Leder

Politikerne er næppe klar over bundniveauet på de kommercielle kanaler, når de kritiserer DR

Det er rigtigt, at der er larmende værter og popmusik på P3, men politikerne er næppe klar over bundniveauet inden for kommerciel medievirksomhed

Det er rigtigt, at der er larmende værter og popmusik på P3, men politikerne er næppe klar over bundniveauet inden for kommerciel medievirksomhed

Tine Sletting

16. november 2016

Mellem halv syv og halv ti hver morgen sender radiokanalen The Voice programmet Morgenshowet med Chriz & Heino.

Det starter sådan her:

Jingle: »Goodmorning / Goodmorning / Goodmorning / Goodmorning / Goodmorning / Goodmo-o-o-o-o-orning!«

Chriz: »Godmorgen og velkommen til, jeg er Chriz.«

Heino: »Og jeg er Heinoooo!«

Chriz gør reklame for arrangementet The Voice Goal og fortæller lytterne, at de kan skrive ind og vinde billetter.

»Skal vi se at komme i gang?« siger han så.

»Ja,« siger Heino.

»Vi landede lige midt i en diskussion om, hvilken farve slik, der smagte dårligst.«

De færreste medieordførere på Christiansborg har formentlig hørt Morgenshowet med Chriz & Heino – næppe heller Morten Marinus.

Han kendte formentlig ikke programmet eller resten af det kommercielle radiomarked, da han i august – sammen med resten af Dansk Folkeparti – foreslog omfattende besparelser i Danmarks Radio blandt andet ved at sende P3 i udbud. Ifølge partiet ligger kanalen »alt for tæt op ad konkurrerende kommercielle kanaler«.

Men hvor tæt?

Det er et vigtigt spørgsmål i debatten om fremtidens public service. Flere partier har ligesom Dansk Folkeparti de seneste måneder sagt, at Danmarks Radio på flere områder ligger for tæt på de kommercielle aktører. Som Morten Marinus sagde til Berlingske i august: »DR skal levere det, de andre ikke kan levere. De skal overlade underholdningsprogrammer til andre.«

Der er to problemer med det udsagn – og med debatten om fremtidens public service. For det første er det ikke undersøgt, hvor tæt Danmarks Radio i virkeligheden ligger på de kommercielle aktører som for eksempel The Voice.

For det andet er det ikke rigtigt, når Morten Marinus og flere andre opdeler indholdet i Danmarks Radio i to: Public service, som kun Danmarks Radio kan producere, og underholdning, som de kommercielle aktører kan levere. 

Danmarks Radio har gennem en årrække bestræbt sig på at tage formater inden for underholdningsgenren og bruge dem til at lave fjernsyn, som ikke kun er underholdende, men også oplysende og debatskabende.

Programmet Gift ved første blik er i udgangspunktet et realityprogram, hvor to medvirkende bliver gift med hinanden og skal leve sammen, men der indgik også interview med eksperter, og det endte med at være et både rørende og oplysende program om parforhold.

Programmet Løvens Hule er i udgangspunktet et almindeligt talentshow som X Factor, men i stedet for amatørsangere er de medvirkende iværksættere, som kæmper for at få lov til at starte deres egen virksomhed. Dermed kommer programmet til at handle om en af de mest aktuelle erhvervspolitiske udfordringer.

Programmet Kongerigets Klogeste er i udgangspunktet et almindeligt quizprogram, men til forskel fra mange quizprogrammer med kendte danskere, som handler om, hvem der kan være mest plat eller mest fjollet, er Kongerigets Klogeste med almindelige danskere og handler om at være klogest.

Det er underholdende programmer. Ligesom at dokumentaristen Poul Martinsens udsendelse Broen, hvor han i 1969 sendte en gruppe rockere og en gruppe hippier ud på en øde ø for sammen at bygge en bro tilbage til fastlandet, var et underholdende program. Men det er ikke bare underholdning. 

Politikerne holder fast i en forfaldsfortælling om, at politikken er blevet mere og mere underholdende, mens underholdningen er blevet mindre og mindre politisk, men den sidste del af den fortælling er forkert. Der bliver produceret masser af god underholdning.

Dansk Folkeparti har foreslået at lukke DR 3 i sin nuværende form, fordi kanalen »flyder over med udenlandske film og tv-serier«. Det er rigtigt, at der er udenlandske serier på DR 3, men der er også en masse andet – ikke mindst en række fremragende programmer som Prinsesser fra blokken, DR 3 DOK og dokumentarserien Generation DF om Dansk Folkepartis ungdomsafdeling.

Det er rigtigt, at der er larmende værter og popmusik på P3, men politikerne er næppe klar over bundniveauet inden for kommerciel medievirksomhed – og så har P3 bidraget med De Sorte Spejdere med Anders Lund Madsen og Anders Breinholt og løftet dansk musik over de seneste årtier.

Diskussionen om fremtidens public service og underholdning må hvile på en bedre forståelse for, hvad Danmarks Radio og de kommercielle alternativer kan levere. Og ikke mindst på et opgør med opfattelsen af underholdning som en genre, der ikke har andet formål end at underholde, der kan produceres af de kommercielle lige så godt som af Danmarks Radio, og som ikke er vigtig for den samlede public service.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Malan Helge
  • Morten P. Nielsen
  • Per Klüver
Malan Helge, Morten P. Nielsen og Per Klüver anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det handler jo ikke kun om indhold, det handler også om kvaliteten, og der er DR bare ude på et skråplan, efter min bedste overbevisning, ved netop ikke at tage forpligtelsen at sende det, de andre ikke sender, særlig alvorligt.
DRs yndlingsformat er blevet konkurrencen, og hvis der er noget, jeg ikke gider at se, er det konkurrencer. Det er det, der gøres oprør imod i øjeblikket: at tingenes værdi i sig selv skubbes til side, og at vi taber vores evne til at vurdere i den proces, der jo baserer sig på en snu kræmmermentalitet.

Slettet Bruger, Kim Strøh, Arne Lund, Anne Eriksen, Jørn Andersen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Jeg kender ikke meget til andre danske tv-kanaler end DR-TV. Og trods DR-TV promoverer et par medarbejdere som en slags genier, syntes jeg syntes, at DR-TV både er seriøst og alsidigt.

Vi springer altid let hen over reklamefinansierede tv-stationer. Men de 2 sidste gange vi var på det årlige Danmarks-besøg, var vores tv indstillet på TV2, og magen til platte og fordummende udsendelser, skal man i hvert fald lede længe efter. - Alt var enten kommercielt eller politisk farvet, og sendefladen var i øvrigt præget af platte USA-baserede serier.

Danmark er et lille sprogområde, så vi syntes, danskerne skal værne om DR-TV. Men dette betyder ikke, at man ikke kan gøre det bedre.

Elisabeth Andersen, Malan Helge, Erik Feenstra, Bernd Åke Henriksen, Egon Stich, Viggo Okholm, Brian Jensen, Kim Strøh, ingemaje lange, Per Klüver, Erik Nissen og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar

...Det har jo intet men kvalitet at gøre denne her diskusion. Det er ren og skær politisk ideologi. Svindler regeringen forventer privatisering af TV vil give mere blå propaganda i æteren som det ses med TV2, Danmarks svar på FOX News. DR repræsentere de danske værdier. Værdier svindler regeringen ikke kan lide.

Elisabeth Andersen, Malan Helge, Egon Stich, Kim Strøh og Per Klüver anbefalede denne kommentar

...Det samme gælder lønmodtager fagforeninger, som Venstre har forsøgt at nedbryde i år tier - Og DF vælgere er hoppet med på at dyrke deres egen undergang. Senest set i dag med masefyringer på Vestas vingefabrik i Lem. God rutsche tur mod bunden.

