens Winther, Ulla Nielsen, lars søgaard-jensen, Lars Peter Simonsen, Carsten Mortensen, Leif Høybye, karim rachdi, Thomas Frisendal, Benta Victoria Gunnlögsson, Steffen Gliese og Janus Agerbo anbefalede denne kommentar

Kan vi ikke bare få det valg, så vi kan få decimeret højrefløjen?

Elisabeth Andersen, Flemming Berger, Lars Peter Simonsen, karim rachdi, ingemaje lange og Benta Victoria Gunnlögsson anbefalede denne kommentar
Flemming S. Andersen

At Pia Kjærsgaard ikke skulle være en værdig repræsentant og formand for resten af banditterne i habitter inde på "borgen", synes jeg ikke var åbenbar ved hendes tiltrædelse.

Jeg synes faktisk stadig at hun viser, hvad det er for nogle mennesker vi har valgt, ganske godt.

Men jeg må da så medgive at hun ikke er værdig til at sidde som folketingets formand og formodentlig aldrig har været det.

Men hvem skulle det så være??

Per Jongberg, Flemming Berger og Philip B. Johnsen anbefalede denne kommentar

Når man vælger en småtskåren, enøjet, usympatisk og smalsporet person som folketingets formand - hvorfor overraskes man så over, at hun opfører sig småtskårent, enøjet, usympatisk og smalsporet?
Det er jo ikke fordi konen har holdt sin totale mangel på format skjult - tværtimod. Hun har da ikke forsømt mange lejligheder til at demonstrere at hendes score på statsmandsskalen, kun var minimalt over 0 - på en god dag!

Elisabeth Andersen, Jens Winther, lars søgaard-jensen, Rikke Nielsen, Arne Lund, Carsten Mortensen, uffe hellum, Jens Thaarup Nyberg, Per Klüver, Merete Jung-Jensen, Hans Larsen, Janus Agerbo og Tino Rozzo anbefalede denne kommentar

Så måske skulle man snarest begynde at benævne bemeldte 'kone' som 'dame' - opadlet til borgerligheden i sjangtoftes muddergrøft ... ;-)

"Hvis vi i Dansk Folkeparti, fordi vi har dummet os – og det har vi – kunne være med til, at der blev åbnet for, hvad er det egentlig, der foregår nede i den rotterede, så tror jeg, at det ville være en rigtig god gerning" - Pia Kjærsgaard

Det var kun et spørgsmål om tid før nogen i DF fik den lyse idé at foretage et spin af sagen på dén akse. Det er både fantastisk frejdigt og fantastisk arrogant på samme tid og efterlader os måbende; lidt ligesom en aparte kommentar sagt lidt for højt til en reception der efterlader en brølende tavshed i lokalet.
Er det langvarig eksponering af 'magtens rum' der byder Kjærsgaard at ytre sig således eller er det en iboende brist? Tror hun i ramme alvor på sine egne ord eller griber hun desperat efter det berømte græsstrå? I rollen som Folketingsformand finder jeg det en skærpende omstændighed, at Kjærsgaard glider ind og ud af debatten med hastige kostumeskift; snart som formand for Folketinget, snart som uofficiel vandbærer når det brænder på. Det er hverken sømmeligt eller særligt tillidsvækkende idet det skaber en farlig præcedens for kommende politikere der beklæder stillingen som Folketingsformand.
Uagtet den polemiske retorik om rotter og gnavere generelt, mener jeg dog, at der mangler endnu en metafor omkring de intetanende pattedyr i DFs mosaik. Den synkende skude.

Elisabeth Andersen, Poul Erik Pedersen, Flemming Berger, Erik Jensen , Carsten Mortensen, Jesper Graugaard, Hanne Ribens, ingemaje lange og Janus Agerbo anbefalede denne kommentar

Jeg har sagt det før, men gentager det gerne:
Man kan tage konen ud af muddergrøften, men man kan ikke tage muddergrøften ud af konen.

