Når verdens filmelite den 26. februar mødes til en af årets store kulturbegivenheder, Oscar-festen, vil der ikke kun være amerikanske stjerner til stede.
Sandsynligvis vil filmfolk fra Danmark, Sverige, Australien, Island og Tyskland gå op ad den røde løber. De er nemlig nomineret til prisen for årets bedste ikke-engelsksprogede film.
Den iranske instruktør Asghar Farhadi, som i 2012 vandt en Oscar i denne kategori, er igen i år nomineret for sin spillefilm The Salesman. Men hverken han eller holdet bag filmen vil deltage i festlighederne med deres udenlandske kollegaer.
Farhardi er nemlig omfattet af Donald Trumps dekret, der i 90 dage nægter borgere fra syv lande med overvejende muslimske befolkninger indrejse. Udover Iran rammer dekretet Irak, Sudan, Pakistan, Yemen, Somalia og Libyen. Dekretet skal forsøge at holde »radikale, islamistiske terrorister« ude af landet.
Organisationen for iransk-amerikanske interesser, NIAC, bekræfter, at Farhadi ikke kan deltage i Oscar-festen. Men selvom han skulle få lov til at rejse ind i USA, har han selv valgt at sige fra:
»Jeg udtrykker min fordømmelse af de uretfærdige betingelser påtvunget mine landsmænd og borgere i de seks andre lande, der lovligt forsøger at komme ind i USA.«
Siden indrejseforbuddet trådte i kraft i weekenden, har tilhængere af den frie verdens principper demonstreret og protesteret imod Trumps politik. Og bevægelsen imod Trump har de seneste dage været det mest opmuntrende.
Nu har også det danske kulturliv en effektiv chance for at sige fra. Filmholdet bag den danske spillefilm Under Sandet, der er nomineret til en Oscar, kan ved at boykotte Oscar-ceremonien gøre sig gældende og blive hørt.
En boykot vil være symbolsk, og det vil naturligvis ikke have en direkte effekt på Trumps politik.
Men det danske filmhold har en talerstol og et podie, hvorfra de kan protestere synligt for hele verden. De kan handle for dem, som bliver holdt ude, uden at nogen giver dem ordet. Den chance kan filmholdet benytte.
For ikke kun økonomiske sanktioner eller magtfulde statsoverhoveder kan skabe politisk pres. Kultur er også magt. Tænk, hvis alle de inviterede til Oscar-festen nægtede at deltage, så længe begivenheden blev holdt i USA.
Medmindre Trump ophæver sit dekret, kunne de danske nominerede stå side om side med deres iranske kollegaer i protest. Og i solidaritet med de mange fredelige borgere fra de syv lande, der er ramt af præsidentens politik.
Det er deres valg, og det vil være deres offer. Men det er også deres mulighed.
Ved at boykotte oscarceremonien vil den danske kulturelite ikke boykotte Trumps Amerika, men i stedet den amerikanske kulturelite, som for langt det store flertals vedkommende stemte på Hillary. Idiotisk forslag!
Jesper Oersted, det er en forskruet logik du fremføre. At boykotte oscarceremonien vil være en fremragende måde at støtte den amerikanske kulturelite, og vise Trumph sin foragt for hans umenneskelig ideer vedrørende tortur og andre religioner.
Det er en FLOT idé at boycotte oscarceremonien. Og det ville være dejligt om også arrangørerne af den ville gøre det. Jo før vi slipper for denne karakterafviger på verdens mægtigste post, desto mere håb er der for at få ægte demokrati i den vestlige verden. Vi er jo nemlig i hele vesten truet af partier, der kun vinder frem ved at prædike had. Desværre også her i dette lillebitte land. Had er der åbenbart altid plads til.
Som nævnt før, er det Oscar komiteen der har fingeren på aftrækkeren. Flyt festen til et land hvor alle nominerede er velkomne.
Det er ved stemmeurnerne Trump kan afsættes. Når folk bliver hjemme kommer straffen!
Tvivlsomt om det vil hjælpe men på sigt kan organisationer ikke leve med at visse deltagere til fx konferencer eller møder er udelukket fra at deltage. Derfor bør man flytte disse aktiviteter til andre lande. Alt andet er uanstændig. En Oscar boykot ville være en god idé hvis fx hele Europa støtter op.
