Leder

Mysteriet om de 70.000 kuglepenne fra Polen

Debat
17. november 2016

Der er smæld i MELD og FELD. Dagligt kommer nye afsløringer af, hvordan Dansk Folkeparti har mæsket sig i EU-penge. Nemlig de midler, der har været betroet MELD – den nu afviklede sammenslutning af højrenationalistiske partier i EU-Parlamentet – og MELD’s pengetank FELD.

Senest har Ekstra Bladet afdækket, hvordan DF’s EU-parlamentariker Morten Messerschmidt har været med til en MELD-betaling på 486.000 kr. for 70.000 kuglepenne fra Polen. Kuglepennene synes ikke at findes, men en del af beløbet er gået fra den angivelige polske leverandør videre til et nationalistisk polsk MELD-parti.

Nye misforhold

Oveni har DR kunnet afsløre, at Messerschmidt og hans næstkommanderende i EU, Anders Vistisen – som henholdsvis præsident og kasserer for MELD – har skrevet under på, at en betaling på mindst 300.000 kr. til EU-oplysning er sket efter reglerne. Pengene har vist sig at være gået til DF’s nej-kampagne under 2015-folkeafstemningen om afskaffelse af Danmarks EU-retsforbehold. Derfor har DF måttet betale pengene tilbage.

Læs også: Messerschmidt og pengene – sådan hænger det sammen

Men den seneste afsløring viser nye misforhold: Kampagnebeløbet er gået til et firma ejet af en person, som Messerschmidt selv har omtalt som »min gode ven«. Det drejer sig om den konservative Frederiksberg-politiker Nikolaj Bøgh, som Messerschmidt er i selskabelig loge med. Vennetjenester strider mod de EU-regler, som Messerschmidt og Vistisen skrev under på, at de overholdt.

Skeletterne vælter ud af skabet

Som skeletterne vælter ud af skabet – også om det udspekulerede misbrug af EU-midler i forbindelse med DF’s sommergruppemøder i 2014 og 2015 – må man undre sig over, hvor megen uvidenhed partiledelsen kan påberåbe sig.

Læs også: Andre end Messerschmidt risikerer at ryge under DF-bussen

Har DF-toppen ikke kendt til reglerne for de mange rare EU-penge? Har udenrigsordfører Søren Espersen ikke forstået sit ansvar ved at stå anført som vicepræsident for FELD? Og hvordan kan Thulesen Dahl tro, at han kan afstyre skandalen ved at henvise til, at den nye formand for EU-parlamentsgruppen, Anders Vistisen, nu »gør rent bord«?

Læs også: ’Der kommer nok et smæk fra vælgerne’

Vistisen er i kraft af sine poster – i perioden 2012-14 ’juridisk rådgiver’ for Messerschmidt – selv så indsovset, at han ikke er i stand til at gøre noget bord rent.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Den her føljeton er der noget ved at følge med i - venter spændt på morgendagens nye afsløringer.
Hvornår er sagen så alvorlig, at EU-Parlamentet ophæver Messerschmidts immunitet?
Hvor meget kan Dansk Folkebedrag mon holde til, inden de er nødt til at sanktionere overfor partiets wonder boy. Imens rasler meningsmålingerne ned og ned, og det er jo kun glædeligt midt i novembermørket.

Janus Agerbo, Mads Knudsen, Flemming Berger og Thomas Andersen anbefalede denne kommentar

...Hvorfor skal der overhovedet være så mange penge i politik? Det skaber korruption og ødelægger de demokratiske spilleregler med en mand M/K en stemme - Uden dette princip intet demokrati.

Janus Agerbo, Bjarne Tingkær og Flemming Berger anbefalede denne kommentar

Herman Hansen

Enig. Politik bør være et ideologisk foretagende. Men der vil altid blive kastet penge efter hvor magt er at finde. Lobbyismen i Bruxelles fremmedgør mange europæere fra hvad der foregår i EU.

De danske politikere bør heller ikke kunne fastsætte deres egen løn.

USA's founding fathers idé om den nye verden har sikkert været noget i samme retning. Korruptionsfrit og idealistisk. Men se blot hvor de er i dag.

Herman Hansen, rent driftsmæssigt i en demokratifremmende forening er beløbene jo ikke store. Det er det der er lidt bedrøveligt.

Grethe Preisler

Breaking news . Breaking news - Breaking news!
(Altid først med det sidste om regeringen Lars Løkke Rasmussens parlamentariske støtteparti)

Mærkelig måde at redigere et seriøst dagblad på. Torsdagens lederartikel lægges ud på nettet til benefice for 'gratislæserne' på Fjæsbog og Twitter, dagen før abonnenter og andre betalende kunder i butikken får onsdagsudgaven leveret i postkassen eller over disken i kiosken .... ;o)

Søren Kristensen

Da jeg for hvad otte - ti år siden var med til at stemme Messerschimidt til Bruxelles første gang mødte det stor undren hos min omgangskreds, jeg har nemlig aldrig været i nærheden af at stemme DF. Mit argument var: - Uanset hvad han gør, bliver det interessant, for enten afslører han hvad de har gang i dernede eller også bliver han en del af det. Under alle omstændigheder er underholdningen garanteret. Og fik jeg ret?

Det sker bare hele tiden at politikere bliver opslugt af de systemer de lægger ud med at kritisere. De nu tamme og midtsøgende, men tidligere meget venstreorienterede, kvindelige socialdemokrater er helt klassiske eksempler. Men det gælder hele vejen rundt. Schlütter blev også mildere med årene og det samme kan siges om Løkke Rasmussen. Fogh Rasmussen falder lidt udenfor, selv om han ikke var helt tonedøv. Hans forbandede held og vores uheld var at han havde tidsånden med sig, i hvert fald den der blæste fra USA. Om Trumps vil lade sig formilde af omgivelserne er for tidligt at gøre sig klog på. Men der er stærke kræfter der på spil i de store administrationer og det kræver sin mand at holde fokus, når først toget kører. I Messerschmidts tilfælde havde det måske været federe hvis han havde afsløret i hvilket omfang de andre snyder med EU midler. På den anden side er det jo også meget rart at de tilsyneladende opfører sig nogenlunde hæderligt. Summa sumarum: det var underholdningsværdien jeg gik med og den er gået rent hjem. Kuglepenne fra Polen. Hvad mere kan man forlange?

David Zennaro, Niels Duus Nielsen og Poul Cohrt anbefalede denne kommentar

Jeg syntes blot, at man kan forvente noget mere ansvar og konsekvens af et lov-og-orden-parti, der helt uden grundlag dømmer alle, de ikke bryder sig om.

Hvis dette parti virkelig var seriøst, ville formanden straks være gået ud i medierne og havde beklaget meget dybt. Og samtidig oplyst, at sagen ville få konsekvenser for alle de officielt ansvarlige, for alle involverede, samt for alle der enten vidste - eller burde vide noget om disse svindelnumre med skatteborgernes penge.

Men her er der altså ikke tale om ansvarlige politikere, men simple kujoner, der har forsøgt at forgylde tilværelsen ved at luske, tiltuske og svindle sig til mine skattepenge.

Vibeke Hansen, Nanna Wulff M., David Zennaro, Kim Houmøller, Finn Lindberg, Tue Romanow, Flemming Berger og Arne Lund anbefalede denne kommentar

Et parti der er for lov og for orden ?
Eller snarere: 'Går den, så går den' ?
Er mon gulddrengen yt ?
upålidelig ? Pyt,
han har stadigvæk stemmerekorden!

Christian Mondrup og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar

...Men som vi alle godt ved, så er det dem som bestemmer de politiske spileregler, som modtager pengene - Det kan næppe blive mere korrupt.

DFs hykleri er afsløret, uha da.
EU er virkelig et tilskudscirkus, nu forstår man bedre hvorfor alle politikere og partier eeeelsker EU.

Så blev de igen taget med hele kroppen nede i kagedåsen. Jeg er spændt på hvordan de får den vinklet, så det i virkeligheden er muslimernes skyld. Den glæder jeg mig til. :-D

Vibeke Hansen, Hans Larsen, Peter Wulff, David Zennaro og Finn Lindberg anbefalede denne kommentar

Jeg er enig i de ovenstående betragtninger, men jeg undrer mig over, om de virkelig er de eneste, som har haft den konstruktion med Meld og Feld. Det bliver spændende at se i fremtiden.

Karsten Lentfer

Roligt, nu. Jeg har alle kuglepennene...

Hold kæft, hvor er de langt ude.
Der er virkelig tale om en sand "tusnami", som Pia Kjærsgaard siger.

Der er smæld i MELD og i FELD:
hvordan skal det gå for vor helt?
Sjusk på højt, højt niveau?
eller hvad skal man tro?
- spør' man stille ved sund og ved bælt.