Elisabeth Andersen, Jens Winther, Flemming Berger, Rikke Nielsen, Arne Lund, Lars Peter Simonsen, Malan Helge, Britt Jadesø og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Lennart Kampmann

Prøv så at lukke øjnene og forestil jer en regering med S og DF som hovedkræfterne. Format bliver nok en endnu større mangelvare end den er for tiden.
Med venlig hilsen
Lennart

Jens Winther, Erik Feenstra og David Zennaro anbefalede denne kommentar

on the dark side derimod : læserbreve i lokalaviser (og begreber som 'rottereder' jo også) hører ikke hjemme blandt værdige tidsfordriv for en folketingsformand.

Den for tiden siddende regering burde gå af gr. landsskadelige aktiviteter, men det resterende folketing skulle have en kraftig reprimande og oplysning om, at det er befolkningen, de skal betjene...

Folketingets formand skal ikke være en politiker, men vælges ud fra sine etiske og moralske værdier, apolitisk og viljestærk. En pensioneret dommer eller...

karim rachdi, lars søgaard-jensen og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar

Lennart Kampmann! Jeg prøver at lukke øjnene og forestille mig S & DF ved roret, det er et grumset og grusomt syn, så jeg åbner øjnene igen og kigger på avisen.

Jeg vil ikke afbøje & svække debatten her i tråden, men tillader mig - i en slags parentes sent om eftermiddagen, idet der savnes, synes jeg, et separat diskussionsforum om "selve" avisen - at stille et par spørgsmål til Information her ved R o t t e r e d e n på side 2 (1.11.2016).

Jeg dyrker Information både på papir og på net (fremragende arkiv; seje kommentarer; fine billeder). Begge formater flittigt brugt og værdsat. Både øjne og hoved og min sporadiske og forsinkede læsning elsker eller behøver papiret, men papiravisen er dog uhyggeligt forsømt. Information kunne i en håndevending blive en smuk avis, også på papir, og jeg tror, at en produktion på godt papir, hæftet ordentligt sammen, med bedre layout, typografi og ikke mindst billedredaktion vil kunne svare sig, alle ugens dage. Lige nu er Inf. for mig at se (udseendemæssigt) ikke pengene værd.

Avis på papir er godt, men Informations papiravis æder træ, uden at det kan forsvares, den er fuld af tom luft og (på hverdage) fuld af grim, anmassende, pladsrøvende, bombastisk typografi især i overskrifterne (anderledes passende og kultiverede (!) typer bruges i Litteratur- og Kulturtillæg og vist i det hele taget i weekenden... kan nogen fatte og forklare det?). Billederne i Inf. er ofte unødigt store, grumsede, afblegede og uheldigt overskårne, og der kan øves megen kritik af Inf.s billedside og hele frastødende udseende (tegningerne hu...). Positivt formuleret: Det kunne være så godt, og Information er en nødvendig avis. Jeg forstår ikke eller godtager ikke, at papiravisen, specielt i hverdagene, lige så stille skal sakke agterud, eller rettere sagt humpe så læsterligt bagud i forhold til netavisen (og til andre aviser, her og i udlandet). En omfattende kritik skal selvfølgelig ikke leveres her.

Jeg begrænser mig til to spørgsmål i forbindelse med side 2 i dagens avis. Begge vedrører unødig og uheldig diskrepans mellem papiravis og netavis.

1) Hvorfor kan der, i papiravisen, ved en lederartikel som denne, ikke blive plads til et bitte fotografi af den smilende r o t t e, sådan som vi får lov til at studere arten her på nettet? jf. kritikken ovf.: papiravisen fuld af luft, store dårligt reproducerede billeder og grim pladskrævende typografi. Det er et endda et rigtig godt portræt, ved Rune Aarestrup Pedersen.

2) Ved siden af lederen kommer der hver dag en klumme, med masser af luft omkring et centreret portræt af klummisten og en fyldig underrubrik med ret store typer, ligeledes centreret. Et misforhold har længe undret mig. Hvorfor mangler klummen altid, på papir, selveste o v e r s k r i f t e n, som imidlertid bringes på nettet? karakteriserende, sammenfattende og citerbar i en evt. diskussion. I dagens avis rummer klummen "En singlemors bekendelser", men altså kun på nettet.

Papiravisen er alt i alt en loser, det er ikke godt, det er ikke nødvendigt, og der bør vel - seriøst - ikke være diskrepans mellem papiravis og netavis (som snart vil ligge i det historiske arkiv), hvis det kan undgås.