Jeg var ikke klar over at public service var at hæve bundniveat på de private tv stationers underholdningsprogrammer. Jeg troede det var at oplyse, være kritiske samfundsdebatører, og politisk med en opinion til højre, i midten og til venstre, således vi blev sikret oplysning bedre end det medier som Berlingske, Politiken og Jyllandspostens, med deres ensidige syn på verden. Men ak, det er omvendt, vi får en gang sludder for en sladder, journalister som hygger sig på hoteller i Brasilien og USA, en Rosenkrantz som fokuserer på de røde lejesvende, vi betaler løn til journalister i dyre domme for at de kan fortælle os ligegyldige historier. Tænk hvis der nu havde været et seriøst debatprogram dagligt mellem kl. 16 eller 17 til klokken 19 eller 20, som for børnefamilier kunne genudsendes fra kl. 22. Det kunne diskutere finanslov i dybden i et panel, Trump, Messerschmidt og dagens vigtige historier. DR Dagen er jo bare en billig udgave og en gentagelse af overskrifter. Danmark i EU eller ud af EU mv. Diskussioner som serveres som underholdning. Men nej, vi spises af med en ultra kort TV avis, som gentager sig selv, og er reklame for alle mulige andre DR programmer efterfulgt af ligegyldige sladderspalte aftenshowet, af Bonderøven, Bage Kage, Gift ved første bli, Kongerne Konge eller hvad de nu hedder osv. (ser dem ikke) Alle programmer som i andre lande sendes af de private kanaler. Så hvem der tilhører bundniveauet er vist et spørgsmål om øjnene som ser.

Randi Gredal, Steffen Gliese, RAsmus Larsen og Helene Kristensen anbefalede denne kommentar

DR kunne godt tage at sende nogle flere amerikanske film, og spille noget mere amerikansk popmusik på P3, til gengæld skal aftenshowet have kredit for, at have Lars Løkke som gæst en gang i kvartalet, hvor han fortæller om hvordan man kombinerer familielivet med politik, hvilket kan være meget meget hårdt.

Vibeke Hansen, Steffen Gliese, Kim Jensen, Anders Sørensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Henrik Petersen

Har opsagt den store tv-pakke. Har kun DR programmer, som vi henter fra antenne eller via nettet. Har ikke savnet reklamerne eller de tåbelige programmer et sekund.

Der er også nitter på DR. Men der er længere imellem.

Man kan ikke gøre alle tilfredse, når det drejer sig om TV udbud. Men man kan måske gøre alle utilfredse, hvis man fortsætter ad den vej vi i dag kører på.

Malan Helge, Brian Jensen og ingemaje lange anbefalede denne kommentar
Jesper Graugaard

Der er en hel generation på vej, som faktisk ikke aner hvad TV er, ikke kender til DR og aldrig har stiftet dybere bekendtskab med ordet public service. Der betragtes licens ikke som, noget vi giver hinanden, men som nogen tager fra andre. I dag kan man tage regeringsmagten ved at love skattelettelser for 2500 om året pr. husstand. Jeg selv har ikke haft flow tv i 25 år og mener, at tiden er forbi for denne altmodische forståelse af, hvad public service er knyttet til rent institutionelt. Dermed ikke sagt, at jeg nødvendigvis er imod DR, men tiden løber fra den måde der tænkes og formidles public service idag. Udfordringen er ikke forskellen mellem Dr og kommercielle kanaler, men hvorledes indhold og public service formidles og hvor. Udviklingen går i een retning, men institutionens medlemmer,politikere og producenter klamrer sig febrilsk til en model, som ikke går fremtiden i møde.

Jens Kofoed, Helene Kristensen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Rune Biskopstö Christensen

Og mens nogle af politikkerne her hjemme vil lukke den del af Danmarks Radio, peges der i USA af adskillige universitets ansatte med ekspertise på området, på den unikke kvalitet i dansk produceret underholdning, drama og nyheder, som en konsekvens af at aktøren ikke er kommerciel, og derfor ikke er underlagt en lav fællesnævner, men at fokus rettes mod kvalitet. Med licensfinansieringen ligges der jo netop ikke op til den tankegang, der præger kommercielt radio og tv, nemlig at det annoncøren der er kunden og det er seeren der er produktet, men i stedet (for at blive i den kommercielle terminologi,) er det udsendelsen der er 'produktet' og seeren der er 'kunden'. Som det bør være!

Elisabeth Andersen, Steffen Gliese og Brian Jensen anbefalede denne kommentar

Emil Groth - Kan du finde andet end amerikanske og engelske film på DR? Sker det endelig en sjælden gang, at der vises film fra et andet sprogområde, så er det kl. lort midt på natten.

