Leder

Dansk filmhåndværk skal beskyttes

13. december 2016

Virksomhedsbeskatning i Europa beskrives indimellem som ’et ræs mod bunden’, hvor landene underbyder hinanden i et forsøg på at tiltrække indtægter. Den samme tendens har nu nået film- og tv-branchen.

Som Information skrev i fredags, bliver op mod en tredjedel af danske film optaget i udlandet. Det skyldes især, at flere lande har indført aggressive støtteordninger for at overtage film- og tv-produktioner fra deres naboer.

Da tv-serien 1864 blev filmet delvist i Tjekkiet, skyldtes det således en blanding af billig arbejdskraft og en skatterabat på 20 procent af alle bilag, forklarede Miso Films producer Peter Bose. Men i princippet kunne han også have filmet i Norge, der siden 2015 har refunderet 25 procent af udenlandske filmholds udgifter.

Endnu vildere er Belgien, der med en blanding af skatterabatter og direkte finansiering kan dække op mod 45 procent af et filmbudget. Belgierne er stolte af ordningen, som officielt hedder Tax Shelter – på dansk oversættes begrebet ofte til ’skattely’. Det siger jo en hel del.

Isoleret set er ræset mod bunden positivt for filmkunsten, da det muliggør flere og større produktioner. Men på sigt er det et problem for dansk film og tv, hvis flere og flere danske projekter rykkes til udlandet og benytter den lokale arbejdskraft. Udviklingen truer på sigt fødekæden og dermed udviklingen af den danske talentmasse, der er afgørende for kulturproduktion af højeste kvalitet.

De sidste to årtier har dansk film- og tv-produktion opnået international klasse, fra genreskabende nybrud som dogmefilm og til brede publikumssucceser som Klovn – The Movie, der trak næsten en million danskere i biografen. Alene i 2016 kan Danmark prale af to Oscar-nomineringer og 123 filmpriser verden om. Det ik’ så ringe endda for et land med 5,6 mio. indbyggere.

Men danske tv- og filmproducenter er, som det også fremgik af Information i fredags, økonomisk presset. Salg af dvd’er og bluray-film er hastigt nedadgående, og danske film har i år haft svært ved at lokke folk i biografen. Følgelig har producenterne ingen fine fornemmelser med at søge derhen, hvor pengene rækker længst, såsom Tjekkiet eller Belgien. Især hvis alternativet er, at filmen slet ikke bliver til noget.

Derfor er det positivt, at regionale fonde som FilmFyn, Den Vestdanske Filmpulje og Copenhagen Film Fund kan fastholde produktioner i Danmark. Mod at finansiere 10-15 procent af en films budget kræver de, at produktionen helt eller delvist optages i regionen med brug af lokale filmfolk. 

Den slags krav kan være irriterende for en producer – og angiveligt har danske filmselskaber også forsøgt at omgå regionalpuljernes retningslinjer i ny og næ. Men idéen er god; at fastholde og opdyrke det danske filmhåndværk, som potentielt også kan slå rødder uden for København.

Det er forståeligt, hvis den arbejdsløse slagter i Sønderjylland undrer sig nu. Hvor var sympatien, da hans fabrik blev flyttet til Polen, hvor arbejdskraften var billigere? Hvorfor skal netop film- og tv-branchen subsidieres med protektionistiske tiltag, når så mange andre danske brancher må gøre knæfald for EU’s økonomiske integrationsprojekt?

Svaret skal findes i Filmaftalen 2015-2018. Her vedtog Folketinget enstemmigt at støtte dansk film-, tv- og spilproduktion med 2,25 milliarder kr. over en fireårig periode. Aftalen forpligter Det Danske Filminstitut til at støtte produktionen af 82-104 spillefilm med dansk hovedproducent. Aftalen er en reaktion på den erkendelse, at hvis danske producenter levede på markedsvilkår, ville der produceres meget få film på dansk, hvis nogen overhovedet.

Danmarks film- og tv-branche er et kulturelt projekt med bred politisk opbakning, der har til formål at sikre dansksproget kunst af høj kvalitet. Men der stilles ikke krav til, at optagelserne også skal foregå i Danmark.

Det gør FilmFyn og Sen Vestdanske Filmpulje. De regionale filmfonde er dermed ikke uproblematiske – i deres finansiering medfølger risikoen for en glidebane, hvor kunsten underlægges stadig flere lokalpolitiske krav til produktion og indhold. Men sat over for Europas ræs mod bunden er de et bolværk, der er med til at fastholde dansk film- og tv-produktion inden for landets grænser. Det er godt for de dygtige danske filmhåndværkere. Og på sigt er det godt for os alle sammen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu