Leder

Polsk demokrati i opløsning

Det er en sørgelig erkendelse, at EU-naboerne har opgivet at stoppe udhulingen af demokratierne indefra. Siden 2010 har EU konsekvent kigget væk, når Victor Orbán har opløst vigtige dele af det ungarske demokrati. Og nu har den polske regering valgt magten frem for demokratiet
20. december 2016

Hvad gør det polske regeringsparti, da finanslovsdebatten ikke artede sig, som det ønskede? Det trak alle sine parlamentarikere ud af parlamentssalen, holdt møde i en sal ved siden af og vedtog, helt uden om oppositionen, landets kommende finanslov.

Væk fra snærende regler om uafhængig stemmeoptælling. Mens oppositionspolitikere i protest besatte selve parlamentssalen, og blev der natten over. De talrige demonstranter uden for Sejmen blev med vold fjernet af politiet, så regeringsspidserne uforstyrret kunne forlade bygningen.

Sådan forløb natten til lørdag i Warszawa, der fik Polens stærke mand, partileder for Lov- og Retfærdighedspartiet, Jaroslaw Kaczynski, til at kalde oppositionen for terrorister. Alene fordi de kritiserede, at parlamentet blev forhindret i at fungere.

Med Polens forfatning i hænderne demonstrerede polakker lørdag i Warszawa mod regeringen, som de beskylder for at undergrave domstolene og mediernes uafhængighed.
Læs også

Premierminister Beata Szydło, en hånddukke for Kaczynski, kaldte opposition for skandaløs, fordi de skadede landets interesser. ’Det er ikke os, men jer, der er skandaløse,’ lød svaret fra gaden.

Landets interesser vil PiS-partiet dog selv definere. Det handler ikke om demokratisk praksis, men om at rage al magt til sig og invadere alle samfundsinstitutioner med egne trofaste folk.

Efter samme opskrift som Victor Orbáns Ungarn eller Erdogans Tyrkiet. Eller magthaverne frem til 1989, de polske kommunister, som PiS-partiet foragter så inderligt, men hvis metoder de lader til at have overtaget.

Det handler dog om at sikre et magtmonopol langt ud over denne valgperiode; at skabe en stat og et samfund af bøjelige og føjelige nikkedukker. At det polske demokrati samtidig myrdes på åben gade, generer ikke magthaverne. De har valgt magten frem for demokratiet.

Med til mønstret hører, at regeringen vil skærmes af for kritik. Men hvordan lukkes munden på de journalister, der hidtil frit har kunnet bevæge sig rundt på gangene i det polske parlament og stille spørgsmål om den ene kontroversielle lov efter den anden? Eller som dokumenterer, at afstemninger, som regeringen taber, gentages indtil resultatet stemmer?

Partiformanden for De moderne, Ryszard Petru, samler den polske opposition mod regeringen, der fortsat gennemfører kontroversielle beslutninger.
Læs også

Løsningen er allerede vedtaget, idet regeringspartiet PiS har bestemt, at journalister fra den 1. januar ikke længere frit kan opholde sig i parlamentet. Tv- eller lydoptagelser forbydes, og så skal hvert medie kun have ret til at have én journalist til stede.

I et intakt demokrati ville landets øverste juridiske domstol, forfatningsdomstolen, kritisk granske en sådan regerings praksis.

Men forfatningsdomstolen er lagt ned i en byge af nye forordninger. Efter et års massiv belejring ser kastrationen ud til at virke. Den ledende dommer gik i går på pension, mens domstolens nye ledende dommer ikke er valgt ud fra loyalitet over for forfatningen, men alene over for PiS-partiets magtønsker.

Derfor kan regeringen fortsat på samlebånd vedtage nye love, der indskrænker friheden inden for alt fra kvinders ret til abort til demonstrationsretten. Alene regeringen og kirken kan fremover lave offentlige manifestationer, som det passer dem. Imens må alle andre blive hjemme.

Forfatningsstridigt? Temmeligt sandsynligt ja! Men kommer sagen for domstolen? Hvem ved? Idet forfatningsdomstolen ikke længere offentliggør de kontroversielle afgørelser.

Og hvor er EU? De protesterer rutinemæssigt, men spagt og i små doser. For erkendelsen er, at protestskrivelserne ikke rykker noget afgørende. Det bliver umuligt at stille Polen et ultimatum om at rette ind, idet Ungarn har lovet at støtte Polen: Det kræver enstemmighed at lave sanktioner.

Den sørgelige erkendelse er, at EU-naboerne har opgivet at stoppe udhulingen af demokratierne indefra. Man brændte fingrene ved protesten mod Østrig i år 2000, og siden 2010 har EU konsekvent kigget væk, når Victor Orbán har opløst vigtige dele af det ungarske demokrati. Ingen havde forinden tænkt tanken, at demokrati kunne rulles tilbage. 

På de polske gader demonstrerer tusinder, men der burde være titusinder eller hundredtusinder. For det var udelukkende massive gadeprotester, der for et par måneder siden fik regeringen til at droppe en lov om, at voldtægtsramte ikke længere må få abort.

Sandheden er, at det i dag alene er polakkerne selv, der kan redde deres demokrati fra at blive flået midt over af det regeringsparti, som kun lidt over hver tredje vælger stemte på ved sidste valg. Mobiliserer de øvrige sig, vil det for alvor gøre en forskel.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Robert Ørsted-Jensen
  • Niels Duus Nielsen
Robert Ørsted-Jensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Lasse Soll Sunde

Du har helt ret i, at EU ikke kan gøre noget som helst ved situationen i hverken Ungarn eller Polen, netop fordi sanktioner mod enkeltlande kræver konsensus - hvilket selvfølgelig er umuligt at få, når der er 2 medlemslande i sigtekornet.

Sådan er det bare.

Men jeg er ikke så sikker på, at vi danskere ville have det anderledes.
Der er næppe stemning på vore breddegrader for at overføre dette område til flertalsafgørelser.

Leopold Galicki

LSS har ret i at påpege de farlige tendenser for demokratiet som man ser i dagens Polen. Risikoen er naturligvis en afsporing af det godstog som det polske markedsøkonomiske demokrati kører med.

På den anden side bærer f.eks. det danske aktuelle demokrati på en stik modsatte vis, også farlige tendenser: forskellen mellem de politiske fløje, med de marginale undtagelser, er ikke til at mærke konkret. En "Feel-good" demokratisk politisk tilstand, kan man kalde det. Det ville da være udmærket, at nu er man nået et samfundsmæssig udviklingstrin, hvor alt er vitterlig så godt, at demokratiet, og herunder det demokratiske system, sandelig kan slappe af og hygge sig med bare at flytte nogle relativt små tal på de statslige og kommunale budgeter. Men mon ikke der under overfladen fortsat eksisterer alvorlige sprækker og problemfelter?

Understreges det ikke hermed, at demokrati ikke er et krav for at kunne være med i EU?

Kim Houmøller, Torben K L Jensen, Leopold Galicki, Bruger 196134, Khuram Bashir og Martin Madsen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Det interessante er vel, at kritikken af vor alliancepartner Polen, som vi både er i EU og i NATO sammen med, ikke er højere på dagsordenen i de store medier, men skal findes i det lille, obskure dagblad Information.

Hvis russofober og putinhadere har ret i deres påstande om Rusland, er det, der sker internt i Polen sammenligneligt med det, der sker internt i Rusland. Politikere og meningsdannere står i kø for at kritisere russerne, hvorfor siger de intet om forholdene i Polen?

Har politikere og journalister dobbelte standarder? Noget kunne tyde på det. Tak til Lasse Soll Sunde for at forsøge at dele sol og vind lige, selv om det går ud over en alliancepartner.

Leopold Galicki, Bjarne Bisgaard Jensen og Flemming S. Andersen anbefalede denne kommentar
Søren S. Andersen

Ja, det ser i hver fald skidt ud for den liberale variant af demokratiet i Polen. Det er de fleste polakker sikkert godt tilfreds med.

Torben Lindegaard

@Peter Jensen

Demokrati er en forudsætning for at blive optaget i EU; men hvis et medlemsland efterfølgende afvikler samme demokrati, så er der ikke så meget EU kan gøre ved det.

Det hårdeste sanktion er fratagelse af stemmeretten!! - noget vi danskere intet har imod.

Og hvis der er 2 nationer på glatis, kan EU ikke gøre noget som helst pga konsensuskravet.

Torben Lindegaard; som Martin Madsen pointerer, er demokrati noget EU leger; demokratiudøvelsen er i vid udstrækning skueprocesser, hvor det repræsentative element er papirstyndt - som et figenblad.