Med venlig hilsen.

Søren Kristensen

Pia Kjærsgaard siger, lidt lige som Trump, lige hvad der passer hende. Nogen må kunne lide det ellers når de ikke så forholdsvis langt.

Nyrup har stadig ret: Stuerene, der bliver DF aldrig, og Kjærsgård beviser det igen og igen.
Blamerende at Sosserne stemte for Kjærsgård som folketingets forkvinde. Og SF og Rad. de gad end ikke at stemme imod. Lige så blamerende.
Hvad nu hvis Sosserne efter næste valg vinder regeringsmagten, og danner regering med DF som parlamentarisk grundlag. Muligheden kan bestemt ikke udelukkes.
Mon så Kjærsgård fortsætter med at besudle formandsstolen? Med Sossernes fulde accept?

Grethe Preisler

Leo Nygaard d.d. kl. 11.05: "SKAL det være en politiker på den stol?"
- Svaret er ja!

Det ville i det mindste vil kræve en grundlovsrevision at ændre på det forhold, at Folketinget selv fastsætter sin forretningsorden og vælger en formand til at sikre bl.a. overholdelsen af 'decorum for medlemmer af rigets lovgivende forsamling', hver gang den stemmeberettigede del af befolkningen har sammensat et nyt folketing ved frie og hemmelige valg.

Ligesom det ville kræve en grundlovsændring at lægge finanslove og skatteprocenter ud til folkeafstemning og/eller erklære Lars Løkke Rasmussen 'uværdig' til at beklæde posten som regeringschef og sætte ham fra bestillingen med en 'mistillidsdagsorden' fra det mindretal blandt de indtil videre lovligt valgte i alt 179 nuværende medlemmer af Folketinget, som ikke 'pegede på ham' som statsministeremne ved 'dronningerunden' efter det seneste, lovligt udskrevne og afholdte folketingsvalg i det Danmark, hvis regeringsform ifølge grundloven er 'indskrænket monarkisk'

Hvilket selvsagt ikke på nogen måde behøver at afholde journalist David Rehling i som republikaner og mangeårigt medlem af 'Den fjerde Statsmagt' fra at bruge sin grundlovssikrede ytringsfrihed til på lederplads i dagbladet Information at kritisere den måde, hvorpå det ærede folketingsmedlem fru Pia Kjærsgaard (DF) forvalter sit høje og vellønnede embede som folketingsformand, så længe kritikken holder sig inden for injurielovgivningens grænser ..... ;o)

Det er ikke tydeligt i grundloven : " §35, stk 2. Straks efter prøvelse af mandaterne sættes folketinget ved valg af formand og næstformand ".
Der kunne stå - ud af sin kreds - det gør der ikke. Det kunne være en aftrædelsespost for en ikke genvalgt politiker.
Som valgt politiker må formanden sjovt nok stemme med !? Det har jeg aldrig hørt om.

Søren Roepstorff

Hasse Gårde-Askmose
"Pia Kjærsgaard er og bliver et Heksehyl....med stor H.
Ovenikøbet med hellerupaccent :-)"

PK er ikke fra Hellerup og taler heller ikke som en fra Hellerup.

Grethe Preisler

@Leo Nygaard,

Folketinget er i h.t. grundloven en suveræn forsamling af folkevalgte, som - når de først er valgt og godkendt ved valgs prøvelse - i henhold til samme grundlov 'ene er bundne af deres egen overbevisning', når de stemmer, og ikke af forskrifter fra hverken den fungerende regeringsleder, 'kongen' eller af medlemmerne af den forsamling (i praksis som oftest den partiforening), der støttede deres kandidatur i den valgkreds, de var opstillet i.

Så vidt jeg husker, var der efter folketingsvalget i 2015 foruden Pia Kjærsgaard tre andre aspiranter til posten som formand for det nye folketing. Men da ingen af dem kunne samle tilslutning fra flere af deres politikerkollegaer end Dansk Folkepartis tidligere forkvinde Pia Kjærsgaard, blev det altså hende, der endte med at få den den ære og de pekuniære goder, der følger med. Det kan man så - alt efter temperament og smag - grine eller græde over, indtil næste gang, man skal i stemmeboksen for at sætte sit kryds på en stemmeseddel og være med til at sammensætte en ny lovgivende forsamling på 179 medlemmer af det danske folketing.