Hmmm, jeg er nu mest tilbøjelig til at give Jesper Oersted ret. Dels er det sjældent særlig effektivt at true med at gå, jvf undlade at møde op, frem for at blive og tage kampen op, dels vil man alt andet lige have en større, mere synlig platform at protestere fra, hvis man netop tropper op til den massivt mediebevågede begivenhed, og så dér udtrykke sin modstand mod USAs regime og give sin opbakning til Resist!-bevægelsen.
Det ville være endnu smartere om Oscarnomineringen besluttede at flytte sydpå til Mexico!
Hvis ikke iranerne kan får indrejsetilladelse - bør man i solidaritetens navn boycotte
Jeg synes bare de skal gå efter den Oscar og lade amerikanerne selv køre det andet show.
Jeg synes Oscar uddelingen skulle suppleres med en Trump for årets mest afskyelige film.
Magen til vrøvl har jeg da sjældent hørt. At blive væk vil absolut ikke have nogen effekt overhovedet. Udnyt i stedet den adgang til medierne, som en tilstedeværelse ved Oscaruddelingen giver og brug munden og pennen som sværd i stedet for skosålen.
Og hjælp så amerikanerne til at finde en værdig modkandidat til Trump, når der om 3½ år skal stemmes igen. Så kan det være at størstedelen af amerikanerne vælger at stemme i stedet for at blive væk. For det nytter sjældent at blive væk.
"En boykot vil være symbolsk, og det vil naturligvis ikke have en direkte effekt på Trumps politik."
En fuldstændig meningsløs ide, at boykotte Oscar-ceremonien.
Brug hellere energien når Trump begynder, at rejse rundt i verdenen for at besøge statsoverhoveder og dennes regeringer.
Tænk på den fantastiske platform en Oscar-vinder får stillet til rådighed. Et par minutter med flere hundrede millioner seere/tilskuere. Jeg tror jeg ville gøre mig ekstraordinært umage med min takketale.
Hvor stor sympati jeg end kan have for en boykot af USA i den nuværende situation, så synes jeg at det er lidt usmageligt, at Information på lederplads opfordrer navngivne personer til enten at boykotte eller ikke - ligegyldig hvad de pågældende gør, bliver det til et problem.
En general opfordring - ja tak. Men at sige: "Du, hr Jens Hansen og du, fru Marie Jensen" du skal altså indtage denne eller hin holdning - det går altså ikke!
Det ville jo ligesom forudsætte at de vandt, hvis de skulle komme op på det podie. Desuden ved jeg ikke hvor interesset den almindelige brede amerikanske befolkning er i, hvem der vinder prisen for bedste udenlandske film. Jeg vil tro at størstedelen af tv-publikummet højst ser "highlights" fra ceremonien og der ved jeg ikke hvor meget opmærksomhed prisen for bedste udenlandske film får. Endelig er den amerikanske befolkning sikkert temmelig ligeglade med, hvad nogle ukendte danske filmfolk mener om den politiske situation i USA. Bortset fra det kunne man forestille sig at Oscar-komitteen gav Oscaren til Asghar Farhadi, han er i forvejen mere kendt i USA og hans fravær, vil jo netop demonstrere nogle af de uheldige bivirkninger ved Trumps indrejseforbud.
@Søren Rehhoff
i den forstand kan man jo sige, at fraværet en eller anden dansk instruktør er tæt på ligegyldig.
@ Rene Arestrup
Ja sikkert, men hvis de vinder kan det da godt være, det har en effekt.
@Søren Rehhoff
det tager et splitsekund, at meddele at vinderen ikke er til stede. Og så er det glemt. Hvorimod en begavet og indigneret takketale - alt andet lige - vil gøre indtryk.
Oscar-uddelingen er jo en mediebegivenhed - og som bekendt er et hundeslagsmål i Fleet Street vigtigere end en krig i Indien.
Den amerikanske film-metropol og Trump er bestemt ikke på bølgelængde.
Mød endelig op og støt de gode kræfter - flertallet i USA ( og navnlig i Californien) stemte helt klart på Clinton .