Læsetid 2 min.

Slået tilbage til start

LEDER
18. november 2016

Psykisk sygdom er besværligt, langvarigt og i nogle tilfælde kronisk. Derfor vil der altid være genindlæggelser i psykiatrien, men når andelen af genindlæggelser stiger så meget, som det er sket i børne- og ungdomspsykiatrien, er der noget galt.

I 2009 var 12 procent af indlæggelserne af psykisk syge børn og unge genindlæggelser. Sidste år var det 24 procent, som nye tal fra Sundhedsdatastyrelsen viser.

Er børnene blevet mere syge? Formentlig ikke. Ventelisterne i børne- og ungdomspsykiatrien er væk, så de mest syge kan komme hurtigere i behandling, ligesom de medicinske og behandlingsmæssige landvindinger ikke er blevet færre siden 2009.

Derfor skal symptomerne på det stigende antal genindlæggelser findes i den måde børne- og ungdomspsykiatrien bliver drevet på i dag.

Genindlæggelser er, som Sundhedsstyrelsen og formand for Danske Regioners psykiatriudvalg, Charlotte Fischer (R) påpeger, et af de få kvalitetsparametre, der er for, om behandlingen virker. Spørgsmålet er, om den erkendelse siver ned til de direktører og overlæger, der til dagligt bestyrer børne- og ungdomspsykiatrien.

Selvom Region Midtjylland er rekordindehaver i genindlæggelser, mente den ledende overlæge i gårsdagens Information ikke, at det nødvendigvis sagde noget om kvaliteten. Heller ikke kritikken fra 50 læger og psykologer i børne- og ungdomspsykiatrien om manglende kvalitet i behandlingen på grund af stigende aktivitets- og styringskrav har fået hospitalsledelserne til at erkende, at det er et problem.

Tallene for genindlæggelser burde tale deres eget sprog. Måske kommunernes støtte til de nyudskrevne og deres familier er for dårlig og for langsom, men at blive genindlagt mindre end en måned efter, som tallene viser, må betyde, at psykiatrien udskriver meget syge børn og unge.

Naturligt nok. Ved at udskrive hurtigere bliver der plads til at få flere i behandling, hvilket i årevis har været kravet til børne- og ungdomspsykiatrien.

Men derved risikerer psykiatrien selv at bidrage til, at antallet af psykisk syge børn og unge vokser. For når børn og unge i stigende grad oplever at blive udskrevet og slået tilbage til start, kan det ifølge patient- og pårørendeforeningerne forværre udsigterne til at få det bedre og blive rask.

Derfor burde både sundhedsministeren og ledelsen i børne- og ungepsykiatrien tage stigningen i genindlæggelser ganske alvorligt.

Presset i børnepsykiatrien

I et fælles opråb har 50 yngre læger og psykologer advaret om, at børne- og ungdomspsykiatrien er blevet samlebåndsarbejde. Kravet om hurtige udredninger går ud over kvaliteten, og det risikerer at skade børnene.

Forældrene føler sig ikke hørt af fagpersonalet, som i stigende grad giver børnene medicin, fordi der ikke er råd til terapi. Ingen undersøger, om det virker.

I denne serie sætter Information fokus på vilkårene i børne- og ungdomspsykiatrien.

Seneste artikler

• Regionsformand: Forkert styring af psykiatrien fører til genindlæggelser

17. november 2016
    Et stigende antal genindlæggelser behøver ikke være udtryk for dårligere behandling, mener leder i børne- og ungepsykiatrien. Men tallet skal ned, lyder det fra Danske Regioner, der ser det stigende antal genindlæggelser som et tegn på, at styringen af psykiatrien ikke er begavet nok
  • Flere børn og unge bliver genindlagt i psykiatrien

17. november 2016
    Siden 2009 er andelen af genindlæggelser i børne- og ungepsykiatrien fordoblet. Udviklingen risikerer at gøre børnene mere syge, mener både SIND og Bedre Psykiatri. Danske Regioner ser med alvor på det stigende antal genindlæggelser
  • Ingen børn bør have det, som jeg havde, uden at få hjælp

12. november 2016
    Mine spæde teenageår gik med kontrolhandlinger. Jeg vaskede hænder til det blødte, og familiens sko og snørebånd blev lagt i snorlige rækker. Men effektiv behandling i børnepsykiatrien gjorde mig fuldstændig rask. Spørgsmålet er, om slutningen også ville have været lykkelig, hvis jeg var blevet syg i dag
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu