Åh nej! Med fordækte manøvrer har statsminister Lars Løkke Rasmussen sat Bertel Haarder i så vanskelig en situation, at den forhenværende minister nu må opgive posten som generalkonsul i Flensborg for ikke at lide det totale ansigtstab.
Her er historien, fortalt i sin enkle plathed:
Det var ikke med sin gode vilje, at Bertel Haarder blev fjernet fra posten som kultur- og kirkeminister. Han opfattede posten som belønning for at have banet Pia Kjærsgaards vej til Folketingets formandsstol.
Til BT har Haarder sagt: »Jeg kunne jo være blevet valgt til Folketingets formand, men så løste jeg konflikten med Pia Kjærsgaard og DF ved, at jeg selv foreslog at blive kultur- og kirkeminister.«
Bittert tilføjede Haarder: »Men det havde jeg ikke gjort, hvis jeg havde vidst, at det kun var for 17 måneder.«
Haarder forklarede, at der her er en sammenhæng med, at Løkke, da han fyrede Haarder, samtidig tilbød ham stillingen som generalkonsul i Flensborg: »Det tror jeg også indgik i overvejelserne, at jeg var blevet snydt.«
For at skaffe aftægten til den nu 72-årige Haarder har statsministeren fyret den 66-årige nuværende generalkonsul, diplomaten Henrik Becker-Christensen, der sammen med sin hustru nyder bred respekt i grænselandet for deres mangeårige indsats for dansk-tysk fælleskab. Becker-Christensen fik stillingen i 1998 – efter ansøgning.
Bertel Haarder har ikke indgivet ansøgning, og stillingen har ikke været slået op. Det har udløst en klage til Ombudsmanden fra en advokat med det meget justitsprægede navn Just Justesen.
Om Løkkes ansættelse af Haarder siger Justesen til Flensborg Avis: »Det er et demokratisk problem, at man inden for det politiske liv benytter den slags finter, når man ikke kan få en politisk kabale til at gå op (…) Og den slags medvirker til at skabe endnu mere politikerlede, end vi har i forvejen.«
Politikerleden har Løkke i hvert fald fået til at hærge i Sønderjylland.
I et læserbrev i Kristeligt Dagblad skriver Christine Harttung fra Flensborg: »Tingsliggørelse af mennesker. Det er sårende, krænkende, angstskabende og fremmedgørende. Det er netop sådan, man behandler vores generalkonsul her i Flensborg: Flytter ham, som var han en tom kop (…) Oven i købet vil Bertel Haarder pendle. Som det er nu, har vi et generalkonsulpar, som i 18 år har udfyldt embedet på allerbedste vis, og som bor her fast.«
I Flensborg Avis kalder Flemming Nielsen fra Egernsund fyringen af Becker-Christensen for »en svinestreg«, og fremhæver, at »det har været sådan i mange år, at man faldt for aldersgrænsen som generalkonsul, når man fylder 70. Velsagtens for at funktionen i Flensborg ikke blot skulle udfyldes af gamle mænd, som ikke længere kunne bruges til noget fornuftigt på Christiansborg.«
Flemming Nielsen anfører: »Bertel Haarder fylder 73 år en uge efter ankomsten til Flensborg.« Flemming Nielsen tilføjer dette ønske: »Jeg håber ikke, at mindretallet får en bockwurst mit Senf i den gale hals, når Haarder gør sin entre.«
Heri kan indlæses en hilsen til Haarders efterfølger på ministerposten, LA’s Mette Bock, som ironisk nok er tidligere formand for Grænseforeningen.
Endnu skarpere skriver Helge Poulsen fra Kolding i Flensborg Avis om »rænkespil af værste slags«: »Det er nu kommet så vidt, at den så vigtige post som generalkonsul reelt bliver nedgraderet til en retrætepost for afdankede politikere.