Tillid og mistillid

En regering er nødt til at træde tilbage, hvis et flertal af tingets medlemmer udtrykket mistillid. Det samme gælder naturligvis tingets formand.

Normalt vil en mistillid til regeringen føre til nyvalg - men ikke nødvendigvis. Det samme gælder en mistillid til tingets formand.

Det ville klæde det danske folketing at erklære mistillid til sin formand i denne situation, der - på tværs af øvrige, politiske opfattelser - er en skandale.

Flemming Berger og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar

"Vores" problem er jo ikke konen fra Gentofte. "Vores" problem hedder Rasmussen, og det har vores problem heddet i ganske mange aar ... ja, ja der var vist noget med en S-dame, men hun kunne jo ogsaa gerne have heddet Rasmussen.

Flemming Berger, Torben Skov og Christel Gruner-Olesen anbefalede denne kommentar
Charlotte Svensgaard

Hvis det primære for en formand for folketinget skal være at optræde med "værdighed" er jeg bange for at vi må nedlægge posten på indeværende tidspunkt.

He he. Tagselvbordet omme i EU hedder nu Rottereden :) Hvor er jeres humor væk henne ? Sidder den og tyller nede i Rottehullet?

Ole Arne Sejersen

Under en hidsig TV-debat kalder Pia Kjærsgaard en rotterede for en rotterede. En karsk dansk ytring. Og strax ryger det sædvanlige hold af småborgere til tasterne: Milde guds himmel, damen ejer jo ikke comme il faut! Kender hun da slet ikke sin Emma Gad?
I harmdirrende kommentarer og læserbreve forlanger de, at denne kone, som åbenlyst besudler formandsposten i Folketinget bliver fjernet. Hvis ikke hun vælger at bruge et sømmeligt sprog, så må andre vælge for hende.
En fornem Rytter, Ridder af Johanitterordenen, forlanger, at Højesteret skrider ind, og en af EU's fremmeste propagandister herhjemme opfordrer det danske Folketing til med en mistillidserklæring at bringe den skandaløse Pia Kjærsgaard til tavshed.
Det sker vel ikke lige med det første, for EU har trods alt levnet Folketinget en smule suverænitet (en suverænitet, der iflg. denne exemplariske propagandist er et forældet og skadeligt begreb).
Men kommer tid, kommer råd. Situationen får mig umiddelbart til at tænke på Scherfig: (i lettere parafraseret form) "Ja, ja, sagde han, der kommer nok andre tider, og kiggede betydningsfuldt mod Brussel"

Ingen har krænket Pia Kjærsgaards ytringsfrihed

Hun må sige, hvad hun vil - på egne vegne. Men når hun udtaler sig i sin egenskab af formand for Folketinget (og det understregede hun, at hun gjorde), så tager hun alle tingets øvrige medlemmer (og deres vælgere) til indtægt.

Det er naturligvis ikke i orden.

Det mest deprimerende er sådan set ikke, at hun udtalte sig, som hun gjorde, men at hun slet ikke kan (ind)se, at det er i strid med embedets værdighed og etikette. Det gør hende uværdig til at beklæde posten.

karim rachdi, Elisabeth Andersen og Jørn Vilvig anbefalede denne kommentar

For en gangs skyld er jeg enig med Mihail Larsen,
Det er konen i muddergrøften, man har hævet op til landets højeste værdighed. for at få den politiske kabale omkring regeringsdannelsen til at gå op.

@ Curt Soerene er meget flink, forekomer det mig ... regeringskabalen.

Sagen er vist at den lille runde svindler, saadan er han karakteriseret af én, der kender ham, og hans ligesaa kvalificerede forgaengere i Rasmussen-kavalkaden, heri indregner jeg ogsaa den-der S-dame, uden nogen form for moralske skrupler har tilfredsstillet konen fra Gentofte, hendes partifaellers og vaelgeres behov for plads i "udstillingsvinduet". Og hvorfor ? For at kunne blive ved magten og saaledes fortsaette med at kunne haeve overfoerselsindkomster hver maaned.