Men ellers - jeg tror jorunalisten tager fejl når han skriver, at politikerne næppe er klar over osv.
Forkert. Det er lige netop det de er, og de ønsker at fremme udsendelser som det citerede fra Voice, X-faktor, Vild med dans, bolig-, mad-, have og livsstilprogrammer ad libitum og ad nauseam.
Jo mere fordummende desto bedre.

Og man kan altid diskutere hvordan tingene skal finansieres. Selvfølgelig er det en forsimpling når jeg skriver at kommercielle aktører ikke kan levere god underholdning, tag f. eks. brugerbetalings kanalen Home Box Office der jo er berygtede på deres særdeles populære serier. Men så kan man godt skyde en hvid pil efter public service og en samlende aktør. Og i følge min opfattelse, har vi et glimrende eksempel herhjemme på hvordan underholdnings kvaliteten falder når der indføres brugerbetaling, jvf. TV2, samtidig med den samme er steget på DR, efter de ikke længere er udsat for den konkurrence der var tidligere.

Arne Lund - 13:40

Det billede kan jeg ikke genkende. Det er da rigtig nok at 'prime time' måske er domineret af det sprogområde, sammen med det danske, nordiske og vesteuropæiske, på DR1 og DR3, men Danmarks Radio er meget mere end de to kanaler.

Desuden er det da ikke nogen synd at have et fokus på vores lokale ophav, nære områder, og moderne historiske allierede, samtidig med resten af verden også er nuanceret fremstillet.

Vibeke Rasmussen

For sammenligningens skyld burde man også have lavet et udskrift af en samtale mellem to værter på P3. Det ville ikke have set meget anderledes ud eller været mindre skækindjagende dumt og fordummende end eksemplet fra The Voice. Langt fra!

Fra tidlig morgen til hen på eftermiddagen, som er det tidsrum, hvor jeg i løbet af dagen utilsigtet kan 'komme til' at høre P3, er der så fordummende, overgearet, pjattet, useriøs snak, at jeg ikke begriber, hvordan nogen frivilligt og bevidst kan stille ind på kanalen. Og hvorfor taler næsten alle værterne så ens og mærkeligt? Meget hurtigt, staccato og med stemmen lagt kælent op i ganen. I øvrigt noget, det med at 'tale oppe i ganen', som jeg regner med at talepædagoger og retorikere har en bedre forklaring og betegnelse for. Det er (desværre) en tendens, der synes at brede sig.

Og dét disse P3-værter så siger! Helt overvejende mest kun pjat og plat! Det er rigtigt, at der har været lyspunkter som fx De sorte spejdere, men det program stoppede for 8 år siden og kan derfor dårligt tages til indtægt for P3-programmer d.d. Det er 'lissom' ikke rigtig en gangbar undskyldning, at: "Jamen, ind til for otte år siden, havde de noget godt på programmet".

Derimod har jeg kun ros tilovers for et program som Løvens Hule. Der er rigtig gode 'typer' repræsenteret både som iværksættere og som potentielle investorer, og selv om jeg ikke forstår al deres snak om investering, procenter, værdiansættelse o.lign., bliver jeg afgjort ikke dummere af at følge med. Det er ovenikøbet samtidig også rigtig god underholdning. Gid Public Service i højere grad end det er tilfældet nu, var synonymt med højnelse af viden og forståelse. Også om/af ting man som seer/lytter måske ikke i første omgang regnede med, man kunne blive interesseret i.

Morten P. Nielsen, Helene Kristensen, Herdis Weins og Jens Erik Starup anbefalede denne kommentar

Rune Biskopstö Christensen - Her i huset har vi fravalgt DR1 pga. de mange bolig-, have mm-programmer. Så tilbage er de DR2 og DR K. Se programmene over en uges tid, så vil de hvordan de oversvømmes med amerikanske metervarer indtil midnat. Først derefter kommer der noget seværdigt. Vel er der undtagelser som fx filmen om den internationale våbenhandel i gr aftes, men det høre til sjældenhederne.
Det du kalder fokus på "det nære" er jo carte blanche alskens ligegyldige film fra den store satan i vest. DR er sjældent klar over, at der også er sprog- og kulturområder, der er værd at beskæftige sig med, og at disse ofte kan være langt mere vedkommende, end overfloden fra Hollywood.
Årsagen til at der vises så meget amerikansk gylle, skulle efter sigende være, at DR får store rabatter jo mere de aftager. Så skidt pyt med kvaliteten - det er mængden, der gør'et.

