Leder

27 kroner. Så er det fremme i morgen

18. februar 2017

Det koster otte kroner at sende et brev.

Det må veje op til 50 gram og vil være fremme inden for fem hverdage, hvilket for nogle vil være lang tid. Men så kan man sende det som et såkaldt Quickbrev, som koster 27 kroner og er fremme næste hverdag.

Man kan også sende en mail. Så det gør de fleste.

Antallet af sendte breve er siden 2000 faldet med 90 procent. Det har fået omsætningen i Postnord Danmark til at falde markant, og i sidste uge fremlagde selskabet et historisk dårligt regnskab med et underskud på 1,9 milliarder svenske kroner. Selv om antallet af sendte pakker er steget, har Postnord Danmark ikke formået at tjene penge på det.

Det er svært at overse i både regnskaberne og i gadebilledet: Det danske postvæsen har mistet en stor del af omsætning og en stor del af sin betydning i det danske samfund.

Med et underskud på 1,9 milliarder svenske kroner i 2016 udstilles det, at det danske postvæsen på ti år er gået fra europæisk mønstervirksomhed til skandinavisk smertensbarn. Det, der for få årtier siden var en samfundsbærende institution, bliver nu en mellemstatslig pakke- og logistikvirksomhed
Læs også

Siden oprettelsen i 1624 har postvæsnet knyttet landet og borgerne sammen. Det gule posthorn og de røde postkasser og postmænd med jakker og kasketter og tid til at sige dav dav og drikke kaffe og de små gule kassebiler med ratgear har i årevis haft en både praktisk og symbolsk betydning.

Som DSB eller andre statslige samfundsinstitutioner har det bundet os sammen i konkrete fællesskaber, i toget eller gennem breve, som har en mindst lige så stor betydning som de abstrakte fællesskaber som det danske frisind eller den danske hygge, som ellers har været udgangpunkt for debatten de seneste år. 

Det er svært at argumentere for at sende et brev, som først er fremme dagen efter og koster 27 kroner i porto, hvis man kan sende en mail, som er fremme med det samme og helt gratis.

Ligesom det er svært at argumentere for at købe en liter mælk til 10 kroner hos den lokale købmand, hvis man kan købe tre for den samme pris i Bilka, eller for at betale 418 kroner for at tage toget fra Aarhus til København, hvis fire voksne kan tage den samme tur billigere og lettere i en bil.

Det er svært at argumentere for at dække et milliardunderskud i Postnord Danmark for at bevare en statslig institution på grund af dens historiske betyding eller for at stoppe digitaliseringen i det offentlige for at skabe arbejde til postbuddene, selv om det offentlige i Danmark er langt fremme med digitaliseringen i forhold til andre lande og på den måde selv har været med til at skabe problemet.

Men som borger og som politiker kan man alligevel spørge sig selv: Hvad binder os sammen – og hvilken rolle spiller institutioner som postvæsnet? 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Hans Larsen
  • Lise Lotte Rahbek
Hans Larsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er ikke svært at argumentere for et postvæsen der skal bringe post til hver eneste borger. Samlet har offentlige myndigheder muligvis sparet store summer på digitalisering, og private har været tvunget til at investere i computer, printer, scanner, programmer (5-7.000kr) og månedlig betaling for internetforbindelse (5-10.000 kr/årligt), men nu kommer regningen tilbage til staten. Uden et postvæsen kan offentllige myndigheder ikke med sikkerhed kommunikere med alle borgere. 8-900.000 danskere er ikke ikke på internettet og er fritaget for digital post. Hvor stor er besparelsen så nu?

Anker Nielsen, Søren Roepstorff, odd bjertnes, Majbritt Nielsen, Vibeke Rasmussen, Bjarne Bisgaard Jensen, Karsten Aaen, Flemming Berger, Heidi Larsen, Trond Meiring, Jens Erik Starup og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Iøvrigt kommer der reklamer et par gange om ugen via private selskaber. De indeholde også "breve" fra f.eks ejendomsmæglere.

Offentlige myndigheder kunne - gennem kommunerne - selv udbringe breve.
Ansæt kontanthjælpsmodtagere til daglig uddeling. Borgere kunne omvendt aftale afhentning med disse bybude.

Der er muligheder nok.

En postkasse koster ikke 1000 kr., man kan få en for 150 kr. Den holder i årevis. Din lortecomputer fra elgiganten kan du smide på lossepladsen efter et par år. Men det er selvfølgelig en god måde at holde gang i forbruget, jo.

Maj-Britt Kent Hansen

PostNord Danmark giver ikke 100% garanti for, at et brev til 27 kr. er fremme næste dag. Og jeg kan bekræfte, at det kan være længer undervejs.

Og dem til 8 kr. er ofte hverken datopoststemplede eller dateret på skrivelsen. Er man heldig, er måneden og årstallet nævnt. Det giver op til 36 dage til udbringning.

Vibeke Rasmussen

Til trods for at jeg i årenes løb har sendt og modtaget uendelige mængder breve og pakker, må jeg nu indse, at jeg er totalt novice, hvad angår den nye 'orden' inden for postind- og udlevering. Først for nylig gik det op for mig, at postkasser kun bliver tømt et par gange om ugen, og at det er helt normalt, at breve kan være fem dage undervejs. Hvilket begge dele burde være helt uacceptabelt. Men fx det brev jeg for over en måned siden sendte, og som jeg siden har ventet svar på, er måske slet ikke nået frem! I min – åbenbart – store uvidenhed troede jeg, at når jeg fulgte oplysningerne på Post Danmarks hjemmeside og satte et 8-kroners frimærke på brevet, ville det være fremme i hvert fald inden en uge, men jeg skulle altså have ofret 27 kroner? Og alligevel stadig ikke have følt mig sikker på, at det ville blive bragt ud?

Situationen minder mig om den gamle sketch med Preben Kaas, der vil sende et telegram til sit hjertes udkårne, og Jørgen Ryg der som 'telegrafdamen' gør kommunikationen så komplet umulig, at Preben Kaas til sidst frustreret udbryder, at nu "går jeg selv ud til hende". Men når man så ikke har den mulighed, må det altså i stedet fremover blive til udelukkende emails. :(

"Almindelig eller festblanket."

Maj-Britt Kent Hansen og Majbritt Nielsen anbefalede denne kommentar

Postvæsenet er den eneste aktør i samfundet der formelt set har daglig kontakt til hver eneste husstand i landet.