Helt absurd og tankeløst er det naturligvis at udnævne en person på 73 år, der vel næppe forbliver i embedet ret længe af aldersmæssige grunde.« Læserbrevskribenten opfordrer: »Det ville klæde Haarder at takke nej, da det modsatte bestemt ikke gavner respekten for hans person.«
Og takke nej var lige præcis, hvad Bertel Haarder torsdag eftermiddag valgte at gøre. »Jeg troede, den tilbudte post var på vej til nybesættelse. Jeg glædede mig til at arbejde frem mod genforeningsjubilæet. Jeg er opvokset i grænselandet,« udtalte han ifølge Ritzau i en skriftlig kommentar og tilføjede: »Jeg vil ikke trænge mig på.«
Her er sagens beklagelige kerne: I løbet af sine mange års indsats for dansk folkestyre har Bertel Haarder nydt tværpolitisk anerkendelse, også for sin retlinethed. Men den retræte, som Løkke lokkede ham med, blev en klam historie. Rigtigt var det derfor af Haarder at opgive sin nyvundne post. Han reddede ansigt, og kun statsministeren står nu tilbage som skurken i den gustne sag.
Føj for satan! Men det er vel ikke kun Løkke - han har jo også nogle såkaldte "rådgivere".
Ja, det var en hel-kikser fra Lars Løkkes side, men ædelt af Haarder at trække sig, da sagens rette sammenhæng gik op for ham
Jeg har aldrig forstået at man kalder Lars Løkke Rasmussen for "en god politisk håndværker"
Det kan sagtens nå at blive værre - for LLR har sagt, at den siddende generalkonsul bliver fyret alligevel og skal erstattes af 'en politisk profil'. Nu er der ellers tradition for, at det er fagligt kompetente personer - fra Troels Fink over Lorens Rerup og H.P.Clausen, der har siddet på posten. Nu skal posten reduceres til et ben eller en vennetjeneste.
Haarder kender det politiske spil og bengnaveriet godt nok til at vide at hans retrætepost ville koste en anden brødet. Han er ikke spor ædel eller retsindet, han havde bare ikke regnet med shitstormen.
Ja, stakkels Bertel. Han risikerer jo at miste sin dagpengeret hvis han går ledig for længe. Og han kan heller ikke uddannes i et nyt fag uden selv at skulle betale for sin uddannelse.
Stærkt problematisk!
"Flemming Nielsen tilføjer dette ønske: »Jeg håber ikke, at mindretallet får en bockwurst mit Senf i den gale hals, når Haarder gør sin entre.«
Heri kan indlæses en hilsen til Haarders efterfølger på ministerposten, LA’s Mette Bock, som ironisk nok er tidligere formand for Grænseforeningen."
Nu er Mette Bock ganske vist ikke blevet udnævnt til ligestillingsminister, men derfor kan det måske godt være et fremskridt for kvindesagen at kalde hende for pølsedame. Der er ingen grund til, at mændene skal have monopol i denne branche.
Eller også er det bare under lavmålet... Eller sjovt... :-)
Lars Løkke beviser at være en plattenslager af værste skuffe....endnu engang.
En politisk plattenslager , der har møvet sig frem i første række i dansk politik, og som fremtræder så rådden at ikke engang hans tætteste allierede kan vide sig sikre imod hans svinestreger og lokumsaftaler.
Denne lille opportunist har så næsten formået at splitte landet og gjort politik til en ildelugtende sump det vil tage årevis at rette demokratiet op fra, hvis det lader sig gøre.
Man må håbe det borgerlige Danmark snart har fået nok af denne lille svindlerkarl.
det er en flot beslutning Bertel Haarder har taget.
Havde han dog også bare taget posten som folketingets formand.
Og hvad Lars Løkke`s "håndværks"-"evner" angår, nærmer de sig håndværkskvaliteten som den findes i Afghanistan, Tyrkiet, og lignende stater!!!
Haarder er en af de få borgerlige politikere, der har en vis kulturel bærekraft i sin politik, og jeg synes faktisk, at hans trækken sig fra jobbet i Flensborg understøtter dette. Jeg nyder altid hans fremhævelse af det menneskelige, frem for det kommercielle, og frisindet frem for dogmatikken.
Han er noget af en guttermand, er han, ærgerligt at hans øverstbefalende skulle berede ham så fejlagtig en exit.