Jeg skrev ikke, at DR ikke kan lave underholdning, jeg skrev, at de laver ikke andet. Public service er ikke alene spektakulær million kostbar Eurovisionunderholdning. Det som alles synes er sjov at lave fordi pengene ruller. Dagens program er Antikduellen, Aftenshowet og Kongefamilien. Sladderspalte journalistik og underholdning. Madprogrammerne Plum, Anne Mad, Price, Nak og Æd, Madmagasin, Blomsterberg og hvad de nu hedder allesammen er underholdning til langt ud på aftenen. Kender du Typen, Hammerslag, Sporløs, Kage Bage, Bondrøv etc. etc. er også underholdning. Det er allesammen programmer jeg ikke ser, kun hvis jeg ikke kan finde noget andet at streame, og det er ikke fra DR. I andre lande fx Frankrig hvor jeg er lige nu, der sendes alle gentager ALLE denne type programmer på private M6, og er en succes på den kanal. Kan man ikke finde andet så kan man se Maison en Vente, l'Amour est dans le Pré, Le Patissier etc. Andre kan ses på den private TF 1. OM DRs niveau er hævet over de franske private, det ved jeg ikke, men TV 2 kan godt være deres underholdning bekendt. Nyheder, debat, kritisk journalistik er det ømme punkt. Det findes stort set ikke længere, hellere ikke på P1. Det er blevet en flydende ubestemt masse tilsat lidt tequila show og Paradise hatte, og det sikkert bevidst. Vi skal ikke vide for meget, og politikerne skal beskyttes. Det er denne form for Public Service jeg ikke kan forenes med. Den er ligegyldig, uanvendelig og absolut ikke brugbar, hvis vi kalde os for et moderne samfund, hvor spændingerne stiger dag for dag, måske af samme grund. Jo mindre vi ved desto bedre, sagde jeg offentlighedsloven. Vi ved ikke længere om vi er en kage, en udstødt, eller en samfundsborger som kan godkendes af den elitære elite, som DR hører under. De kan tillade sig ikke at høre efter og er totalt ligeglade med dem som betaler dem deres levebrød.

Michael Andersen

Selvom jeg har den store tv-pakke fea Yousee, så fylder DRs kanaler rigtig meget i mit tv-forbrug. Ser man bort fra sport og nyheder (TV2 News), så fylder DR næsten det hele.

Og jeg synes virkelig, at vi er velsignet med kvalitet fra Danmarks Radio. Der hvor jeg er kritisk, er prisen. For licensen er en pænt stor udskrivning, hvis man har et lidt stramt husholdningsbudget. Og i modsætning til skatten, så er licensen uretfærdig fordelt, når den opkræves som en art kopskat.

Michael Andersen

Jeg så gerne, at man erstattede licensen med en medieskat, på eks. 0.8%. Det vil også være mere fair overfor enlige, samt fjerne problemet med sortseere. Ja selvfølgelig ikke alle de sortseere her i debatten, der hakker løs på DR.

Mikkel Kristensen

Dansk Folkeparti hader DR, det tror jeg er klart for de fleste af os, de forsøger nu med den berømte salami-metode, at tilføre DR nogle "logiske-sparekrav" således vi nu alle debattere DR ud fra præmissen - de programmer vi godt selv kan lide, eller vigtigt i forhold til det ene eller det andet. det DF syndikat mod DR vi er vidner til vil bare aldrig stoppe, hvis DF får for små indrømmelser vil de fortsat hakke løs på DR og får de store, vil DR være forringet i en sådan grad, at mange af os, om 3-4 år vil kigge på DR og tænke, hvad skal vi i grunden betale så meget i licens for? løget vil være igang med, at blive skrældet. DR3 + P3 er "de unges" kanaler - forsvinder de, har DR mistet seere / lyttere en vigtig generation hvor Trump, skønhed, Våben og Krig er en del af den daglige fodbold underholdning, hvor vi helst ser os selv på vinderholdet - lad os sammen starte debatten hvor meget bedre kunne DR blive hvis vi tilføre flere midler.