Leder

Fokuser sprogtest

20. januar 2017

Der er ingen grund til at putte med det. KL’s nye forslag om at sprogscreene alle tre-årige i landets vuggestuer handler først og fremmest om tosprogede børn, der naturligt nok kan have vanskeligheder med det danske sprog.

PISA Etnisk-undersøgelsen har i flere år påvist, at tosprogede børn halter bagud i forhold til deres etnisk danske kammerater. Det efterslæb grundlægges i den tidlige barndom, viser andre undersøgelser. Derfor er der al mulig grund til at bruge ressourcerne forebyggende, hvis ikke danske børn skal ende med dårligere livschancer, fordi de hedder Ahmed og ikke Alfred.

Men er obligatoriske sprogtest af alle børn det rigtige svar på den udfordring? Det var det ikke for seks år siden, hvor de blev fjernet, fordi de var for bureaukratiske. Henvisning til papirbunker, der vokser på bekostning af samværet med børnene, har da også været reaktionen fra pædagoger og forældre i denne omgang.

Det er en klassisk konflikt. Hvis hensynet til de svageste går ud over den brede middelklasse, så kommer reaktionen prompte.

Til gengæld er der ingen tvivl om, at sprogindsats virker. F.eks. viste en evaluering af sprogscreening- og efterfølgende sprogstimulering i Aarhus Kommune for nogle år siden, at to tredjedele af børnene var blevet bedre til dansk fra 3 års- til skolealderen. Sprogvurderingen viste også, at 98,3 pct. af alle tosprogede havde behov for sprogstimulering som treårige.

Hvorfor så ikke bare målrette indsatsen til de tosprogede børn? Og lade pædagogerne om at udpege de langt færre etnisk danske børn, der også har sprogvanskeligheder.

Det er tilsyneladende også det, børne- og socialminister Mai Mercado (K) er mest stemt for. Hun afviser KL’s forslag og har i stedet sit eget om, at sprogscreene de treårige børn, der ikke allerede går i børnehave. Og samtidig give pædagoger mulighed for at sprogvurdere allerede fra to år, hvis det vurderes, at der er behov.

Det kalder ministeren at »fokusere på sproget hos dem, der har sprogvanskeligheder.« Ministeren skylder så bare at forklare, hvordan det skal ske i forhold til det flertal af børn, der faktisk går i børnehave. Kommunernes eget forslag om obligatoriske test må jo forstås som en indrømmelse af, at de stadig ikke fanger en stor del af dem, der har brug for ekstra hjælp til at finde vej gennem sprogporten til fællesskabet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

anne lindegaard

Åh, hvor trist. Igen.
Når det kommer til sprogtests og sprog"stimulering" lever Information slet ikke op til sit gode rygte mht grundig research og kritisk sans.
Jeg foreslår (igen), at I undersøger det sprogsyn, det syn på etniske minoriteter og det syn på forholdet mellem modersmål og 2. sprog der ligger bag tests´ne.
Og jeg foreslår (igen), at I undrer jer over (måske endda kritiserer) sammenfaldet mellem de personer der producerer tests´ne, evalueringerne og opfølgningsmaterialet. Follow the Money er et slogan, der burde være Information velkendt.