Og efter Løkke kommer vår? Ikke at personer er specielt afgørende, men hvem efterfølger Løkke? Mette Frederiksen? Kristian Jensen? Thulesen-Dahl? Hvem bliver Danmarks næste statsminister - og regering? Denne vil blive hentet fra Folketinget, skal vi huske på. Elendighederne hænger på træerne så langt øjnene rækker, og det understreger at vores parlamentarisme er korrumperet; befolket af karikaturer og ude af stand til at rehabilitere sig selv. Ej heller kan stemmekvæget, hvis bevægelsesradius defineres af det parlamentariske terræn.
@ Leo Nygaard.
Jeg håber så inderligt, du har ret.
Slotsholmens dygtigste håndværker afslører sig igen og igen som en elendig fusker. Gu' ved hvor længe partiet kan holde ham ud. Med regeringsdannelsen lykkedes det for Løkke, at jokke solide støtter over tæerne, plus at han vragede "de gamle jyder". Har han mon fortsat nogle "venner" tilbage i partiet?
+Lakmusprøven: ville du ved dine sansers fulde brug købe en brugt bil af denne mand - LLR?
En ubehagelig manøvre fra LLR overrasker ingen - men det ville klæde proteststormer ikke at bruge aldersdiskriminerende udtryk: "udfyldes af gamle mænd" og "afdankede".
Bertel Harder er et eksempel på en mand der performer rigtig godt i sit 73´ tyvende år - andre er ynkelige som unge, midalrende og ældre.
Løkke er en svindler det skal der ikke herske nogen tvivl om, og dem som stemmer på ham er sikkert også anløbne.
Men Bertel ligger som han selv reder, han er højt besunget for sin begavethed og hopper i Løkkes svineri med begge ben, det udstiller ham som naiv eller han har glemt at tage sine piller.
Men Løkke burde ikke behandle Bertel på den måde, det har han ikke fortjent, for Bertel gør kun det han står inde for.!!
Det forværrer kun svineriet at Løkke vil fyre den siddende generalkonsul alligevel. HAN får nok ikke mange stemmer i Sønderjylland til næste valg.
Carl Holst må være oplagt kandidat nu!
Nu er grænselandet også blevet konfliktstof. Det kører for Løkke, og han afslører sig snart daglig som en uduelig leder.
Haarder er/var i mine øjne den eneste reelle politiker i Venstre.
Så er det vel heller ikke mere synd for Bertel Haarder, at han ikke fik den stilling som generalkonsul i Flensborg, han havde sat næsen op efter som belønning for at give slip på sin ministertaburet.
Hans bekendtskab med Lars Løkke Rasmussen, manden der ville sælge sin egen bedstemor til destruktionsanstalten for at redde sit skind, hvis det lille hus brændte, mens han sad på tønden, og døren var blokeret udefra, er jo mildest talt ikke af nyere dato. Desuden kommer Bertel Haarder jo ikke til at mangle smørklatten i risengrøden i sit ufrivillige otium efter alle de år, han har siddet i tinget og hævet sin gode kompensation for tabt arbejdsfortjeneste, beklædt ni ministerposter og haft en tjans som EU-parlamentariker mv. Alt sammen noget, der tæller med som pensionsberettiget virksomhed.
Skulle han komme til at kede sig af mangel på nye udfordringer, kan han vel sætte sig til at skrive sine memoirer - det er jo så moderne. Og hvis nogen har noget at berette om Venstrevikingernes bedrifter til lands, til vands og i luften, må det da være Bertel Haarder.
Mon ikke det netop et et forsøg fra Løkkes side på, at Bertel Bims netop nedfælder sine memoirer, OG beskriver Lille Lars´sande karakter på første hånd og dermed afslutter det kapitel i Venstreborgens lange kongerække af svindelkarle.
Saglig Alberti har sandelig haft sine arvinger.
Haarder er en ulv i fåreklæder. Han er én af arkitekterne bag det liberale angreb på sygehusvæsen, skoler, institutioner, ældrepleje... ja hele den offentlige sektor, der blev indledt i 80'erne.
Haarders skjulte hensigt med angrebet var at give plads til privatisering over alt. Midlet var at sprede løgne og misinformationer blandt danskerne, som dengang ellers var tilfredse med en offentlige sektor, der i udlandet blev betragtet som en af verdens bedste. Resultatet af svindlerens "indsats" i den offentlige sektor kender du sikkert.
Bertel Haarder har med sit tillidsvækkende ydre og sit løgnagtige indre, nedbrudt og ødelagt flere danske værdier end nogen anden dansker. Jeg ønsker ham intet godt nu eller i fremtiden!
Maaske man kunne få Pia Kjærsgård til at overlade Bertel Harder den post han retteligen skulle have haft...
Klejnekassen
Logisk, at løkke fastholder den sammenspiste strategi:
En anden politisk ven/besværlig skal have jobbet.
Rart at have klejner i kassen. Især i et miljø, hvor der er alt for meget at komme efter, der skal mørklægges.
Er det ikke mere stakkels det danske mindretal og de danske statsborgere i Sydslevsvig, når Løkke Rasmussen som en anden Enevælds konge smider generalkonsulen, diplomaten Henrik Becker-Christensen på porten for at få sin regeringskabale til at gå op?
Svært at have ondt af Haarder. Han er ikke dum, viste selvfølgelig, at en anden skulle vige.
Løkkes elefantvadring i porcelænsbutikken
Mindretalstatsministeren Løkke Rasmussens dagsorden rummer ikke plads til finfølelse. Det beviser han på ny.
Men at der skulle være stor forskel på forsøget på at deportere Bertel Haarder og de øvrige statslige ansatte i hovedstadsområdet til udkantdanmark er lidt svært at få øe på. Tiltagene tjener alene mindretalsstatsministerens politiske hensigter.
En statsminister kan jo ikke have fingrene nede i alle små detaljer. Måske troede Løkke også, at den tilbudte post var på vej til nybesættelse? Der må være nogen, et eller andet sted lidt længere nede i systemet, der kan tage ansvaret for den her brøler.
Becker-Christensen BLEV først diplomat da han blev udnævnt til generalkonsul. Ellers er han altså historiker og har bl.a. skrevet om det tyske mindretal i Danmark. Jeg har faktisk læst hans hovedværk om mindretallet fra 1920 til 1932. Et værk han blev dr. phil. på. Hvis det ikke var fordi denne sag er så forkludret som den blive kan, så var Haarder vel ikke det dårligste valg og jeg vil sætte en kasse Flensburger Pils på at ikke 10 % af de sure indlæg der er fremkommet her har anet hvem Becker-Christensen var. Imidlertid synes jeg, at man måske kunne have fundet én der var under 70 og ladet Haarder gå på pension. Haarder har imidlertid gjort det rigtige ved at trække sig, det kan man vel ikke bebrejde ham for. Hans Schultz Hansen ville være et godt bud. Han er også historiker med fokus på grænseregionen, dr. phil og hele pivtøjet.
@ jens peter hansen,
Der er vist noget, du har misforstået.
- Der er da ingen her, som klandrer forhenværende højskolelærer og seminarieadjunkt Bertel Haarder for at 'tække sig' fra den stilling som generalkonsul i Flensburg, han mente han var selvskrevet til at overtage som kompensation for tabet af kultur- og kirkeministerposten til Anders Samuelsens storesøster, efter at den stålsatte formand for Liberal Alliance klatrede ned fra træet for at overtage posten som udenrigsminister i Lars Løkke Rasmussens'trækløver-regering'. Han har vel bare været i god tro og regnet med, at Becker-Christensen var orienteret om og indforstået med arrangementet.
Det pinlige er, at en gammel rævekagebager som Bertel Haarder var så let at snøre for Lars Løkke Rasmussen (Danmarks hidtil største politiske klamphugger), at han slugte maddingen og gik i fælden med lukkede øjne og samlede ben, før han lugtede lunten og trak sig .... ;-)
Så har du da ikke læst hele stakken igennem for der er mange der klandrer Haarder at han tog imod stillingen. I øvrigt var den "afdankede" politiker Jørgen Peder Hansen generalkonsul i firserne. Han var da en tydelig politisk udnævnelse oder??
