Leder

iLeder

7. januar 2017

»En gang imellem kommer der et revolutionært produkt, som ændrer alt.«

Da Steve Jobs for ti år siden indledte sin tale om Apples nye satsning med netop disse ord, kunne end ikke han – eller måske netop kun han – forudse, hvordan iPhone-telefonen ville ændre verden.

Tirsdag 9. januar 2007 blev Apples iPhone præsenteret. Steve Jobs kaldte det hele tre revolutioner i én; »en musikafspiller med touchscreen, en revolutionær telefon og et banebrydende internetkommunikationsværktøj«.

Jobs smurte selvfølgelig tykt på med al den revolutionsromantik, hver for sig var alle de produkter jo set før, og dertil kom, at ingen af teknologierne var udviklet af Apple selv, men af stater og offentlig finansieret forskning.

Men for første gang blev de samlet i ét veldesignet og brugervenligt værktøj, der var lige til at have i lommen. Mennesket forlod hestevognen og satte sig ind i bilen.

Steve Jobs præsentation af den nye Iphone i 2007.

Her op til iPhonens tiårsjubilæum går 60 pct. af alle danskere hver dag på internettet via deres smartphone, og i gennemsnit bruger vi 41 minutter af vores vågne tid på at kigge ind i mobilskærmen.

Hver anden mellem 18 og 29 år kigger på deres smartphone inden for få minutter, efter de er vågnet. For mange er smartphonen det første og det sidste, de ser hver dag i deres liv.

Det er snarere evolution. Smartphoneteknologien er den foreløbige kulmination på det, sociologen Manuel Castells har kaldt netværkssamfundet, en verden med direkte forbindelse mellem mennesker på tværs af tid og rum – og dermed selve menneskehedens overgang fra industrialderen og ind i informationsalderen.

Den bevægelse var naturligvis i gang lang tid før Steve Jobs’ bevingede ord, men med iPhonen blev teknologien for første gang en del af menneskets krop. En forlænget arm ind i det digitale rum med adgang til al verdens kultur, bankvæsen, information, samfundsinstitutioner, socialt liv – ja, selv kærlighedslivet klarer flere og flere gennem deres smartphone. Og hvorfor ikke?

Af samme grund er iPhonen blevet et kultisk objekt, tilbedt af ’Apple-fanboys’ og overdrevent beskrevet i etablerede journalistiske medier, der rent faktisk liveopdaterer fra Apples årlige produktlancering, som var det et folketingsvalg eller en terrorhandling. Sprogligt siger mange stadig ’iPhone’, når de mener ’smartphone’, og når vi lukker øjnene, ved vi alle sammen godt, hvordan sådan en ser ud.

Med iPhonen skabte Apple et værktøj, et sprog og et symbol for det 21. århundrede. Den repræsenterer en ny æra af vidensdeling, autoritetsrevolution og selvoptimering. Men også en æra med nye risici såsom stress, løndumping, fremmedgørelse og total overvågning.

Dermed indkapsler iPhonen det moderne menneskes evige hovedpine; balancen mellem frihed og fare. Nu på tiende år.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu