Leder

Pia Kjærsgaard gjorde og sagde det rigtige

Formanden for Folketinget er en kvinde, og Irans ambassadør vil ikke give hånd til kvinder. Det er en politisk handling, der markerer, at der er forskel på mænd og kvinder. Pia Kjærsgaard gjorde det rigtige og markerede sin modstand offentligt og nægtede at hilse på regimets mand, som ikke ville anerkende hende som ligestillet

Jens Dresling

9. februar 2017

»Hvis islam ikke er politik, er det ingenting.«

- Ayatollah Khomeini

Irans ambassadør i Danmark vil ikke give hånd til formanden for Folketinget. Hvis formanden havde været en mand, ville det ikke være noget problem. Men nu er formanden en kvinde, Pia Kjærsgaard, og så afviste ambassadør Morteza Moradian inden nytårskuren for diplomatiet på Christiansborg at hilse med et håndtryk.

Det er fint at respektere andre mennesker, og man forandrer ikke verden ved at gøre ethvert møde mellem to mennesker af forskellige overbevisninger til en civilisationskamp. Og hvis Pia fra Danmark havde mødt Morteza fra Iran til et forældremøde, kunne det være hensigtsmæssigt at finde på en anden måde at hilse på. Så obligatorisk er det jo heller ikke i Danmark at give hånd, når man mødes.

Men mødet mellem en ambassadør fra Iran og formanden for Folketinget i Danmark er ikke et vilkårligt møde mellem to mennesker i det offentlige rum. Han repræsenterer et regime, som er grundlagt på den doktrin, at islam er politik. Og det er en politisk handling, når han som repræsentant for det regime afviser at give hånd til Pia Kjærsgaard.

Handlingen markerer, at der er forskel på mænd og kvinder. Og at kvinder er farlige fristelser. Selve berøringen med en fremmed kvindes hånd skulle være så farlig, at mænd risikerer at blive hjælpeløse ofre for deres eget begær, hvis de ikke bliver beskyttet.

Den opfattelse omsat til lov legitimerer, at kvinder i Iran skal bære hijab, at de i ægteskabet er underkastet manden, og at de ikke kan forlade landet uden hans tilladelse.

Det ville således også være en politisk handling, hvis Pia Kjærsgaard havde accepteret, at hendes håndberøring med ambassadøren var så farlig for ham, at de blev nødt til at hilse på en anden måde. Og det havde været usolidarisk med de kvinder i Iran, som ikke har noget valg, hvis Kjærsgaard som frigjort kvinde i et friere land havde valgt en anden hilsen.

Men det gjorde hun heller ikke: Hun nægtede at hilse på regimets mand, som ikke ville anerkende hende som ligestillet. Pia Kjærsgaard gjorde det rigtige, og sagde det rigtige:

»Det har intet med tolerance at gøre. Det er mig, der er vært, jeg er tilfældigvis en kvinde, og så skal jeg have samme vilkår som alle andre.«

Hun markerede sin modstand offentligt. Og arrangerede det ellers pragmatisk sådan, at ambassadøren ankom efter den officielle hilseceremoni og af en medarbejder i Folketinget blev ledsaget ind til Fællessalen, så han kunne være med til nytårskuren alligevel.

Ambassadøren var gæst, men forkvinden var vært.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Christian De Thurah
  • Hans Aagaard
Christian De Thurah og Hans Aagaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Grethe Preisler

Hommage til Pia Kjærsgaard!
- blind høne kan også finde en diplomatisk løsning på et diplomatisk dilemma.

Allan Stampe Kristiansen, Søren Lystlund, Anne Eriksen, Jesper Nielsen, Jørn Andersen, Anne-Marie Krogsbøll, Steffen Gliese og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

En ambassadør skal kunne fungere i det land, han er attacheret til, det er Irans pligt at sende en repræsentant, der kan indgå i det diplomatiske korps og de medfølgende forpligtelser. Der er også andre lande, der baserer loven på Islams traditioner, som godt kan finde ud af det.

Allan Stampe Kristiansen, Jens Winther, Anne Eriksen, Bjarne Bisgaard Jensen, Jesper Nielsen, Mona Blenstrup, Jørn Andersen, Torben - Nielsen, Hans Aagaard og Ulla Nielsen anbefalede denne kommentar
Kurt Svennevig Christensen

Redaktører skal jo mene noget og ovenstående er blot en mening. Der er ingen logik, måske en fejlslutning, det er alt, for ingen fornuftig forstand bør kunne slutte fra et manglende håndtryk, mellem mænd og kvinder, til mænds "undertrykkelse" og kvinders "underkastelse".

Da der sikkert er flere muslimske mænd der giver hånd til kvinder, end mænd der ikke gør det, må de mænd der ikke giver hånd til kvinder jo undertrykke kvinder. Vi ved at der er undertrykkelse så nogle mænd må jo undertrykke.

Jeg kender mange mænd der ikke giver kvinder hånd og de undertrykker, så vidt jeg ved, ikke kvinder. Det er kærlige mænd som tager sig af deres familier. En af de rigtige kærlige mænd har tre koner og tre husholdninger og alle siger de elsker hinanden. Jeg går ud fra at Informations redaktør også kender mange muslimske og for den sags skyld alle mulige andre mænd, er det mon mange af de mænd som undertrykker kvinder?

Der er alt for meget undertrykkelse af kvinder i verden og derfor er det også vigtigt at vi ved hvad vi taler om. Som ex. i denne sag, hvor Folketingets formand (igen) misbruger sit embede. Posten som Folketingets formand bør forvaltes politisk neutralt, formanden handler på alles vegne, det vil sige diplomatisk. Det kunne formanden have valgt at gøre i denne sag, hvorimod ambassadøren jo ikke kunne gøre andet end det han gjorde, hvis han vel at mærke ville følge sit religiøse bud.

Dina Helbo, Hans Jørn Storgaard Andersen, Rikke Nielsen og Ole Frank anbefalede denne kommentar
olivier goulin

Men hendes egen partifælle vil ikke gnubbe næse med de indfødte i Polynesien - og endda på en officiel embedsrejse. Hvad er forskellen?

Men i øvrigt enig i, at Iran nok skulle have fundet en mere sleben diplomat.

/O

Allan Stampe Kristiansen, Christel Gruner-Olesen, Ole Frank, Vibeke Hansen, Per Torbensen, Søren Lystlund, Anne Eriksen, Rikke Nielsen, Niels Duus Nielsen, Anders Sørensen, Trond Meiring og Henrik L Nielsen anbefalede denne kommentar

nu er det jo sådan at havde Pia været en mand og ambassadøren en kvinde, så havde ambassadøren stadig ikke villet hilse, så det er ikke en kvindeting som sådan.

Kirsten Kjellerup, Niels Duus Nielsen og olivier goulin anbefalede denne kommentar
Henrik L Nielsen

Præmissen for artiklen er forkert. Håndtryk mellem mænd og kvinder er kulturelt og religiøst forkert i Iran. Ikke på grund af hierarki, men på grund af 'risikoen for fristelse'.
Andre højtstående mandlige politikere har haft problemer internt i Iran, fordi de er blevet fotograferet mens de gav hånd til kvinder. (Var det ikke præsidenten eller udenrigsministeren, der gav hånd til Merkel, og fik problemer hjemme, sidst vi hørte om det?)

Der er ganske sikkert et problem med kønsroller, set med danske øjne, i Iran og Islam, men det er ikke deri begrundelsen skal findes i denne sag. Og det ved Rune Lykkeberg også godt, hvis han tænker over det.

Indlægget her skulle have haft en anden vinkel, og hvis kønsrolledebatten skulle have været inddraget, så skulle det have været som relateret supplement, der diskuterede hvorfor denne kultur eksisterer, og ikke som præmis. Vi ved jo reelt ikke om ambassadøren deler opfattelserne af kønsroller (som han her beskyldes for) eller blot følger sin kulturelle praksis og vil undgå problemer i baglandet. Lidt ligesom hende der ikke ville gnidde næse. Der er misforståelser nok mellem kulturerne, og information bør ikke være med til at skabe flere.

Derudover mener jeg at Pia K fandt en god løsning på problemet, når nu hun også ville være stejl. Det er jo også en dansk dyd at bære åben, fleksibel og forstående.

Mona Blenstrup

gid den type mænd kunne lære at gebærde sig i det land, de besøger/opholder sig i.
Og gid at de må lære at styre disse fristelser. Latterligt skuespil og latterlig mand.

Egon Stich, Jesper Nielsen, Hans Holmegaard og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Hvad er der med håndtryk og danskere, hvorfor går vi så meget op i en lille, ubetydelig kulturel forskel?

Da jeg var ung, gav vi ikke hinanden hånden, eller bukkede for nogen. Det var en reaktion mod de autoritære omgangsformer, hvor ethvert velopdraget barn blev tvunget til at sige pænt goddag til onkler og tanter ved at række dem hånden - den rigtige hånd, bemærk, ikke den forkerte - og samtidig bukke ærbødigt. Det hadede jeg som barn, så jeg slap slap igennem det meste af mit voksenliv ved blot at sige "hej", og det var så det.

Men så mødte jeg efterhånden flere og flere mennesker af anden etnisk herkomst end dansk. De insisterede på at give hånd, når de sagde "goddag", og selvom det føltes lidt akavet, lærte jeg hurtigt at sætte pris på denne skik. I dag giver jeg altid hånd, når jeg møder folk jeg ikke kender, det er blevet en omgangsform, som jeg sætter stor pris på i det daglige. En sjælden gang møder jeg en kvinde, der ikke vil give hånd, men så siger jeg bare "hej", og så er den potte ude.

Hvad jeg forsøger at sige: Var det ikke for indvandrerne, ville jeg aldrig have genoptaget den gamle skik at vise, at jeg er venligsindet ved at strække højre hånd frem, for dermed at demonstrere, at jeg ikke bærer et våben.

Karsten Aaen, Søren Lystlund, Anne Eriksen, Rikke Nielsen, Anders Sørensen, Trond Meiring og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Mona Blenstrup

Når man er en offentlig person, bør man følge de spilleregler, der er på området.
Kender en forretningsmand, der aldrig ville drømme om ikke at følge de ormer der hersker, når han besøger Japan, hvor man ser meget strengt på overholdelsen af hilse ceremonier.
Så må sådan en iransk diplomat da kunne finde sig i et håndtryk, som er normalt i vores kulturkreds.

Nej, Pia Kjærsgaard gjorde det forkerte. Vi må respektere andres vaner, når de ikke er til gene.
Dette manglende håndtryk er en ikke-handling, som blev imødegået med fornærmelse.
Noget andet med en aktiv handling, som gensidig næsegnideriet syd på. Nej tak.
Jeg krammer ikke mænd og ser gerne at de respekterer dette.
Der er/var en forening for håndtryk, mod kram :-)

Herman Hansen, Hans Jørn Storgaard Andersen, Niels Duus Nielsen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Russiske mænd bliver næppe hellere fornærmede, ved at mænd fra andre lande og kulturer ikke vil kysse deres kind som hilsen, som de gør sig imellem.

Hans Jørn Storgaard Andersen, Anne Eriksen og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar

Tænk, jeg syntes virkelig, at dette er en ekstrem ligegyldighed.

I hele min erhvervskarriere har rejser været en stor del af opgaverne. Og i de sidste mange år har vi rejst i lande, som nogen nok vil kalde muslimske, selv om der i stort omfang også forekommer andre religioner. Og her føler vi os både hjemme og velkommen.

Og det at man ikke giver hånd til kvinder, har jeg i hvert fald aldrig set som noget problem. Det er jo en ældgammel og fin kultur, som er mere geografisk udbredt end dette med at give hånd. I stedet for at give hånd, holder man sin højre hånd mod sit hjerte, samtidig med at man bukker ærbødigt ser modparten dybt i øjnene.

Hvis man er tilstrækkeligt mindre fungerende og svagt vidende, og virkelig brænder for at lave et problem, er det måske velegnet i Danmark. Men så burde en kritisk presse samtidig fortælle sine læsere, hvad der er sandheden omkring dette.

Kirsten Kjellerup, Karsten Aaen, Hans Jørn Storgaard Andersen, Søren Lystlund, Dorte Sørensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Anne Eriksen, Rikke Nielsen, Niels Duus Nielsen og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Hvorfor skal "vi" egenlig høre om denne begivenhed?
Hvis det ikke havde været Pia Kjærsgaard , der fik pladsen i formandsstolen så Løkke Rasmussen kunne blive statsminister, havde "vi" nok aldrig hørt om denne begivenhed.
Hvor mange har ikke givet vor dronning hånden eller hvor mange ændringer er der ikke sket for at et møde kunne foregå ærefuldt for alle. Skal "vi" ikke have en opgørelse her.
PS: Pia Kjærsgaard kunne da ha´sendt Folketingets næstformand, når hun har så meget besvær med at takle denne begivenhed. Ham bruger hun eller i mange andre sammenhæng.

Søren Lystlund

R ikke SL
Den udenlandske diplomat opførte sig ikke som diplomat og Pia Kjærsgaard opførte sig ikke som formand for Folketinget.

Søren Lystlund

R ikke SL
Trond Meiring
Billedet af Brezhnev og Honecker er et herligt billede. Så megen kærlighed.

Det er grundlæggende forkert at sæt skel mellem kønnene jævnfør elever, der følte sig ubehagelig berørt af en censor, der ikke ville give hånd til kvindelige studerende.
Jeg er også imod adskilt badning og omklædning i svømmehaller, men det er nu mest fordi jeg er en gammel gris.

Berørt af ikke-håndtryk?
Innen en "håndgivningskultur" kan det opfattes som en fornærmelse, hvis nogen ikke vil give hånd, om den anden rækker hånden frem. Men er det så vigtigt?
Selv ville jeg føle mig mer beæret, ved et høfligt og respektfuldt buk, med hånden på hjertet, end et slapt eller klamt håndtryk.
Men hvis vi forlanger (jeg gør ikke), at andre skal følge vore skikker i et og alt, udover selvfølgeligt at følge loven, er vi så villige til selv at gøre det samme, i et fremmed land? (F.eks. kysse, gnubbe næse.)

Kirsten Kjellerup, Rikke Nielsen, Dorte Sørensen og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Michael Kongstad Nielsen

Vi er nede i de små sager. Der er også gået lang tid siden Nytårskuren. Februar kan være en en sej tid at komme igennem, og hvad skal den stakkels avis fylde spalterne med? Jo, hvordan skal man hilse, igen, igen. Den historie kan der godt vrides noget mere saft ud af.
I Danmark hilser vi på en andægtig måde der der viser køn, stand og status. Man bukker, nejer og giver kropslige tegn. Hos de kongelige går man baglæns ud til farvel. Hvis man vil signalere sin misnøje ved mødet, undlader man disse krumspring. Det er såre enkelt.
Jeg tror nok Pia K. har fuldt ud styr på disse alment menneskelige signaler.

Michael Kongstad Nielsen

Hvorfor det. DF har nok samme fornemmelse og forståelse af forskelle på hilse kultur, som dig, Trond.

Jeg ved det ikke, men deres "kernevælgere" synes sikkert sagen sætter ambassadøren, Iran og "islam" i et dårligt lys, og det er sikkert helt fint med partiet. Alt der kan scores på, er godt.

olivier goulin

Hvem siger, at det overhovedet drejer sig om køn?
Måske vil han bare ikke trykke Pia Kjærsgaards hånd - en uvilje han utvivlsomt deler med mange andre
Og det vil han ikke - fordi - han faktisk ikke vil.

Så enkelt kan man argumentere i politik idag

/O

Ole Arne Sejersen

Nå da da, det skal jeg love for, oprøret nedefra (Brexit, valget af Trump, angsten for udfaldet af de snarlige valg i Frankrig og Holland, udsigten til at Angela Merkel bliver fravalgt i Tyskland) er omsider ved at gøre sin virkning. Nu er det så un acte gratuit af red. Lykkeberg, al den stund Iran p.t. ikke rangerer særlig højt på MSMs populatitetslister.
I kontrast hertil erindrer jeg den veritable shitstorm, som blev rettet mod Pia Kjærsgaard i Informations spalter, da hun med en ramsaltet bemærkning omtalte EUs kommandocentral i Brüssel som en rotterede. En højt skattet klummist kaldte fx. under sit kommentariats anerkendende bifald folketingets formand for EN SO, han ikke gad kaste sine intellektuelle perler for.
Se dengang ville det have haft omkostninger at gå i brechen for Pia Kjærsgaards måde at håndtere Folketinsformandens etikette på.

Christian De Thurah

Debatten er et udtryk for en interessant tendens i tiden: Det handler mere om, hvem der gør/siger noget, end hvad der bliver gjort/sagt.

Egon Stich, Niels Duus Nielsen og Peter Møllgaard anbefalede denne kommentar
Peter Møllgaard

He-he… Pia K går i felten for ligeret og ligeværd, og så går Informations faste 24/7-kommentarkorps i selvsving…

Et lille tankeeksperiment: Hvad nu, hvis det havde været en kristen mand (evt. med tilknytning til højreorienterede fundamentalister), der havde nægtet at give en kvinde fra det officielle Danmark hånden? Ville kommentarsporet så også have været fyldt med sindrige bortforklaringer, bagatelliseringer og insinuationer mod kvinden?

Niels Duus Nielsen

Peter Møllgaard, du ved ikke åbenbart ikke, hvad det vil sige, at kommentatorkorpset går i selvsving.

Dengang et lektoralt ikke-håndtryk ramte disse spalter, gik det i selvsving, og det stoppede ikke før der var florten (14!) sider med kommentarer.

Her er vi ikke engang nået til side to endnu. Men det kan selvfølgelig komme - danskere har tilsyneladende et stort behov for at diskutere omgangsformer.

Peter Møllgaard

Nå, men så lad os kalde det "en mindre krusning på kommentarkorpsets evigt selvfede vande".... Men NN, hvis det nu havde været en mand og højrefløjs-fundamentalist, der ikke ville give en dansk officiel kvinde hånden... ville du så også bagatellisere og forsvare, som du gør ovenfor?

Niels Duus Nielsen

Peter Møllgaard, det tror jeg faktisk at jeg ville, simpelthen fordi emnet er så absurd, at jeg vil føle mig kaldet til at kommentere.

Men måske ville jeg trække på skuldrene og gå videre i teksten uden at sige noget, netop fordi jeg ikke opfatter højrefløjs-fundamentalisterne som en specielt truet art. I modsætning til mine brødre indvandrerne, som skal lægge øre til lidt af hvert fra højrefløjens side.

Jeg har altid haft en tendens til at tage de svage i forsvar over for de stærke, hvis de bliver uretfærdigt behandlet. Højrefløjen er stærk og uretfærdig, så hvorfor skulle jeg egentlig forsvare den?

Kirsten Kjellerup

Den iranske ambassadør vil ikke give hånd til kvinder. Asmaa vil ikke give hånd til mænd. Og hvad så? Der er andre og mere respektfulde måder at hilse hinanden på. Pia Kjærsgaards reaktion var barnagtig og ikke en folketingsformand værdig.