P.S. Nu må Venstrevikingerne så bare krydse fingre for, at der ikke er endnu flere sønderjyder end sidst, der flytter deres kryds fra liste V til liste O, næste gang, der skal afholdes folketingsvalg i Kongeriget Danmark.
@jens peter hansen,
Beklager - jeg har ingen som helst erindring om den "afdankede" socialdemokratiske politiker Jørgen Peder Hansens virke som generalkonsul i Flensborg i firserne. Var han også faldet for aldersgrænsen på 70 år for statslige tjeneste- og embedsmænd, da han blev udnævnt til generalkonsul?
Et åbent sind og kunstnerisk temperament (aktiv maler og tegner) gav sammen med politisk tæft ham en stærk position blandt partifæller. Efter perioden i folketinget var han generalkonsul i Flensborg 1981-93.
Dette om denne flinke mand , hvis indsigt i grænsepolitiske forhold måske skyldtes at han var tolder.
"Ingen har lykken med sig i alt, men den ædle formår
at bære sin lidelse tavs - uden at røbe sin nød.
Hverken når lykken er god, eller når den vender sig fra ham,
ejer den dårlige mand kraft til at styre sit sind."
Jeg ville synes bedre om Bertel Haarder, hvis han nu, hvor løbet er kørt og slaget er tabt, undlod at beklage det offer, han bragte Lars Løkke Rasmussens Venstreregering, da han afstod fra at konkurrere med DF's Pia Kjærsgaard om stillingen som folketingsformand efter socialdemokraten Mogens Lykketofts exit til en toppost i FN.
En røvet datter dybt begrædt
(en kampens pris din dejlighed er vorden)
"Du skønne land med dal og bakker fagre
med grønne enge og med gyldne agre,
med kløfterne, hvor bækken sig gennem krattet snor,
og langs med vejen hækken, hvor fugleskaren bor.
Skønne land! I din rige have mindets blomst gror på heltegrave
- mindets blomst."
(Edvard Lembke - 1859)
Men ikke Glyksborg
Det danske sprog er et svært sprog, det tales kun med stort besvær af de indfødte.
Hvorfor siger de for eksempel 'A-gurk' og 'Be-ton', men 'Ci-tron', og kan man se, hvad klokken er, på deres konfekt-ure?
Bockwurst mit Senf fra Lars Løkkes Diner Transportable
"En pølse skal serveres med føl'se
på et veldækket bord og med tretårnet sølv.
Medister er jo straks noget tris'ter,
hvis man ikke har øl!"
Et aktuelt tab af pyramidalske dimensioner i disse skurketider.
Haarder har tit nok pralet med, at han har en vis tilknytning til egnen omkring Flensborg Fjord (den nordlige kyst!) – så her randt en gammel historie i hu – en måske sandfærdig fortælling fra vore glade fælles gymnasiedage –
”Efter en lystig aften på Misses Kro inde i købstaden befandt to gymnasiaster, lad os for genkendelighedens skyld bare kalde dem Haarder og Pittelkow, sig pludselig på et jernbanespor – Det var da en drønende masse trappetrin! – Ja, skidt endda med det, hvis bare gelænderet ikke havde siddet så lavt” – tak til ”Vidar”, september 1964 – ’skolebladet, hvor byens bedste hoveder diskuterede de mest presserende spørgsmål’ …
Haarder har vel den nævnte tilknytning til Gråsten politikreds nordenfjords, eller er det Sundeved, faktisk er der også noget ædelt ved at stamme fra Sønderjylland, i hvert fald for politikere og kulturpersonligheder. Det giver en særlig pondus at tilhøre 'det hjemvendte folk', de der klarede sig, opretholdt 'danskheden', sproget, skolen, følelsen for det danske. Ikke for at sammenligne, så har Bornholm lidt den samme status. Ud over at afvise svenskerne i 1600-tallet, modstod de også Sovjet i 1945.
Men Sønderjylland - var Poul Schlüter ikke også glad for at fremhæve sin tilknytning til Tønder, og nu vi har fat i Haarder, som var højskolemand, så er kombinationen af højskole, Grundtvig og Sønderjylland ikke til at skyde igennem. Første højskole lå i Rødding, syd for Kongeåen, tysk i 56 år.